Anti - lyme receptenhoekje

Voor onderwerpen die niet met Lyme te maken hebben. Hier kan van alles worden geplaatst. Luchtige onderwerpen zijn ook welkom.
Sproetje

Re: anti - lyme receptenhoekje

Berichtdoor Sproetje » Ma 22 Dec 2014, 17:34

paperwhite schreef:Kastanjes zijn gezond maar ook heel lekker.

Ja; een beetje zoetig.

Rauwe zuurkool, zelfgemaakt (door iemand anders dan ik) is ook lekker en gezond.
Eet het vanavond aangemaakt met een beetje olie en klein beetje kruiden.

Een sausje van kastanjemeel met een knoflookje en kapucijners.

PS
Ik heb wel gemerkt dat als ik uien gebruik, dat ze dan wel goed doorgekookt moeten worden,
Van de laatste uien die nog een beetje rauw waren ben ik 2 dagen ziek geweest.

paperwhite

Berichtdoor paperwhite » Zo 28 Dec 2014, 23:10

zuurkool is op zich gezond maar bevat veel histamine, ik word er ziek van.

Ooit in de Ardennen gegeten : looksoep. Gewone groentejuliennesoep maken. Een volledige bol look pellen en in apart pannetje gaar koken, dan bij de soep voegen zoals je soepballtejes toevoegt.

Ik doe tegenwoordig ook verse geelwortel in mijn pompoen en tomatensoep. Geelwortel werkt ontstekingwerend.

Sproetje

Berichtdoor Sproetje » Ma 29 Dec 2014, 18:58

paperwhite schreef:zuurkool is op zich gezond maar bevat veel histamine, ik word er ziek van.

Ik moet het lijstje eigenlijk nog maken van voeding: welke niet en welke wel.
Van een aantal weet ik nu uit ervaring dat ik er niet tegen kan en van andere moet ik het altijd nog even nakijken.

Slecht idee dus , die rauwe zuurkool

Trouwens, wat bedoel je eigenlijk met een bolletje look?
Is dat een ui?

paperwhite

Berichtdoor paperwhite » Di 30 Dec 2014, 19:45

Hallo Sproetje,

Met een bolletje look bedoel ik een volledige bol look. Alle teentjes look pellen en in een pannetje gaar koken. Is best lekker in soep. Maar ik weet natuurlijk niet in hoeverre daar nog allicine in zit.

Sproetje

Re: Anti - lyme receptenhoekje

Berichtdoor Sproetje » Do 26 Mar 2015, 19:32

Eigenlijk kun je beter biogarde eten ipv yoghurt.
In biogarde zitten andere goede bacterien.

Verder doe ik tegenwoordig altijd curcuma wortel door het eten en soms ook gember.
Dat werkt wel lekker verfrissend.

Verder bak ik maar wat aan, maar ik kan nog steeds niet alles eten.
Zo blijft soja ver van mijn keukentje
En blik of ingemaakt eten of voorgestoomd e.d. eet ik al langere tijd niet.
Te veel E nummers

Wel gebruik ik steeds meer kruiden en specerijen in het eten.

Geen suiker
En soms koffie, maar ook vaak wel PACHA instant bio
Dat is op basis van cichorei wortel.
smaakt net als andere koffie.

paperwhite

Berichtdoor paperwhite » Zo 29 Mar 2015, 00:35

Hallo Sproetje,

Ik ben momenteel aan de geiten-en schapenyoghurt geslagen. In een boek "het microbendieet" stond dat als gunstig om te vermageren. Het was weer het zoveelste dieet dat niet werkt. Ik voeg er een beetje beneflora (ortis)aan toe, melkzuurbacterieën in poedervorm, niet duur 7,5 euro.

Wat is biogarde en welke bacterieën zitten erin ?

Ik heb net verse geelwortel en veel verse gember gekocht. Oh jee, het is al 1.40 nieuwe tijd. Ik haat dat verzetten van de klok.

NMDA

Berichtdoor NMDA » Zo 29 Mar 2015, 14:14

paperwhite schreef:Hallo Sproetje,

Ik ben momenteel aan de geiten-en schapenyoghurt geslagen. In een boek "het microbendieet" stond dat als gunstig om te vermageren. Het was weer het zoveelste dieet dat niet werkt. Ik voeg er een beetje beneflora (ortis)aan toe, melkzuurbacterieën in poedervorm, niet duur 7,5 euro.

Wat is biogarde en welke bacterieën zitten erin ?

