Coronavirus (COVID-19)

Voor algemene onderwerpen over gezondheid die niet te maken hebben met Lyme-Borreliose.
Roxy

Re: Coronavirus (COVID-19)

Berichtdoor Roxy » Wo 29 Dec 2021, 11:36

De Ondernemer
28 december 2021
Ondernemer Micha Noot zag corona als een hoax, kreeg het virus, lag in coma en verloor zijn bedrijven; Bron https://www.deondernemer.nl/corona/coro ... et~3532698
Corona kan je lichaam slopen, maar ook je bedrijf. Het overkwam ondernemer Micha Noot (47) allebei. Nadat hij zijn auto en boot had moeten verkopen om de rekeningen te kunnen blijven betalen, belandde hij in oktober met corona op de IC, lag in coma en mag van de artsen voorlopig niet meer werken. ,,Laat ik eerlijk zijn: ik heb het virus onderschat. Ik zag corona in eerste instantie echt als een hoax."
Diagnose: longen en hart beschadigd
Wat volgde was een nieuwe klap: de diagnose. Zijn huidige medische status is dat zijn longen en hart zijn beschadigd. Noot: ,,Mijn longinhoud is nog maar 50 procent van wat het was. Ik kan niet langer dan een half uur lopen. En dat voor iemand die gewend is om zeven dagen per week en twaalf uur per dag te werken. Maar ik heb geluk gehad, want ik lag op de kamer met twee mannen, de ene slechts 25 jaar oud, die allebei nooit uit hun coma zijn ontwaakt. Mijn eerste zorg is nu om weer beter te worden. In het ziekenhuis zat ik qua gezondheid op 40 procent, inmiddels is dat alweer 70 procent. Maar ik ben er nog lang niet. Ik moet nog zeker negen maanden rustig aan doen.”
'Ik zag corona in eerste instantie echt als een hoax'
Noot is openhartig over zijn aanvankelijke coronascepsis. ,,Laat ik vooropstellen dat ik geen wappie ben”, lacht hij. ,,Toch zag ik corona in eerste instantie echt als een hoax. Ik kende echt niemand met corona, ook niet bij klanten en andere relaties. Alle ophef vond ik enorm overdreven, dus liet ik me niet vaccineren. Nou, daar ben ik natuurlijk helemaal op teruggekomen. Ik heb ook openlijk gezegd: ‘Ik zat ernaast, ik neem mijn woorden terug.’ Begrijp me goed: ook als scepticus heb ik me altijd netjes aan de coronaregels gehouden. Inmiddels ben ik natuurlijk gevaccineerd. Begin januari krijg ik mijn boosterprik.”
Ongewisse toekomst: ondernemen of in loondienst?
..Deze hele rollercoaster heeft me natuurlijk wel aan het denken gezet. Hoe succesvol mijn bedrijven ook waren, het kan ineens heel snel afgelopen zijn. Alles is relatief. Ik bevond me tussen de happy few, bezocht de mooiste feesten, maakte de meest prachtige reizen. In de modewereld wordt met geld gesmeten. Collectie-presentaties op de Eiffeltoren of in vijfsterrenhotels, het kon niet op. Ik denk dat het niet meer wordt zoals het was. Niet voor mij, maar ook niet voor de hele kledingindustrie. De onbezorgde tijd is voorbij.”..
~ I may not be there yet, but I'm closer than I was yesterday ~
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~
~ So encourage each other and build each other up - Positive connections ~

