Coronavirus (COVID-19)

Voor algemene onderwerpen over gezondheid die niet te maken hebben met Lyme-Borreliose.
Henriëtte

Re: Coronavirus (COVID-19)

Berichtdoor Henriëtte » Wo 18 Mei 2022, 10:21

Nieuwe 'zorgwekkende' varianten zijn vooral reminder dat corona niet weg is;
Het Europese gezondheidsinstituut ECDC bestempelde vorige week twee varianten van het coronavirus plots als "zorgwekkend". Deze BA.4 en BA.5-varianten lijken gemakkelijker opgebouwde immuniteit te kunnen omzeilen, waardoor het ECDC al in de zomer een "significante" stijging van het aantal coronagevallen in Europa verwacht. Is het virus weer op de weg terug?

Er zullen altijd meer varianten gaan komen. Het is alleen de vraag in hoeverre ze de zorg gaan belasten.

https://nos.nl/artikel/2429234-nieuwe-z ... iet-weg-is

Henriëtte

Roxy

Berichtdoor Roxy » Do 19 Mei 2022, 12:32

Long Covid/Post-Covid-syndroom (PCS)
ZonMw
10 mei 2022
Wat als het post-COVID-syndroom je leven lam legt? Welke onderzoeken zorgen voor meer inzicht en aanknopingspunten voor behandeling?; Bron https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/ ... ht-en-aan/
Het post-COVID-syndroom, ook bekend als long-COVID, is een nieuwe aandoening voor zowel behandelaars als patiënten. Voor mensen met langdurige klachten na een COVID-19 infectie is het goed als duidelijk wordt welke zorgpaden ingezet kunnen worden bij diagnose, behandeling en herstel. Bij dit syndroom houden mensen die een COVID-19 infectie hebben doorgemaakt, last van aanhoudende en langdurige klachten. ZonMw financierde verschillende onderzoeken naar het post-COVID-syndroom. Een van deze onderzoeken waaronder een onderzoek dat meer inzicht genereert in aanhoudende klachten na COVID-19 besmetting. Isabelle Bos van het Nivel is projectleider.

‘Het post-COVID-syndroom heeft een desastreus effect op mijn leven. Ik moet elke dag afwegen waar ik mijn energie aan uitgeef', aldus Rune Poortvliet. Rune is gezondheidspsycholoog en kreeg zelf het post-COVID-syndroom. Zij maakt onderdeel uit van projectgroep van projectleider dr. Isabelle Bos. Met collega's doen zij onderzoek naar aanhoudende klachten na COVID-19 besmetting.
Wat doet het post-COVID-syndroom met de kwaliteit van leven?
Het post-COVID-syndroom heeft een desastreus effect op mijn leven. Ik moet elke dag afwegen waar ik mijn energie aan uitgeef. Ga ik boodschappen doen? Dan is dat de activiteit van de dag. Voor andere activiteiten, actief of sociaal, heb ik dan geen energie meer.’ Rune Poortvliet (31 jaar) is gezondheidspsycholoog, werkt als onderzoeker bij het NIVEL en kreeg in maart 2020 COVID-19.

Rune had dezelfde klachten als vrienden die ook corona hadden, al leek zij langzamer te herstellen. Na een maand werken werden de klachten zelfs erger en vanaf mei 2020 zat zij volledig in de ziektewet na een opname op de eerste hulp, omdat ze kortademig en benauwd was. Rune vindt het fijn iets te kunnen betekenen voor patiënten zoals zij en daarom maakt zij deel uit van de projectgroep van dit onderzoek als patient-onderzoeker en is ze betrokken bij het patientenpanel. Rune en andere patiënten koppelen regelmatig terug waar zij exact last van hebben, hoe de ziekte verloopt en welke behandelingen en interventies hen wat opleveren en welke niet.
Hoe belangrijk is onderzoek naar deze aandoening?
Een patiëntenpanel is slechts een klein maar toch belangrijk onderdeel van de dataverzameling door de onderzoekers van het Nivel, UMCG, RadboudUMC en MUMC in deze studie. ‘Na een jaar coronapandemie werd steeds duidelijker dat een groep mensen aanhoudende en langdurige klachten hield na een COVID-19 infectie’, vertelt projectleider Isabelle. ‘Alleen welke klachten dit precies zijn en om hoeveel mensen het gaat was toen nog onduidelijk. Daarom doen we nu op verschillende manieren onderzoek om hier inzicht in te verkrijgen.

