EBV virus

Voor algemene onderwerpen over gezondheid die niet te maken hebben met Lyme-Borreliose.
Sproetje

EBV virus

Berichtdoor Sproetje » Za 23 Jan 2016, 15:51

Scientists Uncover How EBV Hides

Uit: Asian Scientist Magazine
2014

http://www.asianscientist.com/2014/05/i ... ides-2014/

QIMR Berghofer Medical Research Institute scientists have worked out how the Epstein-Barr virus (EBV) eludes our immune response.
Dr. Judy Tellam, a senior researcher in the Tumor Immunology group, led the international team which identified how the virus persists as a latent infection.
“We’ve always known that EBV maintains some of its proteins at such a low level that our immune system doesn’t kick in to destroy the virus,” Tellam said. “Effectively, the virus flies below our immunity’s radar.
“What this study has found is exactly how that process works - how a particular viral protein known as EBNA1 maintains that careful balance by limiting its own synthesis levels. It means the virus remains alive, while eluding our immune cells.”
.......
This paper is the cover story of the current edition of Nature Chemical Biology. The article can be found at: Murat et al. (2014) G-quadruplexes Regulate Epstein-Barr Virus–Encoded Nuclear Antigen 1 mRNA Translation.

Sproetje

Re: EBV virus

Berichtdoor Sproetje » Za 23 Jan 2016, 17:22

Interaction of Borrelia burgdorferi sensu lato with Epstein-Barr virus in lymphoblastoid cells.

Hulínská D1, Roubalová K, Schramlová J.

2003

Uit: Pubmed.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12630667

Abstract

Since the possibility of interruption of latent EBV infection has been suggested by the induction of the lytic virus cycle with chemical substances, other viruses, and by immunosuppression, we hypothesized that the same effect might happen in B. burgdorferi sensu lato infection as happens in Lyme disease patients with positive serology for both agents. We have observed EBV replication in lymphoblastoid cells after superinfection with B. garinii and B. afzelii strains after 1 and 4 h of their interaction. We found that viral and borrelial antigens persisted in the lymphoblasts for 3 and 4 days. Morphological and functional transformation of both agents facilitate their transfer to daughter cells. Association with lymphoblasts and internalization of B. garinii by tube phagocytosis increased replication of viruses more successfully than B. afzelii and chemical inductors. Demonstration of such findings must be interpreted cautiously, but may prove a mixed borrelial and viral cause of severe neurological disease.

VerlorengezondheidM

Berichtdoor VerlorengezondheidM » Za 23 Jan 2016, 17:49

Beste Sproetje en anderen,

Interessante posting.

Mijn bloed uitslagen van de LTT auf herpesviren van IMD Berlin:

CMV en EBV waardes staan veel hoog en (re) actief, Varicella-Zoster staat ook te hoog en HHV-6 ook.

Bron:

http://www.imd-berlin.de/fachinformatio ... reger.html

Komen EBV / CMV/Herpes-virussen voor als co-infectie van Lyme?

Bedankt voor je informatie.
Lyme Test Negative?
It Still May Be Lyme Disease!

Na 19 jaar onbehandeld rondlopen met een klinisch ziektebeeld: Chronische Lyme, Q-koorts, Bartonella, Babesia, Anaplasma, Chlamydia, Mycoplasma, Rickettsia, Yersinia, Coxsackie A16+ B, HHV-6.

NMDA

Berichtdoor NMDA » Zo 24 Jan 2016, 14:01

VerlorengezondheidM schreef:Komen EBV / CMV/Herpes-virussen voor als co-infectie van Lyme?

Lyme kan net als sommige andere bacteriën kan de zogenaamde Jarisch–Herxheimer reactie veroorzaken met name door Lipopolysachariden die in het geval van Borrelia een variant daarop zijn namelijk Lipoproteïnen de welbekende Outer surface proteins die met Osp worden afgekort zoals OspA en OspB.

Die kunnen dus zo'n herxheimer reactie uitlokken en dat is eigenlijk gewoon een vorm van sepsis.

It resembles bacterial sepsis and can occur after initiation of antibacterials, such as mild silver protein, penicillin or tetracycline, for the treatment of louse-borne relapsing fever (80–90% of patients) and in tick-borne relapsing fever (30–40%). An association has been found between the release of heat-stable proteins from spirochetes and the reaction. Typically, the death of these bacteria and the associated release of endotoxins or lipoproteins occurs faster than the body can remove the substances.

Bron: Wikipedia

En bij Sepsis is bij recente onderzoeken gebleken dat er vaak virale reactivatie plaatsvindt. Met name de Herpes virussen staan hier bekend om dit noemt men overigens Virus Latency.

Maar ook de immuunonderdrukking van Borrelia alleen al kan die Virus Latency triggeren. Lyme kan op heel erg veel manieren je immuunsysteem onderdrukken en komt ook vaak samen met Anaplasmose wat ook weer je immuunsysteem verder onderdrukt. En die EBV en met name CMV onderdrukken ook weer op hun beurt je immuunsysteem. En de gemiddelde arts heeft hier geen enkel benul van.

