Coronavirus (COVID-19)

Voor algemene onderwerpen over gezondheid die niet te maken hebben met Lyme-Borreliose.
Roxy

Re: Coronavirus (COVID-19)

Berichtdoor Roxy » Ma 15 Nov 2021, 18:56

AD
15 november 2021
Cees (67) lag al in de ambulance, maar de operatie ging door coronadrukte toch niet door: ‘Hebben het huilend moeten verwerken’; Bron https://www.ad.nl/nijmegen/cees-67-lag- ... ~a44a659a/
Honderden ingrepen en behandelingen zijn de afgelopen weken afgezegd in ziekenhuizen in de regio. Het frustreert patiënten die soms dag en nacht met pijn moeten leven. Ook de artsen zijn bezorgd. ,,Mensen die bij ons binnenkomen, zijn zieker dan voor de pandemie.”
Cees van Doodeweerd
..Cees van Doodeweerd (67) lag afgelopen woensdag al op de stretcher van de ambulance die hem naar het ziekenhuis zou brengen. Eindelijk van die dagelijkse pijn af, dacht hij opgelucht. ,,Al twee maanden kan ik niet meer lopen, staan of zitten.”

Toen kwam het telefoontje. Geen plek meer voor de operatie die nodig is vanwege een ernstige hernia. Geen mensen om hem nadien te verzorgen. Alle aandacht is nodig voor de naar adem happende coronapatiënten.

,,Het was alsof de grond onder mijn voeten wegzakte. Mijn vrouw en ik hebben het huilend moeten verwerken. Ook de ambulancebroeders waren aangedaan.”..
Geen plek voor man met pijnen op de borst
..Het zorgt ervoor dat een man uit Groesbeek afgelopen week helemaal naar Ede moest met de ambulance, omdat in ziekenhuizen in Nijmegen en Arnhem geen plek was om hem met ernstige pijnen aan zijn borst te onderzoeken.

De dochter van de man noemt de situatie bizar. ,,Omdat mijn vader tien jaar geleden een hartinfarct heeft gehad, wilde de huisarts hem toch laten controleren. Maar alleen in Ede waren nog twee bedden vrij op de afdeling cardiologie. En in een daarvan lag dus mijn vader.’’

Gelukkig ging het uiteindelijk goed met hem, stelt ze. ,,Maar stel dat iemand wel op het randje zit en het duurt een uur voordat je bij een ziekenhuis bent. Wat gebeurt er dan?’’..
Stille ramp achter de epidemie
..Ziekenhuizen zien dit met lede ogen aan. Zij weten wat het effect is als ze nu weer ingrepen afzeggen. ,,We zien dat patiënten die bij ons opgenomen worden vaak veel zieker zijn dan voor de pandemie’’, zegt een woordvoerder van Ziekenhuis Rivierenland in Tiel.

,,Daarnaast wordt er wat ons betreft ook veel te weinig gesproken over de effecten die de uitgestelde zorg heeft: mensen die niet of nauwelijks kunnen functioneren in hun gezin en op hun werk. Mensen die dagelijks pijn hebben en het invaliderende effect daarvan. Dat is de stille ramp achter deze epidemie.’’..
~ I may not be there yet, but I'm closer than I was yesterday ~
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~
~ So encourage each other and build each other up - Positive connections ~

Hans sr

Berichtdoor Hans sr » Ma 15 Nov 2021, 22:12

Ik kom nog even terug op het punt dat veel mensen zich zorgen maken over het groeiend percentage gevaccineerden dat met Corona in het ziekenhuis wordt opgenomen. Dat is heel begrijpelijk.
Maar anti-vaxxers zien er een mogelijkheid in hun foute standpunten te verspreiden. Zij gokken er op dat de rekenvaardigheid van velen onder ons niet zo groot is. Het voorbeeld hieronder gaat als volgt.

