Verbluffende resultaten met I.B.T. - Inclined Bed Therapie / Verhoogd Bed Therapie

Karin

Re: Verbluffende resultaten met I.B.T. - Inclined Bed Therapie / Verhoogd Bed Therapie

Berichtdoor Karin » Zo 08 Jan 2023, 11:02

Even terug naar het originele onderwerp.

Op 23 november vorig jaar keek ik weer eens op dit forum op zoek naar bepaalde informatie (die ik trouwens niet vond, maar dat terzijde), en toevallig zag ik dit onderwerp op de overzichtspagina in beeld staan, en geen idee waarom, maar ik klikte.

Ik ben even gaan zoeken naar andere informatie hierover op het ww, en ik kon verrassend weinig vinden eigenlijk. Maar m'n hoofdeinde wat verhogen, om het te proberen, waarom zou ik het niet doen? Dus gelijk een paar blokken hout op maat gezaagd, en onder de poten aan het hoofdeinde gezet. Mijn bed is 2 meter lang, de blokken 15 cm hoog, en als ik het goed berekend heb is dat een hoek van 5 graden.

Inmiddels ben ik 1,5 maand verder, en ik ben er al helemaal aan gewend. Dat was al binnen een week zo eigenlijk, alleen de eerste nachten was het wat raar, en moest ik soms even een stukje terug omhoog kruipen. ;-)

Mijn ervaring tot nu toe is dat ik minder slaap nodig heb, en meer uitgerust wakker wordt. Ook heb ik de indruk dat ik meer activiteiten in een week aan kan, zonder compleet uitgeput één of meerdere dagen te moeten bijkomen. Het blijft balans zoeken, en het blijft soms verschillen waarom vrijwel dezelfde activiteit me de ene keer meer sloopt dan de andere keer. Maar het gaat wat beter.

De reactie die ik totaal niet verwacht had, maar die ik nu toch wijd aan dit hellende slapen, is dat ik niet meer de godganse dag eetdrang heb. Ergens logisch, want moe zijn doet je lichaam om eten vragen (suikerrrrrrzzzzz!), waar ik dus ook altijd tegen aan het vechten was. Wat vaak niet goed lukt omdat je zo moe bent en weinig vechtlust hebt.
Bijna 10 jaar geleden ben ik mbv een gastric bypass ruim 25 kilo afgevallen, maar sindsdien is het blijven vechten om ze eraf te houden. Kilo's erbij, schrikken, goed opletten, kilo's eraf, enz. Ik had me er bij neergelegd dat dat de rest van mijn leven zo zou zijn.
Ik ben sinds die 23e november ruim 5 kilo kwijt, zonder enige moeite. Ik eet normaal, moet zelfs oppassen dat ik niet vergeet te eten omdat ik amper merk dat ik trek heb. Totaal geen behoefte aan snacken tussendoor, het chocoladeschap in de winkel roept mijn naam niet meer, enz. Mijn BMI is voor het eerst sinds lange tijd niet meer in fase 'obesitas' maar in 'overgewicht'. Nog steeds niet oké, maar hopelijk zakt mijn gewicht nog verder. Het is allemaal gezondheidswinst.

Daarbij ben ik begonnen met wat spiertraining. Dat was ik al maanden van plan, maar het kwam er niet van. Omdat ik tegen de overgang aan kom, is het sowieso extra goed om wat meer aan spiertraining te doen, en hoe meer spieren, hoe meer je ook verbrandt zonder iets te doen. Plus dat het natuurlijk in het algemeen ook goed is voor je gezondheid. Én ik heb er nu blijkbaar net wel de energie voor, om dat 2 of 3 keer per week naast m'n (weinige) andere activiteiten te kunnen doen.

Dit is wat ik me zo even kan bedenken, want als er klachten verdwijnen, merk je dat vaak niet zo enorm. Maar als ik nog ergens op kom, laat ik het weten.
En waarom is dit geen bekendere methode?! Het is zo makkelijk, kost je niks tot bijna niks, en blijkbaar zijn er sowieso geen negatieve kanten (nouja, je kan een paar dagen uit je bed glijden ;-) ).
Zal wel weer te maken hebben met dat niemand er wat aan kan verdienen, gok ik?

Maar ik ben heel blij dit gelezen te hebben, bedankt voor het delen!!

Terug naar “Alternatieve therapieën”