- We maken gebruik van gegevens uit geanonimiseerde electronische patiëntendossiers (EPD’s van huisartsen en ziekenhuizen) van 10% van de Nederlandse bevolking welke we koppelen aan sociaal-economische data van het CBS. Hierdoor kunnen we op grote schaal onderzoeken wat Post-COVID-syndroom precies is en welke mensen er last van hebben.
- Daarnaast zijn in totaal zijn 440 coronapatiënten een jaar lang gevolgd via vragenlijsten om meer inzicht te bieden in onder andere de impact die post-COVID-syndroom heeft op hun leven.
- Als derde bron van informatie interviewen we ook patienten en huisartsen over de zorg die zij kregen en hun ervaringen hiermee.

Door al deze bronnen tezamen krijgen we meer inzicht in wat post-COVID-syndroom precies is en welke zorg er nodig is. En meer begrip zorgt ervoor dat patiënten met deze chronische ziekte eerder serieus genomen worden bij de huisarts, het ziekenhuis en overige instanties’
Welke inzichten zijn er in het verloop van het post-COVID-syndroom?
Welke inzichten zijn er al? ‘Wat we tot nu toe zien is dat er een breed scala aan klachten zijn die bij post-COVID-syndroom kunnen horen en dat deze klachten ook niet heel specifiek zijn wat het lastig maakt om het te herkennen. Denk hierbij aan klachten als vermoeidheid, hoofdpijn en moeite met concentreren. Toch hebben we nu wel diverse methodes ontwikkeld om het syndroom te definiëren en daarmee de patienten te herkennen. Dit helpt om nu verder onderzoek te doen naar welke mensen het betreft, wat risicofactoren zijn en welke zorg zij hebben gehad en nog nodig zullen hebben.’ En hoe gaat het nu met Rune? ‘Na bijna 2 jaar in de ziektewet, werk ik sinds een paar weken 2,5 uur per dag. Meer lukt mij helaas nog niet. Ook heb ik andere hobby’s moeten zoeken. Ik was erg sportief en hield onder andere van dansen. Nu schrijf ik korte romanceverhalen.’
Meer onderzoek naar het post-COVID-syndroom
Naast deze studie financiert ZonMw andere coronaonderzoeken, waaronder naar het post-COVID-syndroom. ’Het is waardevol niet alleen de data te onderzoeken, maar ook inzicht te hebben in hoe patiënten het verloop ervaren en rode draden te zien. Dit is van belang voor de zorg om vroeg te signaleren en zo goed mogelijk te behandelen. En dit van belang voor beleidsmakers. ‘Want welke effecten heeft het post-COVID-syndroom op de inzet van personeel in bijvoorbeeld de zorg of het onderwijs?’ vraagt Isabelle Bos van het Nivel zich af. ’We kunnen niet alles doen met één onderzoek’, aldus Rune. ‘Maar als alle informatie aan elkaar gekoppeld wordt, kunnen mensen zoals ik sneller en beter geholpen worden.'

Meer informatie over het project van Isabelle en Rune? Bekijk de projectpagina van hun onderzoek 'Inzicht in aanhoudende klachten na COVID-19 besmetting: een mixed methods benadering'; Bron https://www.zonmw.nl/nl/over-zonmw/coro ... enadering/
Nivel
16 mei 2022
Beter zicht op het aantal personen met het post-COVID-syndroom; Bron https://www.nivel.nl/nl/nieuws/beter-zi ... d-syndroom
~ I may not be there yet, but I'm closer than I was yesterday ~
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~
~ So encourage each other and build each other up - Positive connections ~

Roxy

Berichtdoor Roxy » Do 19 Mei 2022, 18:30

Door sommige sectoren is er veel geklaagd en gedemonstreerd over de werkwijze van de overheid en de genomen corona maatregelen in de corona crisis. De verschillende sectoren kunnen nu aan de bak en laten zien wat hun eigen verantwoordelijkheid en de regie nemen is. Er lagen toch allemaal al goede plannen op de plank bij sommige sectoren (onder andere bij de horeca, kappers, cultuur sector, nachtclubs en discotheken, evenementensector, sportclubs, sportscholen, onderwijsinstellingen) en die plannen kunnen worden uitgevoerd als de corona besmettingen weer op gaan lopen? En andere sectoren hebben intussen 2.5 jaar de tijd gehad om plannen te kunnen maken of kunnen in de komende maanden plannen maken?

Sommigen klagen al weer en verwachten de regie en opnieuw geldelijke steun van de overheid? Anderen denken in kansen en zoeken naar oplossingen en maken verstandige keuzes als het opbouwen van een financiële buffer.

