Hallo allemaal.
Het staat al in mijn topic bij alternatief, maar het is best de moeite waard om het hier ook te plaatsen omdat veel mensen dit niet weten.
Sporten en ook zeker cardiotraining is heel gangbaar met sporten, maar is het verstandig en gezond zoals de meeste mensen het doen?
Zeker als Lymie is het belangrijk om te weten wat wel en niet verstandig is, denken ik ga gewoon door, en ik wen er maar aan is niet echt heel slim.
Handig is sporten wel, zeker als je zoals ik nog niet echt dingen kunt plannen, omdat je niet elk moment van de dag altijd even fit bent, de sportschool blijft wel geduldig!
Ik zit nu in het stadium dat ik mijn basis weer goed kon, maar ik ging niet echt meer vooruit.
Toen besloten dat ik maar weer langzaam aan mijn conditie moest gaan werken, en ben na wat proberen begonnen met aquafitness.
Waarom aquafitness? Omdat het minder belastend is voor je lichaam, met heel veel profijt! Daarbij kun je het zo zwaar maken als je zelf wil.
Na verloop van tijd, ca 3 maanden ging de aquafitness me prima af en had ik reserves qua energie met wat ik deed, en heb spinning toegevoegd.
Dan denk je misschien dat is enorm zwaar, maar op de juiste manier met de juiste voorbereiding ging het bij mij perfect.
Ik train met aquafitness ook veel gericht voor rug en buikspieren, dus die wilde ik enigsinds met rust laten buiten de aquafitness om, dus koos ik spinning.
Dan het hele punt waar het om gaat: wat is verantwoord in ons geval?
Ik ben dus begonnen met spinning, maar wel met hartslagmeter op max 75-80% van mijn maximale hartslag, maar er zijn ook nog lagere hartslagzones.
Dit gaat wonder boven wonder goed, zonder uitputting en veel spierpijn, net goed dus!
Ik ben wel moe, maar dat mag als je gesport hebt, alleen wil ik niet dat het mijn dingen de dag(en) er mijn activiteiten hindert.
Het fijne is dat je aan je hartslag ook kunt zien of je niet voldoende hersteld bent, of juist een prima dag hebt.
Zo had ik dinsdag bij het afdalen dat mijn hartslag heel netjes en snel zakte, donderdag was het totaal anders, toen zakte mijn hartslag 2 a 3 keer zo lanzaam als dinsdag.
Echt wel een teken dat je lichaam moe is, en dat je echt even moet gaan herstellen.
Dat heeft toen voor mij de doorslag gegeven om na een halve les te stoppen, mijn lichaam was duidelijk genoeg!
Ik hoop dat er mensen zijn die ondanks dat sporten voor veel van ons (nog) niet gaat hier op den duur wat aan hebben in betere tijden.
Help-hoe-bouw-ik-mijn-conditie/leven-weer-op is ook een component van het herstellen van de ziekte van Lyme.
Mijn ervaring is dat als je niks echt doet, dat ik ook niet sterker word, ik merk nu ik sterker wordt pas hoe enorm verzwakt mijn spieren eigenlijk waren.
Dingen die nu makkelijk zijn, waren toen gewoon onmogelijk en het levert me energie op.
Zoals op stal, even een kruiwagen legen was best een opgave, ik kan me nu bijna niet meer voorstellen ik het zo zwaar vond zo groot is het verschil.
Sporten geeft daar voor mij echt veel winst gegeven in een tijd van 4 maanden.
Hierbij een linkje over cardio, hoe en waarom, en over het stukje met trainen met hartslagmeter.
http://jenaidavanwijk.com/cardio-is-slecht-voor-je/
Informatie over opbouwen van conditie na/tijdens ziekte.
-