Synoniemen voor de ziekte van Kohler zijn;
- Kohler's Disease (of the Tarsal Navicular)
- Kohler's Osteochondrosis of the Tarsal Navicular
- Navicular Osteochondrosis
Pijn en moeilijk tot niet kunnen lopen gaan volgens de orthopeed vanzelf over

Het gips zit er al die tijd al aan op een paar dagen na wegens de hoge temperaturen en was wel zo fris. Na 1 dag al kon er al niet meer gelopen worden. Dit was ongeveer na 4 weken gips. Fysiotherapie en revalidatie is nodig nadat het gips eraf is. Dit omdat de stand van enkels, benen en knie te lang in een bepaalde houding heeft gestaan.
De eerste link is de Nederlandse beknopte en zeer standaard uitleg van de ziekte van Kohler.
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aan ... -en-2.html
Uiteraard zijn mijn partner en ik verder gaan zoeken!
https://rarediseases.org/rare-diseases/kohler-disease/
https://radiopaedia.org/articles/k-hler-disease
Köhler disease is an eponymous term referring to chilhood onset avascular necrosis of the navicular bone in the foot. Mueller Weiss syndrome is the adult counterpart of navicular bone avascular necrosis. 4,5
Avasculaire necrose of osteonecrose, is een ziekte die het gevolg is van tijdelijk of permanent verlies van bloedtoevoer naar het bot. Zonder bloedtoevoer, sterven de botweefselcellen en verliest het zijn draagkracht.
Avascular necrosis (AVN), or more correctly "osteonecrosis", is a generic term referring to an ischaemic death of the constituents of bone. AVN has a wide variety of causes and can affect nearly any bone in the body. Most sites of involvement have an eponym associated with avascular necrosis of that area, and these sites are discussed individually as each site has unique clinical, etiologic and prognostic features. The terms ischaemic and avascular necrosis are typically reserved for subchondral osteonecrosis, whereas bone infarct refers to medullary osteonecrosis.
Bron:https://radiopaedia.org/articles/k-hler-disease en https://radiopaedia.org/articles/avascular-necrosis
Maw avascular necrosis (AVN) veroorzaakt de pijn en het niet kunnen lopen. Vervolgens zijn er diverse , tot op heden enige bekende oorzaken voor het ontstaan of hebben van AVN:
Oorzaken:
- trauma (fracture or dislocation)
- caisson disease
- haemoglobinopathies, e.g. sickle cell disease
- pregnancy-related AVN
- radiotherapy
- connective tissue disorders
- renal transplantation
- corticosteroid excess (both endogenous and exogenous)
- pancreatitis
- gout
- Gaucher disease
- Alcohol- Alcohol Abuse
- Steroid treatment
- Chemotherapy
- Traumatic blunt force injury
- Blood clotting disorders
Bloed stolling afwijkingen:
Factor V Leiden
- is erfelijk en daardoor grotere kans op het krijgen van AVN
- via een immunoloog, endocrinoloog en mogelijk ook een groep internisten kan er op getest of je deze genmutatie hebt
- zwangere vrouwen die deze factor hebben , hebben verhoogde kans op miskramen en ook verhoogde kans op het krijgen van AVN
- heb je deze factor dan is het aan te raden geen stereoide medicatie te gebruiken zoals Prednison!!
- heb je deze factor dan is het aan te raden geen oestrogeen te slikken zoals de Pil!!
- heb je deze factor dan is het aan te raden geen fyto oestrogeen te gebruiken. (Fyto-oestrogenen zitten in soja, tofu, kikkererwten, noten, zaden, groene thee, groene groenten, kool en erwten en een diversiteit van fruit en andere groenten). Fyto oestrogenen kunnen mogelijk receptoren binden en de normale routes blokkeren via welke oestrogeen de thermo regulatie regelt.
- Gen mutatie T786C; als iemand deze mutatie heeft maakt het lichaam geen L-Arginine aan (een aminozuur). Ariginine is erg belangrijk voor het lichaam want deze leidt tot de vorming van Nitric Oxide. En Nitric Oxide verwijdt aders en verhoogt de bloedstroom in het lichaam.
Als je dus deze mutatie hebt en het lichaam maakt geen Arginine aan en dus ook geen Nitric Oxide dan leidt dit tot vaat problemen en dus bloedstolling.
Iemand die lijdt aan AVN zou getest moeten worden op de T786C gen mutatie.
Homocysteine
Een verhoogde homocysteine waarde leidt tot hoge concentraties van ADMA (endothelial asymmetric dimethylarginine). ADMA bemoeit zich met het uit balans raken van de Nitric Oxide van L-Arginine. Het testen van de homocysteine is dus belangrijk. Verhoogde waardes van de homocysteine vernauwen bloedvaten en kunnen bloed stolling problemen veroorzaken.Wat de meesten ook weten die een B12 tekort hebben en het gevaar van een te hoge homocysteine kennen.
Problemen met de Methylatie cyclus MTHFR
De combinatie van de MTHFR genmutatie C677T en Factor V Leiden geeft een nog grotere kans op trombose en dus ook AVN dan iemand die deze genmutatie niet heeft.
Andere oorzaken van AVN zijn auto-immuunziekten en chronsiche ontstekingen.
Het botje wat is aangetast in de voet bij mijn kind wordt nogal luchtig over gedaan. Omdat de groei er nog lang in zit en de huidige orthopeed er geen kaas van heeft gegeten na het geven van de naam van de ziekte, niet verder zoekt en ook geen uitgebreide oplossingen kan bieden, ben ik aan het rond zoeken in binnen- en buitenland naar mogelijkheden.
Mocht jij bovenstaand (her)kennen gelieve mij dan te berichten (mag ook via PB).
Groetjes,
Vlindertje
Edit: ik kan geen enkele link vinden tussen Kohler disease en Lyme. Voor zover ik weet is de ziekte van Kohler dus niet verbonden met de Borrelia / als gevolg van een besmetting met de Borrelia. Maar misschien zijn er die andere bronnen vinden hierover.