Jodium tekort bij Lyme?

Voor algemene onderwerpen over gezondheid die niet te maken hebben met Lyme-Borreliose.
Roxy

Jodium tekort bij Lyme?

Berichtdoor Roxy » Wo 10 Dec 2014, 14:21

Hallo allemaal,

Een jodium tekort heeft sinds kort mijn belangstelling.
Een ME/CVS cardioloog heeft in het kader van wetenschappelijk onderzoek bij een groep mensen met ME onderzoek laten doen via ELN http://www.europeanlaboratory.nl/ naar onder andere schildklier, jodium, magnesium, enz.
Ik heb begrepen dat een aantal mensen een jodium tekort blijken te hebben. Is dat een marker? of specifiek en exclusief voor ME/CVS?

Veel reguliere internisten en endocrinologen vinden het onderwerp jodium en jodium tekort niet interessant. Zij hebben de visie dat een jodium tekort niet meer bestaat in Nederland en doen er geen bloedonderzoek naar.
Natuurartsen zijn wel op de hoogte van een jodium tekort en onderzoeken en behandelen het.

Bij het nalezen van het artikel van Dr Klinghardt kwam ik tegen (ik ben verbaasd :o ):
Ook jodiumtekort is bij Lyme-patiënten vaak aan de orde. Jodium, in een vierkantje van ca 25 cm2 op de huid aangebracht, moet 24 uur zichtbaar blijven. Hoe eerder uit beeld verdwenen, des te meer jodiumdeficiënt de patiënt is.

Praktiserend reumatoloog R.V. meldde in 2008 over jodium tekort https://www.youtube.com/watch?v=R2xr8RGDZAA
Publicatie van zijn hand in Medisch contact 'Het jodiumtekort is terug' http://medischcontact.artsennet.nl/arch ... -terug.htm
Bij diagnostiek moet meer oog zijn voor mogelijk gebrek aan jodium

Een substantieel deel van de bevolking van alle westerse landen kampt met jodiumdeficiëntie, zo blijkt uit rapporten van Wereldgezondheidsorganisatie WHO. Artsen moeten daarmee rekening houden bij de differentiaaldiagnose van hypothyreoïdie, euthyreoot struma en infertiliteit. Ook het chronische- vermoeidheidssyndroom en fibromyalgie kunnen ermee samenhangen.

Schildklier:
Jodium speelt een essentiële rol in de productie van de schildklierhormonen thyroxine (T4) en triiodothyronine (T3). Daarmee grijpt jodium aan op het metabolisme van mens en dier. Vooral de ontwikkelingsfase is er in sterke mate afhankelijk van.

Omzetting van T4 in T3 wordt gereguleerd door drie seleniumafhankelijke iodothyronine deiodinase iso-enzymen.8 9 Bij jodiumgebrek treedt door aanpassing van deze deiodinasesystemen en intrathyroïdale aanpassing een verschuiving op van de aanmaak van schildklierhormonen in de richting van T3. Dit is zeer adaptief, gezien de potentere werking van T3 en het feit dat T3 minder jodiummoleculen bevat. De hersenen, die afhankelijk zijn van T4-opname, worden relatief gespaard door versterkte expressie van een van de iso-enzymen. Hierdoor wordt de preferentiële T4-opname zo goed mogelijk gewaarborgd, ondanks het verminderde aanbod ervan.

Door deze aanpassingen blijven de T3-, T4- en TSH-spiegels in eerste instantie binnen het normale bereik. Ze worden alleen afwijkend bij een langdurig en/of ernstig jodiumtekort.10 In de meest uitgesproken vorm zal dit leiden tot het ontstaan van een IDD. Voordat deze situatie is bereikt, zal de verminderde synthesemogelijkheid al aanleiding zijn tot uitingen van hypo­thyreoïdie.

Zij jullie wel eens getest op jodium?
~ I may not be there yet, but I'm closer than I was yesterday ~
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~
~ So encourage each other and build each other up - Positive connections ~

Roxy

Re: Jodium tekort bij Lyme?

Berichtdoor Roxy » Wo 10 Dec 2014, 14:40

Wist je dat?

Praktiseren reumatoloog R.V. 'Eigen brood kan leiden tot jodiumtekort. Maar ook bij zwangeren, borstvoeding, mogelijk jonge kids, paleo, laag KH dieet. Hoezo geen probleem?'
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~

Roxy

Berichtdoor Roxy » Wo 10 Dec 2014, 15:09

'Signalen dat je een jodiumtekort zou kunnen hebben zijn zoals je al eerder hebt kunnen lezen pas zichtbaar als je gedurende een lange periode een zeer lage hoeveelheid jodium binnenkrijgt. Nadat de jodiumreserves in de schildklier uitgeput zijn ontstaat een jodiumtekort, waardoor de schildklier trager gaat werken en minder schildklierhormonen gaat aanmaken, wat ook wel hypothyreoïdie wordt genoemd. De meest voorkomende symptomen van een chronisch jodiumgebrek zijn:

Lusteloosheid
Moeheid
Sloomheid
Snel koud krijgen
Verminderd libido
Tragere hartslag
Droge haren
Haaruitval
Somberheid
Depressiviteit
Slechthorendheid
Abnormale gewichtstoename
Constipatie
Hese, diepere of krakende stem
Pafferig gezicht
Gezwollen ogen
Droge en opgezette huid
Dikke enkels
Spierpijn en spierkrampen
Geheugenverlies
Concentratiestoornissen

Als je vervolgens niets aan het jodiumgebrek doet kunnen er allerlei ernstige ziektes optreden, waaronder:

Struma
Trage schildklier
Overactieve schildklier
Geestelijke aandoeningen
Groei- en ontwikkelingsstoornissen
Overgevoeligheid voor straling
Miskramen
Sterfte in baarmoeder
Geboorteafwijkingen (zowel geestelijk als lichamelijk)
Obesitas
ADHD
Gehoor- en spraakstoornissen
Verhoogd risico op bepaalde vormen van hormoongevoelige kanker, zoals borstkanker, baarmoederkanker, eierstokkanker en prostaatkanker'
http://jessevandervelde.com/noodzaak-va ... an-tekort/

- - - - -

'Gezondheidsklachten als gevolg van jodiumtekort kunnen zijn: vermoeidheid, spierpijn, gewrichtsklachten, slaapproblemen, haaruitval, kouwelijkheid, oedeem in de benen, droog haar, droge huid, vergeetachtigheid, verstopping, migraine, menstruatieproblemen, bloedarmoede, mentale problemen (traagheid, depressie, apathie) en ADHD.

Bij vrouwen zijn ‘fibrocystic breast disease’ (de combinatie van mastalgie, bortscysten en verdikkingen in het klierweefsel) en borstkanker in verband gebracht met o.a. een jodiumtekort en hypothyroïdie. Verder kan iemand met te weinig jodium last krijgen van snel geïrriteerd zijn. Artsen beweren dan ook dat er een oorzakelijk verband is tussen de lichtgeraaktheid in onze maatschappij en jodiumtekort. Allemaal klachten die een aanwijzing kunnen zijn van een laag jodium.'
http://www.natuurdietisten.nl/news_article.php?cod=340

Roxy

Berichtdoor Roxy » Wo 10 Dec 2014, 15:13

Wist je dat?

In zeezout zit nauwelijks jodium http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/jodium.aspx

Sproetje

Berichtdoor Sproetje » Wo 10 Dec 2014, 16:49

Roxy schreef:Wist je dat?

In zeezout zit nauwelijks jodium http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/jodium.aspx

Hoi Roxy,

In keltisch zeezout zit het dan weer wel.
Niet meekoken in het eten maar er later aan toe voegen.

En neem af en toe wat spirulina

Wel oppassen omdat de borrelia virulent wordt van mangaan en dat zit ook weer in spirulina.
Als je onder behandeling bent voor borrelia is het niet zo'n groot probleem.

Lola Lyme

Berichtdoor Lola Lyme » Do 11 Dec 2014, 13:59

Roxy schreef:Zij jullie wel eens getest op jodium?

Niet getest; er is me wel radioactief jodium aangeboden :mrgreen: , maar daar heb ik voor bedankt ! ;)

Jodium Anekdote
Onderdeel van de slapstick die ze mijn leven noemen..

Terwijl ik pad was voor colloidaal zilver, ontmoette ik een man die dat compleet afkeurde. Na een kritische blik op mijn persoontje vroeg hij me of ik schildklierproblemen had. Ik vertelde hem dat ik die wel had gehad, lang geleden. Hij lachtte wat schamper en ging een gang met allerlei lades in. Toen hij 10 minuten later terug kwam werd er een potje geopend, er kwamen wat korreltjes uit, die moest ik maar nemen....

Nou binnen no time hartstikke beroerd, hartkloppingen tot en met, gelukkig stond er een stoel dat ik kon gaan zitten :(

Toen ik weer enigszins bij mijn positieven kwam, heb ik toch maar eens geinformeerd wat ik nou had ingenomen :roll:
Het bleek een homeopathisch middel op basis van zeesponzen en dat zit dus vol met jodium !

Na dit eerste shock effect bemerkte ik wel vermindering van een aantal klachten, waarbij het natuurlijk wel de bedoeling van die alleraardigste man was om een klant te werven, maar ik zoek mijn heil eerder in voeding:

22 Foods Highest in Iodine

Iodine is an essential mineral that’s vital to the proper functioning of the thyroid. The thyroid gland is responsible for managing growth and metabolism. An iodine deficiency can cause symptoms such as fatigue, high cholesterol, lethargy, depression, and swelling of the thyroid gland. Prevent this dangerous deficiency by eating the right amount of iodine rich foods each day.

