Het is misschien een rare vraag, en ik weet ook niet of het hier goed staat.
Maar mijn behandeling slaat tot nu toe goed aan, ik gebruik antibioticum die in de cellen gaat en een antibioticum die eigenlijk overal wel gaat zitten, en ook de cyst vormen aanpakt.
Over de celwandloze vorm maak ik me niet zo heel erg zorgen want Borrelia is niet geheel celwandloos zoals bv mycoplasma.
Maar nu vroeg ik me af hoe het zit met die blebs die Borrelia steeds maar afgeeft.
Nu kreeg ik deze link van iemand:
http://www.borreliose.nl/index.php?opti ... &Itemid=64
Daarin staat dat de blebs dus wel celwandloos zijn, maar dat Willy Burgdorfer meldde dat de blebs onderdeel uitmaken van de Borrelia cyclus.
Nu had ik al ergens gelezen dat die Blebs het DNA van Borrelia bevatten.
Maar ik weet niet hoe je die blebs zou moeten behandelen, en ik vroeg me tegelijkertijd ook af of die blebs na verloop van tijd misschien weer nieuwe spirocheten kunnen worden?
En wat is de levensduur van zo'n bleb?
Kunnen blebs weer veranderen in spirocheten?
- VerlorengezondheidM
Re: Kunnen blebs weer veranderen in spirocheten?
Lyme Disease Causing Spirochetes As Shape Shifters: Implications For Treatment
Many people with Lyme disease have had to contend with those who do not believe that chronic Lyme disease exists, and doctors who will not treat them further after the unfortunately standard course of treatment (typically 3-4 weeks of doxycycline), even if their symptoms persist.
What is mind-boggling is that the Lyme disease causing spirochetes are one of the most advanced bacteria known to man, and have evolved into a highly complex infectious agent as a survival mechanism, able to outsmart the immune system. When they are hit with antibiotics or when the immune system recognizes them and tries to go after them, they simply change their form – darn crafty shape shifters! Here are the many forms of Borrelia burgdorferi (that they know of)…
1. Spirochete form – the squiggly, spiral-shaped form most people are familiar with
2. Cyst – this is when the spirochete goes inside out, so it’s outer surface protein is on the inside of the cyst – a hard outer shell
3. Granular – this is highly resistant to all antibiotics
4. Pleomorphic – 5 or 6 pleomorphic forms that they know of which can reside inside our cells
5. L-form – like the spirochete form but without cell walls (cell wall deficient)
6. Biofilm – here they have found safety in numbers! The spirochetes can form biofilms -a colony of spirochetes organized in a matrix that is impenetrable by antiobiotics. Within the biofilm can be all the other forms of the spirochete: cyst, granule, L-form and spirochete. Drs. Eva Sapi and Alan MacDonald are at the forefront of the research into Lyme disease and were the ones to discover that they do indeed form biofilms.
Blebs: pay attention, because this is very very interesting; it seems right out of a science fiction novel, but it’s real! When spirochetes encounter stress in their environment – from either the antibiotics going after them or our immune system – they will pinch off little bits of their DNA and release them into the host as a decoy (these little DNA packages are called Blebs); our immune system goes after the blebs and not the actual spirochete! And they can do this from within our cells which is what often causes the autoimmune problems that so many with Lyme disease have, as our body starts attacking our own cells. Many people who are being properly treated for chronic Lyme disease by pulsing antibiotics and also using different combinations of antibiotics (meaning something like 4 weeks on antibiotics, 2-3 weeks off, etc.) will notice that they are having a Jarisch-Herxheimer reaction (an increase in symptoms from killing off some of the bad guys) much of the time or even the entire time they are on the medication, even though they most likely are not killing many of the spirochetes. This is often because your body is constantly reacting to the blebs being released by the spirochetes. Typically this increase in symptoms will stop 3-5 days out from when you go off the medicine.
Now, the spirochetes will convert back to active spirochetes (coil-shaped form) when the environment is once again safe. Given this, is it really a stretch to see that Borrelia can often be resistant to conventional antibiotic treatment?
http://www.molecularalzheimer.org/ You will find tons of information on here: photos, links and Power Point Presentations on the many forms of spirochetes, put together by Dr. Alan MacDonald
http://www.youtube.com/watch?v=AmvgOfIN_8c Here is a brief video of Eva Sapi, PhD, a highly respected Lyme disease researcher, discussing the many forms of Borrelia.
