Berichtdoor Henriëtte » Vr 11 Nov 2022, 21:16
Lymevereniging 5 oktober ·
"Misschien moet je wat positiever denken."
"Je kan alles als je het maar graag genoeg wilt."
"Je moet sterk blijven, je kan niet toegeven aan rouw en verdriet."
"Misschien moet je het gewoon nog wat harder proberen?"
Herken je deze uitspraken? Misschien heb je ze wel eens van je omgeving gehoord. Of misschien heb je ze zelf wel eens gezegd.
Met positief in het leven staan is niks mis, maar wanneer 'positief zijn' de enige emotie is die er mag zijn, worden andere emoties weggedrukt. Zeker wanneer je ziek bent, is het gewoon soms niet rozengeur en maneschijn. Er komt veel rouw, frustratie, woede en verdriet kijken bij het accepteren dat je ziek bent. En wanneer deze gevoelens niet gevoeld mogen worden onder het mom van "Je moet positief denken", dan wordt dat toxic positivity genoemd.
Wij willen je graag laten weten dat het okay is om te rouwen om alles wat je verloren hebt en dat je niks fout doet als je sommige dagen daar enorm verdrietig, boos of gefrustreerd over bent. Die gevoelens mogen er ook zijn en het is belangrijk dat je het verlies van je gezondheid goed verwerkt.
Wat zou je kunnen zeggen in plaats van de bovenstaande toxic positivity uitspraken?
"Ik zie dat dit erg lastig voor je is, wil je erover praten?"
"Het is okay om hier verdrietig over te zijn, het is ook super heftig."
"Waar heb je nu behoefte aan? Dat ik meedenk over een oplossing of dat ik gewoon even naar je luister?"
Heb jij wel eens te maken gehad met toxic positivity?
#toxicpositivity #positiefdenken #mindset #chronischziek #lymecommunity #lyme
Henriëtte