Documentaire over Lyme

Hier kan met andere forumleden worden gesproken over vanalles wat met Lyme of Lymepatiënten te maken heeft en niet bij andere forums past.
Sproetje

Re: Documentaire over Lyme

Berichtdoor Sproetje » Vr 01 Mei 2015, 15:47

@Lars,
Ter informatie 'De Kennis van Nu is het wetenschapsprogramma van de NTR' over de ziekte van Lyme 29 april 2015.

Zou hij/zij dat niet al weten denk je?

Misschien is hij wel een jourmalist van het programma : "Tegenlicht" .
Die hebben vaak goeie docu's

Roxy

Berichtdoor Roxy » Vr 01 Mei 2015, 16:10

Hoi Sproetje,
Sproetje schreef:
@Lars,
Ter informatie 'De Kennis van Nu is het wetenschapsprogramma van de NTR' over de ziekte van Lyme 29 april 2015.

Zou hij/zij dat niet al weten denk je?
Ik weet niet wat hij wel niet weet over de ziekte van Lyme ;).
Ik hoop dat Lars de documentaire ook heeft gezien. Ook voor de 'research' die hij aan het doen is kan het een goede aanvulling zijn.

De documentaire 'De Kennis van Nu' van de NTR heeft precies uitgelegd hoe de vork in de steel zit.
Lars hoeft daar geen nieuwe documentaire over te gaan maken dat zou 'achter de muziek aan lopen' zijn.

Een vervolg documentaire daar op zou een goed idee zijn. Maar dat vraagt veel en goede kennis van zaken, goed onderzoek doen, stevig in de journalist schoenen staan, veel tijd en geld.

Misschien is hij wel een jourmalist van het programma : "Tegenlicht" .
Die hebben vaak goeie docu's
Weet je misschien meer dan ons :D ?

Het plan van Lars is/was:
Lars____1 schreef:Momenteel zit ik in de researchfase

Sinds mijn eerste bericht op dit forum heb ik veel gelezen en gezien over de Ziekte van Lyme. Waar ik voorheen nog vrij weinig kennis had over de ziekte, zie ik nu hoe ongelofelijk veel misstanden er nog bestaan over Lyme.

Zo is het betreurenswaardig dat de tests die momenteel gehanteerd worden er voor 70 procent naast kunnen zitten en Nederlanders daarom maar naar Duitsland gaan voor een goede diagnose. Ook heb ik hartverscheurende verhalen gelezen van mensen bij wie hun Lyme wordt afgedaan als een psychologische ziekte. Door een soort van Lyme-oorlog in de medische wereld zijn de patiënten de dupe. Ik zie dat veel van jullie op dit forum het heft in eigen handen nemen en zelf dus maar research doen naar de ziekte. Een kwalijke zaak, die we graag onder de aandacht willen brengen in een documentaire.

De documentaire
Veel van de feiten zijn al in het nieuws geweest: o.a. uitzendingen van RADAR en Eenvandaag hebben aandacht besteed aan onbetrouwbare tests, onzekerheid bij chronische lymepatiënten en de groei van het aantal besmettingen. Omdat deze feiten los al allemaal in het nieuws zijn geweest willen we geen journalistieke documentaire maken waarin we een optelsom maken van alle misstanden.
In plaats daarvan willen we de zoektocht filmen van patiënten die op zoek moeten naar antwoorden vanaf het moment dat ze vermoeden dat ze de ziekte hebben. Er is zo ontzettend veel onzekerheid en conflicterend onderzoek, dat we aan de hand van een persoon die op zoek gaat naar antwoorden al deze dingen kunnen illustreren. Denk aan diagnose, behandeling, erkenning, et cetera. Alle verschillende stadiums die sommige van jullie misschien ook hebben doorlopen.