Roxy

Berichtdoor Roxy » Zo 24 Jan 2016, 15:16

Hoi NMDA,
NMDA schreef:Maar ook de immuunonderdrukking van Borrelia alleen al kan die Virus Latency triggeren. Lyme kan op heel erg veel manieren je immuunsysteem onderdrukken en komt ook vaak samen met Anaplasmose wat ook weer je immuunsysteem verder onderdrukt. En die EBV en met name CMV onderdrukken ook weer op hun beurt je immuunsysteem. En de gemiddelde arts heeft hier geen enkel benul van.

Voor mij ook een interessant onderwerp. Mag ik je hierover een paar vragen stellen?
Als de gemiddelde (Lyme)arts hier geen enkel benul van heeft, een gegeven feit wat mij ook al regelmatig is gebleken, hoe kan en moet het een en ander dan goed worden behandeld en met welke middelen?

Is behandelen met verschillende soorten AB en antivirale middelen een optie?
Of kan de kracht ook liggen bij het versterken en of het weer aan de praat zien te krijgen van de werking van het immuunsysteem?
~ I may not be there yet, but I'm closer than I was yesterday ~
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~
~ So encourage each other and build each other up - Positive connections ~

Sproetje

Berichtdoor Sproetje » Zo 24 Jan 2016, 18:20

VerlorengezondheidM schreef:Komen EBV / CMV/Herpes-virussen voor als co-infectie van Lyme?

Heb het mezelf ook vaak afgevraagd hoe dat precies zit, ben er nog niet echt naar op zoek gegaan op pub med. e.d.
Maar op het vorige forum zag je bijzonder veel mensen met lyme en EBV/Herpes virussen

Ik geloof dat Maddy hier iets over had gepost bij co-infecties.

Eus

Berichtdoor Eus » Zo 24 Jan 2016, 18:28

Virusinfecties kunnen reactiveren tijdens een Lyme-infectie als het immuunsysteem onvoldoende werkt. En Lyme ondermijnt het immuunsysteem....

Sproetje

Berichtdoor Sproetje » Zo 24 Jan 2016, 18:39

Ja, maar hoe kan het toch dat er zoveel lymepatiënten zijn met virussen?

Waarschijnlijk door dat je het als lymepatiënt zijnde snel kunt oplopen met een spirocheet in je lichaam dat altijd maar je immuunsysteem onderdrukt.
Zou zoals bv het EBV een opportunist zijn?
Of is er meer aan de hand.

Dat vroeg ik me eigenlijk steeds maar af.

Wel heb ik gelezen dat er meer onderzoek nog naar moet komen.

NMDA

Berichtdoor NMDA » Zo 24 Jan 2016, 19:18

Sproetje schreef:Ja, maar hoe kan het toch dat er zoveel lymepatiënten zijn met virussen?
Waarschijnlijk door dat je het als lymepatiënt zijnde snel kunt oplopen met een spirocheet in je lichaam dat altijd maar je immuunsysteem onderdrukt.
Zou zoals bv het EBV een opportunist zijn?
Of is er meer aan de hand.

Dat vroeg ik me eigenlijk steeds maar af.

Wel zo'n 90% van de bevolking heeft ooit Epstein-Barr gehad en vaak wordt het gewoon als een griep virusje gezien aangezien een normaal functionerend immuunsysteem de infectie snel neutraliseert. Bij CMV is ongeveer 50% van de bevolking blootgesteld.

En deze virussen blijven voor altijd latent aanwezig en kunnen ten alle tijden weer actief worden. Dit heet Virus Latency. Maar in een van mijn comments hierboven ga ik er verder op in.
Voor mij ook een interessant onderwerp. Mag ik je hierover een paar vragen stellen?
Als de gemiddelde (Lyme)arts hier geen enkel benul van heeft, een gegeven feit wat mij ook al regelmatig is gebleken, hoe kan en moet het een en ander dan goed worden behandeld en met welke middelen?

Is behandelen met verschillende soorten AB en antivirale middelen een optie?
Of kan de kracht ook liggen bij het versterken en of het weer aan de praat zien te krijgen van de werking van het immuunsysteem?

Wel ik doelde meer op de reguliere artsen en infectiologen. Bij Lyme-Literate doktoren is dit gelukkig al veel minder het geval maar dan nog is er ook bij hun nog veel onwetendheid over virale heractivatie. Persoonlijk heb ik op eigen verzoek me via Elispot laten testen op EBV en CMV. Mijn EBV was actief (die Elispot kan tussen actieve en latente infecties onderscheiden) mijn CMV Elispot was ook positief maar dat is ouder vorm van Elispot die alleen maar kan aantonen of je er ooit eens aan bent blootgesteld en dan niet eens hoe hoog de immuun reactie is wat dat betreft is qua CMV een klassieke antilichamen test waarschijnlijk beter. En antibiotica is effectief tegen bacteriën en voor virale infecties dienen antivirale middelen gebruikt te worden.

Josie

Berichtdoor Josie » Zo 24 Jan 2016, 19:29

Hoi, ik testte ook positief op een actieve infectie (LTT) met o.a. een hoge SI voor EBV en Varicella zoster.
Verder was de IgG-waarde boven de 800 voor EBV en die van Varicella Zoster was boven de 2000.
Mijn lyme-arts zegt daarover: eerst de lyme weg, dan kan het immuunsysteem de virussen weer aan. Met eventueel middelen die het immuunsysteem verbeteren. Echter, als de SI van de LTT verder stijgt krijg ik misschien valaciclovir, m.n. tegen de Varicella Zoster.

Josie

Terug naar “Gezondheid Algemeen”