Hoi,
Aangezien ik nu geen AB kan gaan gebruiken behalve Amoxicilline wat toch niet helpt, wil ik mijn best doen mijn systeem zo goed mogelijk te ondersteunen.
Ik slik allerlei vitamines en heb b12 druppels.
Wat kan ik met voeding doen? Ik lees overal van alles en zie door de bomen het bos niet meer.
Ik had al een poosje glutenvrij geprobeerd maar merkte geen verbetering. Nu dacht ik misschien zo min mogelijk suiker te consumeren?
maar jemig dat spul zit overal in??
Wat kan ik met voeding doen?
Re: wat is goed
Hoi Dani,
Gluten kan je het beste sowieso wel degelijk blijven vermijden maar dat is slechts het puntje van de ijsberg van alle voedsel soorten die je klachten kunnen verergeren. Ik raad je dan ook aan om alle soorten Soja producten te vermijden en ook melkproducten omdat die caseïne bevatten. En de meeste geraffineerde suikers(dus ook fructose-glucosestroop, maltodextrine, aspartaam etc.) kan je het beste ook blijven vermijden. Maar ook smaakversterkers zoals mononatriumglutamaat (MSG) doen erg veel kwaad. Deze laatste kan je onder erg veel namen in je voedsel vinden oa de E620 tm E625 nummers. Maar alles waar glutamaat soorten aan zijn toegevoegd kan je maar beter vermijden. Ook het zogenaamde "gistextract" is zo'n glutamaat toevoeging. Sinds ik de bovengenoemde zooi uit mijn dieet heb geschrapt ging het opeens stukken beter met me.
Gluten kan je het beste sowieso wel degelijk blijven vermijden maar dat is slechts het puntje van de ijsberg van alle voedsel soorten die je klachten kunnen verergeren. Ik raad je dan ook aan om alle soorten Soja producten te vermijden en ook melkproducten omdat die caseïne bevatten. En de meeste geraffineerde suikers(dus ook fructose-glucosestroop, maltodextrine, aspartaam etc.) kan je het beste ook blijven vermijden. Maar ook smaakversterkers zoals mononatriumglutamaat (MSG) doen erg veel kwaad. Deze laatste kan je onder erg veel namen in je voedsel vinden oa de E620 tm E625 nummers. Maar alles waar glutamaat soorten aan zijn toegevoegd kan je maar beter vermijden. Ook het zogenaamde "gistextract" is zo'n glutamaat toevoeging. Sinds ik de bovengenoemde zooi uit mijn dieet heb geschrapt ging het opeens stukken beter met me.
Ik volg op doktersadvies een zuur-base dieet, zoveel mogelijk ontzuren dus. Dwz geen vlees, vis, suikers, granen en melk en soja producten ( op enkele uitzonderingen na). Erg pittig, dat wel maar helpt wel. Zelf zit ik momenteel een beetje in een dieet dip, na een aantal weken het goed vol gehouden te hebben.
Op een gegeven moment kon ik niet meer tegen bepaalde producten en dat lijstje werd steeds langer.
Het zijn idd de producten die NMDA en Joos opnoemen.
Daarvoor in de plaats moet je nogal creatief met je voeding om gaan.
Af en toe, zoals vandaag heb ik enorme trek in chocola, terwijl dat nu ook net iets is wat je beter niet kunt eten.
Helaas heb ik vandaag gezondigd, maar het was wel lekker.
Het zijn idd de producten die NMDA en Joos opnoemen.
Daarvoor in de plaats moet je nogal creatief met je voeding om gaan.
Af en toe, zoals vandaag heb ik enorme trek in chocola, terwijl dat nu ook net iets is wat je beter niet kunt eten.
Helaas heb ik vandaag gezondigd, maar het was wel lekker.
Zouden jullie eens kunnen beschrijven wat je zoal wel eet? Ik zit me er ook wat in te verdiepen maar het is lastig alternatieven te vinden voor bv een broodmaaltijd.
Wat zijn nou goede produkten?
Groetjes Eline
Elinemo, Zie viewtopic.php?f=28&t=160
hier staan wat ideeën en lintjes naar overzichten. Misschien heb je daar wat aan.
hier staan wat ideeën en lintjes naar overzichten. Misschien heb je daar wat aan.
