Informatie over vitamine B12 en B12 tekort/Ziekte van Addison-Biermer

Voor algemene onderwerpen over gezondheid die niet te maken hebben met Lyme-Borreliose.
Roxy

Re: Informatie over vitamine B12 en B12 tekort/Ziekte van Addison-Biermer

Berichtdoor Roxy » Vr 17 Dec 2021, 21:53

Ferry001 schreef:Ik heb nog een paar oude bloed uitslagen gevonden.
https://ibb.co/9ZbCQP8
Ik kan niet meer goed zien welke test Mijn lab test heeft uitgevoerd toen der tijd. mijn code voor het openen van het document is verlopen, ik ga ze hierover eens contacten.
@Ferry001, ik heb nog naar de oude bloeduitslagen gekeken. Zijn dat uitslagen via de huisarts? Of ook via een andere (alternatieve) arts? Er staat nog een B12 waarde uit 2016 op dat is Actief B12 en wordt ook wel Holo-TC genoemd.
B12 serum waarde en Actief B12 (Holo-TC) waarde zijn twee verschillende waarden. Ik lees dat 'mijnlabtest' een vitamine B12 (is serum waarde) test heeft en een vitamine B12 (holo-tc) (is Actief B12) test heeft. Ik verwacht dat jouw test in mei 2021 de vitamine B12 (serum waarde) is geweest. Maar om het zeker te weten moet je het nog even goed gaan navragen bij 'mijnlabtest' dat staat vast nog in hun systeem.
~ I may not be there yet, but I'm closer than I was yesterday ~
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~
~ So encourage each other and build each other up - Positive connections ~

Ferry001

Berichtdoor Ferry001 » Za 18 Dec 2021, 08:48

ik heb nog naar de oude bloeduitslagen gekeken. Zijn dat uitslagen via de huisarts? Of ook via een andere (alternatieve) arts?
Dit zijn allen uitslagen via de huisarts.

Deze stonden niet allemaal in mijn digitale dossier, had hiervan nog een oudere uitdraai van de huisarts.

Inmiddels ben ik ook nog bij L.H. geweest. ik dacht dat hij met bloedonderzoek ging kijken welke kruiden/oliën de lyme het beste te lijf gegaan konden worden.
Maar dit is met een Vega test bekeken. ik merk dat ik het heel graag wil geloven maar daar een klein beertje moeite mee heb.
Ik wil graag dingen snappen, dit is voor mij net niet tastbaar.
Maar ik ga er voor een periode van twee maanden in geloven en het een kans geven.
Over twee maanden heb ik de vervolg afspraak. Heb veel supplementen/kruiden moeten bestellen.

Op weg naar L.H. belde de huisarts nog dat het Lyme centrum niet echt concrete aanwijzingen ziet waarom ik langs moet komen om daar aanvullende testen te doen.
Wel mocht ik langskomen om er over te praten, dat ga ik dan ook doen.
Het gesprek van de huisarts met de arts uit het AMC kan ik mij ook wel erg voorstellen , zij heeft nooit echt geloofd in iets lichamelijks en is erg van het omdenken.. als je last van je been hebt draait ze het zo dat je in ieder geval geen last van je arm hebt, en hé dat is ook wat waard.
Ze zeiden ook dat de aanvullende PCR en of LTT test niet veel zin hadden.
Ik kon wel via de huisarts weer de standaard lyme test doen, die ik al eerder heb gehad.
Ik ga gewoon maar langs, ergens persoonlijk een gesprek kan ook weer andere inzichten op doen.

Misschien moet ik het dan echt maar in een andere hoek zoeken dan de Lyme en meer naar de B12 richting, alleen voordat ik daaraan kan beginnen moeten eerst de effecten van de supplement uit het lichaam.
Lastig...

Ferry001

Berichtdoor Ferry001 » Wo 22 Dec 2021, 14:56

Ik heb inmiddels ook een afspraak gemaakt bij Het AMLC, het duurt jammer genoeg omdat het geen spoed geval betreft.
Midden februari kan ik terecht.
Tot die tijd bezig gaan met de door R.L. voorgeschreven kruiden/supplementen.
inmiddels gestopt met de B12 supplementen om na een maand of 4 een nieuwe Test op B12 te doen.

