Strijd tegen de sluipsuikers
Er zitten 57 klontjes suiker in een fles tomatenketchup, 28 klontjes in een potje satésaus, 7 klontjes in een blikje cola en zelfs in thee zit een beetje suiker. De World Health Organization adviseert maximaal zes klontjes per dag te consumeren. Wij verbruiken er gemiddeld 25. En dat levert ons een top drie notering op in de ranglijst van grootste suikereters ter wereld.
Strijd tegen de sluipsuikers. Reportage uit Uitzending Brandpunt 31 maart 2015 http://brandpunt.kro.nl/seizoenen/2015/ ... uipsuikers
"Suiker vinden we lekker. In de oertijd aten we honing en fruit om te zorgen dat we genoeg reserves hadden in tijden met minder voedsel. Nu is overal voedsel met suiker te krijgen, én heeft veel voedsel zelfs toegevoegde suikers. Gemiddeld eten we zo’n 50 kilo suiker per persoon per jaar. Goed dus om te weten wat suiker is, en wat suiker met je doet.
Sluipsuikers
In een blikje cola of een zak met snoep zit veel suiker, dat is duidelijk. Maar er zijn ook producten waar veel suiker in zit waar je het misschien niet in eerste instantie van verwacht, de sluipsuikers. Om inname van suikers beperkt te houden is het handig om te weten welke producten dat zijn.
- Worst: aan gemalen vleesproducten zoals knakworstjes of boterhamworst wordt vaak suiker toegevoegd.
- Soep: pas op met soep uit blik of uit pakjes. Ook hier wordt vaak suiker aan toegevoegd.
- Saus: mayonaise, ketchup, mosterd, cocktailsaus, knoflooksaus, en ga zo maar door. Lekker bij je maaltijd, maar helaas zitten in bijna alle sauzen veel suikers.
- Ontbijtgranen: in veel soorten muesli of cornflakes zitten toegevoegde suikers. Let bij je ontbijt ook op croissants, crackers en zelfs brood!
- Vruchtensap: naast de gezonde vitamines bevat vruchtensap ook veel suikers. Niet teveel van drinken dus.
- Kant- en klaarmaaltijden: de fabrikanten willen natuurlijk dat we het zo lekker mogelijk vinden, dus wordt er veel suiker aan toegevoegd.
- Chips en zoutjes: in deze zoute snacks, zit toch veel zoets. Dus pas op."
~ I may not be there yet, but I'm closer than I was yesterday ~
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~
~ So encourage each other and build each other up - Positive connections ~
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~
~ So encourage each other and build each other up - Positive connections ~
-
Re: Strijd tegen de sluipsuikers
Zeer populair hier: glutenvrije producten. Alle glutenvrije producten van de supermarkten hier bevatten suiker.
Alle fruityoghurtjes en drinkyoghurt bevatten massa's suiker..
Alle fruityoghurtjes en drinkyoghurt bevatten massa's suiker..
Ik heb me ook al verdiept in dat probleem. Ik ben zelf al bezig geweest om alle pakjes met mixen voor toevoegingen e.d. te gaan vermijden.
Ik probeer zo naturel mogelijk het eten voor te bereiden. Het is makkelijker dan ik dacht. Je smaak moet er even aan wennen dat wel want onze smaakpapillen zijn anders gewent maar het is te doen, al merk ik wel dat je moet volhouden, want je smaak went eerder aan de smaak van de chemische toevoegingen dan dat het went aan het pure. Dat is wel heel gek hè?
Eerst alle pakjes en toevoegingen wegstoppen (of gewoon wegggooien) vanuit je keukenkastjes, dan moet je wel gaan inproviseren. Dat zijn we haast verleerd.
Veel verse groenten en fruit kopen i.p.v. pakjes en mixen je zult merken dat het zelfs nog goedkoper is ook. Alleen zul je een grotere groentelade moeten hebben, of een koele bijkeuken of kelder. Die werden vroeger al standaard in de huizen gebouwd. Maar ja met een A.H. om de hoek kom je er ook wel.
