tandenknarsen

Voor algemene onderwerpen over gezondheid die niet te maken hebben met Lyme-Borreliose.
johnvz

tandenknarsen

Berichtdoor johnvz » Zo 08 Jan 2017, 15:00

Mijn tandarts roept al jaren dat ik aan tandknarsen (bruxisme) doe. Zelf ben ik me van geen kwaad bewust, maar blijkbaar doe ik dit 's nachts, onbewust.
Nu ben ik er altijd vanuit gegaan, dat dit stress gerelateerd zou zijn, hoewel ik dat ook weer niet zo kon plaatsen. Eigenlijk heb ik er verder nooit zoveel aandacht aan geschonken.
Maar nu las ik onlangs, dat tandknarsen veel voorkomt bij Lyme patienten. Tja, als de vork zo in de steel zit...
Nu ben ik benieuwd of er meer zijn die hier 'last' van hebben. En weten jullie ook hoe de connectie lyme - tandknarsen precies in elkaar steekt? Ik bedoel: waarom zou je als lyme patient (onbewust) gaan tandknarsen? Welk mechanisme zit hier achter?

VerlorengezondheidM

Re: tandenknarsen

Berichtdoor VerlorengezondheidM » Wo 25 Jan 2017, 10:06

@Johnvz en anderen,

Ik kom net terug van de tandarts en er zijn allemaal stukken porselein van mijn tanden af en dat komt door tandenknarsen volgens de tandarts.

Aan de AB zou het volgens de tandarts niet liggen....

Volgend consult gaan mijn tandarts en ik het eens rustig over tandenknarsen hebben en dan wil ik het gelijk over mijn kaakbot afname hebben, wat volgens hem door bacteriën en virussen (en schimmels?) kan komen.

De tandarts had het wel over mijn kaakspieren maar hoe dat mechanisme precies in elkaar steekt weet ik niet, het kan ook nog stress gerelateerd zijn of van de Lyme.

Ik ben mij overigens niet bewust van tandenknarsen.

Groetjes VGM
Lyme Test Negative?
It Still May Be Lyme Disease!

Na 19 jaar onbehandeld rondlopen met een klinisch ziektebeeld: Chronische Lyme, Q-koorts, Bartonella, Babesia, Anaplasma, Chlamydia, Mycoplasma, Rickettsia, Yersinia, Coxsackie A16+ B, HHV-6.

Zoya

Berichtdoor Zoya » Vr 03 Feb 2017, 12:26

Ik heb ook al jaren last van tandenknarsen, geen idee of dit een direct gevolg van de Lyme is. Het kan natuurlijk een indirect gevolg zijn, door stress ga je ook knarsen en als je chronisch ziek bent ben je altijd erg gespannen.
Bij mij helpt het dragen van een splint/ bitje, veel minder pijn in de kaak sinds ik dat draag en je tanden worden beschermd.

VerlorengezondheidM

Berichtdoor VerlorengezondheidM » Do 09 Feb 2017, 14:45

Zoya schreef:Ik heb ook al jaren last van tandenknarsen, geen idee of dit een direct gevolg van de Lyme is. Het kan natuurlijk een indirect gevolg zijn, door stress ga je ook knarsen en als je chronisch ziek bent ben je altijd erg gespannen.
Bij mij helpt het dragen van een splint/ bitje, veel minder pijn in de kaak sinds ik dat draag en je tanden worden beschermd.

I.v.m. tandenknarsen ga ik z.s.m. een bitje aan laten maken bij de tandarts a 300,-

Courage!
Lyme Test Negative?
It Still May Be Lyme Disease!

Na 19 jaar onbehandeld rondlopen met een klinisch ziektebeeld: Chronische Lyme, Q-koorts, Bartonella, Babesia, Anaplasma, Chlamydia, Mycoplasma, Rickettsia, Yersinia, Coxsackie A16+ B, HHV-6.

hope

Berichtdoor hope » Vr 10 Mar 2017, 01:11

Mijn dochter doet dit ook...
Wel 4 tekenbeten gehad...
Momenteel geen geld om haar ook te laten testen met de Duitse testen...
Wie weet op welke site je zoiets tegen tanden knarsen goedkoper kan bestellen?

johnvz

Berichtdoor johnvz » Vr 10 Mar 2017, 14:31

Ik heb het niet geprobeerd, maar er zijn van die goedkope anti snurkbeugeltjes. Dan ben je voor een paar tientjes klaar. Als het doel is dat de tanden en kiezen elkaar niet mogen raken dan zou dit best wel eens kunnen werken. Er zijn legio aanbieders in deze categorie, bijv deze:
http://mrantisnurk.nl/product/anti-snur ... 0wodhW8FZw

hope

Berichtdoor hope » Za 11 Mar 2017, 00:21

Echt voor tandenknarsen? Want snurken doet ze niet :lol:

johnvz

Berichtdoor johnvz » Za 11 Mar 2017, 07:50

Het idee is hetzelfde. Als antisnurk beugel zorgt het ding ervoor, dat de onderkaak iets verder ten opzichte van de bovenkaak gepositioneerd wordt. Alsof je een 'centenbakje' hebt. Ik meen dat je dat (eenmalig) kunt instellen bij die goedkopere beugels.
Niet doen, want dat is erg oncomfortabel en je zet spanning op je kaakgewricht. Als ik het goed begrijp, kan je zo'n ding ook met een normale beet gebruiken, waarbij het er alleen voor zorgt dat boven- en ondertanden elkaar niet raken. En dat is wat je wilt.
Maar goed, ik heb het zelf niet geprobeerd. Die snurkbeugels is een hele industrie dus je kunt er legio foto's en filmpjes van vinden om te bekijken.

Karin

Berichtdoor Karin » Za 11 Mar 2017, 10:47

Mijn tandarts heb ik er nog niet over gehoord, maar ik merk dat er aan een voortand aan de helft een scherp geribbeld randje komt, dus ik vermoed dat dat wel van tandenknarsen komt. Ik zal het de volgende keer eens vragen als ik er ben.

hope

Berichtdoor hope » Ma 13 Mar 2017, 09:41

Dank je, john!

Terug naar “Gezondheid Algemeen”