Huishouding zwaar om te doen?

Voor onderwerpen die niet met Lyme te maken hebben. Hier kan van alles worden geplaatst. Luchtige onderwerpen zijn ook welkom.
GM Greyhoundmum

Huishouding zwaar om te doen?

Berichtdoor GM Greyhoundmum » Vr 29 Apr 2016, 16:53

Hebben jullie ook zo'n last lichamelijk van de huishoudelijk "klusjes" ?

Bijv, stofzuigen, eten koken, bed(den) opmaken, dweilen enz, evt dieren verzorgen en uitlaten.

Ik denk dat voor menig patiënt dat dit een zware taak is en ook omdat het dagelijks weer terugkeert.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen en/of tips hoe het te verhelpen.

Sproetje

Re: Huishouding zwaar om te doen?

Berichtdoor Sproetje » Za 30 Apr 2016, 16:01

greyhoundmum schreef:Hebben jullie ook zo'n last lichamelijk van de huishoudelijk "klusjes" ?

Ehm....ja
Ik was nooit echt een goeie huishoudster, maar sinds de lyme is het meer een huishouden van Jan Steen geworden.
Ik kan me er ook niet meer druk over maken.
Kost me teveel energie.

Heel toevallig heb ik de laatste paar weken (ja, ik doe er tegenwoordig weken over) de ramen gewassen, die al jaren niet meer waren gedaan, de buurvrouw viel het op, ze wilde het voor me gaan doen, maar ik doe het toch liever zelf....
Ik denk dat het meer een hint was om me aan te sporen nu eindelijk toch eens wat eraan te gaan doen.
Hoewel ze me enorm steunt merk je toch wel dat het nooit echt begrepen wordt hoe het is met die lyme

De afwas doe ik in de ochtend, als mijn energie peil nog aardig gaat.
Daar heb ik wel heel veel last van gehad, dat ik het niet meer kon doen in de avond, en een huishoudster wil ik niet.

Verder heb ik gelukkig een houten vloer, voor mijn idee hoef ik die niet zo vaak schoon te maken, valt niet zo op en vlekken komen er niet in.

Wat wel opvalt is dat mijn vlier struik enorm is gegroeid de laatste paar jaar, ik zag het vorige week ineens, het lijkt wel een boom.
Ik had er sinds eind 2012 nooit meer echt goed naar gekeken, daar moet dan ook weer wat aan gedaan worden, maar ik weet niet of ik dat deze zomer red.

GM Greyhoundmum

Berichtdoor GM Greyhoundmum » Ma 02 Mei 2016, 09:16

Sproetje schreef:
Ehm....ja
Ik was nooit echt een goeie huishoudster, maar sinds de lyme is het meer een huishouden van Jan Steen geworden.
Ik kan me er ook niet meer druk over maken.
Kost me teveel energie.

Heel toevallig heb ik de laatste paar weken (ja, ik doe er tegenwoordig weken over) de ramen gewassen, die al jaren niet meer waren gedaan, de buurvrouw viel het op, ze wilde het voor me gaan doen, maar ik doe het toch liever zelf....
Ik denk dat het meer een hint was om me aan te sporen nu eindelijk toch eens wat eraan te gaan doen.
Hoewel ze me enorm steunt merk je toch wel dat het nooit echt begrepen wordt hoe het is met die lyme

De afwas doe ik in de ochtend, als mijn energie peil nog aardig gaat.
Daar heb ik wel heel veel last van gehad, dat ik het niet meer kon doen in de avond, en een huishoudster wil ik niet.

Verder heb ik gelukkig een houten vloer, voor mijn idee hoef ik die niet zo vaak schoon te maken, valt niet zo op en vlekken komen er niet in.

Wat wel opvalt is dat mijn vlier struik enorm is gegroeid de laatste paar jaar, ik zag het vorige week ineens, het lijkt wel een boom.
Ik had er sinds eind 2012 nooit meer echt goed naar gekeken, daar moet dan ook weer wat aan gedaan worden, maar ik weet niet of ik dat deze zomer red.

Heel herkenbaar Sproetje en bedankt voor je reactie!
Het is bijna een straf geworden om de huishouding bij te houden en dat lukt mij echt niet. Gelukkig helpt mijn man en zoon wel met van alles.
Ramen lappen... hmmmm idd een klus wat ik niet zelf kan doen momenteel.
Stofzuigen moet ik als het een beetje gaat zittend vanaf een stoel en soms alleen 1 vloerkleed.
Was in de was machine gaat maar dat is het dan.. moet ik eerst ff uitrusten!
Soms voel ik mij zo moedeloos en nutteloos, maar ik blijf de hoop houden dat ik het mss wel weer op een dag zelf allemaal weer kan doen ipv nu dat de mannen alles doen.

Sproetje

Berichtdoor Sproetje » Ma 02 Mei 2016, 18:45

greyhoundmum schreef:Stofzuigen moet ik als het een beetje gaat zittend vanaf een stoel en soms alleen 1 vloerkleed.Was in de was machine gaat maar dat is het dan.. moet ik eerst ff uitrusten!

Zó herkenbaar!
Gelukkig kan ik nu een stuk meer en alles gaat veel beter, hoewel het nog lang niet is wat het wat het ooit was, ook heb ik af en toe nog wel een echt slechte dag.
De slechte dagen hou ik tegenwoordig bij in mijn agenda, om te kijken of ik miss voldoe aan die 4-weekse cyclus.
Maar tot nu toe is er nog geen touw aan vast te knopen.