Op Twitter schreef de Engelse statisticus Anthony B Masters dat ongeveer 67% van alle inzittenden die bij verkeersongelukken met auto's op de weg in het Verenigd Koninkrijk omkomen, dragen wel een veiligheidsgordel en 33% dus niet. Op het eerste gezicht lijkt dat vreemd. Het lijkt alsof een veiligheidsgordel niet beschermt !?

Feit is dat in het VK het dragen van veiligheidsgordels verplicht is en 99% van alle inzittenden doet dat dan ook.
Een reëel rekenvoorbeeld (niet van Masters) is dat er in totaal 500 slachtoffers vallen bij 1000.000 inzittenden
Van de slachtoffers dragen 335 (=67%) een veiligheidsgordel en 165 (=33%) doen dat niet.
Van alle inzittenden dragen 990000 (= 99%) een veiligheidsgordel en 10000 (= 1% ) niet
De overlijdenskans voor een gordeldrager is dan 335 / 990000 = 0,00037. Dit is 0,037%
De overlijdenskans voor een niet-gordeldrager is dan 165 / 10000 = 0,0165. Dit is 1,65%

Conclusie: de kans dat een niet-gordeldrager overlijdt is 1,65/ 0,037 = 45 keer groter.

Masters voegde er tenslotte aan toe dat dezelfde logica geldt wanneer het gaat over ernstige ziekte en dood in een bevolking waar de vaccinatiegraad (zeer) hoog is.

Henriëtte

Berichtdoor Henriëtte » Wo 17 Nov 2021, 10:13

Toch QR-code voor mensen die om medische redenen niet zijn ingeënt;
Het gaat volgens De Jonge uitdrukkelijk niet om mensen die zich niet wíllen laten vaccineren of dénken dat het vaccin niet goed voor hen is. Deskundigen brachten eerder ook naar voren dat sommige mensen met kwalen ervan uitgaan dat een coronavaccin voor hen niet goed is, maar het tegengestelde is volgens hen juist het geval.

Deze mensen kunnen een aanvraag indienen die dan door een arts en mogelijk ook andere deskundigen wordt beoordeeld.

https://www.nu.nl/tech/6168226/toch-qr- ... geent.html

[b]Tijdelijke QR-code voor ongevaccineerden met medische reden[/b];
Niet voor mensen die zich niet willen laten vaccineren

Het gaat volgens De Jonge uitdrukkelijk niet om mensen die zich niet wíllen laten vaccineren of dénken dat het vaccin niet goed voor hen is. Deskundigen brachten eerder ook naar voren dat sommige mensen met kwalen ervan uitgaan dat een coronavaccin voor hen niet goed is, maar het tegengestelde is volgens hen juist het geval

https://radar.avrotros.nl/nieuws/item/t ... 7+november

Henriëtte
Laatst gewijzigd door Henriëtte op Wo 17 Nov 2021, 14:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Roxy

Berichtdoor Roxy » Wo 17 Nov 2021, 13:51

Sproetje schreef:Kunnen jullie misschien ook eens rekening houden met het feit dat er mensen zijn die zich om medische redenen niet KUNNEN vaccinere.
Zoals ik bv, hoewel ik geen autisme of hartpatiënt ben

Mensen die zich om medische redenen niet kunnen laten vaccineren willen vrijstelling van coronapas
28-09-2021.
Een Vandaag:
https://eenvandaag.avrotros.nl/item/men ... coronapas/
@Sproetje, de minister VWS heeft een oplossing uitgewerkt een tijdelijke QR-code voor de mensen die zich niet om medische redenen kunnen laten vaccineren.
NOS Nieuws
17 november 2021
Tijdelijke QR-code bij medische reden; Bron https://nos.nl/liveblog/2405947-bezorgd ... onhaalbaar
..Tijdelijke QR-code bij medische reden
Mensen die zich om medische redenen niet kunnen laten vaccineren met het coronavaccin, kunnen binnenkort een tijdelijke QR-code krijgen. Dat maakte demissionair minister De Jonge (Volksgezondheid) bekend in het coronadebat van gisteravond.

