Eus schreef:Ik ben zeer geïnteresseerd in studies naar het lange termijn effect van AB op de darmflora, heb uiteindelijk zo'n 4 jaar AB achter de kiezen.
Dito; ik nu al met al een jaar of 2, in 5 kuren.
Eus schreef:Er is nog veel te weinig over bekend welke (permanente?) schade hierdoor ontstaat en wat de gevolgen daarvan zijn. Ondertussen zie ik wel dat faecestransplantatie steeds meer terrein wint, misschien ligt daar een oplossing ook voor de langdurige AB-gebruikers?
Eens, ook nog er weinig bekend of er mogelijk eerst een rein-culture te kweken valt uit de patiënt zelf, voor aanvang van de behandeling.
Eus schreef:In de alternatieve hoek is veel meer aandacht voor de darmflora dan in het reguliere. Sommige artsen onderzoeken zelfs eerst de status van de darm eer er begonnen wordt met een al dan niet reguliere behandeling. Ik denk dat dit een zeer sterk punt is van deze artsen.
Het lijkt me meer juist om het voor te stellen dat het helaas geen gemeengoed binnen de mainstream is.
Op m'n eigen aangeven wat er bij de behandeling door de infectioloog aan hopen AB voorbij zou komen, in overleg met de diëtiste van het gezondheidscentrum, een programma opgesteld hoe daar mee om te gaan.
De eerste twee weken niets bijzonders, buiten de opbouw van een iets evenwichtiger voedingspatroon i.v.m. de inspannings-intolerantie. Ik had veel minder Joules nodig.
Het hele diarree fenomeen gebruiken om ook maar zoveel mogelijk ellende in de darm naar buiten te krijgen. Daarna rustig op gaan bouwen met pre- en probiotica, o.a. met aanvullende voedingsvezels. Dat allemaal in een tijdslijntje opgenomen waardoor je in tegenfase slikt, zodat de detox van de Chlorella niet de AB teniet doet, of de AB de probiotica vernietigd.
Dat heeft prima gewerkt, na ca. twee maanden was het weer redelijk op orde, alleen met erge Herxheimers weer van de leg af.
Groetjes, Wouter