Was dit wel een hernia, of Lyme-gerelateerd?

Voor algemene onderwerpen over gezondheid die niet te maken hebben met Lyme-Borreliose.
Karin

Was dit wel een hernia, of Lyme-gerelateerd?

Berichtdoor Karin » Ma 29 Mei 2017, 16:08

Ruim 5 weken terug heb ik een acute hernia met zenuwbeknelling opgelopen. Tenminste, zo werd het genoemd. Ik vraag me sindsdien af of dat het wel is, of dat het ook Lyme-gerelateerd zou kunnen zijn.

Even de situatie:
Op donderdag heb ik met véél te veel inspanning in mijn eentje duwend twee caravans van plaats gewisseld op grind. Dat gaat nogal zwaar, kan ik je vertellen. ;)
Vrijdag nergens last van.
Zaterdag echt enorm veel spierpijn in vooral mijn rechterbeen, zo'n beetje vanaf de bil tot de knie. Leek me te wijten aan mijn domme actie van donderdag.

Zondag nog veel meer pijn, nu vanaf boven de bil tot en met het onderbeen. Ik heb nog weten te ontbijten, heb 2 paracetamol genomen en besloot toen m'n infraroodsauna in te gaan (want dat helpt nog wel eens tegen pijn), maar ik heb daar 10 minuten zitten te huilen van de pijn en heb me toen naar bed weten te slepen waar ik nog een potje doorgejankt heb. Toen ik redelijk bedaard was familie gebeld, omdat ik me niet meer van bed af zag komen maar wel medicijnen en eventueel iets te eten nodig zou hebben.
Ondertussen wat gegoogled, en ik zag dat mijn klachten op hernia leken. Ook omdat ik inmiddels merkte dat mijn onderbeen en voet wat tintelden en doof aanvoelden. Maar zo lang er geen uitval was, was een arts bellen niet nodig. Oké.
Toen mijn moeder eenmaal gebracht was door mijn broer, en ik naar de wc wilde, bleek mijn been wel uitval te vertonen, want ik kon er niet meer op staan. Gelukkig heb ik krukken in huis, dus met behulp daarvan kon ik wel naar de wc. Maar dus toen toch de huisartsenpost maar gebeld (natuurlijk is het weer weekend).
Verhaal gedaan, en of ik naar ze toe wilde komen. Geen idee hoe, want ik kon niet rijden, en mijn moeder heeft geen rijbewijs. Mijn broer was inmiddels niet meer in de buurt. Toen ik opmerkte dat ik dan wel een taxi zou regelen, werd er weer overlegd, en hoefde ik niet te komen. Conclusie voor nu was: acute hernia met zenuwbeknelling, gebruik 4 x per dag 1000 mg paracetamol, en 2 x per dag 500 mg naproxen (dat had ik in huis). Probeer te blijven bewegen, juist niet zoals vroeger bedrust nemen. Mocht het tegen 17 uur nog niet gaan, dan kon ik alsnog bellen, en had ik wel moeten komen, want dan kon ik spierverslappers krijgen maar ze mogen alleen medicijnen voorschrijven als ze je gezien hebben.
Uiteindelijk ging het een paar uur later best redelijk met die pijnstillers.

In de loop van de week kwam de kracht in m'n been weer terug, en donderdag ben ik de pijnstillers af gaan bouwen en zaterdag gebruikte ik ze al niet meer. Wel gebruikte ik nog één kruk.
Een paar dagen later liet ik ook die kruk voor wat 'ie was.

Nu ben ik dus ruim 5 weken verder, en vraag me af of je zo snel van je hernia(-pijn) af kan zijn. Misschien heb ik mazzel gehad wat dat betreft.
Maar wel heb ik nog steeds geen gevoel in mijn kleinste twee tenen, de rechterhelft van mijn hak en het stuk voet ertussen, en een soort doof gevoel in een deel van mijn onderbeen en bovenbeen. Een soort 'brede lijn' van onder naar boven.

Nu weet ik dat het na een zenuwbeknelling een tijdje kan duren voordat je het gevoel weer terug hebt.

Ik ben van plan deze vraag nog bij mijn huisarts neer te leggen (of je zo snel van je hernia af kan zijn), maar ben dus benieuwd of het misschien ook een Lyme-gerelateerd iets kan zijn.

Roxy

Re: Was dit wel een hernia, of Lyme-gerelateerd?

Berichtdoor Roxy » Ma 29 Mei 2017, 16:32

Hallo Karin, jemig :? :oops: in je eentje 2 caravans duwend van plaats hebben gewisseld? dat kan voor een kwetsbaar lichaam een veel te zware belasting zijn geweest en daarna zeker behoorlijke klachten geven.