By Danielle
Bron: http://mylymediseasetreatment.com/lyme- ... reatment/#
Lyme Test Negative?
It Still May Be Lyme Disease!
Na 19 jaar onbehandeld rondlopen met een klinisch ziektebeeld: Chronische Lyme, Q-koorts, Bartonella, Babesia, Anaplasma, Chlamydia, Mycoplasma, Rickettsia, Yersinia, Coxsackie A16+ B, HHV-6.
Na 19 jaar onbehandeld rondlopen met een klinisch ziektebeeld: Chronische Lyme, Q-koorts, Bartonella, Babesia, Anaplasma, Chlamydia, Mycoplasma, Rickettsia, Yersinia, Coxsackie A16+ B, HHV-6.
- VerlorengezondheidM
Weet iemand of die zogeheten 'Blebs' te zien zijn in mijn LBA; ik meen namelijk dat ik dat verschijnsel heb waargenomen, of ben ik abuis?
See FIG.2
Bron: https://www.google.nl/url?sa=t&source=w ... XKSWqWo2pQ
See FIG.2

Bron: https://www.google.nl/url?sa=t&source=w ... XKSWqWo2pQ
Lyme Test Negative?
In verhouding met de cystevorm is zo'n bleb veel kleiner.
Het is een afleidingsmanouvre van de spirocheet zodat de a.b. zich op dit stukje DNA richt en niet op de spirocheet zelf.
Zodra de spirocheet zich bedreigt voelt begint dit zgn. blebben.
Ik vraag mij ook af of uit dit stukje DNA een nieuwe spirocheet kan ontstaan in het geval dat de a.b. het niet bereikt.
Henriëtte
Het is een afleidingsmanouvre van de spirocheet zodat de a.b. zich op dit stukje DNA richt en niet op de spirocheet zelf.
Zodra de spirocheet zich bedreigt voelt begint dit zgn. blebben.
Ik vraag mij ook af of uit dit stukje DNA een nieuwe spirocheet kan ontstaan in het geval dat de a.b. het niet bereikt.
Henriëtte
@Sproetje,
Interessante materie over de blebs op de site van Robert 'L-vormen, cysten, sferoblasten, blebs en granulen' http://www.borreliose.nl/index.php?opti ... &Itemid=64
Hebben de reguliere Lyme artsen in Nederland kennis over blebs?
Of is de kennis bekend bij de Ilads werkende Lyme artsen in Nederland?
Hoe worden de blebs onderzocht en gecontroleerd? met regulier bloedonderzoek? of enkel mogelijk met -meerdere en recente- LBA (leven bloed analyse)?
Persoonlijk denk ik dat je je op voorhand geen zorgen moet gaan maken over de blebs.
Het is belangrijker denk ik persoonlijk dat je in Nederland of in het buitenland geen nieuwe teken-/nimfen beet ---> herinfectie (Borrelia/Lyme) oploopt en dat zo goed als mogelijk is blijft te zien voorkomen voor nu en in de toekomst.
Nieuwe herinfecties zorgen er voor dat mensen opnieuw ziek kunnen worden of steeds zieker kunnen gaan worden.
STZ @Tekenziekten 11 augustus 2013: "Ons lichaam bouwt tegen #Lyme geen immuniteit op, na behandeling van een besmetting loopt u bij een beet opnieuw risico om Lyme te krijgen."
Als de huidige antibiotica behandelingen goed aanslaan en je merkt goede verbetering van klachten en herstel is het goed daar op te blijven richten en aan te blijven werken.
Met de antibiotica behandelingen bij de Lyme arts die werkt volgens de *DBG en Ilads Richlijnen http://www.tekenbeetziekten.nl/de-behandeling/ zal mogelijk verdere verbetering of herstel kunnen worden bereikt.
*Deutsche Borreliose Gesellschaft (DBG) http://www.borreliose-gesellschaft.de/de/Aktuelles
Richtlijn in het Duits http://www.borreliose-gesellschaft.de/T ... linien.pdf Antibiotische Therapie der Lyme-Borreliose vanaf blz 10.
