toen ik aan de Zuidas werkte in mijn gezonde leven was dit er nog niet..
http://www.telegraaf.nl/vrij/leefnu/259 ... das__.htmlEn zelfs met Zen

zou ik er niet eens meer kunnen en willen werken

.
De hoge en grote werkdruk, targets, stress, hectiek, lange dagen/veel moeten overwerken (is een vanzelfsprekende 'cultuur' aan de Zuidas, om 17.15 uur kreeg je vaak nog allemaal spoedklussen op je bureau die nog af moesten..), verplichte bijeenkomsten/cursusjes, trainingen moeten volgen (in je eigen tijd na werktijd), controle declarabele urenregistratie (je moest geld verdienen op dossiers, dus normaal even naar de toilet moeten gaan en wat drinken thee/koffie/water was niet-declarabel..), in pauzes moest er vaak nog een spoedklus worden gedaan; ik moet er niet meer aan denken.
Dat jonge en gezonde mensen het niet vol kunnen houden en ziek worden? Dat is niet zo raar toch?
Ik heb in mijn tijd genoeg jonge mensen (advocaten/kandidaat-notarissen/partners-senior medewerkers) zien huilen aan hun bureau of zien flippen vanwege de hoge eisen en werkdruk waarmee zij te maken hadden.
Het was niet mijn wereld de Zuidas in Amsterdam. Ik ben niet blijven hangen op de Zuidas en ben gauw verder gegaan naar een andere leuke baan.
In de goede tijd (de banen lagen voor het oprapen) kon dat nog; gaan solliciteren en binnen 1 maand een andere nieuwe baan hebben

