Methylatie

Voor algemene onderwerpen over gezondheid die niet te maken hebben met Lyme-Borreliose.
Eus

Methylatie

Berichtdoor Eus » Zo 02 Apr 2017, 21:21

Meer en meer kom ik er achter dat ik problemen heb met methylatie. Waarschijnlijk heeft het te maken met mijn COMT en MTHFR-genmutaties. Het is een onderwerp, waar ik tot drie jaar geleden nog nooit van gehoord had. Op buitenlandse fora las ik dat bij aanhoudende Lyme-gerelateerde klachten er sprake kon zijn van COMT en MTHFR-problemen. Ik denk inderdaad dat dit het geval is. Sinds het behandelen / rekening houden met een onderdeel is van mijn behandeling, maak ik weer kleine stapjes vooruit.

Een afwijking van het MTHFR-gen geeft verminderde functie van dit MTHFR-enzym.
Hierdoor kan er geen of verminderd bio-actief foliumzuur gevormd worden.
Dit kan grote gevolgen hebben voor de gezondheid. 5-MTHF, de bio-actieve vorm van foliumzuur is nodig voor het lichaam om zelf bio-actief vitamine B12, methylcobalamine aan te maken.

Deze genmutatie heeft gevolgen voor:
Methylatie Het proces in het lichaam dat zorgt voor de aanmaak van antioxidanten, het verwerken van gifstoffen , en de aanmaake van dopamine, serotonine, melatonine, noradrenaline en adrenaline
Kwaliteit van het immuunsysteem
Het vermogen om het lichaam te ontgiften
DNA opbouw en –reparatie/regeneratievermogen
Het vermogen om neurotransmitters te produceren
Het vermogen om energie, ATP (spierbrandstof) te maken
Het vermogen om zelf biologisch actieve vitamine B12, methylcobalamine, te kunnen maken

Methylatie
Veel gifstoffen binden zich met koolstofverbindingen, methylgroepen genaamd (dit heet methylatie). Lood en arsenicum bijvoorbeeld, maar ook hormonen worden op deze manier ontgift. Methylatie of methylering is een organisch chemische reactie waarbij een methylgroep aan een molecule wordt toegevoegd. Een methylgroep is een functionele groep, afgeleid van methaan (CH4). Het bestaat uit één koolstofatoom en drie waterstofatomen en heeft de formule CH3.

Afvalverwerkingsfabriek werkt onvoldoende.
Wanneer deze biochemische afvalverwerkingsfabriek niet goed werkt, als gevolg van overbelasting of gebrek aan voedingsstoffen, maakt het lichaam schadelijke stoffen aan. Een voorbeeld hiervan is de stof homocysteïne. Dit kan het resultaat zijn van een probleem met de methylatie.

Homocysteïne: boodschapper van slecht nieuws
Homocysteïne is een aminozuur dat in het menselijke lichaam aangemaakt kan worden uit een ander aminozuur, te weten methionine. Die omzetting gebeurt met behulp van enzymen. Onder normale omstandigheden wordt het geproduceerde homocysteïne weer omgevormd of afgebroken zodat de hoeveelheid in het lichaam niet toeneemt.

Verloopt dit proces onvolledig dan kan homocysteïne in het bloed blijven circuleren. Een verhoogd homocysteïne-gehalte (verhoogd homocysteïne) kan ontstaan door genetische afwijkingen, maar ook door een gebrek aan foliumzuur, vitamine B6, B2, B12, N-acetylcysteine en TMG (trimethylglycine). Deze hebben namelijk een functie als co-enzym bij de afbraak van methionine. Met het toenemen van de leeftijd neemt het 'normale' homocysteïne-gehalte toe: met zo' n 5 tot 10% per 10 jaar.

Het normale homocysteïne-gehalte in het bloed wordt in Engeland en Amerika steeds meer gesteld op 7 µmol/liter voor mannen en 6 µmol/liter voor vrouwen. Een waarde boven de 15 µmol/liter is te hoog. Dit gehalte moet wel bepaald zijn wanneer iemand 12 uur lang niet gegeten of gedronken heeft (nuchter is). Patrick Holford stelt dat als de waarde rond de 3.5 µmol/liter is, er sprake is van een nog betere methylatie, die uw gezondheid ten goede komt.
Homocysteïne & Voeding
Groente, fruit en vooral kiemen (alfalfa, taugé, broccoli kiemen e.d.) bevatten stoffen die de waarden doen dalen. De meest effectieve anti-homocysteïne producten zijn:
Gekiemde groenten (zoals alfalfa), avocado, cottage cheese, ricotta, vis, oesters, peulvruchten, ei, uien, knoflook, noten, zaden (Chiazaad, Hennepzaad, sesamzaad, zonnebloempitten, pompoenpitten), algen, tarwekiemen, gevogelte, broccoli, koolsoorten, witlof, bladgroenten, hele graankorrels en muesli(volle graanvlokken) en asperges.