Richtlijn in het Engels http://www.borreliose-gesellschaft.de/T ... elines.pdf
Goed om te horen dat de behandelingen met de verschillende antibiotica soorten goed aanslaan.Sproetje schreef:Het is misschien een rare vraag, en ik weet ook niet of het hier goed staat.
Maar mijn behandeling slaat tot nu toe goed aan, ik gebruik antibioticum die in de cellen gaat en een antibioticum die eigenlijk overal wel gaat zitten, en ook de cyst vormen aanpakt.
Over de celwandloze vorm maak ik me niet zo heel erg zorgen want Borrelia is niet geheel celwandloos zoals bv mycoplasma.
Maar nu vroeg ik me af hoe het zit met die blebs die Borrelia steeds maar afgeeft.
Nu kreeg ik deze link van iemand:
http://www.borreliose.nl/index.php?opti ... &Itemid=64
Daarin staat dat de blebs dus wel celwandloos zijn, maar dat Willy Burgdorfer meldde dat de blebs onderdeel uitmaken van de Borrelia cyclus.
Nu had ik al ergens gelezen dat die Blebs het DNA van Borrelia bevatten.
Maar ik weet niet hoe je die blebs zou moeten behandelen, en ik vroeg me tegelijkertijd ook af of die blebs na verloop van tijd misschien weer nieuwe spirocheten kunnen worden?
En wat is de levensduur van zo'n bleb?
Interessante materie over de blebs op de site van Robert 'L-vormen, cysten, sferoblasten, blebs en granulen' http://www.borreliose.nl/index.php?opti ... &Itemid=64
Hebben de reguliere Lyme artsen in Nederland kennis over blebs?
Of is de kennis bekend bij de Ilads werkende Lyme artsen in Nederland?
Hoe worden de blebs onderzocht en gecontroleerd? met regulier bloedonderzoek? of enkel mogelijk met -meerdere en recente- LBA (leven bloed analyse)?
Persoonlijk denk ik dat je je op voorhand geen zorgen moet gaan maken over de blebs.
Het is belangrijker denk ik persoonlijk dat je in Nederland of in het buitenland geen nieuwe teken-/nimfen beet ---> herinfectie (Borrelia/Lyme) oploopt en dat zo goed als mogelijk is blijft te zien voorkomen voor nu en in de toekomst.
Nieuwe herinfecties zorgen er voor dat mensen opnieuw ziek kunnen worden of steeds zieker kunnen gaan worden.
STZ @Tekenziekten 11 augustus 2013: "Ons lichaam bouwt tegen #Lyme geen immuniteit op, na behandeling van een besmetting loopt u bij een beet opnieuw risico om Lyme te krijgen."
Als de huidige antibiotica behandelingen goed aanslaan en je merkt goede verbetering van klachten en herstel is het goed daar op te blijven richten en aan te blijven werken.
Met de antibiotica behandelingen bij de Lyme arts die werkt volgens de *DBG en Ilads Richlijnen http://www.tekenbeetziekten.nl/de-behandeling/ zal mogelijk verdere verbetering of herstel kunnen worden bereikt.
*Deutsche Borreliose Gesellschaft (DBG) http://www.borreliose-gesellschaft.de/de/Aktuelles
Richtlijn in het Duits http://www.borreliose-gesellschaft.de/T ... linien.pdf Antibiotische Therapie der Lyme-Borreliose vanaf blz 10.
Richtlijn in het Engels http://www.borreliose-gesellschaft.de/T ... elines.pdf
~ I may not be there yet, but I'm closer than I was yesterday ~
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~
~ So encourage each other and build each other up - Positive connections ~
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~
In het boek van Wolf Dieter Storl 'De ziekte van Lyme' wordt blebs genoemd?
Onderstaande zijn analyses van mensen die het boek hebben gelezen. Of dat volledig juist is weergegeven kan ik niet goed beoordelen daar is het zelf lezen van het boek voor nodig.
Het boek de Nederlandse versie vertaald door Willem Jacobs ga ik nog lezen.
Onderstaande zijn analyses van mensen die het boek hebben gelezen. Of dat volledig juist is weergegeven kan ik niet goed beoordelen daar is het zelf lezen van het boek voor nodig.