Roxy

Berichtdoor Roxy » Wo 22 Dec 2021, 18:44

@Ferry001, ik begrijp goed dat je zo gauw als mogelijk is bij het AMLC een afspraak wilt krijgen. Maar dat je in februari terecht kunt bij het AMLC is eigenlijk best snel. Mag ik nog wat vragen stellen over B12? Wanneer ben je weer begonnen met de B12 supplementen te nemen? Is dat na de uitslag van mei 2021 gedaan? En welke dosering B12 supplementen heb je gebruikt?
Door het gebruik van de B12 supplementen zal de B12 serum waarde opnieuw enorm vals verhoogd zijn geworden. Het grote probleem daarvan is dat een (huis)arts die onvoldoende weet van B12 de bloedwaarde 'uitmuntend' zal vinden en je geen B12 injecties zal gaan geven; Bron https://b12-institute.nl/diagnose/valkuilen/

Als het zeker is dat de B12 serum waarde 150 is in mei 2021 betekent dit dat er een ernstig B12 tekort/B12 deficiëntie is. Eigenlijk zou je zo snel mogelijk met een B12 injectie behandeling moeten beginnen. Het nog minimaal 4 maanden wachten betekent dat intussen de zenuwschade verder zal gaan.
Tip: laat de huisarts een intercollegiaal consult aanvragen met het B12 instituut Rotterdam zie mailadres voor artsen; Bron https://b12-institute.nl/contact/ Dan kan er in goed overleg zo snel mogelijk worden begonnen met een B12 injectie behandeling.
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~

Ferry001

Berichtdoor Ferry001 » Do 23 Dec 2021, 12:33

Hallo Roxy,

Ik gebruik al langere tijd met enkele tussenpozen B12 supplementen. bij tussenpozen denk dan aan een paar maanden wel en dan weer een paar maanden niet.
Het blijft altijd een beetje in mijn achterhoofd zitten een eventueel B12 te kort.
Ook mijn vader en oom krijgen om de zoveel tijd een injectie.
Dus het kan iets genetisch zijn

Deze tabletten heb ik o.a. gebruikt.
B12 Methyl 1000mcg Zuigtabletten

Deze heb ik ook gebruikt:
Vitamine B12 (Cyanocobalamine) 1000µg

Ik heb een foto gemaakt van de uitslag van het B12 onderzoek.
Zie de link:
Vitamine B12 (Actief | Holo-TC) Bloedonderzoek
https://ibb.co/fQ0zGVk

Mijn verstand van de B12 rijkt nog niet zover om precies alle verschillen tussen alle testen e.d. te weten.
Ik ga mij hier uit mijn werk eens proberen in te verdiepen als er nog wat energie over is.

Roxy

Berichtdoor Roxy » Do 23 Dec 2021, 13:20

@Ferry001, dank je wel voor het opzoeken van de uitslag. De uitslag is van de vitamine B12 (Actief|Holo-TC) en niet van de vitamine B12 serum waarde.
Het betekent dat de vitamine B12 (Actief|Holo-TC) waarde 150 een sterk verhoogde waarde is. De waarde is door het gebruik van de B12 supplementen ook een vals verhoogde waarde geworden.

De referentie waarden van vitamine B12 (Actief|Holo-TC) zijn; Bron https://stichtingb12tekort.nl/heb-ik-ee ... -diagnose/
Bij actief B12 <35 pmol/L: tekort aan B12 zeer waarschijnlijk.

35 – 50 pmol/L : MMA en homocysteïne testen (en foliumzuur)

> 50 pmol/L : tekort onwaarschijnlijk: bij duidelijke klachten en geen andere verklaring voor klachten: na 3 maanden hertesten.
vitamine B12
DATUM UITSLAG ONDERGRENS BOVENGRENS OPMERKINGEN
8 juli 2020 723,0 140,0 490,0 Na inname van B12 tabletten (dus valse waarde)
9 aug 2019 254,0 138,0 652,0 Geen

Zelf uit laten voeren door mijn lab test B12
Mei 2021 150,0
Het is goed dat je de B12 serum waarden (van 2020 en 2019) bij de huisarts hebt als referentie en daar opnieuw mee aan de slag kunt gaan. Ga met de huisarts in gesprek en vraag de huisarts na de feestdagen een intercollegiaal consult aan te vragen met het B12 instituut Rotterdam zie mailadres voor artsen; Bron https://b12-institute.nl/contact/

