Er kunnen verschillende oorzaken zijn waarom mensen iemand (een vriendin, vriend, familielid, naaste/partner, geliefde, gezin) die ziek wordt niet kunnen of willen begrijpen of in de steek laten. Het komt bij veel andere ernstige ziekten ook voor. De ziekte van Lyme is hierin geen uitzondering. Angst kan ook een oorzaak zijn.
De neuroloog die ook patiënten met MS heeft vertelde mij vorig jaar bij het consult dat bij de vrouwelijke patiënten met MS in zijn praktijk in het Ziekenhuis
meer dan de helft
van de mannen de vrouwen en of het gezin met -jonge- kinderen bij of kort na de diagnose stelling MS in de steek laat en weggaat en wil scheiden.
Redenen zijn #zeggen het niet aan te kunnen #niet met een zieke partner opgescheept te willen zitten #een gezonde partner willen #niet achter een rolstoel te willen gaan lopen etc.
Als het andersom is en de man krijgt MS blijft een hoog percentage de meerderheid van de vrouwen tot aan het einde.
De neuroloog vindt de ontwikkeling en de cijfers zeer schrijnend en zeer pijnlijk en verdrietig voor de mensen die dat overkomen. De maatschappij is verhard geraakt in de afgelopen jaren.
Sproetje schreef:Ja, als je zegt dat je kanker hebt, dan zou iedereen ineens vol mededogen zijn, maar lyme?....
Bij ziekten als MS en Kanker hebben mensen in het begin best veel medeleven en belangstelling. Maar na tijd(je) gaat dat in de praktijk vaak veranderen.
Ik herinner mij dit spotje nog goed. SIRE - Ik ben er nog
https://www.youtube.com/watch?v=lI-baYUgQYo SIRE start campagne ‘Ik ben er nog’
Stichting Ideële Reclame, SIRE is vandaag begonnen met haar nieuwe campagne ‘Ik ben er nog’ met als thema het belang van sociaal contact met zieken.
Uit onderzoek van Synnovate in opdracht van SIRE blijkt dat één op de vier Nederlanders het contact met een dodelijk zieke kennis laat verwateren. Met de nieuwe campagne wil SIRE dit ‘pijnlijke onderwerp’ bespreekbaar te maken en -op lange termijn- dit cijfer omlaag helpen.
In de hele campagne heen speelt de zin ‘Ik ben er nog’ een belangrijke rol. Als boodschap vanuit dodelijk zieken, om aan te geven dat ze wel degelijk nog in het leven staan. Maar ook vanuit omstanders, om dodelijk zieken een hart onder de riem te steken met de boodschap dat ze er nog net zo belangrijk zijn.
De spil van de hele campagne is de website ikbenernog.nl, een interactief platform waar dodelijk zieken en de mensen die hen steunen hun verhaal kwijt kunnen en informatie kunnen vinden.
Of de adviezen of het strijdlustige taalgebruik als het om Kanker gaat die door
gezonde mensen worden gegeven als 'positief moeten blijven zijn en denken' of 'blijven vechten tegen de ziekte'..
Goed aangekaart in het TV programma Jacobine op Zondag. Een gesprek met Michel Rudolphie, directeur KWF Kankerbestrijding, Corien van Zweden, die twee keer te horen kreeg dat ze kanker had en oncoloog Schelto Kruijff
https://www.npo.nl/jacobine-op-zondag/0 ... KN_1683593