Studie lange-termijn effect van antibioticakuur op darmflora

Voor algemene onderwerpen over gezondheid die niet te maken hebben met Lyme-Borreliose.
WouterB

Re: Studie lange-termijn effect van antibioticakuur op darmf

Berichtdoor WouterB » Do 04 Jun 2015, 15:08

Eus schreef:Ik ben zeer geïnteresseerd in studies naar het lange termijn effect van AB op de darmflora, heb uiteindelijk zo'n 4 jaar AB achter de kiezen.

Dito; ik nu al met al een jaar of 2, in 5 kuren.

Eus schreef:Er is nog veel te weinig over bekend welke (permanente?) schade hierdoor ontstaat en wat de gevolgen daarvan zijn. Ondertussen zie ik wel dat faecestransplantatie steeds meer terrein wint, misschien ligt daar een oplossing ook voor de langdurige AB-gebruikers?

Eens, ook nog er weinig bekend of er mogelijk eerst een rein-culture te kweken valt uit de patiënt zelf, voor aanvang van de behandeling.

Eus schreef:In de alternatieve hoek is veel meer aandacht voor de darmflora dan in het reguliere. Sommige artsen onderzoeken zelfs eerst de status van de darm eer er begonnen wordt met een al dan niet reguliere behandeling. Ik denk dat dit een zeer sterk punt is van deze artsen.

Het lijkt me meer juist om het voor te stellen dat het helaas geen gemeengoed binnen de mainstream is.

Op m'n eigen aangeven wat er bij de behandeling door de infectioloog aan hopen AB voorbij zou komen, in overleg met de diëtiste van het gezondheidscentrum, een programma opgesteld hoe daar mee om te gaan.

De eerste twee weken niets bijzonders, buiten de opbouw van een iets evenwichtiger voedingspatroon i.v.m. de inspannings-intolerantie. Ik had veel minder Joules nodig.

Het hele diarree fenomeen gebruiken om ook maar zoveel mogelijk ellende in de darm naar buiten te krijgen. Daarna rustig op gaan bouwen met pre- en probiotica, o.a. met aanvullende voedingsvezels. Dat allemaal in een tijdslijntje opgenomen waardoor je in tegenfase slikt, zodat de detox van de Chlorella niet de AB teniet doet, of de AB de probiotica vernietigd.

Dat heeft prima gewerkt, na ca. twee maanden was het weer redelijk op orde, alleen met erge Herxheimers weer van de leg af.

Groetjes, Wouter
Laatst gewijzigd door WouterB op Do 04 Jun 2015, 23:08, 1 keer totaal gewijzigd.

WouterB

Berichtdoor WouterB » Do 04 Jun 2015, 15:36

tulpje schreef:Aangezien het mij werd aangeleverd door de Lyme Disease United Coalition zijn er kennelijk toch meer Lymepatiënten die behoefte hebben aan dit soort informatie.

Het beroerde is dat het voor Lymepatiënten non-informatie is, ook al wordt het door een andere Lymegroep te berde gebracht. Voor zover de vertaalmachine er wat van bakt, het onderzoek betrof gewoon gezonde mensen, die een kuur van slechts 10 dagen AB hebben gebruikt. Die werden een jaar lang gevolgd. Edit: even de Nederlandse onderzoekers na gezocht, hun expertise/aandachtsgebied beperkt zich tot mond/tandheelkunde (waar deze korte kuurtjes gebruikelijk zijn), niets Lyme gerelateerd.

Dus weinig relevant voor een Lymepatiënt, of je moet in de CBO normen willen blijven geloven...

Helaas werkt alles bij een Lymepatiënt net anders (of exact tegengesteld) dan bij gewoon gezonde mensen. In dit onderzoek werd alleen gekeken naar een mogelijke overgroei van Clostridium diff., in de praktijk blijkt dat Lymepatiënten toch wel met meer zaken dan alleen Clostridium diff. worstelen...

Een ander voorbeeld van 'goedbedoelde' algemeenheden is de vitamine D problematiek, minstens 80% van de bevolking komt er aan te kort. Naar 'algemene gezondheid' dus juist om daar wat aan te doen.

Maar binnen een Lymeforum moet je toch kritischer zijn, waar vitamine D suppleren elders geen enkel punt is, ligt dat bij Lyme- en bijv. Sarcoïdosepatiënten echt anders.

Men moet bij deze patienten eerst een goed overzicht van de calciumstatus (eventueel botdichtheidsonderzoek), PTH, actief- (1,25 OH) en basisvitamine D (25 OH), doen, vooraleer grote dosissen te gaan voorschrijven.

Het is uitermate jammer dat deze kennis, zowel bij regulier als complementair, nog geen mainstream is. Alle positieve artikelen over de zegeningen van vitamine D ten spijt.

