Long Covid/Post-Covid-syndroom (PCS)Focus NTR
1 juli 2023Ziek na corona (2/2); Bron
https://www.npostart.nl/focus/01-07-2023/VPWON_1344839..Petra volgt patiënt Mariska Hoos, deelnemer aan een hersenonderzoek. Nucleair geneeskundige Nelleke Tolboom focust in dit onderzoek op cognitieve klachten. Ze maakt hightech PET-scans van de hersenen van post-covidpatiënten. Zijn ontstekingen in het brein misschien een verklaring voor de hersenmist en concentratieproblemen? Daarnaast gaat ze langs bij bewegingswetenschapper Rob Wüst, die onderzoekt waarom post-covidpatiënten juist zieker worden van bewegen. Hij deelt met Petra voor het eerst zijn resultaten. Gepensioneerd huisarts Alfons Olde Loohuis van C-support legt uit hoe ver we nog van een behandeling af zijn..
Opnieuw veel herkenning en erkenning over
de beperking Post-Exertionele Malaise (PEM)..
Aflevering 2 - Het spieronderzoek, Rob Wüst, VU Amsterdam; Bron
https://ntr.nl/site/tekst/Informatie+post-covid/163Aflevering 2
Het spieronderzoek, Rob Wüst, VU Amsterdam
..Wat houdt het spieronderzoek in?
Het spieronderzoek wat de Vrije Universiteit Amsterdam uitvoert in samenwerking met het Amsterdam UMC richt zich op het beter begrijpen van spier-gerelateerde klachten en post-exertionele malaise (PEM) bij patiënten met post-COVID. Hieraan hebben vorig jaar 25 post-COVID patiënten en 25 gezonde personen meegedaan. De eerste resultaten zijn opgestuurd naar een wetenschappelijk tijdschrift voor beoordeling door vakgenoten, en zullen worden gedeeld als hier meer duidelijkheid over is.
Wat is post-exertionele malaise?
Post-exertionele malaise (PEM) is de verergering van klachten die ongeveer één tot twee dagen na fysieke of mentale inspanning ontstaan en die weken tot maanden kunnen aanhouden. PEM komt ook voor bij andere post-virale infecties en Myalgische Encefalomyelitis/Chronisch Vermoeidheidssyndroom (ME/CVS). PEM is een belangrijke beperkende factor waardoor patiënten met post-COVID vaak niet (volledig) kunnen werken en ook op andere vlakken ernstig beperkt zijn in hun functioneren. Door het optreden van PEM werken sommige vormen van revalidatie en fysiotherapie averechts op het herstel van deze patiënten.
De onderliggende oorzaak van vermoeidheid en PEM is nog onbekend. Wetenschappelijk onderzoek laat zien dat deze klachten mogelijk het gevolg kunnen zijn van een combinatie van een verstoord immuunsysteem, auto-immuniteit (antistoffen tegen lichaamseigen weefsel), skeletspierveranderingen en veranderingen in de bloedsomloop. Helaas is tot op heden nog geen behandeling beschikbaar voor deze klachten. Het zorgvuldig doseren van dagelijkse activiteiten en het inbouwen van voldoende rustmomenten kan helpen bij het voorkomen van PEM.
Ik wil weten of ik skeletspier veranderingen heb. Kan ik hiervoor een biopt aanvragen?
De spierbiopten die worden afgenomen in het kader van deze studie worden alleen voor wetenschappelijk onderzoek gebruikt. Het is daarom niet mogelijk om hier een verwijzing voor te vragen. Het onderzoek is nog in volle gang. Er wordt momenteel onderzocht welke veranderingen er precies optreden (en zo ja, bij wie) en of dit verband houdt met symptomen. Er worden op dit moment geen nieuwe proefpersonen meer gezocht voor deze studie.
Ik wil meedoen aan dit onderzoek. Kan ik mij aanmelden?
Op dit moment heeft het onderzoek voldoende deelnemers en is het dus helaas niet mogelijk om u aan te melden.
Wordt er ook samengewerkt met andere onderzoeken?
