Clown Bassie kampt met 'onverwachte' aandoeningen
Het gaat niet goed met Bas van Toor (80), beter bekend als clown Bassie van het vrolijke duo Bassie en Adriaan. Van Toor kampt sinds enkele weken met 'onverwachte' aandoeningen en opvolgende ontstekingen.
Clown Bassie voelt zich sinds begin deze maand belabberd. Hij is onder meer getroffen door de aangezichtsverlamming van Bell, waarbij de spieren van één helft in het gezicht ineens verlamd zijn. Die verlamming gaat meestal vanzelf over, maar dat kan enkele maanden duren.
,,Ik kan met mijn linkeroog in mijn rechterbroekzak kijken. Ik kijk zo scheel als een marmot'', aldus Bassie, die allerlei medische onderzoeken heeft gehad. De in Maassluis geboren entertainer ligt de hele dag op bed. ,,Lekker Netflix kijken. Alle films heb ik dubbel gezien.''
De clown wordt liefdevol verzorgd door zijn vrouw, kinderen en kleinkinderen. Met zijn broer Aad heeft hij veel contact via Skype. ,,Gisteren zei hij: Bas, oud worden met een paar gebreken is niet erg. Veel erger is niet oud worden.''
Bas en Aad van Toor produceerden vanaf 1984 de populaire kindertelevisieseries van Bassie en Adriaan. Bas was vooral de drijfveer achter het organiseren van de tournees door het land. In Bassie en Adriaan speelde hij tussen 1987 en 1994 een dubbelrol, namelijk de boef Vlugge Japie.
http://www.ad.nl/sterren/clown-bassie-k ... ~aa295349/