De corona pandemie heeft de wereld blijvend veranderd. In sommige sectoren groeiden de bomen tot in de hemel en dat zal waarschijnlijk niet meer terug gaan komen. En misschien zullen sommige sectoren in moeten krimpen; of zullen mensen moeten gaan omscholen en een ander vak kiezen. En de maatschappij zal misschien anders moeten leren denken en leven waarbij ook geleerd moet worden om de regie te nemen en de eigen verantwoordelijkheid te nemen. De wereld is niet maakbaar en bij tegenslagen in het leven zullen mensen zich moeten leren aanpassen.

In veel verschillende sectoren in Nederland zijn er grote personeelstekorten en zijn er veel openstaande vacatures (eind maart 2022: 451.000 - CBS; Bron https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/ ... /vacatures) Daar is corona niet de oorzaak van. Het is een groot maatschappelijk en economisch probleem aan het worden in Nederland.

de Ondernemer
18 mei 2022
Zo bereiden horeca-, cultuur- en sportbranche zich voor op nieuwe coronaherfst; Bron https://www.deondernemer.nl/corona/coro ... el~3831469
Zonder te willen 'afschuiven' moet de samenleving volgens zorgminister Ernst Kuipers zelf nagaan hoe een eventuele nieuwe coronagolf in het najaar het hoofd kan worden geboden. Niet iedereen is 'herfstklaar', zo blijkt uit een rondgang langs de sport, horeca, detailhandel en de cultuur.
Bron https://www.deondernemer.nl/corona/coro ... ar~3831251 Dus iedereen die dit voorjaar besmet raakte of gevaccineerd werd, kan in september weer net zo makkelijk corona krijgen?
,,Als je in januari corona gehad hebt, is er zeker een kans dat je in september weer besmet raakt. De bescherming tegen ernstige ziekte en ziekenhuisopname houdt langer stand, maar de bescherming tegen besmetting neemt af naar verloop van tijd. Dan kun je dus een winter krijgen waarin tien tot vijftien procent van de mensen uitvalt. Daarom zeggen we: het is in ieders eigen belang om plannen te maken die het aantal infecties kunnen remmen.”

rtv Oost
6 mei 2022
Is corona nog 'een ding'? Horeca in onzekerheid over najaar; Bron https://www.rtvoost.nl/nieuws/2095503/i ... ver-najaar
Een zomer vol feesten, festivals en vermaak: het mag eindelijk weer na twee jaar corona. Maar toch is er die onzekerheid over het najaar: horecaondernemers moeten dan een deel van de coronasteun terugbetalen. En wat gaat corona doen?
"Corona, is dat nog een ding?", grapt Bart Ikink, terwijl hij een biertje tapt in zijn horecazaak in hartje Oldenzaal. Het is meivakantie, de zon schijnt volop en mensen pakken weer massaal het terras. Niets lijkt nog te herinneren aan twee 'pijnlijke' jaren corona.

Zorgen over najaar
Ikink is dan ook optimistisch, al snapt hij de zorgen van collega-ondernemers in de horeca wel. "We hebben natuurlijk het verleden wat nog weer op ons bordje komt", zegt hij, doelend op een deel van de coronasteun die hij dit najaar moet terugbetalen. "We hebben als horecaondernemers samen een hoge schuldenlast gecreëerd. Daar kunnen wij helaas niets aan doen, we hebben dat voor onze kiezen gekregen."
En dan is er nog die onzekerheid over corona: laait het virus dit najaar weer op, met wellicht alle gevolgen van dien? "Je hebt het wel ergens in je achterhoofd. Stel dat het weer oplaait, stel dat er toch weer een nieuwe variant komt. Hoe heeft dat invloed op je bedrijf?", zegt Ikink

Wie hebben het moeilijk?
Hoeveel ondernemers in Overijssel het financieel moeilijk hebben, nu ze ook nog een deel van de coronaschuld moeten terugbetalen, is niet duidelijk. "Ondernemers zijn daar niet heel open in", zegt Albert van Winden, voorzitter van MKB Twente. "Dat snap ik ook. Als je winst maakt, is dat natuurlijk prachtig. Als je verlies maakt, dan loop je daar niet mee te koop."
Toch kent Van Winden geluiden van ondernemers die in financieel zwaar weer zitten. "Sommige ondernemers hebben de tegemoetkomingen, die ze kregen vanwege corona, gebruikt voor de verliezen die ze voor die tijd hadden gemaakt. Dus als je het ene gat met het andere gat vult, dan wordt het best lastig."