Ja, er wordt nauw samengewerkt met onderzoeksgroepen van het Amsterdam UMC. We hopen op die manier kennis te delen en combineren om zo de oorzaak van langdurige klachten na een besmetting met COVID-19 te achterhalen.
Kan ik deelnemen aan vervolgonderzoek?
Het succesvol werven van fondsen voor vervolgonderzoek maakt dat er mogelijk eind 2023 een nieuw onderzoek plaatsvindt bij patiënten met ME/CVS. Als u mee wilt doen, hou dan de websites van de verschillende patiëntenorganisaties post-COVID NL en de nazorgorganisatie C-support in de gaten..
..
PEM komt ook voor bij andere post-virale infecties en Myalgische Encefalomyelitis/Chronisch Vermoeidheidssyndroom (
ME/CVS)'..
..'
PEM is
een belangrijke beperkende factor waardoor patiënten met post-COVID vaak niet (volledig) kunnen werken en ook op andere vlakken ernstig beperkt zijn in hun functioneren. Door het optreden van
PEM werken sommige vormen van revalidatie en fysiotherapie averechts op het herstel van deze patiënten'..
Erg interessant wetenschappelijk onderzoek waarmee in de toekomst misschien ook de vooroordelen van andere zieke mensen & lotgenoten; Bron
viewtopic.php?f=5&t=2322&start=890#p28467 kunnen worden weggenomen(?).
11 oktober 2019: ‘Geen Lyme, maar chronische vermoeidheid’; Bron
https://www.meerovermedisch.nl/article/ ... moeidheid/..Overigens is Verdult het evenmin eens met de bewering van de Britse infectieziekten-deskundigen dat er een sterke overeenkomst zit tussen de klachten bij Lyme en het chronisch vermoeidheidssyndroom. Fred Verdult: ,,Zelfs een geringe inspanning als het nemen van een douche kan voor een CVS-patiënt gelijk staan aan het lopen van een marathon, waarvan hij of zij vaak dagen moet bijkomen. Dát soort extreme klachten hoor ik niet bij Lyme terug.”..
De oud-voorzitter van de Lymevereniging thans directeur van Stichting Lymefonds/het Lymefonds heeft dit in de media verkeerd beoordeeld en erg onderschat bij de groep (chronische) Lyme patiënten in Nederland!
Wie weet.. kan de vraagstelling bij de gevoerde discussie in het verleden wie er wel of niet (chronische) Lyme heeft; wie er wel of niet de ziekte me/cvs heeft; of wie misschien beiden heeft.. misschien ook opnieuw worden gestart?
Zeker na de resultaten van het '
Victory Validatie onderzoek' (
cellulaire testen) zou dat een goede optie zijn! Patiënten (chronische) Lyme, me/cvs én andere zieke mensen) zijn jaren lang en worden tot heden (
wereldwijd) nog steeds in het ootje genomen (netjes gezegd)!
door adviezen van patiëntenorganisaties, patiënten, 'activistische Lyme organisaties&groepen' of
door Ilads Lyme&me/cvs artsen, (AVIG) Lyme artsen, natuurartsen, therapeuten, behandelaars in privé-klinieken!; Bron
viewtopic.php?f=5&t=2595&start=190#p29459 en Bron
viewtopic.php?f=5&t=2322&start=1030#p2946320 oktober 2022 - '
Proefschrift Ewoud Baarsma: Lymeziekte | Ontwikkelingen in diagnostiek en klinische aspecten' -
Chapter 5:
Validation of cellular tests for Lyme borreliosis (VICTORY) study; Bron
https://dare.uva.nl/search?field1=keywo ... startDoc=2 ..Interpretation
The cellular tests for Lyme borreliosis used in this study have a low specificity compared with serological tests, which leads to a high number of false-positive test results. We conclude that these cellular tests are unfit for clinical use at this stage..
..3. Cellulaire tests zijn tot op heden niet het antwoord gebleken op de vragen die er bestaan rondom de diagnostiek van Lymeziekte - dit proefschrift..