Ik heb net verse geelwortel en veel verse gember gekocht. Oh jee, het is al 1.40 nieuwe tijd. Ik haat dat verzetten van de klok.

Let wel op dat Geelwortel ook wel Kurkuma genaamd en Gember zijn beide antibacterieel zijn en ook effectief tegen biofilms dus in het begin kan je milde herxheimers van het spul krijgen. Het zijn ook beide natuurlijke bloedverdunners dus die personen die al warfarine of overige bloedverdunners gebruiken moeten daarmee wel uitkijken. Maar in mijn optiek zijn die bloedverdunnende eigenschappen alleen maar iets positiefs aangezien de meeste lyme-patiënten en andere langdurige infectieziekten vaak gepaard gaan met stollings en overige bloedafwijkingen. Het spul zorgt wel dat overige natuurlijke antimicrobe middelen velen malen effectiever zullen zijn dus ook daar moet je mee uitkijken. Bij mij waren achteraf gezien bij alle herxheimers natuurlijke bloedverdunners in het spel. Bijna alle natuurlijke bloedverdunners zijn ook effectief tegen biofilms.

Ik gebruik het elke dag in mijn persoonlijk regime en was onlangs drie maanden ermee gestopt zodat het eventuele bloedtesten niet zou kunnen beïnvloeden en voor zo'n anderhalve week had ik weer herxheimers variërend van erg licht tot middel-sterk maar nu ben ik weer ok en voel ik me er beter bij.

paperwhite

Berichtdoor paperwhite » Di 31 Mar 2015, 13:38

Ik denk dat curcuma (geelwortel) alleen maar ontstekingwerende eigenschappen heeft. Aan gember dicht men vanalles toe. Beide ingrediënten zijn goedkoop en gemakkelijk verkrijgbaar. Ik vind ze ook lekker.

Van bloedverdunnende eigenschappen heb ik nog nooit gehoord. Look heeft dit wel. Ik denk dat natuurlijke middelen met bloedverdunnende eigenschappen wenselijk zijn voor alle lymies. Over dikker worden van het bloed wordt weinig geschreven. Misschien moeten we er eens een topic over openen ? Heb jij er wat teksten over ?

Sproetje

Berichtdoor Sproetje » Di 31 Mar 2015, 16:29

Paperwhite, je schrijft:

Ik ben momenteel aan de geiten-en schapenyoghurt geslagen

Dat vind ik stoer!!!!!!
Niet lekker toch?

paperwhite schreef:Wat is biogarde en welke bacterieën zitten erin ?

In Biogarde zitten dezelfde darmbacteriën als dat van de mens.
Biogarde ontstaat door aan melk de lactobacillus acidophillus en de lactobacillus bifidum toe te voegen.

in yoghurt zitten lactobacillus delbrueckii ssp. Bulgaricus en streptococcus salivarius ssp. thermophilus
Deze zijn minder goed voor je darmen.

Hier nog een link
https://www.mmv.nl/voedingsmiddel/biogarde

PS

Gedoe hé? met die tijd...
Ik raak ook elk half jaar weer totaal verward met die tijden, altijd al gehad eigenlijk.
Laatst gewijzigd door Sproetje op Di 31 Mar 2015, 18:53, 2 keer totaal gewijzigd.

NMDA

Berichtdoor NMDA » Di 31 Mar 2015, 17:33

@ paperwhite

Wel over bloedafwijkingen bij Lyme en overige co-infecties en zelfs virale infecties heb ik enorm veel informatie. Met name medische publicaties. Maar het is erg uitgebreid allemaal en een erg technisch verhaal. Ik zal er ter zijner tijd een topic aan besteden.

Kurkuma is extreem veelzijdig. Ik kan wel zo'n 50 redenen verzinnen waarom Lyme en personen met soortgelijke aandoeningen een baat bij zullen hebben. Maar even terugkomend op de antibacteriële eigenschappen van kurkuma en gember:

Kurkuma:

Curcumin reduces Streptococcus mutans biofilm formation by inhibiting sortase A activity.

RESULTS: Curcumin can inhibit purified S. mutans sortase A with a half-maximal inhibitory concentration (IC50) of (10.2±0.7)μmol/l, which is lower than minimum inhibitory concentration (MIC) of 175μmol/l. Curcumin (15μmol/l) was found to release the Pac protein to the supernatant and reduce S. mutans biofilm formation.