Personen die hiervoor in aanmerking denken te komen, kunnen in de nabije toekomst een aanvraag indienen die dan door een arts en mogelijk ook andere deskundigen wordt beoordeeld. Het gaat naar schatting om enkele duizenden mensen.

De Jonge benadrukte dat de uitzondering uitsluitend is bedoeld voor mensen met een medische reden, niet voor mensen die zich uit principiële overwegingen niet willen laten inenten. De minister denkt dat het nog enkele weken gaat duren voordat het aanvraagsysteem in werking kan treden..
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~

Henriëtte

Berichtdoor Henriëtte » Wo 17 Nov 2021, 14:07

Longfonds pleit voor tijdige boostervaccinatie mensen met longziekte;
Wij pleiten er voor dat ook mensen met een medische indicatie jonger dan 60 jaar tijdig in aanmerking komen voor een boostervaccinatie, in ieder geval vóór de groep ‘gezonde mensen 18 tot 60 jaar

https://www.longfonds.nl/nieuws/longfon ... id=1923624

Boostervaccinatie;
Verschil derde prik en booster

Een 3e vaccinatie is voor patiënten met een ernstige afweerstoornis onderdeel van de basisvaccinatie. Bij een deel van deze patiënten is deze 3e prik nodig om goed beschermd te zijn tegen ernstige ziekte of sterfte door corona. Een ander deel van deze patiënten is ook na de 3e prik nog niet goed beschermd tegen COVID-19. Bij wie dat gebeurt is niet goed te voorspellen.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... vaccinatie

Mensen geboren in 1931 of eerder worden vanaf 18 november uitgenodigd om een afspraak te maken voor extra vaccinatie
De GGD’en beginnen versneld met extra vaccinaties tegen corona, de zogeheten boostervaccinaties. In totaal krijgen zo’n 5,5 miljoen mensen in Nederland de komende maanden een booster.

https://ggdghor.nl/actueel-bericht/extra-vaccinatie/

Henriëtte

Roxy

Berichtdoor Roxy » Vr 19 Nov 2021, 15:16

NOS nieuws
18 november 2021
Ziekenhuizen schalen weer planbare zorg af, 'tas voor ziekenhuis staat al maanden klaar'; Bron https://nos.nl/artikel/2406169-ziekenhu ... nden-klaar
Een kwart van de Nederlandse operatiekamers is niet in gebruik vanwege de toename van coronapatiënten en het stijgende ziekteverzuim onder personeel, blijkt uit cijfers die de ziekenhuizen hebben gedeeld met de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa).
Geen chirurgen beschikbaar
..Intussen wachten sommige mensen al maanden op een operatie. Soms is de operatie al meer dan eens uitgesteld. Door de oplopende coronacijfers verkeren velen nu opnieuw in onzekerheid: gaat hun operatie nog door?

Een van hen is hartpatiënt Anja Schouten (78). Zij wacht sinds februari dit jaar op een operatie aan een hartklep, maar weet nog steeds niet wanneer ze aan de beurt komt. "In februari kreeg ik te horen dat het twee maanden kon duren. Sindsdien houden ze me regelmatig in de gaten met kleine onderzoekjes, maar er zijn geen chirurgen beschikbaar die me kunnen opereren. Zes weken geleden zei een arts dat het waarschijnlijk oktober zou worden, maar het is nu al november."

Haar gezondheid wordt er niet beter op. "Ik merk dat mijn conditie achteruitgaat. Lopen, bukken, sjouwen: het is allemaal lastig voor me. Ik word liever vandaag dan morgen geopereerd."

Ze heeft haar tas met spullen voor het ziekenhuis al maanden klaarstaan, voor het geval ze een telefoontje krijgt. "Ik heb de zomerkleding die ik had gepakt inmiddels moeten vervangen door winterkleding."..
Maanden aan bed gekluisterd
..Harry Zwart (57) wacht sinds begin juli op een operatie. Zwart kreeg een dwarslaesie na een auto-ongeluk in 1990 en is sindsdien vanaf zijn schouders verlamd. Ruim vier maanden geleden liep hij een doorligwond op aan zijn stuitje, waardoor hij maandenlang 24 uur per dag plat op bed moest liggen en niet in zijn rolstoel kon zitten.

