Methylatie

Voor algemene onderwerpen over gezondheid die niet te maken hebben met Lyme-Borreliose.
Josie

Re: Methylatie

Berichtdoor Josie » Wo 24 Mei 2017, 12:39

Eus schreef:http://www.drbenlynch.com/genetic-testing/

Mooi kritisch artikel. Als ik het goed begrijp raadt hij aan de door hem ontwikkelde StrateGene te gebruiken, omdat die alleen de klinisch relevante genen zou checken. Volgens hem zijn dat:
strategene.png
strategene.png (45.43 KiB) 6745 keer bekeken

Hij vraagt 45 dollar na het invoeren van de ruwe data van 23andme. Er zijn ook nog andere sites die dezelfde genen checken die goedkoper of sommige zelfs gratis zijn. Ik heb het o.a. laten doen bij geneticgenie en bij mhfrsupport (sterling's app). Maar ik ben benieuwd welke jouw behandelaar aanraadt.

Bedankt voor de uitleg van de oestrogenen test.
Had jij wel eens eerder DIM uitgeprobeerd? Dat is dat stofje uit broccoli waar ze het over hebben. Ik heb het een tijdje gebruikt, en had daar tijdelijk baat bij. :)

Josie

Eus

Berichtdoor Eus » Wo 24 Mei 2017, 12:55

Ik heb nog nooit DIM geprobeerd, kon deze niet vinden zonder broccolli :mrgreen: En op het moment dat ik het wilde proberen, scoorde ik hoog op intolerantie voor broccolli.

Ik ben ook benieuwd, waar mijn data in afgelezen gaan worden. Ik zie het als een hulpmiddel om weer een stapje verder te komen. En mogelijk dat het verklaart waarom mijn Melatonine niet goed afgebroken wordt. Als ik dat op kan lossen, dan maak ik een sprong vooruit.

Eus

Berichtdoor Eus » Ma 26 Jun 2017, 22:48

Maar ik vroeg me af of er nog iets aan die methylatie problemen te doen is.
Weet je dat al, of ben je nog maar net in onderzoek?

Aan methylatieproblemen is wel iets te doen, alleen moet je eerst uitzoeken waar de verstoringen zijn.

In mijn geval is al bekend dat ik COMT en MTHFR genmutaties heb en dat mijn methylatiecapaciteit zeer slecht is volgens de Estronex < 0,01 is (referentiewaarden > 0,15). Verder is mijn Serotonine te laag en mijn Melatonine is veel te hoog en breekt vertraagd af. Dat zorgt voor extreme slaperigheid en vermoeidheid. De werking van cytochroom P450 is verstoord. (https://nl.wikipedia.org/wiki/Cytochroom_P450) en er worden nu een paar CYP's onderzocht om te weten of ik medicatie vertraagd of juist versneld afbreek.

Methylatie kun je bevorderen met behulp van bepaalde supplementen. Mijn oestrogenen zijn skyhigh (volgens de Estronex en volgens bloedonderzoek), dat kan hormoongevoelige tumoren in de hand werken. Om dit naar beneden te krijgen; Calcium-D-Glucaraat.
Ik heb Molybdeen voorgeschreven gekregen om de sulfuratie te bevorderen.
Om de COMT te stimuleren heb ik Magnesium Citraat en Sam-e voorgesteld gekregen
Sam-e kan zelf door het lichaam gemaakt worden door de actieve B vitamines in te nemen.
Verder heb ik voedingsadviezen gekregen.

Een ding is zeker; ik vind het vreselijk moeilijke materie!

Bij mensen met aanhoudende Lyme-klachten schijnt methylatieproblematiek ook een rol te spelen, volgens een van mijn behandelend Lyme-artsen.

Sproetje

Berichtdoor Sproetje » Di 27 Jun 2017, 19:26

Eus schreef:In mijn geval is al bekend dat ik COMT en MTHFR genmutaties heb

Denk je zelf dat dit komt door de lyme?
Of denk je dat je dat sowieso al had?

Want je reageerde ooit wel goed op tinidazol toch?
Waren er nog andere ab's waar je ook goed op reageerde?

Ik ben blij dat je dit hebt laten uitzoeken.
Laatst gewijzigd door Sproetje op Di 27 Jun 2017, 19:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Eus

Berichtdoor Eus » Di 27 Jun 2017, 19:32

Sproetje schreef:
Eus schreef:In mijn geval is al bekend dat ik COMT en MTHFR genmutaties heb

Denk je zelf dat dit komt door de lyme?
Of denk je dat je dat sowieso al had?

Want je reageerde ooit wel goed op tinidazol toch?
Waren er nog andere ab's waar je ook goed op reageerde?

Ik ben met deze genen geboren en veel mensen hebben deze genenset. Op zich geen probleem alleen in het geval van ziekte / stress kan het problemen op gaan leveren.

Ik reageerde op alle middelen die ik kreeg goed. (Ceftriaxon, Doxycycline, Minocycline, Azithromycine, Clarithromycine, Rifampicine, Tinidazole, Fluconazol, Clindamycine).

