Nou dit is ook wel een belangrijk ding om te weten,
Ixodiphagus hookeri een soort van sluipwesp legt eieren in teken, ook in Nederlandse teken. Dit insect komt wereldwijd voor!
https://en.wikipedia.org/wiki/ixodiphagus_hookeri
Hier de relatie ixodiphagus/teken en wolbachia besmetting.
http://parasitesandvectors.com/content/4/1/228
Ik denk dat je bij aanhoudende klachten zeker een wolbachia infectie moet overwegen. Het lastige is dat er in teken en paardenvliegen ook filaria is gevonden. Als je besmet bent met filaria en wolbachia dan zul je eerst filaria weg moeten halen met DEC, doe je dit niet en ga je eerst wolbachia te lijf met doxy dat werkt niet, het protocol is bij wolbachia eerst filaria weghalen dan pas kan je wolbachia weghalen. Wolbachia leeft namelijk symbolisch samen met filaria en andere nematoden. Ik denk dat het belangrijk is dat je overweegt om nematoden te behandelen voordat je aan de ab gaat.
https://livingwithinsects.wordpress.com ... -in-ticks/
Wat een smerige schijnheilige k#t lui zijn het hier in Nederland zeg.
Ixodiphagus hookeri legt eieren in Teken!!!
Re: Ixodiphagus hookeri legt eieren in Teken!!!
Wat een smerige schijnheilige k#t lui zijn het hier in Nederland zeg.
Ik ben het op zich wel met deze stelling eens, maar ik zie niet hoe je tot deze conclusie komt op grond van deze drie bronnen.
Kun je dat toelicht waar je je kwaad om maakt? Heb ik iets gemist? veronderstel je iets?
Dat je niet kijkt naar co-infecties in dit geval wolbachia en nematoden, en daar ook maar mee doorgaan.
De patient achterlaat met infecties met nematoden en vooral ook de patient duidelijk maakt dat alles tussen de oren zit!
En hoeveel patienten zijn er wel niet die doorgaan met doxy zonder dat ze in de gaten hebben dat dit niet aanslaat zonder dat je eerst nematoden wegwerkt, dat is hier wel bekend, zie de richtlijnen voor filaria maar.
En dat je vervolgens een please studie opzet met als uitkomst dat een ab kuur van 3 maanden geen verandering in de klachten brengt bij de patient. Nee dat hadden wij ze ook wel kunnen vertellen, en dat roepen patienten ook al jaren.
Ik heb de dokter ingelicht over mijn DEC gebruik en een eventuele vervolgkuur DEC daarop, waarop hij zegt dat ik daarna nog 6 tot 8 weken doxy nodig heb tegen wolbachia. Terwijl ik eerder al ab heb gehad vanuit het Radboud voor lyme, hadden ze direct eerst dat andere behandeld dan had ik nu niet weer aan de doxy gehoeven.
Zo moeilijk is het allemaal niet, dit weten ze heus wel. Idd k#t lui zijn het.
De patient achterlaat met infecties met nematoden en vooral ook de patient duidelijk maakt dat alles tussen de oren zit!
En hoeveel patienten zijn er wel niet die doorgaan met doxy zonder dat ze in de gaten hebben dat dit niet aanslaat zonder dat je eerst nematoden wegwerkt, dat is hier wel bekend, zie de richtlijnen voor filaria maar.
En dat je vervolgens een please studie opzet met als uitkomst dat een ab kuur van 3 maanden geen verandering in de klachten brengt bij de patient. Nee dat hadden wij ze ook wel kunnen vertellen, en dat roepen patienten ook al jaren.
Ik heb de dokter ingelicht over mijn DEC gebruik en een eventuele vervolgkuur DEC daarop, waarop hij zegt dat ik daarna nog 6 tot 8 weken doxy nodig heb tegen wolbachia. Terwijl ik eerder al ab heb gehad vanuit het Radboud voor lyme, hadden ze direct eerst dat andere behandeld dan had ik nu niet weer aan de doxy gehoeven.
Zo moeilijk is het allemaal niet, dit weten ze heus wel. Idd k#t lui zijn het.
@Savan,
Zou het in dit geval misschien gunstig uit kunnen pakken dat die sluipwesp zijn eieren in teken legt? De larven van sluipwespen eten hun gastheer (zoals een teken-nimf) van binnenuit op.
Of geldt dat voor teken-nimfen niet?
Of bij deze speciale soort sluipwesp niet?
Of gebeurt dit van binnenuit opeten te langzaam?
