Accepteer dat je ziek bent. Merk je dat je niet toekomt aan acceptatie? Ga er mee aan de slag!

Roxy

Re: Accepteer dat je ziek bent. Merk je dat je niet toekomt aan acceptatie? Ga er mee aan de slag!

Berichtdoor Roxy » Zo 25 Feb 2018, 13:52

Men's Health
Pete Philly over Lyme, gezondheid en mentale kracht; Bron http://www.menshealth.nl/Gezondheid/Een ... ale-kracht
Ik bedoel: ik heb al lyme sinds mijn dertiende, zonder dat ik het wist. Ik had altijd pijn in m’n gewrichten, neurologische issues, pijn onder m’n huid - het gevoel alsof er allemaal glas onder zat. Ook niet of nauwelijks kunnen slapen maar ondertussen wel moe zijn, hoorde er altijd bij. Net als ontelbare ontstekingen, aangezien je bijnieren helemaal uitgeput zijn doordat ze constant een bacteriële infectie proberen te bestrijden. Ondertussen was ik wel gewoon aan het toeren, want ik geef alles wat ik heb. This is the only way I know how to do it. Het is zo’n privilege om dit te mogen doen. Niet iedereen krijgt deze kans, dus I need to fucking take it seriously. Maar dat ik er zo over denk betekende soms ook dat ik tijdens Europese tours met een longontsteking en antibiotica aan het knallen was, inclusief helse blafhoest. In mijn vak krijg je namelijk niet doorbetaald zoals normale mensen. Ik was bijna dakloos door deze ziekte. Anderhalf jaar geleden was ik nog aan het strijden voor mijn huis. En dat zet dingen in een perspectief.”

Mentale kracht en Vipassana
Dus je bent meer mindful?
“Ik heb geklooid met meditatie, maar het ding wat me echt heeft gered is toen ik in Nieuw-Zeeland Vipassana heb geleerd. Dat is meditatie waarbij je tien dagen in stilte, zonder oogcontact, zonder te spreken, de techniek leert waarmee de Boeddha zich heeft verlicht. Ik heb het inmiddels drie keer gedaan en het heeft echt mijn leven veranderd. Het is gratis hè, dus ik probeer het iedereen aan te raden. Ik heb beroemdheid, sex, reizen, high-fives, eten, drugs - eigenlijk alles wel - uitgeprobeerd om mezelf een lekker gevoel te geven. Toch is Vipassana het enige wat echt heeft gewerkt.”

Wat doet dat met je?
“Je wordt tien dagen lang gedwongen om daar te zitten, zonder ontsnapping. Je hebt geen laptop, geen telefoon, geen muziek of wat dan ook. De eerste paar dagen heb je een compleet orkest in je hoofd [doet trompetachtig geluid na]. Tussendoor probeer je te focussen door rustig in en uit te ademen. Maar op een gegeven moment vind je echt rust [zijn orkestgeluiden stoppen]. Mijn ervaring is dat je brein drie volle dagen nodig heeft om uit te razen. Na die dagen uitrazen ontdekte ik dat alles in mijn hoofd ruis en bullshit was. Een soort van 24/7-jazzconcert, aangestuurd door mijn eigen ego.”

Dus als je dat los kunt laten, wat gebeurt er dan?
“Dan stap je uit je comfortzone. En dat is in principe wat krachttraining of carrière maken is. Dat is wat een betere versie van je jezelf maken vereist. Maar dat is soms ook best pijnlijk. Niets wat écht de moeite waard is in het leven, is pijnloos. Even the beauty of birth leaves it’s own scars. En daarom vind ik het ook leuk om een interview te doen met Men’s Health. Wat kun je eten? Hoe kun je ondanks een druk schema je leven optimaliseren om ervoor te zorgen dat je het lichaam of je geest geeft wat het nodig heeft? Wat ik interessant vind aan sporters, is dat ze iets doen waardoor je letterlijk kunt zien waar een lichaam allemaal toe in staat is - mits je de juiste focus hebt.

Ik zie het een beetje zo: als je even breed wilt worden als Arnold Schwarzenegger, dan kan dat. Alleen vereist het fucking veel werk, toewijding en focus. En voor mentale gezondheid heb je minstens net zo veel toewijding nodig. En daarom hou ik ervan als iemand overtuigd is van zijn of haar eigen realiteit. Het gaat er hierbij om dat je durft te staan voor je doelen en dromen. Ik denk dat aspiratie ook een groot onderdeel is van fitnesscultuur en de hiphopcultuur. Het feit dat wij onszelf beter kunnen voorstellen dan we vandaag zijn, dat is onze kracht. Dat betekent dat we vandaag naar onszelf kunnen kijken en kritisch kunnen zijn."