Financiële buffer
De Oldenzaalse horecabaas Bart Ikink kijkt in elk geval alvast vooruit: hij bouwt een extra financiële buffer op voor het najaar. "Als we nou structureel vijftien tot twintig procent meer omzet maken, dan ben je niet meer afhankelijk van je bedrijfsvoering zoals 'ie was. Want er komt een moment dat je de boel moet terugbetalen, dan wel je belastingschuld moet aflossen."
Ikink wil vooral niet te lang in het 'coronatijdperk' blijven hangen. "Ik denk dat een buffer opbouwen de enige manier is hoe je er gezond mee om kan gaan. Ik ben wel iemand van het denken in kansen en naar oplossingen zoeken."
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~

Henriëtte

Berichtdoor Henriëtte » Vr 20 Mei 2022, 12:21

Omikron subvariant BA.2 dominant, daling ziekenhuisopnames;
De BA.2, een subvariant van de virusvariant omikron, is vanaf deze week de meest voorkomende variant van het SARS severe acute respiratory syndrome-CoV coronavirus-2 virus in Nederland.

BA.2 lijkt besmettelijker te zijn dan BA.1

Een booster vaccinatie verhoogt de bescherming tegen besmetting van zowel voor de omikron subvarianten BA.1 als BA.2.

https://www.rivm.nl/nieuws/omikron-subv ... uisopnames

Henriëtte

Henriëtte

Berichtdoor Henriëtte » Vr 20 Mei 2022, 12:28

5 vragen over long-covid aan longarts Roel van Zeeland;
2. Waardoor krijgt iemand long-covid en wat zijn de klachten?
“Bij de mensen met long-covid is de immuunreactie van het lichaam op het virus waarschijnlijk te sterk: de reactie gaat door terwijl de infectie al voorbij is. Anderzijds denkt men dat de schade door covid mogelijk leidt tot langdurige klachten. De klachten zijn heel divers: van vermoeidheid en een lage conditie tot concentratiestoornissen.”

5. Hoe kan VieCuri patiënten met ernstige long-covid helpen zodat zij meer kwaliteit van leven hebben?
“Mensen die op meerdere vlakken vastlopen of behoorlijke klachten hebben, starten vaak met een revalidatietraject bij Adelante. Daarnaast wordt een groep naar de sportarts verwezen; zij volgen een programma op maat bij de fysiotherapeut. Er zijn ook mensen met longklachten die naar een longrevalidatiecentrum gaan. En ook de ergotherapeut kan helpen, door tips te geven om dagelijkse bezigheden efficiënt uit te voeren. Regelmatig worden mensen ook begeleid door een psycholoog om te leren omgaan met frustraties die komen kijken bij long-covid. Het is een langzaam herstel en de effecten van de behandelingen zijn niet direct zichtbaar.”

https://www.viecuri.nl/nieuws/2022/apri ... n-zeeland/

Henriëtte

Roxy

Berichtdoor Roxy » Vr 20 Mei 2022, 16:19

Eenvandaag
16 mei 2022
'Na een kwartier houdt mijn lichaam ermee op': Onderwijsbond wil compensatie voor leerkrachten met long covid, zoals Jannie; Bron https://eenvandaag.avrotros.nl/item/na- ... ls-jannie/
Op bijna de helft van de Nederlandse scholen is wel een leraar met langdurige coronaklachten, zo blijkt uit cijfers van de Algemene Vereniging Schoolleiders. Een van die leraren is juf Jannie. Twee jaar na haar besmetting lukt lesgeven nog steeds niet.

"Na een kwartier houdt mijn lichaam ermee op. Dan kan ik niet neer staan, ik kan de woorden niet meer vinden, ik kan geen normale zinnen meer maken. De computer crasht gewoon." Juf Jannie de Leeuw werd in de eerste coronagolf erg ziek. De besmetting liep ze waarschijnlijk op school op en sindsdien staat haar leven op zijn kop.
'Heel ander leven' voor juf Jannie
..Na de minste vorm van inspanning krijgt ze hoofdpijn en moet ze uitrusten. "Het is een heel ander leven. Het is nog net een leven."..
'Niemand weet hoe het gaat lopen'
..Mensen met long covid houden soms maanden of jarenlang klachten. Zoals bijvoorbeeld chronische vermoeidheid, kortademigheid, pijn op de borst, spierpijn, hoofdpijn, hartkloppingen, verhoging, verlies van reukvermogen of vergeetachtigheid.