Als je besluit om opnieuw bloed te laten prikken zul je minimaal 4 maanden moeten wachten na het stoppen met het gebruiken van
B12 supplementen. De B12 serum waarde; Bron https://stichtingb12tekort.nl/heb-ik-ee ... -diagnose/ moet altijd worden geprikt.
En laat het bloed prikken écht via de huisarts doen bij een goed diagnostisch en geaccrediteerd medisch laboratorium (ziekenhuis laboratoria, Star, Saltro, etc) en niet bij een commercieel laboratorium. Lijst van geaccrediteerde medische laboratoria (ISO 15189); Bron https://www.rva.nl/alle-geaccrediteerden/

Het valt mij op dat het commerciële laboratorium informatie (referentie waarden) over vitamine B12 (Actief|Holo-TC) geeft die niet juist is.
Bij een goed diagnostisch en geaccrediteerd medisch laboratorium is de grens referentie waarde van vitamine B12 (Actief|Holo-TC) bijvoorbeeld >128. En de waarden die boven >128 komen worden onmeetbaar hoog genoemd. De aanvrager krijgt van het laboratorium waarschuwende informatie over de te hoge waarde.

De te hoge waarde wordt veroorzaakt door het gebruik van B12 suppletie (tabletten, en injecties) en of door gebruik van voedingsmiddelen met veel B12 of toegevoegd B12.
Het is ook belangrijk dat je etiketten leest van de voedingsmiddelen die je koopt in de supermarkt of in een natuurwinkel. Het is schrikbarend in hoeveel producten B12 wordt toegevoegd (bijvoorbeeld (fris)drankjes, sappen, yoghurtjes, drink yoghurt, roosvicee, verschillende vegetarische producten/vleesvervangers, etc.). Dat moet je liever niet gebruiken. Ik heb dat ook allemaal moeten leren.
Het toegevoegd B12 in voedingsmiddelen is een chemische soort/pseudo B12 en doet niets voor het lichaam. Het verhoogd de B12 serum waarde.
Dat geldt ook voor supplementen als chlorella, spirulina en producten als gefermenteerde sojabonen en nori/zeewier. Deze supplementen en producten maken ook de vitamine B12 serum waarde onbetrouwbaar en deze pseudo B12 blokkeert bovendien de opname van de echte vitamine B12.

De B12 serum waarde van 254 van 2019 zit in wat men noemt het 'grijze gebied'. Maar bij een B12 serum waarde onder 300 in combinatie met ernstige klachten kan er zeker sprake zijn van een B12 tekort/B12 deficiëntie of een functioneel B12 tekort (op weefsel/celniveau).
Er is dan een goede behandeling met B12 injecties nodig.
Informatie B12 institute Rotterdam (internisten en wetenschappers); Bron https://b12-institute.nl/diagnose/
De literatuur wijst uit dat er bij waarden tussen de 150 en 300 pmol/L wel degelijk sprake kan zijn van een functioneel tekort, ongeacht de leeftijd van de persoon. Bij dergelijke waarden, met aanwezigheid van klachten, kunnen de MMA en homocysteïne waarden worden betrokken, aangezien die verhoogd kunnen zijn bij een functionele B12 deficiëntie. Uit recent onderzoek blijkt echter dat patiënten met een klachtenbeeld gerelateerd aan een B12 tekort en met serumwaarden tussen de 150 en 200 pmol/L, baat hebben bij suppletie – dus ongeacht de MMA waarde. Dit zien wij ook terug in de klinische praktijk.

Nog een vraagje over de B12 Methyl 1000mcg Zuigtabletten: zit er Foliumzuur bij? Als dat zo is wordt de Foliumzuur waarde ook enorm verhoogd. Dat is niet goed een te hoge foliumzuur waarde kan neurologische en of psychische klachten veroorzaken.
Informatie over Foliumzuur; Bron https://www.nvkc.nl/zoek-een-test?id=211
Deze tabletten heb ik o.a. gebruikt.
B12 Methyl 1000mcg Zuigtabletten