Als er, ondanks verandering van de voedingsgewoonten, nog steeds sprake is van een verhoogd homocysteïne-gehalte dan is aanvulling van de hierboven genoemde voedingsstoffen noodzakelijk. Een chronisch teveel aan homocysteïne is een belangrijke risicofactor voor hart- en vaatziekten. Maar het blijkt ook een boodschapper van slecht nieuws voor nog veel meer ziekten.
Meerdere oorzaken
De oorzaak van een te hoog homocysteïne-gehalte is een verstoorde omzetting van homocysteïne op basis van erfelijke enzymmutaties. Een erfelijk verhoogd homocysteïne-gehalte treft vaak jonge mensen. Daarnaast is het ook mogelijk dat een hoge homocysteïne ontstaat door omgevingsfactoren zoals voedingsgewoonten (te weinig groenten, onvoldoende volkoren producten, 10 tot 15 kopjes koffie per dag, gebakken vetten, etc.).

Als ‘oorzaak’ voor hoge homocysteïnewaarden wordt naast een tekort aan B2, B6, B11 en B12 ook genoemd: hormoonpreparaten (de pil, androgenen, levo-dopa), bepaalde reguliere medicatie, alcoholmisbruik en roken. In wezen verbruiken deze ‘veroorzakers’ de hierboven genoemde vitaminen waardoor er een tekort ontstaat.

Homocysteïne kan ook verhoogd raken door een tekort aan o.a. de zogenaamde methyldonoren; zoals N-acetyl cysteine (NAC) en TMG (trimethylglycine). Dit betekent dat de genoemde metyldonoren ook het risico op hart- en vaatziekten bij een grote groep mensen kan laten dalen.

Bron; http://www.natuurdietisten.nl/news_article.php?cod=398

http://b12vitaminetekortpodium.blogspot ... rse-b.html

Vier korte Engelstalige filmpjes om uit te leggen wat methylatie is en waar het fout kan gaan

https://www.youtube.com/watch?v=o4uqEDK6BvM

https://www.youtube.com/watch?v=kZXKNYSXBCs&t=2s

https://www.youtube.com/watch?v=hhclZ-8 ... e=youtu.be

https://www.youtube.com/watch?v=Eh1ea-q8nu8

wombat

Re: Methylatie

Berichtdoor wombat » Di 11 Apr 2017, 21:28

Ik heb ook verhoogde homocysteine. Ik had altijd een gezonde levenswijze: niet roken, niet drinken, veel groenten en fruit. Ik heb ook geen vitaminetekort, maar sinds lyme is het foliumzuur wel fors gezakt.
Ik zie dan ook een genetisch defect als oorzaak van vele aandoeningen...

Eus

Berichtdoor Eus » Za 29 Apr 2017, 22:59

Mooie presentatie, video hierover volgt nog;

http://norvect.no/lyme-disease-genes-making-ill/

Sproetje

Berichtdoor Sproetje » Ma 08 Mei 2017, 18:54

Eus

Berichtdoor Eus » Vr 12 Mei 2017, 10:50

Ik ga een Estronex test laten doen; http://www.ganzimmun.de/labor/aktuelles ... _file=4916 en een 23andme-test https://www.23andme.com/en-eu/ om meer te weten te komen over mijn methylatie.

Josie

Berichtdoor Josie » Vr 12 Mei 2017, 15:52

Succes Eus!
Bij mij hebben de 23andme resultaten ook de nodige sturing gebracht! :)

Hou er rekening mee dat het vnl. slechts om kansberekeningen gaat en er bij de meeste eventuele morfologieën vaak aanvullend onderzoek en/of uitproberen nodig is om te weten of het voor jou wel of niet werkelijk een probleem vormt.

Had je al besloten waar je de resultaten van 23andme gaat laten interpreteren? Er zijn verschillende sites waar het kan.

De resultaten kunnen in het begin best wel overweldigend zijn. :mrgreen:

Wat is die estronex test voor test? Mijn Duits is onvoldoende.