Juf Jannie heeft drie keer geprobeerd om weer les te gaan geven. "Maar als ik dan op school was geweest, kon ik niet naar huis fietsen. Halverwege op een heuveltje moest ik gaan liggen, omdat ik zo slap werd. Dan lag ik op dat heuveltje te wachten tot mijn lichaam hersteld was."..
Hoe groot is de groep?
..FNV Zorg & Welzijn en de AOb openden enkele maanden geleden meldpunten om de grootte van de groep slachtoffers in kaart te brengen. Ze ontvingen al meer dan 6000 reacties, waarvan bijna 1500 van leraren. De Algemene Vereniging Schoolleiders deed eigen onderzoek. Van de ruim 600 ondervraagde schoolleiders, liet bijna de helft weten dat zeker één leraar op de school te maken heeft met langdurige coronaklachten.

Juf Jannie verwacht niet dat ze ooit nog terug kan keren voor de klas. "Ik hoop dat ik in de toekomst weer wat vrijwilligerswerk kan doen, maar niemand weet hoe het gaat lopen."..

Roxy

Berichtdoor Roxy » Zo 22 Mei 2022, 16:17

BNR nieuws
21 mei 2022
Gommers: 'De manier waarop sommigen zijn gestorven is inhumaan'; Bron https://www.bnr.nl/nieuws/gezondheid/10 ... s-inhumaan
In de piek van de coronacrisis zijn er in Nederland mensen inhumaan gestorven, zo betoogt arts Diederik Gommers in de eerste aflevering van het slotdrieluik van Vraag het Gommers. 'Er zijn mensen nagenoeg alleen gestorven, dat men alleen achter glas naar elkaar mocht zwaaien. Daarvoor ben je niet voor op aarde gekomen.'
De inhumane zwarte bladzijde
..Gommers denkt nu vooral terug aan de momenten dat mensen zijn overleden in het ziekenhuis. . Hooguit één familielid aan het bed, volledig uitgedost in antivirale kledij. Een zwarte bladzijde in de covidaanpak, zo betitelt Gommers het. 'Ik had het er onlangs met een collega over; dat was by far het slechtste momentum dat we in de crisis hadden. Er zijn mensen nagenoeg alleen gestorven, danwel op de ic, danwel op de gewone afdeling, of in verpleeg- en bejaardenhuizen. Die hebben we ook volledig afgesloten, zodat men alleen achter glas naar elkaar mocht zwaaien. Daarvoor ben je niet op aarde gekomen, om zo te sterven.'

Gommers gaat zelfs zo ver om de aanpak inhumaan te noemen. 'Het was echt de slechtste periode', zegt hij. 'Infectiologen in ziekenhuizen stelden richtlijnen op. We waren bezig met het indammen van het virus om zo min mogelijk mensen te doen overlijden. Erop terugkijkend vond hij die richtlijnen te streng. 'De afspraken waren gewoon te ingrijpend. Ik denk dat dat kwam door angst, maar ook door onwetendheid op dat moment. We wisten niet wat er op ons afkwam en er was geen daling ingezet. We zaten in een piek en het was volstrekt onduidelijk hoe het zich zou ontwikkelen. Daarbij: er was gewoonweg geen capaciteit voor extra besmettingen en het risico van het aantikken van die 2400. En het feit dat we bang waren dat er ook jongeren zouden komen te overlijden speelden wel degelijk mee. We wisten gewoon dat die 2400 de absolute grens was.'

Maar, zo stelt hij, er zat wel een gedachtengang achter. 'Het was natuurlijk een infectieziekte, men maakte zich ontzettend zorgen dat ook anderen weer besmet zouden raken en ook ernstig ziek zouden worden. Terugkijkend daarop hoop ik wel dat we dat een volgende keer anders zullen doen. Dat we niet in paniek zullen raken of dat we er voor zorgen dat afscheid nemen bij een eventueel of aanstaand sterfgeval mogelijk is in grotere capaciteit. Puur omdat dat het belangrijkste sociale aspect van afscheid nemen is.'..
Long Covid compensatie
..Maar een echte verantwoordelijke aanwijzen voor de inhumane manier waarop er in Nederland covidpatiënten zijn gestorven doet Gommers niet. Omdat dat simpelweg gewoon niet kan. 'Iedereen heeft naar eer en geweten gehandeld', zegt hij. 'Iedereen was ontzettend bezig met elkaar, dus verwijten in een fase waar zoveel angst is, is gewoon niet aan de orde. Na de eerste golf wist je: het komt snel en het daalt snel. Daarna had je een evaluatiemoment met elkaar, en toen merkten we dat het virus een stuk minder dodelijker was - zeker voor ziekenhuismedewerkers. Aan de andere kant zijn er ziekenhuismedewerkers die long covid hebben gehad en nog steeds niet kunnen werken, sommigen zijn zelfs ontslagen omdat ze hun werk niet meer kunnen doen. Dat is toch vreselijk?'