Trek in chocola kan zijn: behoefte aan magnesium en aan aansterking van je vriendelijke darmflora: want daar helpt chocolade ook bij: http://persoonlijkvoedingsadvies.blogge ... ecten.html
bamboe schreef:Trek in chocola kan zijn: behoefte aan magnesium en aan aansterking van je vriendelijke darmflora: want daar helpt chocolade ook bij: http://persoonlijkvoedingsadvies.blogge ... ecten.html
Geen last van cacao, wel van suiker

Met chocolade van 70 procent of meer heb ik geen enkel probleem

Latest research on cacao shows extraordinary benefits on blood pressure, cholesterol and more
Laatste onderzoek naar cacao toont buitengewone voordelen op de bloeddruk, cholesterol en meer
♪♪♫♫ 'The soul always knows what to do to heal itself. The challenge is to silence the mind' ♫♫♪♪
Lola Lyme schreef:Geen last van cacao, wel van suiker
Met chocolade van 70 procent of meer heb ik geen enkel probleem
Latest research on cacao shows extraordinary benefits on blood pressure, cholesterol and more
Laatste onderzoek naar cacao toont buitengewone voordelen op de bloeddruk, cholesterol en meer
Pure chocola is wel heel erg gezond voor mensen zonder lyme of neurotoxiciteit.
Het probleem met de pure chocola is dat het een aantal stoffen bevat die juist bij de lymepatient neurotoxiciteit geeft.
De stoffen die dat doen zijn:
Glutamic acid
Aspartic acid
Ammonia
Serine
Systine
Valine
Proline
Dit zit allemaal ook in juist de pure chocola.
Het meeste zit het in vlees, melk, soja, gluten
Wel jammer, want ik kan moeilijk van de chocola afblijven.
Bamboe:
.Trek in chocola kan zijn: behoefte aan magnesium en aan aansterking van je vriendelijke darmflora
Dat zou zo maar kunnen, want de trek blijft, ook na het eten van chocola
Ik neem wel magnesium, maar niet zo veel
En ook niet dagelijks
Dani schreef:Hoi,
Aangezien ik nu geen AB kan gaan gebruiken behalve Amoxicilline wat toch niet helpt, wil ik mijn best doen mijn systeem zo goed mogelijk te ondersteunen.
Ik slik allerlei vitamines en heb b12 druppels.
Wat kan ik met voeding doen? Ik lees overal van alles en zie door de bomen het bos niet meer.
Ik had al een poosje glutenvrij geprobeerd maar merkte geen verbetering. Nu dacht ik misschien zo min mogelijk suiker te consumeren?
maar jemig dat spul zit overal in??
Qua voeding zou ik zeggen: zoveel mogelijk groente en fruit eten, het liefst biologisch. Verder veel volkorenproducten, rijst, quinoa, volkoren pasta etc. Ik denk dat het slikken van allerlei vitamines niet persé nodig of zinvol is, tenzij via bloedonderzoek is aangetoond dat je van de een of ander een tekort hebt. Anders is het maar weggegooid geld denk ik.
Verder veel water drinken is goed voor het afvoeren van de gifstoffen, en het drinken van kruidenthee zoals brandnetelthee of speciale detoxthee. Minder suiker lijkt me ook altijd goed, en je went er snel aan weet ik uit ervaring. Het zit inderdaad in veel producten, daarom koop ik ook zoveel mogelijk onbewerkte producten en maak bijvoorbeeld zelf muesli waar ik dan (gedroogd) fruit in doe (in kant-en-klare muesli zit vaak suiker toegevoegd).
Ik denk zeker dat gezond eten veel kan doen voor je gezondheid en het bestrijden van Lyme. Als je afweersysteem optimaal is (naar omstandigheden dan), kan het je klachten zeker helpen verminderen.
Elinemo schreef:Zouden jullie eens kunnen beschrijven wat je zoal wel eet? Ik zit me er ook wat in te verdiepen maar het is lastig alternatieven te vinden voor bv een broodmaaltijd.
Bedoel je glutenvrij?
Alternatieven voor een broodmaaltijd kunnen zijn: zelfgemaakte soep met veel groentes (bijv. erwtensoep, venkelsoep, tomatensoep etc.), of een maaltijdsalade (bijv. op basis van linzen, (glutenvrije) pasta of bonen, aangevuld met groentes en een lekkere dressing). Of bijvoorbeeld rijstwafels met humus, gegrilde groentes en/of wat sla of andere rauwkost erbij. Ook lekker is een zelfgemaakte fruitsalade. Als je dingen zelf maakt is het vers en zonder conserveringsmiddelen, kleurstoffen e.d.
Als ontbijt is heel lekker: havermout met yoghurt, versgeperste sinasappel en een stuk fruit in stukjes. Eventueel aangevuld met gedroogd fruit, noten, zaden e.d.
Succes!
Laatst gewijzigd door San233 op Za 01 Dec 2018, 15:13, 1 keer totaal gewijzigd.