A Review on Antibacterial, Antiviral, and Antifungal Activity of Curcumin

All previous investigations have shown the extensive antimicrobial activity of curcumin, although in vivo studies in some cases reported the less effective results of curcumin inhibitory effect. Among all former studies on antibacterial activity of curcumin the most promising result is against Helicobacter pylori, at least for using the curcumin as a complementary compound in combination with other existing medicines to decrease the symptoms of gastritis. The extensive antiviral effects of curcumin against different viral pathogens nominate this compound as an antiviral drug candidate to develop new antivirals from natural resources against sensitive viruses especially by developing different curcumin derivatives. However, using curcumin or its derivatives as antiviral compounds needs further investigations. Regarding the studies on antifungal activities of curcumin the most significant effect was found against Candida species and Paracoccidioides brasiliensis, although curcumin revealed fungicide effect against various fungi.

Inhibition of biofilm development of uropathogens by curcumin – An anti-quorum sensing agent from Curcuma longa

Sub-MIC concentrations of curcumin effectively inhibit quorum sensing and in vitro biofilm formation in uropathogens. • Sub-MIC concentrations of curcumin also disintegrate mature biofilms of uropathogens. • Curcumin acts synergistically with conventional antibiotics and enhanced bacterial susceptibility towards antibiotics.

Zelfs MRSA:

Synergistic antibacterial effect of curcumin against methicillin-resistant Staphylococcus aureus.

The aim of this study was to investigate the synergistic effect of curcumin and antibiotics as well as to determine the antibacterial activity of CCM against specific MRSA strains. The antibacterial activity of CCM was assessed by the broth microdilution method (by calculating the minimal inhibitory concentration [MIC]), checkerboard dilution test, and time-kill assay. Antimicrobial activity of CCM was observed against all tested strains. The MICs of CCM against 10 strains of S. aureus ranged from 125 to 250 μg/ml. In the checkerboard test, CCM markedly reduced the MICs of the antibiotics oxacillin (OXI), ampicillin (AMP), ciprofloxacin (CIP), and norfloxacin (NOR) used against MRSA. The time-kill curves showed that a combined CCM and OXI treatment reduced the bacterial counts below the lowest detectable limit after 24h. This study suggested that CCM reduced the MICs of several antibiotics tested, notably of OXI, AMP, CIP, and NOR, and that CCM in combination with antibiotics could lead to the development of new combination of antibiotics against MRSA infection.

Gember:

Ginger Extract Inhibits Biofilm Formation by Pseudomonas aeruginosa PA14

In conclusion, this study clearly demonstrated the effectiveness of ginger extract in inhibiting PA14 biofilm formation. Ginger extract reduced cellular c-di-GMP concentration, which appears to affect characteristic phenotypes as demonstrated by reduced biofilm formation, increased EPS production, decreased rugose colony formation on Congo red plates, and enhanced swarming motility.

Synthesis and quorum sensing inhibitory activity of key phenolic compounds of ginger and their derivatives.

Present study illustrated that, the phenolic compounds of ginger and their derivatives form a class of compounds with promising QSI activity.

Antibacterial effect of Allium sativum cloves and Zingiber officinale rhizomes against multiple-drug resistant clinical pathogens.

CONCLUSIONS: Natural spices of garlic and ginger possess effective anti-bacterial activity against multi-drug clinical pathogens and can be used for prevention of drug resistant microbial diseases and further evaluation is necessary.

Dus Gember En Kurkuma zijn dus effectief tegen biofilms (biofilms beschermen die krengen tegen antibiotica en andere natuurlijke antimicrobe middelen) en effectief tegen quorum sensing (de communicatie tussen bacteriën die ze oa gebruiken om biofilms aan te maken), hebben een brede algemeen antibacteriële, antivirale en anti-schimmel werking en doen de werking van overige antibiotica en andere natuurlijke middelen toenemen.

Van het spul kan je in het begin lichte tot middelmatige herxheimers krijgen. Maar vooral in samenspan met nog krachtigere natuurlijke antimicrobe middelen kan het echt herxheimers geven die niet normaal zijn. Echt enorm sterk. Bizar! IK ben een paar keer toen nog onbewust van deze eigenschappen destijds daardoor echt een paar keer totaal van de kaart gegaan. Dat je urenlang extreme symptoomverergering krijgt. Ik ben er onlangs dus drie maanden mee gestopt zodat het wat testen die ik wilde laten doen niet zou kunnen beïnvloeden maar ben er een paar weken geleden weer mee gestart.

Terug naar “Off-Topic Café”