28 december 2021
Ondernemer Micha Noot zag corona als een hoax, kreeg het virus, lag in coma en verloor zijn bedrijven; Bron https://www.deondernemer.nl/corona/coro ... et~3532698
Diagnose: longen en hart beschadigdCorona kan je lichaam slopen, maar ook je bedrijf. Het overkwam ondernemer Micha Noot (47) allebei. Nadat hij zijn auto en boot had moeten verkopen om de rekeningen te kunnen blijven betalen, belandde hij in oktober met corona op de IC, lag in coma en mag van de artsen voorlopig niet meer werken. ,,Laat ik eerlijk zijn: ik heb het virus onderschat. Ik zag corona in eerste instantie echt als een hoax."
'Ik zag corona in eerste instantie echt als een hoax'Wat volgde was een nieuwe klap: de diagnose. Zijn huidige medische status is dat zijn longen en hart zijn beschadigd. Noot: ,,Mijn longinhoud is nog maar 50 procent van wat het was. Ik kan niet langer dan een half uur lopen. En dat voor iemand die gewend is om zeven dagen per week en twaalf uur per dag te werken. Maar ik heb geluk gehad, want ik lag op de kamer met twee mannen, de ene slechts 25 jaar oud, die allebei nooit uit hun coma zijn ontwaakt. Mijn eerste zorg is nu om weer beter te worden. In het ziekenhuis zat ik qua gezondheid op 40 procent, inmiddels is dat alweer 70 procent. Maar ik ben er nog lang niet. Ik moet nog zeker negen maanden rustig aan doen.”
Ongewisse toekomst: ondernemen of in loondienst?Noot is openhartig over zijn aanvankelijke coronascepsis. ,,Laat ik vooropstellen dat ik geen wappie ben”, lacht hij. ,,Toch zag ik corona in eerste instantie echt als een hoax. Ik kende echt niemand met corona, ook niet bij klanten en andere relaties. Alle ophef vond ik enorm overdreven, dus liet ik me niet vaccineren. Nou, daar ben ik natuurlijk helemaal op teruggekomen. Ik heb ook openlijk gezegd: ‘Ik zat ernaast, ik neem mijn woorden terug.’ Begrijp me goed: ook als scepticus heb ik me altijd netjes aan de coronaregels gehouden. Inmiddels ben ik natuurlijk gevaccineerd. Begin januari krijg ik mijn boosterprik.”
..Deze hele rollercoaster heeft me natuurlijk wel aan het denken gezet. Hoe succesvol mijn bedrijven ook waren, het kan ineens heel snel afgelopen zijn. Alles is relatief. Ik bevond me tussen de happy few, bezocht de mooiste feesten, maakte de meest prachtige reizen. In de modewereld wordt met geld gesmeten. Collectie-presentaties op de Eiffeltoren of in vijfsterrenhotels, het kon niet op. Ik denk dat het niet meer wordt zoals het was. Niet voor mij, maar ook niet voor de hele kledingindustrie. De onbezorgde tijd is voorbij.”..