Ik heb niet de hele studie gelezen…
Er staat:
Wolbachia is een ellendeling die bep. wormen helpt overleven en is in meerdere studies gevonden in teken.
In de studie die je eerder in een ander topic aanhaalde http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12684759 over een bep. soort worm met Wolbachia (bij mensen) stond:
> Alleen 6 weken 200mg/dag doxycycline > 96% minder filaria. En na 12 maanden 99% minder.
> Doxycycline met na 4 maanden een éénmalige dosis ivermectine > na 12 maanden 100% minder.
> Alleen ivermectine, 91 % minder.
Bij die worm zorgt het (eerst) bestrijden van Wolbachia met doxy ervoor dat die worm geen filaria meer kan produceren, dus zich niet meer kan voortplanten, en dan op een gegeven moment sterft.
Ja klopt, mijn hele leven is naar de %$#@!.
Josie
Zou het in dit geval misschien gunstig uit kunnen pakken dat die sluipwesp zijn eieren in teken legt? De larven van sluipwespen eten hun gastheer (zoals een teken-nimf) van binnenuit op.
Of geldt dat voor teken-nimfen niet?
Of bij deze speciale soort sluipwesp niet?
Of gebeurt dit van binnenuit opeten te langzaam?
Ik heb niet de hele studie gelezen…
Er staat:
I.hookeri has been investigated for its potential as biological tick control agent with variable results [17,20].
Wolbachia is een ellendeling die bep. wormen helpt overleven en is in meerdere studies gevonden in teken.
In de studie die je eerder in een ander topic aanhaalde http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12684759 over een bep. soort worm met Wolbachia (bij mensen) stond:
> Alleen 6 weken 200mg/dag doxycycline > 96% minder filaria. En na 12 maanden 99% minder.
> Doxycycline met na 4 maanden een éénmalige dosis ivermectine > na 12 maanden 100% minder.
> Alleen ivermectine, 91 % minder.
Bij die worm zorgt het (eerst) bestrijden van Wolbachia met doxy ervoor dat die worm geen filaria meer kan produceren, dus zich niet meer kan voortplanten, en dan op een gegeven moment sterft.
savan schreef:Wat een smerige schijnheilige k#t lui zijn het hier in Nederland zeg.
Ja klopt, mijn hele leven is naar de %$#@!.
Josie
Laatst gewijzigd door Josie op Wo 29 Jul 2015, 16:15, 1 keer totaal gewijzigd.
https://tspace.library.utoronto.ca/handle/1807/20479
Josie
A review on the use of Ixodiphagus wasps (Hymenoptera: Encyrtidae) as natural enemies for the control of ticks (Acari: Ixodidae)
Author: Renjie Hu; K. E. Hyland; J. H. Oliver Jr.
Issue Date: 31-Dec-1998
Publisher: Systematic and Applied Acarology Society
Citation: Systematic and Applied Acarology (ISSN: 1362-1971) Vol 3
Abstract (summary):
Ixodiphagus wasps (Hymenoptera: Encyrtidae) have been known as parasitoids of ticks since the beginning of the 20th Century. Currently, there are seven recognized species: Ixodiphagus texanus Howard, Ixodiphagus hookeri (Howard), Ixodiphagus mysorensis Mani, Ixodiphagus hirtus Nikolskaya, Ixodiphagus theilerae (Fielder), Ixodiphagus biroi Erdos, and Ixodiphagus sagarensis (Geevarghese). These wasps have been found parasitizing ticks belonging to the genera Ornithodoros, Amblyomma, Dermacentor, Hyalomma, Haemaphysalis, Ixodes, and Rhipicephalus. Parasitism by wasp parasitoids results in direct mortality of the tick hosts and appears to have potential for controlling them. This article reviews the taxonomy, life cycle, seasonality, host range and geographical distribution of these wasps, and their potential application to tick control.
Josie
Ik heb het gelezen sofie, maar volgens mij is het onder controle houden van teken met ixodiphagus h mislukt.
En wat er geschreven is over 6 weken doxy bij een 99% vermindering van filaria na 12 maanden is niet correct, misschien hangt het af van welke filaria, er zijn hier in Nederland 6 soorten geloof ik waar je ziek van kan worden, en hier is ook steeds meer resistentie terug te zien.
De richtlijnen zijn 21 dagen DEC opgevolgd door 6 tot 8 weken doxy voor wolbachia.
