Sproetje schreef:
Heb ook nog even mijn uitslagen erbij genomen van Juli 2014 uit ons streeklab:
Hemoglobine: 7.6 referentiewaardes van het lab: 7.5 - 10.0
Hematocriet: 0.36 referentiewaardes: 0.36 - 0.47
Ery's: 3.9 referentie waardes: 4.0 - 5.3
MCV: 94 referentie waardes: 80 - 100
Dit zijn referntie waardes voor vrouwen.
Mijn hemoglobine is randje laag
Hematocriet ook net op de rand
Ery's ( = rode bloedcellen) net onder het minimum
MCV wel goed.
Bij mij was mijn Hematocriet begin vorig jaar ook ongeveer hetzelfde. Net onder de ondergrens van de normaalwaarden namelijk:
39 (NW mannen =
41 - 51). Latere metingen dat jaar gaven weer hogere waardes:
46 en
43.
Mijn Erytrocyten (Rode Bloedcellen) waren ook aan de lage kant vorig jaar, Normaalwaardes Mannen:
4,4 - 5,8 x 1012/l Mijn waardes:
4.82 en
4.4Eus schreef: Zou je niet een ijzerbepaling kunnen laten doen, ijzerbindingscapaciteit en een ferritinne-bepaling ipv uitgebreidere vitamine B12 test? Mogelijk levert dat meer antwoorden op.
Bij mij is enkele maanden geleden ook een hoge Ferritine waarde geconstateerd. De mijne was net iets onder de 500 bij referentiewaarden van 20 en 250 μg/L bij mannen dus bijna het dubbele. Ik heb naar aanleiding van die hoge Ferritine waarde een doorverwijzing naar een Hematoloog gekregen. Hoge Ferritine waardes zijn vaak een indicatie voor ijzerstapeling, infectie en zelfs kanker.
Sproetje schreef: Nu had ik al gedacht dat de lage Ery's e.d. van mij meer te maken hebben met een ander probleem. Misschien een probleem vanuit de lever waarin het Castles Ferment wordt bewaard voor de aanmaak van rode bloedcellen of misschien iets dat fout gaat in het beenmerg waardoor er ook niet voldoende rode bloedcellen aangemaakt worden.
Ik zit bij mezelf serieus te denken aan een mogelijke 'vergrote milt' oftewel
Splenomegalie. Links onder mijn ribben voel ik altijd een krampachtige sensatie alsof er een strakke ballon zit. Soms ook lichte pijn. Vaak als ik sensaties in mijn bloed heb voel ik die daar dan ook altijd. En teveel compressie/druk en belasting van die plek maakte mijn symptomen vaak veel erger.
OORZAKEN VAN BLOEDARMOEDE: Mechanisme: Een vergrote milt houdt te veel rode bloedcellen vast en vernietigt deze. Opmerkingen: De symptomen zijn vaak licht. Bij een vergrote milt nemen de aantallen bloedplaatjes en witte bloedcellen vaak af. Bron: Merckmanual
Dus bij een vergrote milt worden veel rode bloedcellen/erytrocyten vastgehouden en dus vernietigd. Bloedplaatjes/Thrombocyten en witte bloedcellen/leukocyten nemen door een vergrote milt ook af.
Mijn Leukocyten waarden vorig jaar bij een referentiewaarde van 4x109/l en 10x109/l. bin bij volwassenen dus zeg maar tussen de
4-10:
5.1,
4.7,
4.0 en
4.8 Ook allemaal aan de lage kant en eentje zelfs precies de ondergrens
Mijn Thrombocyten waarden vorig jaar bij een referentiewaarde van
150 en 400 x 10^9/l:
200,
196 en eentje in een andere meetmethode die ongeveer
250 was dus ook weer aan de lage kant.
Maar ik heb nu woensdag een afspraak in het ziekenhuis. Ik ga echt eens vragen of ze er een echo van kunnen maken. Hopelijk wordt er dan meer duidelijk. En ja qua oorzaken voor een vergrote milt hoef je niet ver te zoeken. Onder andere de tekenziektes Babesia en Echrlichiosis/Anaplasma (Anaplasma is bij mij vastgesteld) kunnen een vergrote milt veroorzaken maar ook het Epstein-Barr-Virus. Maar ook andere infecties zoals: Malaria, Brucellose, Leptospirose,Vitale Hepatitis, leishmaniose en TBC.