!
Dus of je met Zen kunt 'overleven' in de werk cultuur van de Zuidas? Ik denk dat er ook andere zaken veranderd en verbeterd moeten worden om mensen gezond te kunnen houden.
Maar het gaat de heren/dames-partners van de directie van de bedrijven aan de Zuidas om heel veel geld verdienen en dat zal de drive van de grote bedrijven aan de Zuidas blijven.
Jonge mensen worden gelokt en binnen gehaald met hoge salarissen, auto, Iphone, Ipad/laptop van de zaak, opleiding- en carrière mogelijkheden.. wat je daar voor moet doen.. de keerzijde van de medaille... blijkt in de praktijk.
En wat in het artikel wordt genoemd 'nachten doorwerken' ja, sommige mensen waar ik voor werkte deden dat.
Ik dacht dan altijd: je bent gek, ik vroeg het ook wel eens aan degenen die dat deden: je leeft toch niet alleen voor je werk of te wel voor je werkgever/baas? of heb je geen sociaal leven, partner/vrienden/vriend(in)/familie of hobby's en ontspanning naast je werk?
En de grappen als 'ach, slapen kan ook als je dood bent' ja, die werden gemaakt..
Puur stoer doen, want als je er goed over na denkt is het super triest als je je helemaal rot zit te werken voor de werkgever en geen nee durft te zeggen.
Moraal van het verhaal is: als jonge mensen het niet vol kunnen houden, niet voldoende presteren (lees: opbrengen), ziek worden, een burn-out krijgen word je ontslagen.
Dergelijke werkgevers geven niets om de mensen op de werk vloer, het is gebruiken, uitpersen en afdanken.
Zen op de Zuidas
http://www.telegraaf.nl/vrij/leefnu/259 ... das__.htmlAmsterdam - In het turbulente zakendistrict van de Zuidas in Amsterdam wordt mediteren langzaam daily business. Steeds meer trainers bieden in de businesswereld hun mindfulness-trainingen aan. Hierbij gaat het niet alleen om het verminderen van stress, volgens trainer Olga van de Velde van Mindfulbizz. Je leert om helder te blijven in een hectische werkomgeving.
Bussiness-lui met blote voeten in kleermakerszit op de grond. Met dit schrikbeeld wordt direct korte metten gemaakt. "Je zit gewoon op een stoel en mag je pak en nette schoenen aanhouden", zegt mindfulnesstrainer Olga van de Velde van Mindfulbizz. Het bedrijf biedt meditatie op de Zuidas zo laagdrempelig mogelijk aan. "We willen af van dat zweverige idee van meditatie, want mediteren is helemaal niet zweverig."
Prestatiecultuur
Van de Velde ziet meditatie als belangrijk middel voor een gezond bedrijfsleven. "Ik zie dat jonge mensen op de Zuidas snel opgebrand zijn. Dat is zo zonde. Ze beginnen vol passie en ambitie aan een nieuwe baan en raken zichzelf op een gegeven moment kwijt in de hectiek. Juist omdat ze zo gedreven zijn, lopen ze een groot risico op een burnout. Daarbij is de cultuur op de Zuidas gericht op beter presteren en meer winst behalen. Dan heb je dus zowel van binnenuit als van buitenaf een enorme drive om steeds maar door te gaan."
Twee mindfultrainers van Mindfulbizz hebben voorheen als consultant op de Zuidas gewerkt en de hectiek zelf ervaren. Van de Velde: "Zij vertellen wel eens dat ze destijds nachten door werkten en dan grappen maakten van: 'ach, slapen kan je ook als je dood bent'. Sommige bedrijfsculturen zijn keihard." Het gevaar kan zijn dat mensen in de gejaagdheid vanuit een beperkt bewustzijn handelen. Ze staan onvoldoende stil bij keuzes die ze maken en welk effect deze hebben op anderen, de wereld en of het milieu. Van de Velde: "We hopen dat werknemers een moreel kompas ontwikkelen in de training en vanuit een groter bewustzijn leren te handelen."
Nuchtere vorm van mediteren
De trainingen trekken allerlei soorten mensen. "Sommige mensen weten al wat meditatie is en vinden het fijn om dit regelmatig in te zetten. Grappig is dat zij soms een collega meenemen die het ook wel een keer willen proberen. Daar merk je vaak veel onwetendheid bij. Ik hoor wel eens opmerkingen als: "Jeetje, dan zit je daar en dan is iedereen stil. Goh, wat kom je dan snel tot rust." Naast de positieve geluiden, hoort Van de Velde ook nog steeds brommende sceptici. "Een leidinggevende huurt ons wel eens in om een introductie-workshop te geven aan een team. Dan hoor je mensen wel eens zeggen: 'Het is dat de baas dit georganiseerd heeft, maar anders zat ik hier niet.' Ik probeer diegene er dan van te overtuigen om het gewoon te ondergaan en te kijken of het iets voor je is. Het kan ook zijn dat het niks voor je is."
Emotionele intelligentie
Mediteren, dat is toch voor gestresste mensen? Zeker niet alleen. Stress-management is belangrijk, maar het sleutelwoord is het vergroten van je 'emotionele intelligentie' om stress juist te voorkómen. Maar wat is dat precies, emotionele intelligentie? Een voorbeeld:
Je zit druk te werken achter je bureau als een collega jou om hulp vraagt. Je hebt eigenlijk helemaal geen tijd. "Sommige worden dan kattig en reageren geprikkeld op de vraag. Anderen mensen hebben de neiging om in zo'n situatie altijd maar 'ja' te zeggen", zegt Van de Velde. "Wij proberen mensen te leren om op dit soort momenten je bewust te worden van je emotie: Oke, ik word gestresst van deze vraag. Adem in, adem uit en denk na over het beste antwoord, voordat je direct een respons geeft. Mindfulness is daarmee dus geen doel op zich, maar een mooi middel: voor persoonlijke- en organisatie ontwikkeling!"
In VRIJ leest u hoe onze nuchtere verslaggeefster Charlotte Snel zich laat onderdompelen in de meditatiemethode van de Amerikaanse dividji, die het woord 'mindfulness' maar een sexy hipsterterm vindt.