En voor de zoetmaker gebruik ik nu de pure STEVIA. het is in poedervorm te verkrijgen en in kleine tabletjes voor in de thee-koffie.
Maar dan moet je ook echt de pure stevia kopen. b.v. hier: http://www.groenestevia.nl/ ook kun je even verder googlen, maar opletten of het de pure is.
Ik heb zelf de groene stevia nog niet gebruikt want je moet eerst even aan de smaak wennen. Maar er wordt alweer met stevia gesjoemeld dus opletten welke je koopt. Het moet 100% puur zijn. En dat is het zéker niet in de zoetjes van canderel en natrena enz. Die zagen al een concurent in de stevia en hebben al snel er iets van bij hun zoetjes gedaan zodat ze het op de verpakking konden schrijven. Maar er zit nog veel te veel chemische zoetstoffen bij.
"Uit onderzoeken blijkt dat stevia veilig is voor consumptie en daarom inmiddels ook in Nederland op de markt is toegelaten. Diverse fabrikanten voegen stevia toe aan haar producten om deze zo een ‘gezond’ imago te geven. Op de verpakking wordt vol trots de aanwezigheid van de nieuwe zoetstof vermeld, maar wie de lijst met ingrediënten naloopt komt bedrogen uit. Naast een klein percentage stevia, dit is immers mierzoet, worden er andere, goedkopere, soms zelfs chemische hulpstoffen gebruikt. Opeens blijkt ‘gezond’ dan toch niet zo verantwoord te zijn."
Altijd op de samenstelling kijken. Maar dat leer je op den duur wel.
Dan heb je ook nog de groene pure stevia:
Groene stevia is het gedroogde en verpoederde blad van de stevia plant, ook wel Honingkruid genoemd. Het is een kruid dat je goed kunt gebruiken in de keuken voor het maken van verschillende recepten en gerechten. Net zoals andere kruiden in de keuken heb je maar weinig nodig om je gerecht op smaak te brengen. Veelal gebruik je niet meer dan een 1/4 of 1/2 theelepel groen stevia poeder per gerecht. Ons advies: begin altijd met een klein beetje en als de smaak niet voldoende is voeg dan een klein beetje toe. Een voorbeeld: een bakje yoghurt met muesli heeft vaak maar 1/4 theelepel nodig.
Je hebt ook een stevia online drogist, hier bestel ik meerdere steviaproducten om te bakken: https://www.stevija.nl/
Het is even uitproberen wat het beste bij je eigen smaak past want er zit verschil in.
Maar gezond is het wel! En daar gaat het tenslotte om.
Daisy
Ik probeer zo naturel mogelijk het eten voor te bereiden. Het is makkelijker dan ik dacht. Je smaak moet er even aan wennen dat wel want onze smaakpapillen zijn anders gewent maar het is te doen, al merk ik wel dat je moet volhouden, want je smaak went eerder aan de smaak van de chemische toevoegingen dan dat het went aan het pure. Dat is wel heel gek hè?

Eerst alle pakjes en toevoegingen wegstoppen (of gewoon wegggooien) vanuit je keukenkastjes, dan moet je wel gaan inproviseren. Dat zijn we haast verleerd.

En voor de zoetmaker gebruik ik nu de pure STEVIA. het is in poedervorm te verkrijgen en in kleine tabletjes voor in de thee-koffie.
Maar dan moet je ook echt de pure stevia kopen. b.v. hier: http://www.groenestevia.nl/ ook kun je even verder googlen, maar opletten of het de pure is.
Ik heb zelf de groene stevia nog niet gebruikt want je moet eerst even aan de smaak wennen. Maar er wordt alweer met stevia gesjoemeld dus opletten welke je koopt. Het moet 100% puur zijn. En dat is het zéker niet in de zoetjes van canderel en natrena enz. Die zagen al een concurent in de stevia en hebben al snel er iets van bij hun zoetjes gedaan zodat ze het op de verpakking konden schrijven. Maar er zit nog veel te veel chemische zoetstoffen bij.