Deze heb ik ook gebruikt:
Vitamine B12 (Cyanocobalamine) 1000µg
B12 tekort/B12 deficiëntie is een best ingewikkelde materie. Het is belangrijk dat je je goed in gaat lezen. Voor het goed inlezen over B12 geef ik je voor het gemak nog even de links met informatie zodat je alles bij elkaar hebt. Lees het stapje voor stapje.
Het boekje voor de patiënt is zeker ook goed leesbaar.
Roxy schreef:Heb je facebook? Meld je aan bij de groep B12 tekort, de vergeten ziekte; Bron https://www.facebook.com/groups/807408932663995/ dat is een informatie platform met veel goede informatie.
Informatie - Stichting B12 tekort; Bron https://stichtingb12tekort.nl/
Informatie - Vitamine B12 deficiëntie; Bron https://b12-institute.nl/vitamine-b12-deficientie-2/
Informatie - Symptomen van B12 deficiëntie; Bron https://b12-institute.nl/informatie-b12/symptomen/
Informatie - Wat is vitamine B12?; Bron https://b12-institute.nl/informatie-b12/
Lees ook dit boekje 'Boek B12 deficiëntie voor de patiënt e-boek in PDF formaat'; Bron http://home.kpn.nl/koudum-2/b12/B12-eBook.pdf

Ferry001

Berichtdoor Ferry001 » Do 23 Dec 2021, 20:36

Hoi Roxy,

Dit is de samenstelling van een tablet.
Ingrediënten
Zoetstof (dextrose, oligosacchariden), vulstof (microkristallijne cellulose (cellulosegel)), antiklontermiddel (magnesiumstearaat), vitamine B12, natuurlijk sinaasappelaroma.

en deze van de andere die ik hiervoor gebruikte
Vulmiddelen (Dicalciumfosfaat, Microkristallijne Cellulose, Hydroxypropyl Methylcellulose), Antiklontermiddelen (Siliciumdioxide, Magnesium stearaat), Vitamine B12 (als Cyanocobalamine), Glansmiddelen (Hydroxypopylmethylcellulose, Glycerine, Carnauba Was).

Ik heb mij inmiddels aangemeld voor de facebook groep, moest even mijn facebook gegevens opgraven :lol:
Nog even wachten op de acceptatie van de groep dan zal ik daar ook eens induiken.

De overige informatie ben ik mee bezig, vooral de site van stichting B12 te kort is erg duidelijk.
Ik herken heel veel klachten/symptomen maar die herken ik ook in bv lyme, schildklier en zo nog wel een paar aandoeningen/Ziektes

Ben bezig met een Japanse duizendknoop en Guajacum druppels, (misschien beetje voorbarig omdat het nog niet zeker is) heb momenteel veel last van spiertrekkingen en hart kloppingen. volgens R.L. kan dit een Herx zijn, dus even een stapje terug.
Kan dit door deze druppels?

Heb nu 1,5 week vakantie. dus dat is ook wel lekker. even een beetje adem pauze.

Roxy

Berichtdoor Roxy » Do 23 Dec 2021, 22:06

@Ferry001, goed dat er geen foliumzuur in de B12 supplementen zit die je hebt gebruikt.
De druppels die je gebruikt kunnen net als bij de reguliere medicatie een reactie geven. Het kan of een bijwerking zijn of een Herxheimer reactie zijn. Blijf het goed volgen en blijf goed naar jouw lichaam luisteren.
Had je eerder spiertrekkingen en hart kloppingen? Of is dat bij het gebruik van de druppels begonnen? Het mag zeker niet te lang gaan duren en het mag nooit te zwaar gaan worden. Overleg altijd goed met de behandelaar en houd ook altijd zelf goed de regie in handen.
Ben je begonnen met 1 druppel per keer of met meer druppels per keer? Het kan zijn dat de dosering/het aantal druppels te veel is en dan moet de dosering/het aantal druppels worden verlaagd.
Als je een gevoelig systeem/lichaam hebt zijn de doseringen vaak te hoog en moet er met lagere doseringen worden gewerkt en kan er heel langzaam worden opgebouwd. Het kan ook zijn dat je niet goed reageert op het natuurlijke middel (is bijwerking). In dat geval moet er worden gestopt met het betreffende middel.

RoelA

Berichtdoor RoelA » Do 23 Dec 2021, 23:06

Ehm, laten we aub van dit topic geen B12 discussie maken.
Bespreek dit soort dingen of via priveberichten, een eigen persoonlijk verhaal of het B12 topic.

Roxy

Berichtdoor Roxy » Do 23 Dec 2021, 23:13

@RoelA, je hebt een goed punt.
@Ferry001, vind je het een idee om aan @Leia (moderator) te vragen om de berichten over B12 naar het topic 'Informatie over vitamine B12 en B12 tekort/Ziekte van Addison-Biermer' te verplaatsen? Een eigen B12 topic in PV (persoonlijke verhalen) is niet de juiste plaats omdat daar niet verder gepraat kan worden.

Terug naar “Gezondheid Algemeen”