Het boek de Nederlandse versie vertaald door Willem Jacobs ga ik nog lezen.
Eigenschappen van de Borrelia Spirocheet
- Hij kan informatie van de ene bacterie laten overgaan naar de andere, dus ook over het immuunsysteem van de gastheer en antibiotica.
- Nauwelijks in een lab te kweken, dus moeilijk te bestuderen.
- In de buitenste celwand zitten 150 genen (i.p.v. 3 bij normale bacteriën). Dat houdt in dat er zoveel eigenschappen zijn dat de bacterie zich kan vermommen en direct veranderen.
- De buitenste celwand kan worden afgeworpen, dan krijgen ze een kogelvorm. Dan zijn ze niet te detecteren door het immuunsysteem en heeft antibiotica geen vat op ze. Als dan de antibiotica aanval voorbij is kunnen ze uit hun “slaap” komen en weer vervelend gaan lopen doen.
- Lichaamscellen kunnen worden aangevallen, de kern wordt dan gedood en ze verschuilen zich in de cel…zo herkent het immuunsysteem ze niet.
- Delen van de eigen genen kunnen worden gekopieerd en als kleiner celletje door het gastheer lichaam worden gestuurd. Dat leidt het immuunsysteem af. (Blebs heten die stukjes).
- Vermoedelijk ook “mimicry”. Ze lijken nu op lichaamseigencellen. Als het immuunsysteem daar toch op reageert zal het immuunsysteem ook lichaamseigencellen gaan aanvallen.
- Scheiden peptiden en stofwisselingsafvalstoffen uit die de gemoedstoestand van de gastheer beinvloeden.
- Levensgebied is tussen lichaamscellen, voelen zich lekkerder in kraakbeen, oogvocht en myeline dan in lymfe en bloed. En dus soms niet meetbaar in bloedserum.
- Zeer beweeglijk en door hun spiraal schroeven ze zich in vrijwel alle weefsels van het lichaam. Kunnen hersenbloedbarriere door 10 dagen na besmetting.
- Weinig zuurstof behoevend, dus kunnen zich verstoppen in kraakbeen, littekenweefsel en zenuwen.
- Hebben geen ijzer voor hun overleving nodig.
- Delen zich eens per 28 dagen i.p.v. 20 minuten (gewone bacteriën). Bij antibiotica verstoppen ze zich gewoon en wachten totdat het weg is en dan gaan ze weer delen. Twee weken antibiotica is voor de 20 minuten cyclus afdoende. Voor de 28 dagen cyclus is anderhalf jaar lang dagelijks antibiotica nodig. (Grier 2000).
- Kunnen antibiotica snel uit hun systeem krijgen.
- Kunnen 50 graden onder 0 overleven, maar meer dan 42 graden kunnen ze niet hebben.Blebs
De Bb kopieert onderdelen van zijn eigen genen, plaatst deze onderdelen op een stukje celwand, en splitst dan dat deel van de celwand af in de omgeving. Deze stukjes van de spirocheet-celwand met daarin besloten DNA noemt men blebs. (blaasjes).
Waarom de Bb dat doet is niet bekend. In sommige studies wordt gesuggereerd dat de functie van de blebs is om de IgM antilichamen te binden en daarmee zich tegen het immuunsysteem te beschermen.
De blebs bedekken de spirocheet, maar komen ook vrij voor in de cerebrospinale vloeistof, het serum en de urine. Bovendien vertonen de blebs mitogene activiteit, dat wil zeggen dat ze zich uit het incomplete DNA materiaal kunnen reproduceren. Dit activeert het immuunsysteem op een niet adequate manier, wat kan leiden tot autoimmuunactiviteit.
Dit wordt veel bij lyme patiënten gezien. Dat kan ook de reden zijn waarom regelmatig in eerste instantie andere diagnoses, zoals MS of ALS worden gesteld. De blebs worden ook wel granula of sporen genoemd.
In de cyste –of sporevorm kunnen ze zich slapend houden tot de omstandigheden weer gunstig zijn. Zo kunnen ze minstens tien maanden overleven.