Lees meer Bron: Bembu

Sinds ik oplet of ik door mijn voeding voldoende jodium binnen krijg, ben ik wel weer wat (oa rug?!?) klachten kwijt, ondanks dat ik volgens de reguliere medici al lang geen schildklierproblemen meer zou hebben. Of zijn die medici zich niet bewust wat een tekort aan jodium te weeg kan brengen? :shock:
Momenteel zijn die specifieke rugklachten, als het weer opspeelt, een indicatie dat er weer meer jodium genuttigd moet worden :D
♪♪♫♫ 'The soul always knows what to do to heal itself. The challenge is to silence the mind' ♫♫♪♪

Roxy

Berichtdoor Roxy » Do 11 Dec 2014, 14:53

@Lola Lyme,
Lola Lyme schreef:Of zijn die medici zich niet bewust wat een tekort aan jodium te weeg kan brengen? :shock:
Toen de praktiserend reumatoloog R.V. in 2008 vertelde en publiceerde over jodium tekort in Nederland werd dat door sommige collega's weg gelachen.
Medici weten anno 2014 weinig tot niets van een jodium tekort en wat het te weeg kan brengen.

Mij is opgevallen dat op een regulier laboratorium onderzoeksformulier jodium niet standaard in de lijsten staat. Het moet apart worden aangevraagd.

Doordat een bekende ME/CVS cardioloog dit jaar in het kader van een klein wetenschappelijk onderzoek, bloed- en urine onderzoek heeft laten doen bij een groepje ME/CVS patiënten naar onder andere schildklier TSH, T4, T3, anti TPO, Reverse T3, jodium, magnesium, selenium was ik meteen getriggerd. En was ik uiteraard nieuwsgierig naar de uitkomst of de cardioloog daarmee misschien een verband/oorzaak zou kunnen gaan leggen met ME (dat is niet te verwachten).
Een aantal mensen uit die groep heeft een jodium tekort echter zij krijgen geen voet aan de grond bij een reguliere internist, endocrinoloog in Nederlandse Ziekenhuizen. Dat verbaast mij dan ook ten zeerste.

PS ik vond een aantal te onderzoeken waarden door de bekende ME/CVS cardioloog erg opmerkelijk te noemen :).
Reverse T3 was er eentje van.
Daar hebben reguliere huisartsen, internisten, endocrinologen geen medische kennis van.
Wel bekend bij complementaire (AVIG http://www.avig.nl/ ) artsen/behandelaars http://vgns.info/hypo-of-hyper/ervaring ... -abng-2000
Meer waardevolle informatie http://vgns.info/

Anne-roos

Berichtdoor Anne-roos » Do 11 Dec 2014, 18:06

Hoi Roxy.
Je zou een, mogelijk, jodiumtekort aan kunnen vullen, inderdaad, door het gebruik van Keltisch Zeezout. Ik gebruik dit zelf ook al maanden omdat het ook een gezond zout is. Het bevat wel 75 verschillende mineralen w.o jodium en magnesium en juist het minste natrium. Ik kook ermee en poets er ook mijn tanden mee. Het is door de vele mineralen goed voor het tandvlees en bouwt het glazuur weer op. Het bevordert de aanmaak van maagzuur voor een goede spijsvertering, enz. Ik gebruik het ook in een zgn. Sole. Kijk eens op http://www.keltischzeezout.com.
Groetjes.

Roxy

Berichtdoor Roxy » Vr 12 Dec 2014, 13:23

@Anne-roos,
Dank voor de tips en link met informatie!

Lola Lyme

Berichtdoor Lola Lyme » Za 13 Dec 2014, 10:33

Anne-roos schreef:Je zou een, mogelijk, jodiumtekort aan kunnen vullen, inderdaad, door het gebruik van Keltisch Zeezout. Ik gebruik dit zelf ook al maanden omdat het ook een gezond zout is. Het bevat wel 75 verschillende mineralen w.o jodium en magnesium en juist het minste natrium. Ik kook ermee en poets er ook mijn tanden mee. Het is door de vele mineralen goed voor het tandvlees en bouwt het glazuur weer op. Het bevordert de aanmaak van maagzuur voor een goede spijsvertering, enz. Ik gebruik het ook in een zgn. Sole. Kijk eens op http://www.keltischzeezout.com.

De mineraalrijke zouten kan je toch beter niet meekoken? :roll:

Himalayazout is mijn favoriet :D
Bevat ook jodium, zie chemische analyse Himalayan Crystal Salt

The 13 Amazing Health Benefits of Himalayan Crystal Salt, the Purest Salt on Earth of
De 13 geweldige gezondheidsvoordelen van Himalaya Crystal Salt, het zuiverste zout op aarde volgens Mercola
♪♪♫♫ 'The soul always knows what to do to heal itself. The challenge is to silence the mind' ♫♫♪♪

Terug naar “Gezondheid Algemeen”