Sproetje

Berichtdoor Sproetje » Di 27 Jun 2017, 19:36

Zou het misschien zoiets kunnen zijn dat die genmutaties dan extra actief worden tijdens ziektes en dat dit niet meer terug te draaien is, ook al ben je van de ziekte af?
Hoe denk jij daarover?

(Ik moet me er wel even goed in verdiepen....)

Eus

Berichtdoor Eus » Di 27 Jun 2017, 20:04

Sproetje schreef:Zou het misschien zoiets kunnen zijn dat die genmutaties dan extra actief worden tijdens ziektes en dat dit niet meer terug te draaien is, ook al ben je van de ziekte af?
Hoe denk jij daarover?

(Ik moet me er wel even goed in verdiepen....)

Volgens mij is het terug te draaien, als alle onderliggende oorzaken aangepakt zijn en er geen actieve infecties meer zijn. Dus vandaar morgen een kies eruit en hopen dat dat ook een trigger was. Hopen dat er een kweek van het abces afgenomen wordt en over 3 maanden Streptococcen-titer laten bepalen.

Roxy

Berichtdoor Roxy » Wo 28 Jun 2017, 15:43

Defecten in de P450 route
Defecten in de P450 route
Het getal tussen haakjes (bv. 10%) is het percentage van totale deficiëntie bij de Kaukasische (blanke ras) populatie (poor metabolizers).
Bij de P450 metabolisatie route onderscheiden we drie polymorfismen (afwijkingen in het enzym). Geen afwijking wordt aangeduid als true metabolizers.

- poor metabolizers (geen enzym activiteit)
- intermediated metabolizers (matige enzym activiteit)
- ultra rapid of rapid extensive metabolizers (sterk verhoogde enzym activiteit)

Afwijkingen in het CYP1A1 zorgen voor problemen met PAK’s, sigarettenrook, uitlaatgassen, open haard/barbecue en gegrild/gebraden vlees.
Afwijkingen in het CYP1B1 zorgen voor problemen met oestrogeen, de anticonceptiepil, overgangsmedicatie en medicatie bij arthrose.
Afwijkingen in het Cyp2A6 zorgen voor problemen met nicosaminen, nicotine, sigaretten, gebraden vlees en nitraatrijke groente.
Afwijkingen in het CYP2C9 (1-3%) zorgen voor problemen met 10% van alle geneesmiddelen, en sulfopreparaten.
Afwijkingen in het CYP2C19 (2-6%) zorgen voor problemen met 30% van de geneesmiddelen, antimalariamiddelen, spierverslappers zoals valium en proton pompremmer (Prolisec).
Afwijkingen in het CYP2D6 (5-10%) zorgen voor problemen met 20% van alle geneesmiddelen, tricyclische antidepressiva, MAO-remmers, SSRI - ontstekingsremmende middelen, opiaten tegen hartritmestoornissen en Bèta-blokkers.
Afwijkingen in het CYP2E1 zorgen voor problemen met nicosaminen, ethanol, aceetaldehyde, alcohol en Candida.
Afwijkingen in het CYP3A4 zorgen voor problemen met 50% van alle geneesmiddelen.

documentatie: Genetische P450 databank
Belangrijkste P450 enzymen, Documentatie: P450 metabolisme, Kanker preventie en de P450 route, Lees meer bron http://www.de-poort.be/cgi-bin/Pagina.pl?id=103
~ I may not be there yet, but I'm closer than I was yesterday ~
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~
~ So encourage each other and build each other up - Positive connections ~

Sproetje

Berichtdoor Sproetje » Do 20 Jul 2017, 20:58

Is die methylatie zoiets als het vernietigen van de T helper cellen?
"Er zijn ook zeldzame genetische ziektes die hetzelfde effect hebben op de T-helpercellen."

https://nl.wikipedia.org/wiki/T-helpercel

Eus

Berichtdoor Eus » Do 20 Jul 2017, 22:00

Sproetje schreef:Is die methylatie zoiets als het vernietigen van de T helper cellen?
"Er zijn ook zeldzame genetische ziektes die hetzelfde effect hebben op de T-helpercellen."

https://nl.wikipedia.org/wiki/T-helpercel

Ik denk dat het iets anders is maar beiden kunnen leiden tot apotosis.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3757391/

Ondertussen is mijn sample voor 23andme aangekomen in Amerika, duurde toch weel een paar weken! Het is nu in bewerking en binnen 6 weken verwacht ik de raw data, ben reuze benieuwd. Ik heb ook nog ontdekt dat in Nederland ook getest kan worden op heel veel CYPS en je dan een soort van genenpaspoort kunt krijgen waarin aangegeven staat of je medicatie snel of langzaam verwerkt, puntje van aandacht bij mijn volgende afspraak bij mijn huisarts. https://www.knmp.nl/downloads/g-standaa ... YP2C19.pdf

Terug naar “Gezondheid Algemeen”