Groetjes, Wouter
Laatst gewijzigd door WouterB op Do 04 Jun 2015, 18:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Eus

Berichtdoor Eus » Zo 07 Jun 2015, 09:36

Eus schreef; Ik ben zeer geïnteresseerd in studies naar het lange termijn effect van AB op de darmflora, heb uiteindelijk zo'n 4 jaar AB achter de kiezen.
Er is nog veel te weinig over bekend welke (permanente?) schade hierdoor ontstaat en wat de gevolgen daarvan zijn. Ondertussen zie ik wel dat faecestransplantatie steeds meer terrein wint, misschien ligt daar een oplossing ook voor de langdurige AB-gebruikers?

Preventief kan fecestransplantatie worden toegepast na langdurige antibioticakuren, zoals bijvoorbeeld bij de behandeling van de ziekte van Lyme gebeurt.

Bron; http://www.geneeskunst.nl/fmt

Sproetje

Berichtdoor Sproetje » Zo 07 Jun 2015, 19:02

tulpje schreef:Fijn dat jij wel het nut inziet van dit artikel. Aangezien het mij werd aangeleverd door de Lyme Disease United Coalition zijn er kennelijk toch meer Lymepatiënten die behoefte hebben aan dit soort informatie.Groetjes

Hoi Tulpje,

Ook ik ben geïnteresseerd hierin.
Heb er vorig jaar al regelmatig naar zitten zoeken, en kon er weinig over vinden.
Het is ook niet voor niks dat er op de bijsluiters al langere tijd staat dat je pro-biotica naast de ab moet nemen.
Maar veelal is dat niet genoeg.

Voor lymepatiënten belangrijke informatie, dank je wel dat je het hier hebt geplaatst.

WouterB

Berichtdoor WouterB » Ma 08 Jun 2015, 21:37

Ik was door Leia verzocht om mijn eerdere reactie op deze buiten de topicstrekking gedane opmerking te verwijderen. Op zich een vriendelijk verzoek, waar ik graag gehoor aan heb willen gegeven.

Helaas heb ik noch van Leia, noch van Tulpje enige inspanning mogen waarnemen, tot het verwijderen van de nog steeds zichtbare en niet terzake doende opmerking die aanleiding was tot mijn eerdere reactie.

Logischerwijs plaats ik die nu als weerleging van die nog steeds bestaande buiten de orde zijnde onzinopmerking, opnieuw:
tulpje schreef:Na dit alles en met de rake opmerking van forumdeskundige WouterB, moeten we ons misschien afvragen of auteurs en bronnen überhaupt nog weg 'toegevoegde' waarden geven aan dit onderwerp. Dus wat mij betreft mag je het deleten hoor Leila. Of misschien is het een optie om het naar onderstaand forum te verplaatsen ....... WouterB?!

http://lymened-nederland.forumatic.com/index.php

Dat is namelijk nog steeds opvallend leeg!

Ja, net zo leeg als deze redelijk overbodige mededeling...

Groetjes, Wouter

Josie

Berichtdoor Josie » Ma 08 Jun 2015, 21:50

Lekker puh! ;)
:mrgreen:

Josie

WouterB

Berichtdoor WouterB » Ma 08 Jun 2015, 22:09

Nu ja, als die aanleiding wegvalt, ruim ik mijn reactie wederom weer op, geen probleem hoor! :D

Groetjes, Wouter

Eus

Berichtdoor Eus » Ma 08 Jun 2015, 22:13

He Wouter,

Ik had het leuker gevonden als je in plaats van te reageren richting Lea en Tulpje je gereageerd had om mijn laatste bijdrage :roll:
Ik ben wel heel erg benieuwd wat jij daarvan vindt! Zie het mezelf nog niet zo snel doen en waar haal ik een gezonde donor vandaan????

Groeten,
Eus

WouterB

Berichtdoor WouterB » Ma 08 Jun 2015, 22:37

Hoi Eus,

Ik ben me nog aan het inlezen op L. K., en dat is vrij uitgebreid. Een FB kennis in Vlaanderen is in afwachting van zulks een transplantatie, maar dat duurt om mij nog niet bekende redenen, ook maar...

Ik hou het naar mijn kunnen in m'n scoop, meer dan verklaren dat het een interessante optie is, kan ik momenteel nog niet.

Zie overigens ook mijn eerdere opmerking over het kweken van een rein-culture uit de patiënt zelf, dat zou m.i. minder kans op import van ongewenste flora geven.

Groetjes, Wouter

Eus

Berichtdoor Eus » Ma 08 Jun 2015, 22:53

Hoi Wouter,

Wat is L. K.? Vind via Google geen sites met betrekking tot faeces-transplantatie.
Ik weet niet of kweken een goede optie is. Voor zover ik hoor bevat faeces zoveel verschillende darmbacteriën, dat kweken ontzettend kostbaar zou zijn. Denk wel dat vooraf testen op ongewenste bacterieën/parasieten een goede optie is, lijkt me goedkoper.

Terug naar “Gezondheid Algemeen”