"Uit onderzoeken blijkt dat stevia veilig is voor consumptie en daarom inmiddels ook in Nederland op de markt is toegelaten. Diverse fabrikanten voegen stevia toe aan haar producten om deze zo een ‘gezond’ imago te geven. Op de verpakking wordt vol trots de aanwezigheid van de nieuwe zoetstof vermeld, maar wie de lijst met ingrediënten naloopt komt bedrogen uit. Naast een klein percentage stevia, dit is immers mierzoet, worden er andere, goedkopere, soms zelfs chemische hulpstoffen gebruikt. Opeens blijkt ‘gezond’ dan toch niet zo verantwoord te zijn."
Altijd op de samenstelling kijken. Maar dat leer je op den duur wel.
Dan heb je ook nog de groene pure stevia:
Groene stevia is het gedroogde en verpoederde blad van de stevia plant, ook wel Honingkruid genoemd. Het is een kruid dat je goed kunt gebruiken in de keuken voor het maken van verschillende recepten en gerechten. Net zoals andere kruiden in de keuken heb je maar weinig nodig om je gerecht op smaak te brengen. Veelal gebruik je niet meer dan een 1/4 of 1/2 theelepel groen stevia poeder per gerecht. Ons advies: begin altijd met een klein beetje en als de smaak niet voldoende is voeg dan een klein beetje toe. Een voorbeeld: een bakje yoghurt met muesli heeft vaak maar 1/4 theelepel nodig.
Je hebt ook een stevia online drogist, hier bestel ik meerdere steviaproducten om te bakken: https://www.stevija.nl/
Het is even uitproberen wat het beste bij je eigen smaak past want er zit verschil in.
Maar gezond is het wel! En daar gaat het tenslotte om.
Daisy
Luister naar je lichaam.
-
Ik heb stevia "whole earth" gekocht: dat klonk natuurlijk maar het zijn steviaglycosiden en andere rommel. Het smaakt afschuwelijk.
Thee en koffie drink ik steeds zonder suiker maar cacao en chocolade met stevia of zonder suiker vind ik maar niets. Ik vind de meeste chocolades trouwens te zoet. Mayo, pickles.. in alles zit tegenwoordig suiker terwijl dat vroeger niet was in deze producten. De meeste chocolades smaken naar suiker en niet naar chocolade.
Thee en koffie drink ik steeds zonder suiker maar cacao en chocolade met stevia of zonder suiker vind ik maar niets. Ik vind de meeste chocolades trouwens te zoet. Mayo, pickles.. in alles zit tegenwoordig suiker terwijl dat vroeger niet was in deze producten. De meeste chocolades smaken naar suiker en niet naar chocolade.
-
Vandaag zag ik in de winkel gekookte Schotse zalm. Bij de ingrediënten stond: zalm, suiker... 

paperwhite schreef:Vandaag zag ik in de winkel gekookte Schotse zalm. Bij de ingrediënten stond: zalm, suiker...
Als je hier in Nederland bij de vleeswaren kijkt wat ze er allemaal instoppen wordt je echt niet goed. Meer dan 95% van de processed vleeswaren heeft wel een of andere vorm van suiker erin. Vaak in de vorm van Dextrose maar ook vaak Maltodextrine wat gewoon een verkapte vorm van glucosestroop is en het kan ook nog wel eens gluten bevatten.
paperwhite schreef:Ik heb stevia "whole earth" gekocht: dat klonk natuurlijk maar het zijn steviaglycosiden en andere rommel. Het smaakt afschuwelijk.
Wat voor andere rommel zat er dan in? Steviaglycosiden zijn de actieve zoetstoffen van de stevia plant dus dat wil je in principe zo puur mogelijk hebben. De poederversie van "Stevia Star" uit België gebruik al een tijdje in mijn thee en ben er erg tevreden over. Maar let sowieso op dat je nooit die Stevia troep uit de supermarkt koopt. Dat is compleet boerenbedrog. Vaak is het een fractie stevia en een hele boel Maltodextrine wat een nog veel hogere Glykemische index waarde heeft dan reguliere suiker (dextrose/glucose trouwens ook). Het is alsof je een Morfine verslaafde van zijn morfine verslaving afhelpt door hem heroïne te geven als het ware.

Terug naar “Gezondheid Algemeen”