Coronavirus (COVID-19)

Voor algemene onderwerpen over gezondheid die niet te maken hebben met Lyme-Borreliose.
Sproetje

Re: Coronavirus (COVID-19)

Berichtdoor Sproetje » Ma 01 Nov 2021, 17:18

Pleidooi: beter niet iedereen vaccineren, het coronavirus verdwijnt namelijk toch niet

https://www.gelderlander.nl/nijmegen/pl ... ~ad9fbcb5/

Dat stellen Jona Walk, recent gepromoveerd op vaccin-immunologie, en arts-microbioloog Bert Mulder vandaag in het blad Medisch Contact.

De beide artsen van het Nijmeegse Canisius-Wilhelmina Ziekenhuis plaatsen daarmee vraagtekens bij het beleid van het kabinet en gezondheidsinstituut om de hele bevolking te vaccineren om terug te keren naar ‘normaal’. Zij worden ondersteund door een recent artikel ‘Five reasons why COVID herd immunity is probably impossible’ in het vooraanstaande wetenschappelijke medisch tijdschrift Nature.

Als je niet ernstig ziek kan worden door het virus én er ook niemand mee beschermt als je je laat vaccineren, waarom zou je dan het risico lopen op bijwerkin­gen die we zeker voor de lange termijn niet kennen?
[.....]

Sproetje

Berichtdoor Sproetje » Ma 01 Nov 2021, 17:21

COVID-19 Red Team stopt per direct: ‘Geen vertrouwen in regering’

https://www.metronieuws.nl/in-het-nieuw ... -regering/

Het COVID-19 Red Team heft zichzelf per direct op. De onafhankelijke experts die tijdens de coronacrisis de overheid adviseerden als team, heeft geen vertrouwen meer in het Outbreak Management Team (OMT) en de regering.

[.....]

Sproetje

Berichtdoor Sproetje » Ma 01 Nov 2021, 17:35

https://www.who.int/news-room/feature-s ... 6cQAvD_BwE

[.....]
What causes a virus to change to a new variant?

When a virus is widely circulating in a population and causing many infections, the likelihood of the virus mutating increases. The more opportunities a virus has to spread, the more it replicates – and the more opportunities it has to undergo changes.
[.....]

Nu wil het geval dat de vaccins niet helemaal dekken
Waar dat aan ligt weet ik ook niet, misschien het MRNA waar deze mee gemaakt is oid, want van dode virussen is het niet zo moeilijk om een goed dekkend vaccin te maken.

Nu is mijn stelling dat het virus doordat het toch vat kan krijgen op juist ook gevaccineerden, eerder gaat muteren, zodat het nooit meer helemaal weg gaat.
En wie weet alleen maar agressiever wordt

Hans sr

Berichtdoor Hans sr » Ma 01 Nov 2021, 21:15

Sproetje,
Over de rol van messenger RNA bij het ontwikkelen en toepassen van covid-19 vaccins is vandaag een interessant te lezen in de Guardian. Eigen theorieën over de werking zou ik niet kunnen/durven bedenken. Ik hoop dat de link goed werkt. De hele tekst is een flinke kluif.

https://www.theguardian.com/science/202 ... a-vaccines

Henriëtte

Berichtdoor Henriëtte » Di 02 Nov 2021, 10:06

Jules (51) wilde geen prik en belandde met corona op de ic: 'Moet opnieuw leren lopen, praten en eten;
Op de intensive cares liggen nu vooral mensen die niet gevaccineerd zijn. Jules is een van hen. Hij lag zeven weken op de intensive care met corona en balanceerde op het randje van de dood. Vanuit het ziekenhuis waarschuwt hij: "Dit kan het resultaat zijn van koppigheid en denken dat je het beter weet."

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/video/v ... are-corona

Henriëtte

Roxy

Berichtdoor Roxy » Di 02 Nov 2021, 13:27

Long Covid
NH nieuws
1 november 2021
Theatermaker Rop Janze heeft al een jaar long covid; Bron https://www.nhnieuws.nl/nieuws/293976/t ... long-covid
Op het podium is theatermaker en cabaretier Rop Janze één brok energie. Maar het afgelopen jaar is alle energie uit lichaam en geest verdwenen. Rop raakte november vorig jaar besmet met het coronavirus, en leeft nu al bijna een jaar lang met de gevolgen.