Ik ben eerst begonnen met DEC en nu bezig met doxy en ik moet met DEC wellicht nog stootkuren doen zei de arts, dat zouden we later nog bekijken. Ik moet wel zeggen dat doxy wel aanslaat, wat eerder niet helemaal het geval was.
Ik vertrouw filaria en wolbachia niet in teken maar ook niet in paardenvliegen en sluipwespen, en wat de overdracht betreft daar kan je een discussie over voeren maar ik weet wel genoeg. Ik denk dat dit nog maar het topje van de ijsberg is.
En dat artikel wat ik eerder plaatste (die link die je aanhaalde) is van 2003, zou het ook kunnen zijn dat er ivermectine en doxy misschien resistentie te zien is omdat dat hier rijkelijk wordt gebruikt door boeren. Dat is met DEC volgens mij nog niet zo dat wordt hier niet gebruikt op grote schaal, ook niet door boeren. DEC is in Nederland voor de mens niet eens verkrijgbaar dat moet besteld worden uit het buitenland, alleen het AMC heeft het in de apotheek.
Volgens mij weten ze hier dat filaria en wolbachia verhaal wel, de gezondheidsraad ook wel dat maak je mij niet wijs. Weet je het zijn net h##ren, als de overheid zegt dit standje moet je aannemen daar wordt je voor betaald dan heeft de gezondheidsraad dat maar te doen,
net zoals de rest van de ziekenhuizen in Nederland, het is een h##renzooi, ja sorry zo is het.
En wat er geschreven is over 6 weken doxy bij een 99% vermindering van filaria na 12 maanden is niet correct, misschien hangt het af van welke filaria, er zijn hier in Nederland 6 soorten geloof ik waar je ziek van kan worden, en hier is ook steeds meer resistentie terug te zien.
De richtlijnen zijn 21 dagen DEC opgevolgd door 6 tot 8 weken doxy voor wolbachia.
Ik ben eerst begonnen met DEC en nu bezig met doxy en ik moet met DEC wellicht nog stootkuren doen zei de arts, dat zouden we later nog bekijken. Ik moet wel zeggen dat doxy wel aanslaat, wat eerder niet helemaal het geval was.
Ik vertrouw filaria en wolbachia niet in teken maar ook niet in paardenvliegen en sluipwespen, en wat de overdracht betreft daar kan je een discussie over voeren maar ik weet wel genoeg. Ik denk dat dit nog maar het topje van de ijsberg is.
En dat artikel wat ik eerder plaatste (die link die je aanhaalde) is van 2003, zou het ook kunnen zijn dat er ivermectine en doxy misschien resistentie te zien is omdat dat hier rijkelijk wordt gebruikt door boeren. Dat is met DEC volgens mij nog niet zo dat wordt hier niet gebruikt op grote schaal, ook niet door boeren. DEC is in Nederland voor de mens niet eens verkrijgbaar dat moet besteld worden uit het buitenland, alleen het AMC heeft het in de apotheek.
Volgens mij weten ze hier dat filaria en wolbachia verhaal wel, de gezondheidsraad ook wel dat maak je mij niet wijs. Weet je het zijn net h##ren, als de overheid zegt dit standje moet je aannemen daar wordt je voor betaald dan heeft de gezondheidsraad dat maar te doen,
net zoals de rest van de ziekenhuizen in Nederland, het is een h##renzooi, ja sorry zo is het.
Hoe had je dat onderzoek nu weer gevonden, Savan?
Nb door Wageningen zelf uitgevoerd.
Wat me vooral dan weer opvalt is dit:
"These Wolbachia are unlikely to play a role in human diseases"
Eigenlijk zou er dan nog een onderzoek moeten gaan komen naar de overdracht, volgens dit onderzoek van Wageningen dan.
Maar ik had nog wel deze plos one, gevonden ( staat op google translate, sorry daarvoor, maar het stuk werd te lang voor mij i.h. engels)
Misschien had je het al gezien?
Het is 26 Januari 2012 gepubliceerd.
Door: Olivier Plantard et al
http://translate.google.nl/translate?hl ... rev=search
In het Engels:
http://journals.plos.org/plosone/articl ... ne.0030692
De teek heeft er baat bij want het zou een virus tegenhouden waar de teek bij gebaat is.
En daarvoor in de plaats laat het de eitjes uitkomen.
(tenminste zo had ik het plos one stuk gelezen.)
Maar ook dat het wordt overgedragen van moeder op kind teek....maar dat stuk moet je zelf nog even uitpluizen, ik ben er alleen snel doorheen gegaan.
Wat dan ook nog een bijkomend probleem is, is deze:
Nb door Wageningen zelf uitgevoerd.