Vipassana Meditatie in Nederland; Bron https://vipassanameditatiezwolle.nl/
Veel mensen hebben baat bij meditatie. Je kunt dit thuis doen, op een rustige plek. Daarnaast kan het prettig zijn om gezamenlijk te mediteren in een groep gelijkgestemden. Met begeleiding van een leraar kun je je meditatieproces verder ontwikkelen. Wij organiseren diverse cursussen en themadagen voor iedereen, jong en oud, die wil kennismaken en zich wil verdiepen in de Vipassanameditatie.

Vipassana is een meditatievorm uit het Boeddhisme die vooral in de zuidelijke landen van Azië wordt beoefend. Vipassanameditatie betekent inzichtsmeditatie. Een vrij simpele vorm van meditatie. Het principe van Vipassana is dat je je (voortdurend) bewust bent van wat er in het hier en nu plaatsvindt. Hierdoor leer je anders met de dingen in het leven om te gaan: bewuster, begripvoller en minder oordelend. Met als doel te worden wie je werkelijk bent. Vipassanameditatie voer je niet alleen op je meditatiekussen uit, maar integreer je in je dagelijks bestaan.

Je hoeft je geen Boeddhist te zijn of te worden. Deze vorm van meditatie is goed voor iedereen, ongeacht je levensovertuiging.
~ I may not be there yet, but I'm closer than I was yesterday ~
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~
~ So encourage each other and build each other up - Positive connections ~

Cesar

Re: Accepteer dat je ziek bent. Merk je dat je niet toekomt aan acceptatie? Ga er mee aan de slag!

Berichtdoor Cesar » Zo 13 Mei 2018, 21:29

Empathie is de basis voor een goede samenleving!
Een mens zal vanzelf leren hoe deze reageert op iets, bijvoorbeeld ziekte, verlies en de bijbehorende emoties.
En een ieder mens heeft een eigen innerlijke kracht in zich en een ieder mens doet het op zijn eigen tempo...

We zijn allemaal hetzelfde en hebben allemaal onze eigen achtergrond (zie opvoeding, voorouders, dna) en verstand.
Tuurlijk kun je iets leren van een ander!
Maar een ander hoeft je niet te vertellen hoe jij en ik met onze ziekte moeten omgaan. Ook een psycholoog of arts dus niet.
Hiervoor heb je zelf verstand genoeg meegekregen we kunnen zelf leren en denken...

We bezitten allemaal de wijsheid, intelligentie van ons eigen lichaam en dit staat los van boekenwijsheid en intelligentietests.
Ik geloof erin dat onze cellen zelf het wel weten... zie intuïtie.

Mijn intuïtie heeft mij veel geleerd en vechten zal ik ondanks acceptie altijd blijven doen!

Gr. Cesar

Cesar

Beste Cesar

Berichtdoor Cesar » Di 15 Mei 2018, 20:11

Beste Cesar,

Dit is een bericht aan jou, mezelf...

Jij hebt het in het vorige bericht over accepteren en gelijktijdig over vechten.

Maar leven is alles omvatten, leven en laten leven... dan hoef je niet meer te vechten. Dit wil niet zeggen dat je niets meer hoeft te doen of uit te zoeken natuurlijk.

Vraag maar niet naar de zin ervan. Laat je maar leiden door je eigen kracht.
Je mooiste gewin.

Leef je leven Cesar en laat je pakken door liefde in jezelf... die je ook weer kunt
geven aan anderen. Soms is dit moeilijk als mensen niet zo "zijn" als je dacht.

Mensen kunnen door onwetendheid soms keihard zijn in deze materialistische wereld en zeggen dat je je niet moet
aanstellen en "het" maar moet accepteren. Zie echter niet de negatieve kanten van deze
mensen maar probeer het goede te zien... Zij hebben schijnbaar nog een proces te gaan.

Cesar, Tijd, ruimte, oceanen, grenzen en tolmuren kunnen wegvallen...

Roxy

Berichtdoor Roxy » Di 05 Jun 2018, 18:18

Marion Smale vertelt over de impact van de ziekte van Lyme, niet aangeboren hersenletsel, op haar hele leven. Hoe zijnde draad heeft opgepakt en als zelfstandige haar werkzame leven heeft opgepakt.

Hoe kan ik opnieuw vrijheid ervaren?
Marion Smale (44, WIA) kreeg de ziekte van Lyme. Haar hersenen liepen schade op. Ze is snel moe en verdraagt minder prikkels. Maar ze ontdekte dat binnen de grenzen van haar beperkingen wel degelijk vrijheid bestaat.
Lees meer gehele artikel; Bron https://perspectief.uwv.nl/artikelen/ho ... id-ervaren
~ I may not be there yet, but I'm closer than I was yesterday ~
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~
~ So encourage each other and build each other up - Positive connections ~

Terug naar “Overige”