8 december 2022 - '
Proefschrift Gorkom, T. van (2022): Immunodiagnostics of Lyme neuroborreliosis'; Bron
https://scholarlypublications.universit ... 87/3494393 ..2. Het gebruik van een interferon-gamma ELISpot test voor de diagnostiek van Lyme neuroborreliose biedt niet meer zekerheid dan het opgooien van een muntje. (dit proefschrift)..
..5. Om tot een juiste diagnose te komen, is het verkrijgen van patiëntmaterialen en de opslag hiervan minstens zo belangrijk als het gebruik van de juiste diagnostische test(en)..
Ook
Innatoss Laboratories berichtte in
2018 over het
gedane validatie onderzoek door Innatoss met de
EliSpot/LymeSpot test (Autoimmun Diagnostika GmbH) en over het verrichte
validatie onderzoek.
Innatoss Laboratories is het helaas ook niet gelukt om een goede nieuwe
cellulaire test te kunnen ontwikkelen en is gebleken uit de resultaten van het
validatie onderzoek bij de Ixodus-studie (
Ixodus test). Dat getuigt van een goede informatieverstrekking aan de mensen-patiënten en de artsen. En getuigt van een professionele werkmethode waar andere
commerciële laboratoria nog een voorbeeld aan kunnen nemen.
..Bron
viewtopic.php?f=38&t=1799&start=130 Innatoss
4 december 2018: '
We have used LymeSpot.
Fortunately, no 80% positives.
This would make a test useless.
However LymeSpot does not differentiate between active and past infection.
Tamara van Gorkom found the same.
VICTORY study is ongoing in Amsterdam; Bron
https://twitter.com/InnatOss ..
Gaan in mijn geval 3 aparte ziekten naast elkaar (de ziekte van Lyme, B12 tekort/B12 deficiëntie als gevolg van opname-/absorptie probleem, de ziekte me/cvs) misschien alsnog kunnen worden bevestigd?.. Het zou duidelijkheid geven en een bevestiging zijn waarom ik nooit meer heb kunnen herstellen en genezen!!
Bij de diagnosestelling van de ziekte me/cvs voldeed ik in het verleden aan alle criteria voor de ziekte me/cvs (een belangrijk criterium is PEM (Post Exertional Malaise (PEM) is terugslag na inspanning) en dat is tot op heden een blijvende beperking). Opmerkelijk was dat ik in het verleden na Pfeiffer (EBV) nooit meer de oude ben geworden en dat CMV (broertje van EBV)
latent in het lichaam bleef en bij regulier bloedonderzoek bij
geaccrediteerde ISO 15189 medische laboratoria meerdere keren in het bloed zichtbaar was.
Dat werd door verschillende huisartsen keihard weggelachen maar één huisarts stelde dat dit zeker blijvende klachten kon veroorzaken en dat bij een
verminderde weerstand EBV en CMV en Varicella Zoster Virus (VZV) konden
reactiveren met ziekte en verergering van klachten tot gevolg.
Vandaag de dag wordt
reactivatie van EBV zelfs genoemd bij bijvoorbeeld UMC Utrecht; Bron
https://www.umcutrecht.nl/nl/verrichtin ... -virus-ebvDaarnaast ben ik in het verleden vaak gebeten door
teken en nimfen en heb ik ACA's (is bewijs voor een late of chronische Lyme-infectie; Bron
https://www.tekenbeetziekten.nl/de-teek ... troficans/ en blz.14; Bron
https://www.tekenbeetziekten.nl/site/as ... e_loep.pdf) en rashes (rode strepen) op het lichaam gekregen. Ik heb
herinfecties (nieuwe nimfen beten) met EM (rode kring) gehad. Op basis van de teken en de nimfen beten, de ACA's, rashes en EM, de ziekte geschiedenis en het ziekteverloop heeft de huisarts alsnog de klinische diagnose van de ziekte van Lyme gesteld en bevestigd. Niet iedereen zal een zelfde duidelijke geschiedenis hebben om de ziekte van Lyme vast te kunnen stellen.