Gommers vindt dan ook dat er een vorm van compensatie moet komen voor die medewerkers. 'Ik vind eigenlijk dat je de mensen die ongelooflijk hun best hebben gedaan niet met lege handen kunt achterlaten. Hij vind dat er een pot geld moet komen voor compensatie voor Long Covid patienten en voor meer onderzoek. 'Ik denk dat we het eerst beter moeten begrijpen. Er wordt momenteel wel onderzoek naar gedaan, maar of het genoeg is? Zo is er vanuit het ministerie een website (c-support.nu) waar mensen met long covid zich kunnen melden voor advies en begeleiding. Daar zijn al 11.000 aanmeldingen binnengekomen, dus er zijn sowieso al 11.000 mensen die langer dan drie maanden klachten hebben.

Maar, dat gaat alleen maar om Nederlandse long covid-patiënten. Aan de overkant van de vijver, in Engeland, zitten ze iets dichter op de monitoring van long covid aldus Gommers. 'In Engeland waren er 22 miljoen mensen die positief testten op covid, waarvan er 1,3 miljoen mensen Long Covid klachten hebben of hadden. Dat is echter wel een schatting, maar een schatting van vijf procent is nog steeds groot. Maar er zijn ook getallen die eerder richting de tien procent of zelfs vijftien procent gaan.'

Een vergelijking met Nederland zou volgens Gommers dan ook niet zo'n vreemde zijn. 'Wij hebben acht miljoen mensen in Nederland die covid hebben gehad. Als je daar tien procent van neemt die eventueel long covid heeft of heeft gehad, dan hebben we het opeens over 800.000 mensen. Dat zou een gigantisch aantal zijn. Zelfs de helft is gigantisch te noemen, dus we hebben het hier over een stille ramp. Laten we hopen dat het aantal niet zo hoog is.'

Gommers benadrukt de ernst van de situatie: 'Voor die mensen is het gewoonweg vreselijk. Ze zijn gehandicapt, ze kunnen niet terug en het lijkt me dat ze er wanhopig van worden', maar of de overheid het duidelijk genoeg op de radar heeft betwijfelt hij..

Henriëtte

Berichtdoor Henriëtte » Ma 23 Mei 2022, 13:47

Onderzoeken naar afweer tegen COVID-19;
Het RIVM doet verschillende onderzoeken naar de afweer (immuunrespons) van mensen na een infectie met, of vaccinatie tegen SARS severe acute respiratory syndrome-CoV coronavirus-2. Hier vind je een overzicht van de lopende onderzoeken die het RIVM op dit gebied uitvoert.

lees meer..
https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-1 ... n-COVID-19

Henriëtte

Henriëtte

Berichtdoor Henriëtte » Wo 01 Jun 2022, 14:03

Nieuwe naam patiëntenorganisatie voor mensen met Long Covid: PostCovid NL;
PostCovid NL. Dat is vanaf vandaag de nieuwe naam van de patiëntenorganisatie voor mensen met langdurige klachten na corona. Daarmee brengt Longfonds de ondersteuning voor mensen met Long Covid (ofwel Post-Covid) onder in een organisatie met een eigen naam en gezicht, als merk en onderdeel van Longfonds. Dit patiëntenplatform coronaplein.nu gaat verder als postcovidnl.nl.

https://www.postcovidnl.nl/nieuws/longf ... id=1923624

Henriëtte

Henriëtte

Berichtdoor Henriëtte » Do 02 Jun 2022, 11:59

Long Covid? Deze patiëntenorganisatie gaat zich hard maken voor erkenning en betere zorg;
Volgens het Longfonds heeft langdurige Covid grote gevolgen voor tienduizenden Nederlanders, maar voelen zij zich niet altijd 'herkend en erkend' door de rest. 'We zien dat mensen met landurige Covid na bijna twee jaar nog steeds zoekende zijn', stelt directeur Michael Rutgers.

https://radar.avrotros.nl/nieuws/item/l ... e=20220602

Henriëtte

Terug naar “Gezondheid Algemeen”