15 november 2021
Cees (67) lag al in de ambulance, maar de operatie ging door coronadrukte toch niet door: ‘Hebben het huilend moeten verwerken’; Bron https://www.ad.nl/nijmegen/cees-67-lag- ... ~a44a659a/
Cees van DoodeweerdHonderden ingrepen en behandelingen zijn de afgelopen weken afgezegd in ziekenhuizen in de regio. Het frustreert patiënten die soms dag en nacht met pijn moeten leven. Ook de artsen zijn bezorgd. ,,Mensen die bij ons binnenkomen, zijn zieker dan voor de pandemie.”
Geen plek voor man met pijnen op de borst..Cees van Doodeweerd (67) lag afgelopen woensdag al op de stretcher van de ambulance die hem naar het ziekenhuis zou brengen. Eindelijk van die dagelijkse pijn af, dacht hij opgelucht. ,,Al twee maanden kan ik niet meer lopen, staan of zitten.”
Toen kwam het telefoontje. Geen plek meer voor de operatie die nodig is vanwege een ernstige hernia. Geen mensen om hem nadien te verzorgen. Alle aandacht is nodig voor de naar adem happende coronapatiënten.
,,Het was alsof de grond onder mijn voeten wegzakte. Mijn vrouw en ik hebben het huilend moeten verwerken. Ook de ambulancebroeders waren aangedaan.”..
Stille ramp achter de epidemie..Het zorgt ervoor dat een man uit Groesbeek afgelopen week helemaal naar Ede moest met de ambulance, omdat in ziekenhuizen in Nijmegen en Arnhem geen plek was om hem met ernstige pijnen aan zijn borst te onderzoeken.
De dochter van de man noemt de situatie bizar. ,,Omdat mijn vader tien jaar geleden een hartinfarct heeft gehad, wilde de huisarts hem toch laten controleren. Maar alleen in Ede waren nog twee bedden vrij op de afdeling cardiologie. En in een daarvan lag dus mijn vader.’’
Gelukkig ging het uiteindelijk goed met hem, stelt ze. ,,Maar stel dat iemand wel op het randje zit en het duurt een uur voordat je bij een ziekenhuis bent. Wat gebeurt er dan?’’..
..Ziekenhuizen zien dit met lede ogen aan. Zij weten wat het effect is als ze nu weer ingrepen afzeggen. ,,We zien dat patiënten die bij ons opgenomen worden vaak veel zieker zijn dan voor de pandemie’’, zegt een woordvoerder van Ziekenhuis Rivierenland in Tiel.
,,Daarnaast wordt er wat ons betreft ook veel te weinig gesproken over de effecten die de uitgestelde zorg heeft: mensen die niet of nauwelijks kunnen functioneren in hun gezin en op hun werk. Mensen die dagelijks pijn hebben en het invaliderende effect daarvan. Dat is de stille ramp achter deze epidemie.’’..