GM Greyhoundmum

Berichtdoor GM Greyhoundmum » Di 03 Mei 2016, 09:31

Sproetje schreef:
greyhoundmum schreef:Stofzuigen moet ik als het een beetje gaat zittend vanaf een stoel en soms alleen 1 vloerkleed.Was in de was machine gaat maar dat is het dan.. moet ik eerst ff uitrusten!

Zó herkenbaar!
Gelukkig kan ik nu een stuk meer en alles gaat veel beter, hoewel het nog lang niet is wat het wat het ooit was, ook heb ik af en toe nog wel een echt slechte dag.
De slechte dagen hou ik tegenwoordig bij in mijn agenda, om te kijken of ik miss voldoe aan die 4-weekse cyclus.
Maar tot nu toe is er nog geen touw aan vast te knopen.

Gelukkig kan je inmiddels ietsjes meer redden in huis Sproetje
Ik hoop dat het bij mij ook gaat komen een keer... ik hou vast dat het zo is.. we moeten wel positief blijven denken!

Eten koken is ook meer dan lastig omdat je veel moet staan,( dat herken je vast ook wel ) dus eten klaar maken doe ik al heel lang samen met mijn man. Hij doet alle snijwerk enz zodat ik tussendoor kan "hangen" tegen de aanrechtblad aan of kan zitten op een kruk tussendoor. Het is ook wel gezelliger moet ik zeggen maar ik voel mij soms zo nutteloos. Ik moet leren om dat te accepteren, maar je hoofd wil 1 ding en je lijf zegt iets anders, dan is acceptatie lastig. Zeker als je altijd een doener bent geweest en erg zelfstandig.

Dat 4-weekse cyclus is lastig idd. Je weet nooit vanaf welke dag, dag 1 is geweest.
Als ik het goed begrijp/begrepen hebt uit alle stukken op het internet... ILADS artsen gebruiken dit heel veel om te weten wanneer en welke dag een patiënt kan beginnen met AB?

Sproetje

Berichtdoor Sproetje » Do 05 Mei 2016, 22:02

greyhoundmum schreef:Dat 4-weekse cyclus is lastig idd. Je weet nooit vanaf welke dag, dag 1 is geweest.Als ik het goed begrijp/begrepen hebt uit alle stukken op het internet... ILADS artsen gebruiken dit heel veel om te weten wanneer en welke dag een patiënt kan beginnen met AB?

Ja, het is ook lastig.
Ik gebruik nu ook dagelijks chlorella en daar zit mangaan in, daar worden borrelia spirocheten virulent van.
http://www.jbc.org/content/early/2013/0 ... 0.abstract
Dan is het ook niet meer goed te meten denk ik.

Hier iets van Horowitz:

Women flare before-during-after menstrual cycle

http://www.ilads.org/media/boston/slide ... owitz.html

GM Greyhoundmum

Berichtdoor GM Greyhoundmum » Zo 08 Mei 2016, 13:01

Sproetje schreef:
greyhoundmum schreef:Dat 4-weekse cyclus is lastig idd. Je weet nooit vanaf welke dag, dag 1 is geweest.Als ik het goed begrijp/begrepen hebt uit alle stukken op het internet... ILADS artsen gebruiken dit heel veel om te weten wanneer en welke dag een patiënt kan beginnen met AB?

Ja, het is ook lastig.
Ik gebruik nu ook dagelijks chlorella en daar zit mangaan in, daar worden borrelia spirocheten virulent van.
http://www.jbc.org/content/early/2013/0 ... 0.abstract
Dan is het ook niet meer goed te meten denk ik.

Hier iets van Horowitz:

Women flare before-during-after menstrual cycle

http://www.ilads.org/media/boston/slide ... owitz.html

thx @sproetje.. ik ga de link gelijk even opzoeken.

Karin

Berichtdoor Karin » Di 31 Mei 2016, 12:11

Het is hier in huis ook vele malen viezer dan ik zou willen. Ik overweeg al heel lang hulp in de huishouding, maarja, dat kost weer geld hè. En als ik dan al eens wat energie heb, heb ik niet echt zin om dat te verspillen aan iets zo onleuks als het huishouden. Dan doe ik liever een keer wat leuks, en laat ik dat huishouden maar.
Niet dat het een gierende stinkende vuilnisbelt is hier, maar absoluut niet kraakhelder. Jammer dan.
En de ramen? Die heb ik nog nooit gewassen sinds ik hier woon (2,5 jaar). Er komt nog licht doorheen, dus ik vind het prima. ;)

hope

Berichtdoor hope » Ma 06 Jun 2016, 22:05

Ja, herkenbaar.
Kuisen lukt niet meer.
Stofzuigen en de vaatwas leegmaken doet zoonlief meestal.
Voor strijken heb ik een strijkhulp...
Koken gaat wel, omdat dat het enige is wat ik nog doe :o
Behalve taxi spelen voor de kinderen.
De keuken opruimen... Eerst een paar uur rusten.
En de ramen? Die wast de strijkhulp, als ze het niet meer aan kan zien...
Ik voel me soms kabouter lui...

GM Greyhoundmum

Berichtdoor GM Greyhoundmum » Zo 12 Jun 2016, 10:41

Hoi dames en bedankt voor jullie reacties,

zo te lezen kampen we idd allemaal met hetzelfde.

Ramen hier is het laatste wat gebeurd.. ik red dat ook niet.

Zoonlief en manlief doen hier zoveel momenteel en daar ben ik erg dankbaar voor.

Maar ik denk altijd bij mijzelf, wat als je alleen woont en weinig tot geen hulp hebt.. :(

Alles kost geld idd tegenwoordig ook de huishuidelijk hulp bijdrage.. daarom doe ik dat ook uberhaupt niet.

groetjes
GM

Terug naar “Off-Topic Café”