Anti - lyme receptenhoekje

Voor onderwerpen die niet met Lyme te maken hebben. Hier kan van alles worden geplaatst. Luchtige onderwerpen zijn ook welkom.
joos06

Anti - lyme receptenhoekje

Berichtdoor joos06 » Do 30 Okt 2014, 16:39

Aangezien ik inmiddels het idee heb dat een hoop mensen hier wel een dieet volgen ter bevordering van de genezing/ verbetering van het immuunsysteem, leek het mij een leuk idee om hier een topic over te openen waar je lekkere en gezonde gerechten kan plaatsen. Ik ben in elk geval altijd wel op zoek naar leuke, simpele en vooral lekkere gezonde inspiratie :D Dus bij deze, wie heeft er nog zo'n lekker recept?
Zelf volg ik een zuurvrij dieet.

joos06

Re: anti - lyme receptenhoekje

Berichtdoor joos06 » Do 30 Okt 2014, 16:44

Hier alvast een om af te trappen:
Oosterse pompoensoep

500 gr. Pompoen
1 blikje kokosmelk
1 rood pepertje
1 stengel citroengras
bouillon 500 ml
4 sjalotten
1 cm verse gember

De sjalotten snipperen en met de gember en peper even in wat olijfolie fruiten, dan de pompoen in blokjes erbij, net als de stengel citroensap. Dan de kokosmelk en bouillon erbij doen en zachtjes laten koken tot de pompoen goed zacht is geworden. Dan citroensap eruit halen en de rest met de staafmixer fijn mixen. Evt. Op smaak maken met peper en zout en wat fijngehakte basilicum en koriander toevoegen.

Heerlijk herfstsoepje!

paperwhite

Berichtdoor paperwhite » Vr 31 Okt 2014, 00:30

1/2 theelepel sarsaparilla, 1/2 theelepel kinabast, 2cm verse gember in een theekop, 5 minuten laten trekken eventueel zoeten met agave siroop.

Daisy

Berichtdoor Daisy » Vr 31 Okt 2014, 12:02

Wat een leuk idee. :D
Die pompoensoep ga ik zéker maken.

Hier een gezond receptje:
Volgt later....
Luister naar je lichaam.

joos06

Berichtdoor joos06 » Vr 31 Okt 2014, 12:11

Hé paperwhite, is dat een soort detox thee? Ik ken sarsaparilla niet.
Daisy leuk, ik ben benieuwd :D

paperwhite

Berichtdoor paperwhite » Za 01 Nov 2014, 10:31

Hallo Joos,

Nee het is zeker geen detox thee. Sarsaparilla (smilax officinalis)is een kruid dat vroeger gebruikt werd bij syfilis. Het wordt nu nog gebruikt bij reuma. Opgelet in hoge dosissen is het giftig. Kinabast(cinchona officinalis) is geen lymemedicijn, het werd vroeger en nu nog gebruikt tegen de malariaparasiet. Gember is een algemeen versterkend middel, het is ook goed om de lichaamstemperatuur te laten stijgen. Een smakelijke thee is het niet, als je het langer dan 5 minuten laat trekken is het zo bitter door de kina dat je het niet kan drinken. Ik laat het een beetje trekken , de tonicsmaak overheerst dan.
Kina is helaas niet zo vlot te krijgen. Tegen bestrijding van malaria, is men terug overgegaan op echte kina.

joos06

Berichtdoor joos06 » Vr 28 Nov 2014, 16:51

Super lekkere, makkelijke en gezonden koekjes, suikervrij, glutenvrij, ,melk en ei vrij.
Maal 70 gram amandelen met 50 gr. Dadels, het sap van een halve uitgeperste sinaasappel en een kwart tl. Kaneel in een keukenmachine tot er een plakkerig deeg ontstaat. Maak hier ca. 6 balletjes van en druk deze plat op een bakplaat met bakpapier. Dan ca. 10-15 min. op 180 graden in de oven. Daarna af laten koelen en smullen maar! Echt super makkelijk en past volgens mij in elk dieet als heerlijk tussendoortje. Was in 20 minuten klaar.
Laatst gewijzigd door joos06 op Vr 28 Nov 2014, 21:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Sproetje

Berichtdoor Sproetje » Vr 28 Nov 2014, 20:08

Die recepten van jou zien er echt prof uit.
Ik denk dat ik die laatste een keer ga proberen.

Mijn anti lyme ontbijt ziet er iig elke dag hetzelfde uit.
Nl yoghurt met gewelde gojiji bessen en ontkiemde gierst, boekweit en kamut(of emmer)
Het lijkt nogal saai, maar ik vind het heerlijk.

O ja, en dan natuurlijk de omega 3 (lijnzaadolie) en de omega 6, maar de omega 6 niet te veel (als je brood eet i.i.g.) hoewel ik vrijwel geen producten eet waarin deze olie is verwerkt, doe ik het toch rustig aan met die 6.
Laatst gewijzigd door Sproetje op Do 11 Dec 2014, 19:33, 2 keer totaal gewijzigd.

Sproetje

Berichtdoor Sproetje » Do 11 Dec 2014, 19:31

Vanavond gepureerde kastanjes gegeten.
Ik had ze 10 minuten gekookt. En daarna gepureerd.
Met koolraap en een uiensausje en allerlei kruiden.
De uien en knoflook fruit ik meestal met rijstolie.

Mijn zoon vond het ook lekker, dus was het gelukt.

Kastanjes zijn gezond

paperwhite

Berichtdoor paperwhite » Do 11 Dec 2014, 19:47

Kastanjes zijn gezond maar ook heel lekker.

Terug naar “Off-Topic Café”