Warmte intolerantie bij de ziekte van Lyme

Voor algemene onderwerpen over gezondheid die niet te maken hebben met Lyme-Borreliose.
Roxy

Warmte intolerantie bij de ziekte van Lyme

Berichtdoor Roxy » Wo 03 Mei 2017, 19:35

Hersenletsel-uitleg http://www.hersenletsel-uitleg.nl/
Niet-Aangeboren Hersenletsel (NAH)
Warmte intolerantie / Niet-zichtbare gevolgen http://www.hersenletsel-uitleg.nl/gevol ... tolerantie

Warmte intolerantie komt ook voor bij de Ziekte van Lyme/neuroborreliose.
De ziekte van Lyme is een multi-systeem ziekte. Het kan leiden tot o.a. neurologische (zenuwstelsel/hersenen), dermatologische (huid), reumatologische (spieren en gewrichten), cardiologische (hart), opthalmologische (ogen) en psychiatrische klachten.

Dit interessante artikel geeft goede en herkenbare informatie. Ik kwam dit onlangs weer eens tegen en het geeft best veel duidelijkheid. Informatie die ik jaren lang heb gemist.
De zomers zijn jaren lang bij temperaturen boven de 23 graden een ramp (30(+) graden een hel zeg maar rustig) geweest.
Andere -gezonde- mensen begrijpen vaak niet wat warmte intolerantie is en denken nogal eens dat het aanstellerij is.
De laatste paar jaar is er bij mij een goede verbetering gekomen bij de warmte intolerantie en de klachten.
Wel een kleine noot ;) er bij zetten *er is in de laatste paar jaar in de zomers geen lange periode van we(k)en van 30+ graden achter elkaar geweest.

Dus met het voorjaar en een nieuwe zomer voor de deur :) 8-) :D .. let's go! Ik ben benieuwd hoe het dit jaar zal gaan.

Warmte intolerantie http://www.hersenletsel-uitleg.nl/gevol ... tolerantie
Klachten hebben of ziek zijn op warme dagen
Hoewel veel mensen genieten als de zon flink gaat schijnen en de temperaturen oplopen, zijn er mensen met hersenletsel en andere neurologische aandoeningen die juist deze dagen vrezen. Zij kunnen beperkende problemen ervaren in hitte of op warmere dagen of letterlijk ziek worden.

Wie hebben last van de warmte?
Zowel mensen met een dwarslaesie hoger dan T5 (vijfde borstwervel) als mensen met hersenletsel kunnen onwel worden bij warme dagen. Dat kan overigens ook bij een saunabezoek of tijdens een warm bad. Ook bij oudere mensen die minder goed kunnen transpireren of kinderen bij wie het lichaam de warmte nog niet goed kan kwijtraken, kunnen ziek worden van warm weer. Mensen die gebruik maken van bepaalde medicijnen als bloeddrukmedicatie, of schilkliermedicatie kunnen minder tolerant worden voor warmte. Mensen met overgewicht, waarbij de bloedsomloop al belast is, gebruiken meer energie en hebben het eerder warm.

Hypothalamus
De hypothalamus is verantwoordelijk is voor het regelen van de lichaamstemperatuur. Het regelt de juiste temperatuur in warme of koude omstandigheden. De hypothalamus stuurt signalen naar het lichaam om te gaan zweten als het te warm wordt, of kippenvel laten ontstaan om warmte vast te houden of rillen als het koud wordt.

Bij warme temperaturen kunnen de zenuwvezels minder goed signalen van en naar de hersenen doorgeven. Dit is met name een bekend fenomeen bij MS, Multiple Sclerose.

Een zenuwvezel is een draadachtige uitbreiding van een zenuwcel en bestaat uit een axon en bij de dikkere zenuwbanen, een myelineschede. Zowel in het centrale zenuwstelsel als in het perifere zenuwstelsel zitten zenuwvezels. In elke zenuw lopen bloedvaatjes.

Het bloed kan wat indikken bij warmte en daardoor minder makkelijk het lichaam doorbloeden en kan de prikkelgeleiding doen afnemen. De nog dunnere vezels, de ongemyeliniseerde vezels geven als informatie door de warmte perceptie. Ook zijn deze vezels van belang bij het sturen van de functies van bijvoorbeeld hart en bloedvaten, zweetklieren en de darmwerking.