Roxy

Berichtdoor Roxy » Wo 29 Dec 2021, 12:00

AD
29 december 2021
Robin Fransman, vaccinatiescepticus en oprichter Herstel-NL, overleden aan gevolgen corona; Bron https://www.ad.nl/binnenland/robin-fran ... a636e2864/
Econoom Robin Fransman, initiatiefnemer van actiegroep Herstel-NL die zich tegen de lockdown keerde, is dinsdag op 49-jarige leeftijd overleden aan de gevolgen van corona. Zijn overlijden wordt door diverse bronnen bevestigd aan Het Parool.
..Bijna vier weken geleden, op 3 december, maakte Fransman via Twitter bekend corona te hebben. ‘Corona positief. Het werd ook een keer tijd,’ twitterde hij. Niet veel later werd Fransman opgenomen in het ziekenhuis. Dinsdag overleed hij in het OLVG Oost in Amsterdam ten gevolge van de besmetting, zo bevestigen bronnen aan Het Parool. Fransman was bewust ongevaccineerd en uitte zich op sociale media zeer kritisch over de werking en wenselijkheid van vaccins..
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~

Roxy

Berichtdoor Roxy » Wo 29 Dec 2021, 14:18

Long Covid
NOS nieuws
29 december 2021
Duizenden zorgmedewerkers met long covid, vakbond begint meldpunt; Bron https://nos.nl/artikel/2411199-duizende ... t-meldpunt
Vakbond FNV begint vandaag een meldpunt voor zorgmedewerkers die na een coronabesmetting blijven kampen met ernstige gezondheidsklachten. De eersten van hen hebben al een oproep van het UWV op de deurmat gekregen om na bijna twee jaar ziekte de arbeidsongeschiktheidsuitkering WIA aan te vragen. Zij lijden dan verder inkomensverlies, boven op de 30 procent die zij er in hun tweede ziektejaar al op achteruit zijn gegaan.
..Zijn Brabantse collega Mariska Hoos heeft haar huis al verkocht en verruild voor een bungalow. "Omdat ik de trappen niet meer op kan. Ik heb een scootmobiel om toch een keer de stad in te kunnen. Van een vitale 46-jarige vrouw ben ik veranderd in een vrouw met het lijf van een 85-jarige. Het voelt oneerlijk dat we dit hebben opgelopen op ons werk, maar dat er voor ons geen enkele regeling is."..
..De Drentse ambulancemedewerker Ben van Omme liep eveneens in de eerste golf corona op. Sindsdien is zijn worsteling met covid veranderd in een worsteling met zijn gezondheid, zoals hij het zelf uitdrukt. "En nu moet ik waarschijnlijk mijn huis gaan verkopen. Met respect en applaus van de maatschappij in de eerste golf kan ik mijn hypotheek niet betalen."

Long covid komt ook in de ziekenhuizen geregeld voor, denkt verpleegkundige Liesbeth Bennink. "Op mijn afdeling drie keer maar liefst: ik ben bijna twee jaar uitgeschakeld, een ander anderhalf jaar en dan nog iemand een jaar. Ik denk niet dat het toevallig is."..

Ambulancemedewerker Roy kreeg corona en dreigt nu door long covid in WIA te belanden; Bron https://nos.nl/video/2411221-ambulancem ... e-belanden
Duizenden zorgmedewerkers met long covid zijn zo lang ziek dat ze hun baan kwijtraken en arbeidsongeschikt raken, met alle financiële gevolgen tot gevolg. Dat geldt ook voor ambulancemedewerker Roy.

FNV
29 december 2021
FNV Meldpunt Long Covid - Voor leden en niet-leden; Bron https://www.fnv.nl/cao-sector/zorg-welz ... long-covid
Wat zijn de klachten bij Long COVID?
Mensen met Long COVID hebben klachten zoals vermoeidheid, kortademigheid, pijn op de borst, spierpijn, hoofdpijn, hartkloppingen, aanhoudende verhoging, langdurig verlies van reukvermogen, of kampen met een depressie of vergeetachtigheid. Dat laatste wordt vaak ‘brain fog’ genoemd.

De FNV vindt dat de overheid een Long Covidfonds moet instellen om een financiële tegemoetkoming te realiseren voor mensen die op de werkvloer besmet zijn geraakt en nog steeds Long Covid-klachten ondervinden. Daarnaast wil de FNV samen met werkgeversorganisaties collectieve afspraken maken. Daarvoor is het belangrijk om de omvang van de problemen zorgvuldig in kaart te kunnen brengen. Dit meldpunt helpt daarbij.