Kandidaten
De volgende stap is daarom nu het vinden van mensen die net een diagnose hebben gekregen, of vermoeden dat ze de ziekte van Lyme hebben. We kunnen dan met hen meegaan naar de instellingen en artsen om antwoorden te vinden op de vele vragen die hij of zij dan waarschijnlijk heeft. Door middel van een (of meerdere) persoonlijke zoektocht(en) kunnen we de onzekerheid en misstanden omtrent de ziekte op een interessante manier in beeld brengen.
~ I may not be there yet, but I'm closer than I was yesterday ~
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~
~ So encourage each other and build each other up - Positive connections ~

Sproetje

Berichtdoor Sproetje » Vr 01 Mei 2015, 16:24

Roxy schreef:Weet je misschien meer dan ons ?

Nee hoor, :lol:

Ik denk wel dat het zoeken van kandidaten een hele lastige zal worden.
Ook denk ik dat je al langer in de lyme wereld zou moeten rondlopen voor een goed zicht op alles.
Maar ja,

Ik heb geen idee hoe of wat.

Sproetje

Berichtdoor Sproetje » Vr 01 Mei 2015, 16:27

Roxy schreef:Zo is het betreurenswaardig dat de tests die momenteel gehanteerd worden er voor 70 procent naast kunnen zitten

Dat is idd wat Lars heeft gevonden.
Maar in de praktijk geven dezelfde testen ( ik denk dat hij de Elisa bedoelt) slechts 50% betrouwbaarheid.

http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... 9499,d.d2s

Ook weer een iets te rooskleurig beeld eigenlijk.

Roxy

Berichtdoor Roxy » Vr 01 Mei 2015, 16:40

Hoi Sproetje,
Sproetje schreef:Ook denk ik dat je al langer in de lyme wereld zou moeten rondlopen voor een goed zicht op alles.
Jazekers :) daar is een ervaren onderzoeksjournalist voor nodig die weet dat het onderwerp de ziekte van Lyme een wespennest is en het verhaal durft te vertellen.
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~

Sproetje

Berichtdoor Sproetje » Vr 01 Mei 2015, 16:49

Roxy schreef:Jazekers daar is een ervaren onderzoeksjournalist voor nodig die weet dat het onderwerp de ziekte van Lyme een wespennest is en het verhaal durft te vertellen.

De beweegredenen waren, zoals hij zei; de grote toename van tekenbeten in Nederland.

Verder vond ik dat ie nogal snel klaar was met het vooronderzoekje, maar ja, misschien had ie wel al een jaar daarvoor zich erin verdiept?????

Ik weet gewoon niet voldoende over zijn werk.
Laatst gewijzigd door Sproetje op Vr 01 Mei 2015, 17:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Roxy

Berichtdoor Roxy » Vr 01 Mei 2015, 17:04

Hoi Sproetje,
Sproetje schreef:Maar wij weten niet welke goede docu's Lars misschien al dan niet op zijn/haar naam heeft
Een goede docu maker kan ook een jong persoon zijn, het hangt van de persoon af en ik denk niet van de leeftijd.
Nee dat weten wij niet wie weet :). En het hangt niet af van de leeftijd maar van de persoon ook mee eens ;) !

Het is in ieder geval een hele mooie nieuwe uitdaging voor een documentaire maker om na de documentaire 'Kennis van Nu' van de NTR om het onderwerp de ziekte van Lyme te belichten en of er een vervolg op te maken.

Sproetje

Berichtdoor Sproetje » Vr 01 Mei 2015, 17:06

Oh, sorry Roxy

Ik had mijn bericht alweer veranderd, :oops:

Ik ben soms ook zo, eh ja :?

hope

Berichtdoor hope » Zo 17 Mei 2015, 22:43

Ik ben heel benieuwd naar de documentaire...

Maar het is niet omdat er in België wel al een documentaire geweest is dat het leven met chronische lyme in België gemakkelijker is....

Ik wil wel meewerken aan het programma, maar ik wil niet dat de hele wereld weet dat ik lyme heb...

Ik moet nog kunnen werken en eventueel nieuw werk vinden, want ik heb problemen om een uitkering te krijgen waarvan je met kinderen kan leven....

Zelfs hier durf ik niet alles zeggen....

Terug naar “Lyme Café”