Levend bloed analist J.L noemt blebs bron MBOG nieuwsbrief 2006 http://www.mbog.nl/de-mbog/nieuwsbrieven-magazines
De blebs materie komt uit de alternatieve-/complementaire hoek? Hoe wordt dat gezien betrouwbaar? of onbetrouwbaar? en hoe staat dat in verhouding tot reguliere antibiotica behandelingen?Via Levend Bloed Analyse (LBA) kan de bacterie zichtbaar gemaakt worden gemaakt, maar is niet een 100% test omdat bloed niet steriel is en het komt vaker voor dat er een bacterie te zien is. De test geeft wel een indicatie dat wanneer er veel bacteriën in het bloed aanwezig zijn, de patiënt daarvoor moet worden behandeld. Hoe meer bacteriën er te zien zijn, hoe zieker de patiënt meestal is.
Een normale erytrocyt heeft een diameter van 7 microns. Borrelia kan 5 keer zo lang worden als de diameter van een erythrocyt. Deze lange draadachtige vormen kunnen vertakkingen vertonen.
Er kunnen ook blebs zichtbaar zijn (deze bevatten DNA materiaal van de bacterie), en zijn soms de plasmiden zichtbaar. Deze lange filamenten (draadachtigen) kunnen aan elkaar koppelen en nog langer worden, waardoor zij het hele monitor scherm vullen. Bij mijn weten is er geen enkel andere bacterie, die zich op deze manier gedraagt.
Ik begrijp dat Alan MacDonald goede kennis heeft van Borrelia blebs? http://alzheimerborreliosis.net/wp-cont ... 9_2007.pdf
Na wat meer er over te hebben gelezen is het zeker een interessante materie maar in Nederland is het waarschijnlijk geen onderwerp van aandacht bij de Lyme artsen en bij de Ilads werkende Lyme artsen/behandelaars misschien wel(?).
Voor mij is het echter geen onderwerp om bezorgd over te gaan worden.
Met het totale pakket van behandelingen en een klein stukje zélf behandeling met onder andere de medicinale wietolie -full spectrum- (immuun regulerende en modulerende werking), dat ik volg hoop ik verdere verbeteringen te kunnen gaan bereiken. Daar vertrouw ik op en daar focus ik mij voor de volle 100% op.
Ik werk naar het moment toe van een nieuwe periode in het leven namelijk die van 'een leven na de ziekte van Lyme'. Niet te zien als een hersteld leven na de ziekte van Lyme maar als een volgende fase en dat is goed. Ik kijk er naar uit
!
Volledig herstel is niet meer mogelijk. Na jaren lange ziekte met als gevolg opgelopen schade en beperkingen waar ik mee moet leven. Het was zeker niet het 'droom'-leven dat ik voor ogen had maar het zijn de realistische feiten en daar heb ik mij bij neer kunnen leggen.
Of de Borrelia bacterie in een slaapstand-/of niet actieve stand te krijgen en te houden is? Dat hoop ik natuurlijk van harte.
Als ik de informatie over reguliere antibiotica behandelingen hier en elders lees is er door de reguliere Lyme artsen of de Ilads werkende Lyme artsen daar helaas ook geen 100% garantie voor te geven.
Er verandert iets met mensen-patiënten als de ziekte meer en meer los kan worden gelaten. Dan ga je op een gegeven moment, als het goed is
, minder nationaal en internationaal lezen en zoeken. Buitenlandse issues hebben minder mijn belangstelling gekregen om reden dat je met de informatie in Nederland zo weinig kunt.
Ik wilde niet in de ziekte blijven hangen, dat is een keuze en na een korte tijd van rouw- en acceptatie proces is het mij goed gelukt om de brokstukken op te rapen en jezelf op te richten en weer verder te kunnen gaan.
Wijsheden van de Yoga juf op de yoga- en meditatie lessen: 'Je leeft nu, maak er het beste van'; 'Gisteren is voorbij, leef in het nu'; 'Het leven is nu en niet later, het is zo voorbij, leef daarom bewust en in het nu'; 'Ook al ben je ziek, probeer er het beste van te maken en te kijken naar wat je nog wél kunt en te genieten van de kleine dingen als bijvoorbeeld de zon die opkomt, de vogels die mooi zingen, de mooie bloemen die je ziet buiten'.
Dat is relativerend en klopt als een bus en geeft kracht om door te gaan.
Mijn vader maakte er ondanks zijn ernstige ziekte MS ook het beste van en dat zal een groot voorbeeld voor mij blijven.