Henriëtte

Berichtdoor Henriëtte » Wo 29 Dec 2021, 18:59

Coronatests werken ook bij omikron: 'Maar doe hem kort voor vertrek;
De Amerikaanse epidemioloog Michael Mina probeerde het bericht al snel te verduidelijken. "Alle tests zullen meer moeite hebben met het vinden van de omikronvariant op de eerste dag na infectie, maar ze zullen het virus wel vinden op dag twee, drie, vier, vijf en zes, et cetera."

Maar waarom hebben de tests moeite met het vinden van omikron na de besmetting? Het antwoord in het kort: de incubatietijd bij omikron is enkele dagen korter dan bij delta. Dat komt omdat de hoeveelheid virus in je lichaam zich bij omikron sneller vermenigvuldigt, zeggen experts. En veel virus in je lichaam, betekent een positieve test. Bij omikron ga je daardoor al in enkele uren van een negatieve test naar een positieve test.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... ron-werken

Henriëtte

Henriëtte

Berichtdoor Henriëtte » Zo 02 Jan 2022, 12:52

Corona hakt er soms zo in dat mensen niet meer zelfstandig functioneren;
Want zelfs als ze weer naar huis mogen, wandelen coronapatiënten vaak niet zomaar naar buiten. "Soms hebben ze een week geleden nog autogereden. Maar als ze naar 'huis' kunnen, moeten ze naar een verzorgingshuis."

Dat doet mensen vaak behoorlijk pijn, ziet Charlotte. "Dat de corona er zo hard inhakt, dat ze niet meer zelfstandig kunnen functioneren.

https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/401 ... nctioneren

Henriëtte

Roxy

Berichtdoor Roxy » Zo 02 Jan 2022, 17:35

AD
31 december 2021
Nieuwe gezichten in Rutte IV: Ernst Kuipers wordt ‘coronaminister’ en topwetenschapper Dijkgraaf naar Onderwijs; Bron https://www.ad.nl/politiek/nieuwe-gezic ... ~a1a191ca/
D66 haalt twee opvallende nieuwkomers naar Den Haag: Ernst Kuipers, voorzitter van het Landelijk Netwerk Acute Zorg, wordt als minister van Volksgezondheid het nieuwe coronaboegbeeld, Robbert Dijkgraaf verruilt een baan als wetenschapper in de VS voor het ministerschap van Onderwijs. Rob Jetten wordt de eerste minister voor Klimaat.

Henriëtte

Berichtdoor Henriëtte » Ma 03 Jan 2022, 12:34

Actuele informatie over COVID-19;
In de week van 16 tot en met 22 december 2021 was de totale sterfte in Nederland sterk verhoogd (sterfte binnen 2 weken gerapporteerd - rondom 97% gerapporteerd). In totaal zijn 3.713 sterfgevallen gemeld; gewoonlijk verwachten we in deze tijd van het jaar tussen de 2.809 en 3.137 sterfgevallen. De gemelde sterfte aan laboratoriumbevestigde COVID-19 was in diezelfde week 231. De sterfte was licht verhoogd in de leeftijdsgroep 45-54 jaar, sterk verhoogd in de leeftijdsgroepen 55-64 jaar, 65-74 jaar, 75-79 jaar, 80-84 jaar en 85-89 jaar, verhoogd in de leeftijdsgroep 90-94 jaar en licht verhoogd in de leeftijdsgroep 95 jaar en ouder. De sterfte was verhoogd in alle gecombineerde regio’s.
Kijk op de sterftemonitorpagina voor meer informatie.

https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/actueel

Henriëtte

Henriëtte

Berichtdoor Henriëtte » Za 08 Jan 2022, 15:27

'Wéér een prik?' Drie (of vijf!) keer een vaccin komt vaak voor bij andere ziektes;
De vaccins worden minstens twee keer gegeven omdat ze een soort training voor je lichaam zijn. Een vaccin is een soort onschuldige 'dubbelganger van een echt virus of echte bacterie. Je immuunsysteem denkt dat het gevaarlijk is en gaat het opruimen. Ook zal het min of meer onthouden hoe het eruitzag. Hoe vaker je je lichaam zo'n training geeft, hoe gemakkelijker het dat 'virus' of die 'bacterie' herkent. En hoe sneller dat wordt opgeruimd.