Hersenstam
De hersenstam controleert en reguleert het autonome zenuwstelsel; ademhaling, hartslag, bloeddruk en bloedsomloop, reflexen van het zien en horen (schrikreactie) zweten, spijsvertering, lichaamstemperatuur, pupilgrootte. Met name bij warm weer zijn juist de zweetfunctie, de bloedsomloop, de lichaamstemperatuur zo belangrijk. Schade in de hersenstam heeft dus veel restgevolgen. Temperatuur disregulatie is daar één van maar niet bij alle hersenstamletsels.

Klachten bij neurologische aandoeningen
Klachten kúnnen zijn:
- zwakte
- vermoeidheid
* klachten van vermoeidheid of uitputting kunnen versterkt worden
- problemen in de cognitie (denken, concentratie en aandacht, plannen, overzicht houden)
* overprikkeling kan toenemen
- emotionele verandering
- problemen met het evenwicht
- problemen met het gezichtsvermogen
* wazig zien tot tijdelijk gezichtsverlies
- klachten als bij een zonnesteek - zie alinea hieronder
- onwel worden, bewusteloosheid

'Zonnesteek'
Met name uitdroging van het lichaam leidt tot een 'zonnesteek', denk aan transpiratie of te weinig drinken. De term zonnesteek is dubieus en verwarrend voor de verschillende stadia van hitte bevangen zijn. Een hitteberoerte, het laatste stadium, kan fataal zijn.

Stadia:
- hittekramp; buikpijn spierkrampen
- warmtestuwing; hoofdpijn, misselijk, rood hoofd
- hitte beroerte/warmte uitputting; verwardheid, bewusteloosheid, braken, grauwe klamme huid, insulten(toevallen), spierkrampen, lichaamstemperatuur van 40 °C of hoger, versnelde hartslag, snelle ademhaling, shock, hartdood

Als u tekenen hebt of bij een ander ziet van hitte/warmte-uitputting of hitteberoerte, moet u meteen koelen en spoedeisende medische hulp inroepen.

- verwardheid
- bewustzijnsverlies
- braken
- spierkrampen
- lichaamstemperatuur van 40 °C of hoger
- versnelde hartslag
- snelle ademhaling

Algemene maatregelen
- draag lichtgewicht katoenen kleding zodat de huid kan afkoelen
- vermijd zon op het hoofd en lichaam
- zoek een koele en rustige schaduwplek op
- drink voldoende, bij ouderen en zieken is wellicht een OBLI een oplossing om te helpen herinneren aan het innemen van drinken. Zie ook onze review pagina
- koel met ventilator, airco, natte doeken, koelvesten Hyperkwl e.a. koelproducten
- stop met activiteiten die inspannend zijn
- bij hitte bevangenheid zónder bewusteloosheid: veel drinken; zoutoplossingen of sportdrank, vermijd koude dranken! Koude dranken zorgen dat de huidvaten vernauwen waardoor warmte niet meer weg kan
- bij hitte bevangenheid mèt bewusteloosheid: niet drinken maar koelen! Bel een arts.
Maak een noodplan vooraf, wat te doen bij warmte mensen met hersenletsel kunnen minder goed denken en handelen bij warmte. Wees voorbereid. Houd de telefoon paraat met de ICE nummers.

Teken of fenomeen van Uthoff
Een stijging in de lichaamstemperatuur versterkt de vervorming van de zenuwsignalen van het lichaam bij mensen met o.a. MS. Dit wordt het teken of fenomeen van Uhthoff genoemd, naar Wilhelm Uhthoff die het verband ontdekte tussen hitte en problemen met het gezichtsvermogen, als wazig zien tot tijdelijk gezichtsverlies.

De symptomen worden slechts tijdelijk erger en verdwijnen wanneer het lichaam afkoelt. Het fenomeen kan zich voordoen bij elke neurologische afwijking die demyelinisatie veroorzaakt zoals MLD/leukodystrofie, acute gedissemineerde encephalomyelitis, TSP, maar ook bij normale veroudering.