Er kunnen door de veel te zware belasting ook één of meerdere wervels in de -onder-rug zijn verschoven en klachten geven die lijken op een hernia en een zenuwbeknelling, ernstige pijn vanaf de bil tot en met de onder benen en uitval veroorzaken. Dergelijke klachten met uitval van het linker been heb ik in het verleden een keer gehad met als oorzaak verschoven wervels in de onderrug.
Een goede chiropractor aangesloten bij NCA kan controleren of alle wervels op de goede plaats staan of zijn verschoven en het behandelen.

Karin schreef:Ruim 5 weken terug heb ik een acute hernia met zenuwbeknelling opgelopen. Tenminste, zo werd het genoemd. Ik vraag me sindsdien af of dat het wel is, of dat het ook Lyme-gerelateerd zou kunnen zijn.
Of het Lyme gerelateerd is? Dat weet ik niet.

Ik was redelijk sterk in het gezonde leven. Ik had een goede spierkracht in het hele lichaam en in de spieren. Een zware stapel dossiers kunnen tillen en daarmee meerdere trappen-verdiepingen kunnen oplopen op kantoor tijdens mijn werkzame leven was geen probleem.
Bij mij is de spierkracht in het hele lichaam en in de spieren door ziekte behoorlijk afgenomen. Dat kan verschillende oorzaken hebben als opgelopen neurologische schade door Borrelia en of disfuntie bij ATP? en Mitochondriën? of anders?
Zwaar kunnen tillen of duwen is voor mij niet meer mogelijk. Een voorbeeldje een tas met boodschappen tillen of een boodschappenkar in de winkel duwen is gauw te zwaar voor de spieren.
Boodschappen halen die niet te veel wegen gaat in kleine hoeveelheden per keer en ik heb fietstassen op de E-fiets en dat gaat goed.
~ I may not be there yet, but I'm closer than I was yesterday ~
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~
~ So encourage each other and build each other up - Positive connections ~

Karin

Re: Was dit wel een hernia, of Lyme-gerelateerd?

Berichtdoor Karin » Ma 29 Mei 2017, 21:51

Roxy schreef:Hallo Karin, jemig :? :oops: in je eentje 2 caravans duwend van plaats hebben gewisseld? dat kan voor een kwetsbaar lichaam een veel te zware belasting zijn geweest en daarna zeker behoorlijke klachten geven.

Hmmmja... ik heb nog wel eens last van een gevalletje enorm eigenwijs, en 'dat kon ik toch vroeger ook', enzo... Dus dit had ik natuurlijk niet moeten doen. Ondanks dat het relatief lichte caravans zijn. Overigens bedenk ik me nu dat ik er maar eentje met de hand geduwd heb, die ander had ik met de auto weg gezet (geheugen, echt... gatenkaas). Maar nog steeds iets dat ik niet alleen had moeten doen.

Roxy schreef:Ik was redelijk sterk in het gezonde leven. Ik had een goede spierkracht in het hele lichaam en in de spieren. Een zware stapel dossiers kunnen tillen en daarmee meerdere trappen-verdiepingen kunnen oplopen op kantoor tijdens mijn werkzame leven was geen probleem.
Bij mij is de spierkracht in het hele lichaam en in de spieren door ziekte behoorlijk afgenomen. Dat kan verschillende oorzaken hebben als opgelopen neurologische schade door Borrelia en of disfuntie bij ATP? en Mitochondriën? of anders?
Zwaar kunnen tillen of duwen is voor mij niet meer mogelijk. Een voorbeeldje een tas met boodschappen tillen of een boodschappenkar in de winkel duwen is gauw te zwaar voor de spieren.
Boodschappen halen die niet te veel wegen gaat in kleine hoeveelheden per keer en ik heb fietstassen op de E-fiets en dat gaat goed.

Ik was ook behoorlijk sterk in mijn gezonde leven. Maar ik heb sinds ik ziek ben ook tijden gekend dat die boodschappentas niet te doen was. Wat dat betreft gaat het nu wel beter dan mijn slechtste dagen. Mijn lage energie is eigenlijk mijn grootste belemmering in mijn doen en laten. In dat opzicht kan ik beter in één keer twee tassen zware boodschappen halen (wel met de auto), dan in meerdere keren minder gewicht. Dat kost mij veel meer energie en is dus meer belemmerend.
Maargoed, doet verder niet ter zake eigenlijk. ;-)
Bedankt voor je reactie!

Terug naar “Gezondheid Algemeen”