Wat me vooral dan weer opvalt is dit:
We report for the first time the detection of I. hookeri in Dutch ticks and the presence of Wolbachia in I. hookeri. This is, to our knowledge, the first reported study investigating the prevalence of I. hookeri in tick populations with molecular methods. I. hookeri seems to harbour Wolbachia endosymbionts, which can explain previous reports of Wolbachia isolates from I. ricinus ticks. In case they are endosymbionts of parasitoids, and not of the ticks themselves, these Wolbachia are unlikely to play a role in human diseases.
"These Wolbachia are unlikely to play a role in human diseases"
Eigenlijk zou er dan nog een onderzoek moeten gaan komen naar de overdracht, volgens dit onderzoek van Wageningen dan.
Maar ik had nog wel deze plos one, gevonden ( staat op google translate, sorry daarvoor, maar het stuk werd te lang voor mij i.h. engels)
Misschien had je het al gezien?
Het is 26 Januari 2012 gepubliceerd.
Door: Olivier Plantard et al
http://translate.google.nl/translate?hl ... rev=search
In het Engels:
http://journals.plos.org/plosone/articl ... ne.0030692
(.....)
Tot slot bespreken we de gevolgen van deze bevinding voor ons begrip van de teek microbioom,
en hun mogelijke rol in de horizontale genoverdracht tussen pathogene en symbiotische bacterien.
(.....)
We ontdekten dat de natuurlijke populaties van de wesp ixxodiphagus hookeri
een endoparasitoide van Ixodis ricinus, zijn besmet met bijna 100% prvalentie van Wolbachia pipientis.
(.....)
Onze resltaten tonen aan dat parasitisme tarieven als gevolg van I. hookeri in de natuurlijke
populatie van I. ricinus ten minste 20% kan bereiken.
(.....)
De teek heeft er baat bij want het zou een virus tegenhouden waar de teek bij gebaat is.
En daarvoor in de plaats laat het de eitjes uitkomen.
(tenminste zo had ik het plos one stuk gelezen.)
Maar ook dat het wordt overgedragen van moeder op kind teek....maar dat stuk moet je zelf nog even uitpluizen, ik ben er alleen snel doorheen gegaan.
Wat dan ook nog een bijkomend probleem is, is deze:
Een Wolbachia gen is geidentificeerd door Ishmael et al binnen een
plasmide van een Rickettsia soort in Ixodes scapularis
die door Nodae et al en Benson et al is gerapporteerd in 100% van de
onderzochtte gewollen vrouwtjes.
De auters suggereren dat laterale genoverdracht tussen beide obligate intracellulaire species op is getreden.
De Wolbachia sporen gevonden in de I scapulanris genoom eindelijk door de aanwezigheid van deze Rickettsia endosymbionten binnen I scapularis trace geanalyseerd.
Laatst gewijzigd door Sproetje op Vr 07 Aug 2015, 19:48, 2 keer totaal gewijzigd.
-
Sluipwespen worden ingezet bij de biologische landbouw omdat ze ongedierte wegvreten. Als ze eiren leggen in teken, zal de teek dat volgens mij niet overleven. 

De link die Savan gaf zegt misschien wel al genoeg
http://link.springer.com/article/10.102 ... .30821.57#
February 1997
Bij de Amblyomma variegatum teek werkte het wel, er bleven na een jaar nog 2 van over.
Bijde Rhipicephalus appendiculatus teek werkte het totaal niet, daar kwamen er juist meer van in dat ene jaar van onderzoek.
February 1997
Abstract
In an experiment to investigate the effect of the tick parasitoid, Ixodiphagus hookeri, on tick numbers on cattle, 150 000 parasitoids were released over a period of 1 year in a field where ten cattle infested with multiple tick species were kept. Amblyomma variegatum was reduced from 44 to two ticks per animal while Rhipicephalus appendiculatus increased over the time of parasitoid release. During the time of release 51% of the nymphs of A. variegatum collected from the animals were parasitized. The recovery of the parasitoids after the releases were stopped was only 9%. The total numbers of A. variegatum remained low up to 1 year after the parasitoid release was stopped. This study gives an insight into how I. hookeri could be used strategically for the management of A. variegatum on small-scale farms.
Bij de Amblyomma variegatum teek werkte het wel, er bleven na een jaar nog 2 van over.
Bijde Rhipicephalus appendiculatus teek werkte het totaal niet, daar kwamen er juist meer van in dat ene jaar van onderzoek.