Andere aandoeningen met warmte intolerantie
- Andrade-syndroom - warmte-intolerantie
- Hypofysevoorkwab hyperhormonotrophic syndroom - warmte-intolerantie
- Athabaskan ernstige gecombineerde immunodeficiëntie - warmte-intolerantie
- Bradbury-Eggleston syndroom - warmte-intolerantie
- Ectodermale dysplasie anhidrotic - warmte-intolerantie
- Ectodermale dysplasie, anhidrotic met T-cel immunodeficiëntie, autosomaal dominant - warmte-intolerantie
- Hay-Wells Syndroom - warmte-intolerantie
- Hay-Wells syndroom, recessief - warmte-intolerantie
- hypothalamus aandoening
- Hypothyreoïdie
- Lamellaire ichthyosis - warmte-intolerantie
- Lamellaire ichthyosis, autosomaal dominante vorm - warmte-intolerantie
- Lamellaire ichthyosis, type 1 - warmte-intolerantie
- Lamellaire ichthyosis, type 2 - warmte-intolerantie
- Lamellaire ichthyosis, type 3 - warmte-intolerantie
- Lamellaire ichthyosis, type 5 - warmte-intolerantie
- Navajo neurohepatopathy - warmte-intolerantie
- OLEDAID - warmte-intolerantie
- Hypofyse tumor - warmte-intolerantie
- Pretibiaal Myxoedeem - warmte-intolerantie
- Renon-Delille syndroom - warmte-intolerantie
- Weerstand tegen TSH - warmte-intolerantie
- Westers Athabaskan genetische ziekten - Warmte-intolerantie
- Thyrotoxicose
- Troell-Junet syndroom - warmte-intolerantie

Bronnen: Kim M, Ladenson P. Thyroid. In: Goldman L, Schafer AI, eds. Goldman's Cecil Medicine. 24th ed. Philadelphia, PA: Elsevier Saunders; 2011:chap 233.
Winkenwerder W Jr., Sawka MN. Disorders due to heat and cold. In: Goldman L, Schafer AI, eds. Goldman's Cecil Medicine. 24th ed. Philadelphia, PA: Elsevier Saunders; 2011:chap 109.
http://www.brainandspine.org.uk/heat-se ... mperatures
prof. dr. Jan M. KeppelHesselink; http://www.neuropathie.nu/diagnose/zenu ... dikte.html , http://www.ad.nl/ad/nl/4560/Gezond/arti ... itte.dhtml
http://www.merckmanual.nl/mmhenl/sec06/ ... h092c.html
~ I may not be there yet, but I'm closer than I was yesterday ~
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~
~ So encourage each other and build each other up - Positive connections ~

wombat

Re: Warmte intolerantie bij de ziekte van Lyme

Berichtdoor wombat » Do 04 Mei 2017, 11:10

Hallo Roxy,

Erg fijn dat je dit even aanhaalt. Ik ben extreem warmte-intolerant sinds lyme en ik draag bij zonnig weer steeds een hoedje. Enkele jaren terug kreeg ik op reis een sun stroke. Ik was op reis in Groot-Brittannië :lol: Hilariteit bij familie en vrienden :mrgreen:
Bij warm weer lijken mijn ligamenten slap te worden en uit te rekken. Als ik lang buitenblijf, kan ik ook niet slapen.

Ik ben maar al te blij met het frisse voorjaar en ik hoop op een koele zomer :geek:

Bij zeer warm weer, heb ik zeer lage lichaamstemperatuur , 35°

Roxy

Berichtdoor Roxy » Do 04 Mei 2017, 15:28

Hallo wombat,
wombat schreef:Enkele jaren terug kreeg ik op reis een sun stroke. Ik was op reis in Groot-Brittannië :lol: Hilariteit bij familie en vrienden :mrgreen:
Herkenbaar dat heb ik in het verleden gehad bij vakanties in Spanje en in de VS en tijdens een opleiding voor het werk in Zuid-Duitsland bij warm weer en hoge temperaturen. Ik ging tegen de vlakte en raakte een tijdje weg buiten bewustzijn. Men dacht toen aan een zonnesteek met oorzaak onbekend ;) :mrgreen:.

Daarna kon ik steeds slechter tegen hoge temperaturen en werd ik ziek en kreeg veel pijn in de zomer. In de periode 2003 tot 2013 heb daar behoorlijk last van gehad.
Warmte intolerantie was en is niet uit te leggen aan mensen of werkgevers men denkt vaak dat je 'koekoek' bent en ik heb regelmatig moeten aanhoren 'hoezo niet tegen de warmte kunnen en ziek worden door warmte'?, 'het is toch heerlijk en genieten van de zomer'? Tsja voor mij toen niet.

Ik herken opkomende specifieke klachten van warmte intolerantie als: misselijkheid, duizelig worden tegen randje van flauwvallen aan komen, stekende hoofdpijn, opkomende specifieke erge pijn in de aderen in het hele lichaam (begint bij de onder benen en gaat dan langzaam omhoog), spierpijn, erg gaan zweten, het gevoel krijgen dat het lichaam langzaam aan de kook raakt net als een snelkookpan, extra vermoeidheid.