Josie

Roxy

Berichtdoor Roxy » Vr 12 Mei 2017, 16:52

Hallo Eus,
Eus schreef:Ik ga een Estronex test laten doen; http://www.ganzimmun.de/labor/aktuelles ... _file=4916 en een 23andme-test https://www.23andme.com/en-eu/ om meer te weten te komen over mijn methylatie.
Goed dat je dat gaat laten doen. Gaat dit onderzoek via Rotterdam of via de andere behandelende arts? Succes en sterkte gewenst!
~ I may not be there yet, but I'm closer than I was yesterday ~
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~
~ So encourage each other and build each other up - Positive connections ~

Eus

Berichtdoor Eus » Di 23 Mei 2017, 21:03

Josie schreef:Succes Eus!
Bij mij hebben de 23andme resultaten ook de nodige sturing gebracht! :)

Hou er rekening mee dat het vnl. slechts om kansberekeningen gaat en er bij de meeste eventuele morfologieën vaak aanvullend onderzoek en/of uitproberen nodig is om te weten of het voor jou wel of niet werkelijk een probleem vormt.

Had je al besloten waar je de resultaten van 23andme gaat laten interpreteren? Er zijn verschillende sites waar het kan.

De resultaten kunnen in het begin best wel overweldigend zijn. :mrgreen:

Wat is die estronex test voor test? Mijn Duits is onvoldoende.

Josie

Inderdaad gaat het om kansberekeningen en niet om voorspellingen welke ziektes ik in de toekomst ga krijgen. Nog geen idee waar ik de resultaten laat interpreteren, mijn behandelaar zal me daarover adviseren. Ik vond deze website leuk om te lezen over 23me; http://www.projectleven.nl/dna-test/

De Estronex-test is een urine test en wordt gedaan om te kijken naar methylatie.
Laboratorium analyse van de oestrogeenmetabolieten 2-, 4- en 16-Hydroxy-oestron alsook 2- en 4-methoxy-oestron. Ter bepaling van een verhoogd riscico op een borstcarcinoom of op andere oestrogeenafhankelijke tumoren. Uit deze parameters worden aanvullend de 2/16- hydroxy-oestrogeenratio alsook de methyleringsratio berekend.

Metabolieten vanuit de oestrogeenstofwisseling lijken een cruciale rol spelen bij de ontwikkeling van oestrogeenafhankelijke tumoren, zoals borstkanker. Vooral oestrogeenmetabolieten met sterke oestrogeenachtige effecten zoals 16- hydroxy-oestron vormen een risicofactor. Metabolieten zoals 4-hydroxyoestron worden bij onvoldoende methylering in de fase II detoxificatie in chinonen omgezet en kunnen mutaties veroorzaken in het DNA en dus het risico op kanker verhogen.
Een analyse van alle belangrijke oestrogeenmetabolieten zorgt ten eerste voor een gedetailleerd individueel inzicht in het oestrogeenmetabolisme en dient als basis voor preventieve maatregelen op het gebied van oestrogeenafhankelijke tumoren. Door dieetmaatregelen, zoals de consumptie van indool-3-carbinol houdende groenten, zoals broccoli, kan de verhouding worden verhoogd in de richting van 2-hydroxylatie en het risico op een oestrogeen afhankelijk carcinoom op de lange termijn verminderen.
De methyleringsverhouding kan worden verbeterd door substitutie van B vitaminen (B6 en foliumzuur).

De uitslagen dienen als basis voor een individuele therapie en moeten met een arts of therapeut worden besproken.

Indicaties:
- bij alle vrouwen boven de 30
- bij vrouwen met borstkanker in de familie
- ter algemene preventie

Roxy schreef:Goed dat je dat gaat laten doen. Gaat dit onderzoek via Rotterdam of via de andere behandelende arts?

Het gaat via een Rotterdamse, alternatief werkend arts. Ik heb altijd een "leger" aan behandelaren om mij heen.

Roxy

Berichtdoor Roxy » Di 23 Mei 2017, 21:16

Hallo Eus,
Eus schreef:
Roxy schreef:Goed dat je dat gaat laten doen. Gaat dit onderzoek via Rotterdam of via de andere behandelende arts?
Het gaat via een Rotterdamse, alternatief werkend arts. Ik heb altijd een "leger" aan behandelaren om mij heen.
Mooi goed geregeld Afbeelding!
~ I may not be there yet, but I'm closer than I was yesterday ~
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~
~ So encourage each other and build each other up - Positive connections ~

Eus

Berichtdoor Eus » Wo 24 Mei 2017, 11:25

Terug naar “Gezondheid Algemeen”