..Opeens kan Rop weinig tot niets meer. Een Zoom-meeting houdt hij nog geen kwartier vol, een wandeling naar de supermarkt, of zelfs maar naar de brievenbus, was lange tijd een kwelling. Op gegeven moment kon Rop nauwelijks meer lopen. "Ik zakte heel erg door mijn knieën. Je wereldje wordt dan ook heel klein. Je kan nergens meer zelfstandig heen."..
..Rop dacht eerst dat hij zich na drie maanden misschien wel weer beter zou voelen. Die drie maanden werden een half jaar, en nu is hij bijna een jaar verder. Het lopen gaat al beter, maar die enorme vermoeidheid is nog niet uit zijn lijf. Rop heeft het geprobeerd met fysiotherapie, maar dat trekt hij niet. "Teveel prikkels." Verder loopt Rop bij een ergotherapeut, die hem probeert te helpen met het managen van zijn energie.

Rop kan weer lopen en fietsen, maar alleen korte afstanden. Ook is de hoofdpijn weg die hij het afgelopen jaar heeft gehad. Toch durft Rop niet te zeggen dat het nu allemaal de goede kant opgaat. Hij heeft al eerder terugvallen gehad. "Ik bekijk het per dag."..
~ I may not be there yet, but I'm closer than I was yesterday ~
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~
~ So encourage each other and build each other up - Positive connections ~

Roxy

Berichtdoor Roxy » Di 02 Nov 2021, 14:04

Long Covid
HvN
7 oktober 2021
Longfonds wil meer aandacht voor long covid: 'Driekwart van mensen uit peiling nog niet volledig aan het werk'; Bron https://www.hartvannederland.nl/coronav ... long-covid
Het Longfonds komt maandag met cijfers over een groep coronapatiënten die langdurige klachten hebben overgehouden aan hun besmetting. Uit een peiling onder 1.864 mensen met Long Covid blijkt dat driekwart van hen nog niet volledig aan het werk is. Vier op de tien vraagt zich af of ze überhaupt ooit weer volledig aan de slag kunnen.

..Long Covid heeft zo langzamerhand kenmerken van een nieuwe chronische ziekte."..
Velen voelen zich matig tot slecht
..Marjan van Dam (40) is een van de mensen die de online vragenlijst van het Longfonds invulde. Vorig jaar april liep zij tijdens haar werk in de thuiszorg corona op, omdat er toen nog niet genoeg mondkapjes beschikbaar waren. Een week lang voelde ze zich behoorlijk ziek, maar tot op de dag van vandaag houdt ze klachten.

"Ik ben vooral heel moe en kortademig. Soms kan ik niet eens een lepel vasthouden om in een pan soep te roeren", vertelt Marjan tegen Hart van Nederland. Ze is niet de enige die maanden na besmetting nog steeds niet is opgeknapt. Uit de peiling van het Longfonds blijkt dat 95 procent van de Long Covid-patiënten zich na drie maanden tot een jaar na de eerste klachten nog steeds matig tot slecht voelt..
Benauwdheid, hoofdpijn, geheugenverlies
..De meest voorkomende klacht is vermoeidheid: daar heeft 93 procent van de deelnemers last van. 70 procent van de gepeilde patiënten heeft klachten door concentratieverlies en twee derde ervaart maanden later nog kortademigheid en/of benauwdheid.

Meer dan de helft van de deelnemers klaagt daarnaast over hoofdpijn, spierpijn en geheugenverlies. Ook druk op de borst, brainfog, duizeligheid en pijn tussen de schouderbladen zijn veelgehoorde klachten..
'Grote impact op maatschappij'
..Het Longfonds maakt zich zorgen over de impact van Long Covid op de maatschappij. "We weten dat een groot deel van de mensen die besmet worden herstellen van corona. Helaas zien we ook dat er een groep is met langdurige klachten", zegt Rutgers. "De impact van corona op deze groep is groot. Op henzelf, maar ook op de maatschappij."..
Meer erkenning Long Covid
..Volgens het Longfonds is het daarom hoog tijd voor meer erkenning van de ernst van Long Covid. Bijna de helft van de gepeilde patiënten zegt zich niet gehoord of erkend te voelen wat betreft zijn of haar ziekte. Verder geeft drie op de tien deelnemers aan geen nazorg te hebben gehad, terwijl dat naar eigen zeggen wel nodig is.

Marjan herkent zich hierin. "Van de dokter moest ik mijn conditie weer opbouwen, maar nu blijkt dat je juist niet moet gaan sporten, maar rust moet nemen als coronapatiënt," zegt ze. Een groep patiënten met Long Covid startte eerder al een petitie voor de erkenning van hun ziektebeeld.