Met de kennis van nu en van de afgelopen jaren is de oorzaak Lyme(Borrelia)/neuroborreliose, neurotoxinen, intoxicaties geweest. Ik heb lange tijd -jaren- met onbehandelde Lyme rond gelopen. De Hypothalamus werking is niet goed als gevolg van Lyme, neurotoxinen en intoxicaties en een niet goed werkende schildklier en niet goed werkend hormonaal-/endocrien systeem hebben daar ook invloed op http://www.stamcel.org/html/hypo.htm , http://www.stamcel.org/html/endocrien.htm
Hypothalamus is dé temperatuurregelaar van het lichaam https://www.hersenstichting.nl/alles-ov ... pothalamus , https://www.hersenstichting.nl/alles-ov ... s/functies
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~

wombat

Berichtdoor wombat » Vr 05 Mei 2017, 12:17

Hallo Roxy,

Bedankt voor al de linkjes. Toen ik de sunstroke kreeg, was het zonnig, de zon stak. Er stond echter een frisse wind en het was ook al avond. Ik zag eruit als een gekookte kreeft. Ik voelde mij onwel worden, lag de hele nacht wakker met overal pijnen. De dag daarna kwam de dokter naar het hotel en bleef ik in bed..

Mijn schildkliertesten zijn steeds normaal, maar mijn schildklier zwelt regelmatig op aan één zijde. Onder de schildklier krijg ik episodisch een onderhuidse zwelling: aan en uit. Het voelt rubberachtig aan en de huisarts heeft zoiets nog nooit meegemaakt. Hij weet niet wat het is.. Lyme is een complexe ziekte waarin neurotoxinen een belangrijke rol spelen

Roxy

Berichtdoor Roxy » Wo 17 Mei 2017, 14:01

Ook grote en snelle temperatuurwisselingen en hoge luchtvochtigheid en benauwde lucht https://www.buienradar.nl/nederland/gez ... ochtigheid en http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/lev ... -niet.html veroorzaken bij mij vaak klachten.
Gisteren en vandaag warm weer en vandaag plaatselijk tropische(?) temperaturen. Hier 27-28 graden en dat is geen feestje voor het lichaam. Gelukkig ;) is het van korte duur en komen er minder hogere temperaturen.
'Eerste tropische dag van 2017: meer dan 30 graden in Volkel' http://www.telegraaf.nl/binnenland/2818 ... 017__.html

Roxy

Berichtdoor Roxy » Za 27 Mei 2017, 22:42

Afbeelding

RTL Nieuws
27 mei 2017
Eerste landelijke tropische dag: 30 graden in De Bilt https://www.rtlnieuws.nl/nederland/eers ... in-de-bilt

NOS Nieuws
27 mei 2017
Op eerste tropische dag werd het zelfs in Den Helder meer dan 30 graden http://nos.nl/artikel/2175249-op-eerste ... raden.html

RTL Nieuws
27 mei 2017
Slaap je slecht door de hitte? Neem een warme douche https://www.rtlnieuws.nl/gezondheid/sla ... rme-douche

Wow 8-) #verbazingwekkend :D alle activiteiten die -gezonde- mensen kunnen doen met het erg warme weer of zich in de drukte, lange files begeven om bijvoorbeeld naar het strand te gaan en op het strand 'strandstoel aan strandstoel of handdoek aan handdoek' te moeten zitten dat is voor mij 'ver van mijn bed show' en niet mijn ding :)!
Afbeelding

Hier is de temperatuur van 30+ graden te veel voor het lichaam. Vanaf vanmiddag heb ik fors opkomende klachten gekregen. Er zit niets anders op dan binnen te blijven het rustig aan te doen en weinig tot niets te doen. Nog twee warme en of tropische en broeierige dagen. Daarna afkoeling en lagere temperaturen en kan het lichaam weer gaan bijkomen en herstellen.

Roxy

Berichtdoor Roxy » Ma 19 Jun 2017, 14:54

Hitteplan van kracht in groot deel van land. Lees meer http://www.telegraaf.nl/binnenland/2842 ... and__.html
Vermoeidheid

Vermoeidheid, concentratieproblemen, duizeligheid en hoofdpijn kunnen het gevolg zijn van aanhoudende hitte.
Schaduw

Het gezondheidsinstituut adviseert in het plan onder meer om voldoende water te drinken, dunne kleding te dragen, te smeren met zonnebrandcrème, lichamelijke inspanning 's middags (op het heetst van de dag) te beperken en in de schaduw te blijven.
Ik blijf binnen :) 8-) en ga als het goed voelt in de namiddag of in de avond als de zon weg is naar buiten.
Tot nu toe gaat het redelijk goed er zijn wat gebruikelijke lichte klachten ontstaan maar dat ben ik gewend en is goed te handelen.