Voor mij zal het belangrijk blijven om oplettend te zijn en een nieuwe teken-/nimpfen beet ---> herinfectie(s) blijven te zien te voorkomen http://www.tekenbeetziekten.nl/voorkome ... tekenbeet/
Na wat meer er over te hebben gelezen is het zeker een interessante materie maar in Nederland is het waarschijnlijk geen onderwerp van aandacht bij de Lyme artsen en bij de Ilads werkende Lyme artsen/behandelaars misschien wel(?).
Voor mij is het echter geen onderwerp om bezorgd over te gaan worden.
Met het totale pakket van behandelingen en een klein stukje zélf behandeling met onder andere de medicinale wietolie -full spectrum- (immuun regulerende en modulerende werking), dat ik volg hoop ik verdere verbeteringen te kunnen gaan bereiken. Daar vertrouw ik op en daar focus ik mij voor de volle 100% op.
Ik werk naar het moment toe van een nieuwe periode in het leven namelijk die van 'een leven na de ziekte van Lyme'. Niet te zien als een hersteld leven na de ziekte van Lyme maar als een volgende fase en dat is goed. Ik kijk er naar uit

Volledig herstel is niet meer mogelijk. Na jaren lange ziekte met als gevolg opgelopen schade en beperkingen waar ik mee moet leven. Het was zeker niet het 'droom'-leven dat ik voor ogen had maar het zijn de realistische feiten en daar heb ik mij bij neer kunnen leggen.
Of de Borrelia bacterie in een slaapstand-/of niet actieve stand te krijgen en te houden is? Dat hoop ik natuurlijk van harte.
Als ik de informatie over reguliere antibiotica behandelingen hier en elders lees is er door de reguliere Lyme artsen of de Ilads werkende Lyme artsen daar helaas ook geen 100% garantie voor te geven.
Er verandert iets met mensen-patiënten als de ziekte meer en meer los kan worden gelaten. Dan ga je op een gegeven moment, als het goed is

Ik wilde niet in de ziekte blijven hangen, dat is een keuze en na een korte tijd van rouw- en acceptatie proces is het mij goed gelukt om de brokstukken op te rapen en jezelf op te richten en weer verder te kunnen gaan.
Wijsheden van de Yoga juf op de yoga- en meditatie lessen: 'Je leeft nu, maak er het beste van'; 'Gisteren is voorbij, leef in het nu'; 'Het leven is nu en niet later, het is zo voorbij, leef daarom bewust en in het nu'; 'Ook al ben je ziek, probeer er het beste van te maken en te kijken naar wat je nog wél kunt en te genieten van de kleine dingen als bijvoorbeeld de zon die opkomt, de vogels die mooi zingen, de mooie bloemen die je ziet buiten'.
Dat is relativerend en klopt als een bus en geeft kracht om door te gaan.
Mijn vader maakte er ondanks zijn ernstige ziekte MS ook het beste van en dat zal een groot voorbeeld voor mij blijven.
Voor mij zal het belangrijk blijven om oplettend te zijn en een nieuwe teken-/nimpfen beet ---> herinfectie(s) blijven te zien te voorkomen http://www.tekenbeetziekten.nl/voorkome ... tekenbeet/
Een ongelukje buiten, in de natuur, in de tuin, stadspark, gras, terras, strand, camping, zitten naast een plantenbak, etc. - het is mij meerdere malen overkomen- blijft in een klein hoekje zitten http://www.tekenbeetziekten.nl/de-teek/Door de klimaatverandering zijn teken tegenwoordig het hele jaar actief. Preventie is dus het hele jaar door noodzakelijk.
Het is niet eenvoudig een tekenbeet te voorkomen, maar het is belangrijk het beste te doen wat je kunt. Sommige mensen zijn blijkbaar aantrekkelijker voor teken dan anderen, net als dat voor muggen geldt.
Waarschijnlijk zijn de nimfen het belangrijkst voor het overbrengen van ziekten op de mens. De nimf heeft al een keer bloed gezogen en kan daardoor besmet zijn met de ziekteverwekker. Daarbij komt dat de nimf erg klein is (ca. 1 mm), waardoor hij gemakkelijk over het hoofd wordt gezien.