Mooi GeldropMierlo.nl
8 februari 2017
Joshua Verhoeven volgt Wim Hof Methode
http://mooigeldropmierlo.nl/nieuws/alge ... f-methode-Joshua Verhoeven volgt Wim Hof Methode
Mierlo - Het begon in 2005, vertelt de Mierlonaar. "Met klachten als duizeligheid, hoofdpijn, gewrichtspijnen en vermoeidheid. Door de tijd heen kwam er een scala aan klachten bij. Onder andere zenuw-, bot- en ontstekingspijnen, hoge bloeddruk en geheugenstoornissen." Ook viel Joshua ruim twintig kilo af.
Chronisch
Joshua heeft de chronische vorm van Lyme. "Het is moeilijk te zeggen hoe, waar en wanneer ik het opgelopen heb. Het meest waarschijnlijke is een onopgemerkte tekenbeet." Hij is volledig arbeidsongeschikt en afhankelijk van zorg. Accepteren dat hij ernstig ziek is, kost hem nog de meeste moeite. "Ik wil de grootste rijkdom die je in het leven kunt hebben terug: mijn gezondheid."
Steun
Hij gelooft in zichzelf en de onvoorwaardelijke steun van zijn vriendin Danielle en naaste familie. Ook blijft hij open minded wat betreft nieuwe genezingswijzen of medicijnen. "Ik heb al ontzettend veel geprobeerd om mijn gezondheid te verbeteren. Bijna te veel om op te noemen. Reguliere antibiotica, frequentie- en lichttherapie, acupunctuur, vitamine infusen en homeopathie om er maar een paar te noemen. Sommige brachten me wat verlichting, maar het meeste was tijdelijk of zonder resultaat."
Rollercoaster
Toch heeft deze rollercoaster, op zoek naar meer kwaliteit van leven, hem als mens enorm verrijkt, vertelt Joshua. "Ik ben me gaan focussen op gezonde voeding en heb inmiddels een schitterend moestuintje. Ik probeer veel te rusten en doe mijn uiterste best om zoveel mogelijk te lachen. Ik probeer, zover het gaat, de stress de kop in te drukken. Ik bewandel nog steeds de hobbelige weg naar acceptatie van het ziek zijn en dat mijn leven heel anders is gelopen."
The Iceman
Een vriend vroeg Joshua mee naar Polen voor de 'Wim Hof Methode'. Daar ontmoette Joshua Wim Hof, oftewel 'the Iceman'. Een onvergetelijk avontuur. "Meer dan zestig mensen van verschillende nationaliteiten kwamen samen in de bergen van Polen. We hebben in korte broek adembenemende wandelingen door de besneeuwde bergen gemaakt. We zijn vele malen het ijs- en ijskoude water in geweest. Met de juiste mindset en diepe ademhalingsoefeningen krijg je dat voor elkaar." Het hoogtepunt was in korte broek een berg van 1600 meter beklimmen. "De top bereiken was magisch. Ik heb staan juichen en huilen tegelijk. De reis heeft mijn mentale kracht een extra boost gegeven."
Thuis
Joshua was zo geïnspireerd dat hij ook thuis de methode heeft opgepakt. "Elke dag begin ik met diepe ademhalingsoefeningen, opdrukken, yoga-oefeningen, mediteren en eindig ik met koud douchen. Ik probeer iedere week, in korte broek, een stuk te gaan wandelen in het bos. Om het verder tot in de puntjes uit te voeren heeft mijn lieve vader een houten dompelbad in de achtertuin gebouwd. Voorzien van een trapje, zitje, deksel met grepen en een haak voor mijn blitse badjas. Hier hoop ik me elke dag in te dompelen, gevuld met ijskoud water, om tot innerlijke rust te komen. Een grote diepvrieskist om binnenshuis in te gaan zitten, staat ook nog op mijn 'wenslijst'."
Kwaliteit van leven
Joshua heeft nog steeds veel slechte dagen. "Maar het zorgt er wél voor dat een deel van mijn klachten, waaronder pijn, migraine en vermoeidheid, minder aanwezig zijn. Ik ben benieuwd wat het me gaat brengen op de lange termijn. Dat het bijdraagt aan meer kwaliteit van leven is voor mij absoluut een feit. Ik ben Wim Hof dan ook dankbaar."