Hallo allemaal,
Dit is mijn eerste bericht op dit forum. Ik heb al heel wat speurwerk op internet achter de rug maar misschien hebben jullie nog tips voor me.
5 weken terug heb ik een tekenbeet opgelopen, 3 weken terug ontstond op deze plek ineens een flinke rode vlek. Na een bezoek aan de huisarts ben ik begonnen met een doxycycline kuur van 2x 100mg per dag voor een periode van 2 weken. Deze kuur is met een week verlengd omdat de vlek nog niet helemaal weg was.
Morgenavond loopt de kuur af en ik wil voor de zekerheid met de Eva Sapi protocol beginnen om een zo min mogelijk risico op chronische lyme te lopen. De vlek is overigens nog steeds niet helemaal verdwenen (nog maar vaag) maar dat komt denk ik ook door de irritatie van de huid op die plek.
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Wat te doen na afloop antibiotica kuur voor Erythema Migrans
Re: Wat te doen na afloop antibiotica kuur voor Erythema Mig
Hoi Caligula,
Toevallig heb ik in 2009 ook door een tekenbeet met EM na 3 dagen een antibioticumkuur van 14 dagen gekregen van de huisarts.
Mijn EM was binnen een dag weg.
Ik dacht toen nog dat ik dan helemaal beter zou zijn, vooral doordat mijn huisarts destijds dit tegen mij had gezegd.
Gelukkig dat jij je er al wat meer in verdiept hebt.
Ikzelf ben pas na ruim 3 jaar begonnen met het cowden protocol, vooral omdat dit protocol ook heel veel co-infecties meeneemt.
Eva Sapi heeft dit vereenvoudigd en haar protocol behandeld eigenlijk alleen maar de lyme, hoewel de lyme wel de meest ernstige is.
De co-infecties kunnen per tekenbeet verschillen.
Veel inzicht toegewenst van Sproetje
Toevallig heb ik in 2009 ook door een tekenbeet met EM na 3 dagen een antibioticumkuur van 14 dagen gekregen van de huisarts.
Ik dacht toen nog dat ik dan helemaal beter zou zijn, vooral doordat mijn huisarts destijds dit tegen mij had gezegd.
Ikzelf ben pas na ruim 3 jaar begonnen met het cowden protocol, vooral omdat dit protocol ook heel veel co-infecties meeneemt.
Eva Sapi heeft dit vereenvoudigd en haar protocol behandeld eigenlijk alleen maar de lyme, hoewel de lyme wel de meest ernstige is.
-
Hallo,
Je hebt gewoon langer en hoger gedoseerde ab nodig. Een minimum van één maand is nodig. Ik heb chronische lyme en na 21 dagen 200mg doxy was mijn EM nog niet weg. Breng de richtlijnen van ILADS of Deutsche Borreliosegesellschaft mee naar jouw huisarts. Neem geen risico

Je hebt gewoon langer en hoger gedoseerde ab nodig. Een minimum van één maand is nodig. Ik heb chronische lyme en na 21 dagen 200mg doxy was mijn EM nog niet weg. Breng de richtlijnen van ILADS of Deutsche Borreliosegesellschaft mee naar jouw huisarts. Neem geen risico

Sproetje schreef:Hoi Caligula,
Bedankt voor je reactie!
paperwhite schreef:Hallo,
Je hebt gewoon langer en hoger gedoseerde ab nodig. Een minimum van één maand is nodig. Ik heb chronische lyme en na 21 dagen 200mg doxy was mijn EM nog niet weg. Breng de richtlijnen van ILADS of Deutsche Borreliosegesellschaft mee naar jouw huisarts. Neem geen risico![]()
Bedankt voor je reactie! Wat is je mening over de effectiviteit van een Antibioticakuur? Ik heb gelezen dat antibiotica niet voldoende effect heeft door de biofilm dat de bacterie gebruikt om zich hier tegen te beschermen. Hierdoor zou juist het Cowden/Sapi protocol een beter effect kunnen hebben.
Bij mij is 9 jaar terug diezelfde dosering doxy ook niet genoeg geweest, dus ga voor minimaal 1 maand.
-
Ik denk dat doxycycline niet zo efficient is zeker niet in de standaarddoseringen.. Volgens mij is iemand veel rapper in de tweede fase dan gedacht.Ik denk wel dat terugtrekgedrag al van in het begin aanwezig is. Borrelia trekt zich snel terug in minder doorbloede weefsel zoals pezen, zenuwstelsel. Daar werkt ab niet zo goed.
Ik denk niet dat er al een biofilm is in de vroege fase maar ik ben daar niet zeker van.
Caligula, bij jou is snel opgetreden en dat verbetert de prognose. Ik zou toch de richtlijnen van ilads en dbg voorleggen aan jouw arts. Deze artsengroeperingen hebben veel ervaring met lyme. Het is echt belangrijk dat je niet in een late lyme sukkelt, want dan ben je moeilijker te behandelen. Er zijn ook mensen die genezen met een korte kuur maar ik zou het risico niet nemen en vertrouwen op artsen die lang ervaring hebben.
Ik denk niet dat er al een biofilm is in de vroege fase maar ik ben daar niet zeker van.
Caligula, bij jou is snel opgetreden en dat verbetert de prognose. Ik zou toch de richtlijnen van ilads en dbg voorleggen aan jouw arts. Deze artsengroeperingen hebben veel ervaring met lyme. Het is echt belangrijk dat je niet in een late lyme sukkelt, want dan ben je moeilijker te behandelen. Er zijn ook mensen die genezen met een korte kuur maar ik zou het risico niet nemen en vertrouwen op artsen die lang ervaring hebben.
joos06 schreef:Bij mij is 9 jaar terug diezelfde dosering doxy ook niet genoeg geweest, dus ga voor minimaal 1 maand.
Bedankt voor je reactie! Bedoel je nog een extra maand? Of nog een week extra zodat ik 3 weken dagelijks 200mg heb gehad en 1 week dagelijks 400mg?
paperwhite schreef:Ik denk dat doxycycline niet zo efficient is zeker niet in de standaarddoseringen.. Volgens mij is iemand veel rapper in de tweede fase dan gedacht.Ik denk wel dat terugtrekgedrag al van in het begin aanwezig is. Borrelia trekt zich snel terug in minder doorbloede weefsel zoals pezen, zenuwstelsel. Daar werkt ab niet zo goed.
Bedankt! Ik heb morgen een telefonisch consul met de huisarts en ga hem de richtlijnen voorleggen.
Caligula schreef:joos06 schreef:Bij mij is 9 jaar terug diezelfde dosering doxy ook niet genoeg geweest, dus ga voor minimaal 1 maand.
Bedankt voor je reactie! Bedoel je nog een extra maand? Of nog een week extra zodat ik 3 weken dagelijks 200mg heb gehad en 1 week dagelijks 400mg?
Dat vind ik moeilijk te zeggen, maar ik denk dat in totaal 4 weken echt het minimale is. Je bent er snel bij, dus mogelijk dat dat gewoon genoeg is.
Terug naar “Alternatieve therapieën”