Een goede vraag 'Moet je iemand die hele lijdensweg laten volgen?
Vrouw.nl
26 juli 2017
'Moet je iemand die hele lijdensweg laten volgen?' https://vrouw.nl/artikel/catherine-keyl ... ten-volgen
'Moet je iemand die hele lijdensweg laten volgen?'
Natuurlijk heeft SGP-politicus Kees van der Staaij gelijk als hij zegt dat het plegen van euthanasie niet normaal moet worden. Alle voorzichtigheid blijft geboden. Je denkt soms: we wonen in hetzelfde land, maar we hebben toch totaal andere ervaringen. Mij komen steeds vaker verhalen van artsen ter ore, die helemaal niet zo gemakkelijk zijn als van der Staaij wil doen geloven. En ja, ook andere verhalen van kinderen van stervenden die de arts onomwonden zeggen: 'Ik wil een huis kopen, dus wat mij betreft mag de stekker eruit.'
Het grootste probleem met euthanasie is eigenlijk dat je er geen wet voor kunt maken. Elke situatie is anders, elke situatie ongelooflijk persoonlijk.
Niet laten behandelen
Wat te denken van het volgende verhaal?
Een vriend van mij, een enorme levensgenieter, altijd bezig met koken, nieuwe recepten, lekkere wijntjes, kreeg drie weken geleden keelpijn. Naar de dokter. Pilletjes hielpen niet. Naar het ziekenhuis. Blijkt uitgezaaide maagkanker te zijn. Er kan geopereerd worden, maar de kans op overleving is 20 procent.
Mijn vriend heeft zelf veel aan stervensbegeleiding gedaan en heeft nogal wat ervaring met dit soort zaken. Hij besluit zich niet te laten opereren. Overigens, alleen die beslissing al wordt niet door iedereen gerespecteerd. Sommige mensen worden woedend op hem. Waarom neem je het risico niet?! Maar mijn vriend weet dat na de operatie een enorme ellende aan chemo's wacht.
Grenzeloze bewondering
Ik heb een grenzeloze bewondering voor mijn vriend. Hij houdt voet bij stuk. Hij weet precies hoe het ziekteverloop is, dat heeft hij uitgezocht. Inmiddels kan hij al niet meer eten.
Voor een gourmand als hij is daarmee het leven eigenlijk al afgelopen. Hij zuigt aan flesjes die een vloeistof met vitamine bevatten. Toen ik er een week geleden was, kon hij nog zes flesjes per dag naar binnen werken, nu nog maar drie. Deze hele affaire speelt zich dus af binnen drie weken, een onwerkelijk korte tijd.
Lijdensweg
Het gaat slechter en slechter met hem. Hij weet dat hij binnenkort niet meer kan lopen, dat zijn vrouw een zware klus krijgt aan zijn verzorging. En nu komt dus de hamvraag. Moet je iemand nu die hele lijdensweg laten volgen? Je weet immers de afloop, dat weet hij ook.
Misschien vinden christenen als van der Staaij dat lijden bij het leven hoort. Dat het ergens goed voor is. Ik zou graag willen weten voor wat. Is het niet christelijker om hem die hele lijdensweg te besparen?
Hij maakte de laatste keer dat ik bij hem was een gebaar met zijn vingers, alsof hij een pistool tegen z'n hoofd zette. 'Ik ben er klaar mee', zei hij.
We moeten voorzichtig blijven met euthanasie. Maar in het geval van mijn vriend...
Moet je iemand die hele lijdensweg laten volgen?