Een operatie kan normaal gesproken na drie à vier maanden plaatsvinden, maar door coronazorg had Zwart lang geen uitzicht op een plek. "Op de plaats waar ik aangemeld stond, in Utrecht, was een wachtlijst van een jaar. Toen heb ik gevraagd of ik ergens anders behandeld kon worden. Mijn wondverpleegkundige heeft toen rondgebeld en in het ziekenhuis in Beverwijk was er plek. Daar heb ik nu een afspraak staan voor 7 december."

"Ze hebben daar het protocol aangepast om mijn operatie mogelijk te maken. Normaal gesproken zou ik na de behandeling een dag in het ziekenhuis blijven ter observatie, maar nu is afgesproken dat ik meteen met een ambulance naar het revalidatiecentrum word overgebracht. Op die manier kan het ziekenhuisbed sneller vrij worden gemaakt." In het revalidatiecentrum volgt een traject van acht weken.

Toch is het ook nu niet zeker dat de operatie doorgaat. "Dat is afhankelijk van hoe erg de situatie met corona uit de hand loopt." Zwart probeert er zo weinig mogelijk mee bezig te zijn. "Weet je, we hebben gedaan wat we kunnen en hopen dat het voldoende is. Sinds kort mag ik gelukkig wat vaker mijn bed uit op advies mijn arts. Dat maakt het leven toch wat draaglijker."..

Henriëtte

Berichtdoor Henriëtte » Vr 19 Nov 2021, 15:59

Onmacht op IC's: 'Ze hadden hier niet gelegen als ze waren geprikt;
Ziekenhuizen hebben een zorgplicht en maken bij een opname geen onderscheid tussen gevaccineerd of ongevaccineerd. Wie in levensgevaar is, wordt geholpen. Maar achter de schermen, in de koffieruimte, wringt het wel. Grofweg 80 procent van de coronapatiënten in de ziekenhuizen is ongevaccineerd. Sommige artsen en verpleegkundigen voelen onbegrip, nu iedereen vrij en zelfs zonder afspraak een vaccinatie kan halen.

Weer op de lange baan

Een aantal ziekenhuizen trok afgelopen week aan de bel. Zorg die juist door de pandemie was uitgesteld, dreigt weer op de lange baan te worden geschoven. Zo moesten afgelopen weekend in het Isala-ziekenhuis in Zwolle twintig patiënten worden afgebeld die ingepland stonden voor een inhaaloperatie. Het Radboudumc in Nijmegen zei eerder deze week tegen NRC dat zowel de reguliere als uitgestelde zorg nu "niet naar behoren worden geleverd".

Er liggen zeker ook gevaccineerden in het ziekenhuis, erkennen de drie. Maar dat zijn eigenlijk altijd kwetsbare patiënten, die bijvoorbeeld problemen hebben met hun afweer.