Zonkracht
Wat is zonkracht?

De zonkracht, ofwel de kracht van de uv-straling, is de maat voor hoe fel de zon schijnt en wordt door het KNMI vastgesteld. In ons land komen we niet vaak boven de 7. In het zuiden van Europa is een zonkracht van 9 of 10 een stuk normaler. Wanneer er sprake is van zonkracht 3 kun je een ongeveer een half uur in de zon blijven. Bij zonkracht 5 is dat twintig minuten en bij zonkracht 7 een kwartier. Hoe hoog de zonkracht is, hangt af van de stand van de zon, het tijdstip van de dag, de dikte van de ozonlaag en bewolking.
Iedereen veel sterkte gewenst met het tropische weer en de hoge temperaturen!
De erg gekoelde winkels door airconditioning en dé muur van hitte waar je tegen aan loopt als je weer buiten staat blijft voor mij ook altijd een behoorlijke uitdaging!

Daisy

Berichtdoor Daisy » Ma 19 Jun 2017, 20:41

PFFFF Ja erg hè?
Wij hebben het dan extra moeilijk.
Ikzelf heb al jaren last van de warmte boven de 25 gr. Ik wist niet dat dit dus te maken heeft met de gevolgen van de Lyme te maken had.
Het hersengebiedje 'de hypotalamus' is daar verantwoordelijk voor.
Goed artikel Roxy ik heb het gelijk helemaal gelezen en uitgeprint. Ook voor mijn man is dit belangrijk om te lezen. Natuurlijk merk hij dat ik me in de warme periode nog beroerder ga voelen. Maar nu is er ook een duidelijke oorzaak. Voor mezelf ook erg interessant om hierover te lezen. De wetenschap dat het een oorzaak heeft vind ik al zo verhelderend. Dan kan ik het al beter verdragen.

Ik heb al veel gelezen over het hersengebied omdat de Amygdala bij mij ook erg overgevoelig reageert. Veel schrikreacties.
Ik heb het Gupta Amygdala retrainings programma een half jaar gevolgd, met goed resultaat. Het is niet over, maar wel al verbeterd, ik kan er beter mee omgaan omdat ik de oefeningen doe zodra het weer opspeelt.

Met deze warme dagen ga ik voor 10 uur heerlijk in de tuin genieten, en al zo vroeg mogelijk. Ontbijten in de tuin. Maar na 10 uur blijf ik binnen met de ventilator aan. Ik hou me zo rustig mogelijk. s'Avonds ben ik jammergenoeg al zo moe dat ik dan niet meer kan genieten. Dus deze dagen is het echt afzien. :oops:
En maar hopen dat deze hitte niet lang meer aanhoudt.

Daisy
Luister naar je lichaam.

Roxy

Berichtdoor Roxy » Za 16 Sep 2017, 16:26

September 2017 op de Herfsttoer http://www.weer.nl/nieuws/detail/2017-0 ... erfstweer/
Hoe anders 1 jaar geleden!
Vorig jaar was het zo rond 10 september warm tot zeer warm nazomerweer. Het landelijk hoofdweerstation De Bilt scoorde op 8 september een maximum van 27,6 graden, op 10 september werd het er 25,7 graden, op 12 september 28,1 graden en de toppers zouden 13 en 14 september worden met tropische maximumtemperaturen van respectievelijk 31,2 en 31,4 graden. In deze periode was er veel ruimte voor de zon met op de meeste dagen in De Bilt een maximale duur van 8 tot ruim 9 uren zonneschijn.
Een heel verschil met vorig jaar. Nog wat fijn nazomerweer was wel welkom :) geweest. Tot nu toe veel regen, vochtigheid en frisse temperaturen.

Roxy

Berichtdoor Roxy » Za 14 Okt 2017, 11:40

Prachtig nazomerweekend met kans op een warmterecord https://www.ad.nl/binnenland/prachtig-n ... ~a735bcad/ #heerlijk weer! #genieten van nazomer!
Zomers begin van de herfstvakantie http://www.weer.nl/nieuws/detail/2017-1 ... tvakantie/

Terug naar “Gezondheid Algemeen”