Na meerdere doses weet je lichaam dus precies wat het moet doen als je de ziekte een keer echt oploopt.

https://www.nu.nl/coronavaccins/6177160 ... ektes.html

Henriëtte

Roxy

Berichtdoor Roxy » Zo 09 Jan 2022, 14:31

Long Covid
Coronaplein - Longfonds
26 augustus 2021
De impact van Long Covid op Arjan: ritme compleet ontregeld door slaapproblemen; Bron https://coronaplein.nu/ervaringen/perso ... geld-ritme
'Slaapproblemen kunnen je ritme compleet ontregelen.' Arjan (51), altijd een fanatiek sporter, kreeg in maart 2020 corona. Vrij snel was hij redelijk hersteld en kon hij zelfs weer wat sporten, hoewel nog niet zoveel als voorheen. Een paar maanden later kreeg hij echter een terugval en die is niet meer overgegaan. Sindsdien hebben slaapproblemen een groot effect op Arjans leven. Overdag slaapt hij erg veel en ’s nachts kan hij vaak niet in slaap komen. “Het zijn twee tegenstellingen die elkaar in de greep houden. Zo kom je in een vicieuze cirkel terecht."
..'Ik heb dagen waarop ik overdag 14 tot 16 uur slaap. Extra, bovenop de nacht. Dat heb ik niet elke dag, maar wel op een dag waarop ik iets doe. Bijvoorbeeld als ik een korte wandeling maak. De dag erna gaat het nog wel, maar een dag later krijg ik de rekening gepresenteerd: dan lig ik de hele dag te slapen. Verder gebeurt er op zo een dag niet zoveel. Ik word alleen wakker gemaakt om te eten. Daarna ben ik weer kapot en slaap ik verder. Na drie dagen krabbel ik wel weer op, maar het is niet heel motiverend om dingen te doen als je erna zo een terugslag krijgt.'..
..'Een half jaar voor ik met corona besmet ben geraakt, heb ik te horen gekregen dat ik de ziekte van Pfeiffer heb gehad dat jaar. Dat had ik op het moment zelf niet door, al was ik toen wel moe. De vermoeidheid bij Long Covid lijkt daar soms een beetje op, alleen dan veel heftiger. Ook de andere klachten zijn nu enorm uitvergroot, zoals de brainfog en het me niet kunnen concentreren. Zo ben ik een vrij talig persoon maar nu haal ik woorden door elkaar. Dat is heel frustrerend. Er gaat op een of andere manier een verkeerd laatje open in die hersenen.'..

Henriëtte

Berichtdoor Henriëtte » Zo 09 Jan 2022, 16:03

Kan je twee keer besmet raken met het coronavirus? ;
Mensen die een besmetting met het coronavirus achter de rug hebben, ontwikkelen antistoffen tegen het virus en zijn voor een bepaalde periode immuun. Deze antistoffen verdwijnen echter geleidelijk, waardoor een nieuwe besmetting opnieuw kan leiden tot covid-19. Bovendien werken de antistoffen soms minder goed tegen nieuwe varianten van het coronavirus. Hetzelfde geldt voor vaccinatie: na een volledige vaccinatie ben je een tijdlang beschermd tegen covid-19, maar na een zestal maanden kan besmetting toch opnieuw ziek maken. Een boosterprik verlengt deze periode gelukkig aanzienlijk. Vaccinatie kan soms minder goed beschermen tegen nieuwe varianten.

https://www.gezondheidenwetenschap.be/g ... il-wrapper

Henriëtte

Terug naar “Gezondheid Algemeen”