https://nos.nl/artikel/2402631-onmacht- ... en-geprikt

Henriëtte

Roxy

Berichtdoor Roxy » Vr 19 Nov 2021, 16:16

Long Covid
Catharina Ziekenhuis
16 november 2021
Longarts over Long Covid: ‘Ook voor ons is het zoeken geweest’; Bron https://www.catharinaziekenhuis.nl/long ... n-geweest/
Long Covid; steeds meer patiënten krijgen er mee te maken. Maar wat Long Covid is, wie het krijgt, hoe het komt en bovenal; hoe je ervan afkomt, dat is dus nog in wetenschappelijke nevelen gehuld maar er is wat voortschrijdend inzicht.
..Longarts Arnoud Aldenkamp is nauw betrokken bij de poli Long Covid in het Catharina Ziekenhuis. „Ook voor ons is het zoeken geweest; is er een nieuwe ziekte ontstaan of lijkt het op ziektes die we kennen, met infecties en vermoeidheid? Dat is nog steeds deels een open vraag. Het is raadselachtig; bij wat we kunnen meten, kunnen we vaak niks vinden. Is het de nasleep van een enorm geactiveerd afweersysteem? We zagen het eerder bij SARS, maar ook bij Lyme, Q-koorts en zelfs Pfeiffer.”..
Frits Magazine
16 november 2021
LAAAAAANGE Corona; Bron https://www.catharinaziekenhuis.nl/app/ ... gazine.pdf
De ‘tis-maar-een-griepje’-blaters krijgen vanaf deze pagina een opvoedkundige draai om de oren. Nee, de langetermijneffecten van een corona-infectie -het post-COVID-19-syndroom ofwel Post-Acute Sequelae of SARS-CoV-2 Infection- zijn geen grapje&griepje.
Er zijn grenzen
..Genoeg geklaagd want na twintig maanden and counting gekloot leer je wel je zegeningen te tellen. Ernstig je energie doseren en je grenzen kennen én respecteren trouwens ook, noodgedwongen.

Helemaal bij reacties uit de omgeving. Naast dat ‘griepje’ ook: ‘Ga elke dag wandelen voor je conditie’ (uhm nee, dan is de batterij meteen leeg en dan heb ik de volgende dag PEM, post exertional malaise ofwel terugslag na inspanning) of ‘Waarom kom je niet?’ (late afzegging want lege batterij). ‘Nee is ook een antwoord’ is nu mijn motto, terwijl dat altijd ‘elk nadeel hep z’n voordeel’ was. Er valt weinig positiefs te ontwaren in doffe ellende, of het moet de vooruitgang per millimeter zijn.

Wel een lichtpuntje in Long Covid-duisternis is de club van C-Support, die na Q-koorts het klappen van de ondersteuningszweep kent en wél de juiste adviezen heeft en geeft. Hun forte: lúisteren. Gehoord en geloofd worden is heel wat, als sommige medici schouderophalend niks geks zien in uitslagen en onderzoeken en impliceren dat het tussen de oren zit.
C-Support belt en mailt me regelmatig en zet me op de goede weg naar wat kan helpen; van confronterende webinars en ergotherapie tot in aanmerking komen voor een tweede ronde hersteltherapie.
Op hun advies kon ik terecht bij Top Support, waar een inspanningsfysioloog en sportarts me na een zware inspanningstest met ademmasker en ECG wat konden geruststellen. Kort door de bocht: normale long- en hartfuncties (pfiew), conditie van een oud wijf..

Henriëtte

Berichtdoor Henriëtte » Za 20 Nov 2021, 16:32

WHO vreest 500.000 extra coronadoden in Europa zonder snelle maatregelen;
Volgens de WHO hebben de Europese landen sinds de uitbraak van COVID-19 ruim anderhalf miljoen coronagerelateerde sterfgevallen geregistreerd. Het aantal positieve tests loopt in veel Europese landen, waaronder Nederland, sterk op.

Kluge noemt een vaccinatieplicht als coronamaatregel een "laatste redmiddel". De WHO-regiodirecteur Europa vindt het echter ook de hoogste tijd voor een debat over de juridische mogelijkheden en sociale impact van zo'n maatregel.

https://www.nu.nl/coronavirus/6168867/w ... gelen.html

Henriëtte

Sproetje

Berichtdoor Sproetje » Za 20 Nov 2021, 18:38

Nog even over alle cijfers

Dr. Marc Jacobs geeft in dr Kelder en Co een toelichting op de coronacijfers en de stijgende sterftecijfers. Is een toename te verklaren door het coronavirus, of is er ook nog iet anders aan de hand?

https://www.nporadio1.nl/fragmenten/dr- ... onacijfers

Echt de moeite waard om even te luisteren.

Terug naar “Gezondheid Algemeen”