Longfonds-directeur Rutgers vindt dat de samenleving beter zorg moet gaan dragen voor deze groep. "We zien dat langzaam aan de zorg beter op gang komt en dat er begrip begint te komen voor deze groep. Maar we zijn er nog niet. Dit is nog steeds een deels onzichtbare groep patiënten."..
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~

Henriëtte

Berichtdoor Henriëtte » Di 02 Nov 2021, 15:18

Gezondheidsraad adviseert extra coronaprik voor zestigplussers;
Er zijn volgens de raad "aanwijzingen" dat bij oudere gevaccineerden de bescherming van de reeds toegediende prikken afneemt.

https://www.nu.nl/coronavirus/6165589/g ... redirect=1

Henriëtte

Roxy

Berichtdoor Roxy » Wo 03 Nov 2021, 21:26

Long Covid
1 november 2021
Joris: ‘Waar ik energie van kreeg, kost nu energie’; Bron https://www.c-support.nu/joris-waar-ik- ... u-energie/
‘Alles wat ik leuk vind, kost te veel energie’, vat Joris van Caulil (42) zijn situatie samen. ‘Het is behoorlijk confronterend om vast te stellen dat drie jonge, enthousiaste kinderen, heel belastend zijn voor een prikkelgevoelige vader. Maar ik wil ze dat enthousiasme niet ontnemen. Dat kost nu zoveel energie dat ik deze zomer alleen eerder terug ben gekomen van onze vakantie. Voorheen was ik ‘s avonds actief en ik had een leuke baan. Maar mijn sociale contacten zijn nu tot het minimum beperkt en werken lukt nauwelijks.’
Niet druk maken
..Joris accepteert de situatie zoals die is, zegt hij. ‘Het kost veel te veel energie om je druk te maken. Dat leidt tot een terugval, heb ik inmiddels geleerd.’ Naast de enorme vermoeidheid heeft Joris last van erge spierpijnen en krachtverlies in de bovenbenen. Daardoor is een rondje lopen al een pijnlijke krachtsinspanning. Bovendien zijn er cognitieve klachten, oorsuizingen en tintelende vingers. Gevraagd naar de behandelingen die hij daarvoor krijgt, zegt Joris: ’Ik krijg fysio- en ergotherapie. Voor de prikkelgevoeligheid volg ik ASIT-therapie, voor mensen met een niet aangeboren hersenaandoening. Daar heb ik baat bij. Mijn huisaarts adviseert behandeling in een revalidatiecentrum. En ik heb een internist en een cardioloog bezocht, dat heeft niet veel opgeleverd. De afspraak met de neuroloog is gemaakt.’..

Roxy

Berichtdoor Roxy » Wo 03 Nov 2021, 21:46

HvN
3 november 2021
Kuipers voorspelt ernstig scenario: aantal coronapatiënten in ziekenhuizen gaat flink stijgen; Bron https://www.hartvannederland.nl/coronav ... jging-2000
Het totale aantal coronapatiënten in de ziekenhuizen gaat in de komende weken stijgen naar ongeveer 2000. Nu behandelen ziekenhuizen iets meer dan 1300 mensen vanwege Covid-19, de ziekte die door het coronavirus wordt veroorzaakt. Het aantal coronapatiënten op de ic's gaat in de komende weken stijgen van ongeveer 250 naar ongeveer 500.

Die berekening heeft Ernst Kuipers, voorzitter van het Landelijk Netwerk Acute Zorg (LNAZ) en bestuurder van ziekenhuis Erasmus MC in Rotterdam, woensdag gedeeld met de Tweede Kamer tijdens de technische briefing. "Dat is de piek waarvan was voorspeld dat we die in januari zouden bereiken. Die gaan we in november al halen", aldus Kuipers.

De laatste keer dat er rond de 2000 mensen in het ziekenhuis lagen was rond half mei van dit jaar. Toen lagen er ruim 600 mensen op de ic en 1.500 mensen in een gewoon ziekenhuisbed.
..Kuipers verdedigde de vaccinaties. "Ze werken sterk. Je zou rustig de stelling kunnen verdedigen dat als iedereen in Nederland gevaccineerd was, er van de huidige 1300 opgenomen patiënten meer dan duizend niet in het ziekenhuis zouden hebben gelegen. Dan hadden 250 mensen in de ziekenhuizen gelegen, was er niets aan de hand geweest en hadden we niet hoeven spreiden."..

Terug naar “Gezondheid Algemeen”