20 februari 2015
Acteur, Miro Kloosterman, Thijs Kramer, Ziekte van Lyme
Blog Diabetes on the Run http://www.diabetesontherun.nl/miro-klo ... ar-grenzen
Voor veel vrouwen is hij bekend als de nieuwe ster uit Goede Tijden, Slechte Tijden. Thijs Kramer is zijn naam in de Nederlandse soapserie. In het dagelijkse leven heet hij Miro Kloosterman en is de talentvolle acteur een inspiratiebron voor veel mensen. Vijf jaar geleden werd Kloosterman getroffen door de ziekte van Lyme. Hij zette alles op alles om deze slopende ziekte zijn lichaam uit te roeien. Met succes.
Marissa, medeoprichter van Diabetes on the Run, kent Miro als de vrolijke verschijning in de Kundalini yogalessen in Amsterdam. ,,Elke keer voordat ik de les binnenstapte, moest ik eerst even een kwartier bijkomen van de underwear poster van Miro die ik onderweg was tegengekomen. In vrijwel ieder bushokje hing voorheen namelijk een exemplaar”, lacht ze.
,,Maar los daarvan had ik al snel door dat Miro niet alleen mooi is van de buitenkant. Hij is één brok positivisme, en daarbij ook nog eens een enorme doorzetter. Door zijn sterke, vastberaden instelling had ik amper door dat hij door zo’n zware tijd aan het gaan was.”
‘Morgen voel je je vast weer beter’
Vijf jaar geleden werd Miro getroffen door de ziekte van Lyme. Daar waar hij voorheen over een grote dosis energie beschikte, was hij nu moe en lusteloos. Was het een burn-out, omdat hij te hard had gewerkt? Dokter na dokter adviseerde hem om rust te nemen, want in zijn bloed was niets vreemds te vinden. ‘Waarschijnlijk zit het tussen je oren’, ‘Stel je niet aan, neem eerst eens rust’ en ‘Morgen voel je je vast weer beter’ waren uitspraken die veelvuldig de revue passeerden.
Energielevel
Onbegrepen en tenietgedaan ging het verder bergafwaarts met Miro. Zijn energielevel bleef dalen en daarbij werd hij overvallen door allerlei andere kwaaltjes. Dit speelde vooral op in verschillende fases, maar de ups duurden steeds korter dan de downs. Hoewel hij al een groot vermoeden had, wist hij pas zeker dat hij aan de ziekte van Lyme leed, toen hij lotgenoten hoorde vertellen over de symptomen. ,,Het kon niet anders”, blikt Miro terug.
,,Ik heb vanaf dat moment alles op alles gezet om deze ziekte mijn lichaam uit te drijven, ondanks het feit dat de dokters zeiden dat ik niet aan Lyme hoefde te denken.”
Ander voedingspatroon
Miro begon zichzelf meer in de materie te verdiepen. Hij nam zo veel mogelijk informatie tot zich op het gebied van voeding, gezondheid en natuurlijke genezing (zie boekenlijst onderin). Met deze nieuwe kennis heeft hij zijn voedingspatroon stap voor stap aangepast. Hij schakelde over naar de veganistische voedingswijze. Gluten vermeed hij al langere tijd. ,,Ik eet alles puur en vers. In elk geval tijdelijk geen dierlijke producten”, vertelt Miro. ,,Vroeger at ik wel af en toe vlees en vis. Ook dronk ik wel eens eiwitshakes, omdat mij altijd was verteld dat dit een positieve uitwerking op mijn lichaam zou hebben. Nu weet ik dat het ook anders kan.”
Kuren
Ook was Miro zich bewust geworden van het feit dat zijn organen waren overbelast door toxiciteit. Daarom besloot hij een aantal kuren te gaan volgen. Dit om zijn organen te reinigen en zijn afvalstoffen langzaamaan te lozen. ,,Een darmkuur, nierkuur, leverkuur, parasietenbestrijding en candidakuren. En wanneer nodig, opnieuw.”
Vasten
Tevens is hij een aanhanger geworden van zowel intermediair als geheel vasten. Om de darmen af en toe ‘met vakantie’ te sturen om ze te laten bijkomen en onvolledige verteringsacties van maag, lever-gal en alvleesklier aan te sturen is dit een gezondheidsbevorderende voedingsactie. Dit hoeft niet voor iedereen zo te zijn, maar voor Miro werkt het perfect. ,,Ik nam veel tincturen, kruiden en supplementen. Maar wees hierbij wel bewust van de Herxheimer reactie; rustig opbouwen is van heel groot belang.”
Ochtendroutine
Naast het belang van de juiste voeding bracht Miro ook de nodige veranderingen aan in zijn levensstijl. ,,Zo is stress een dooddoener die ik probeer te vermijden. Daarbij bouw ik ook veel regelmaat in mijn leven en beweeg ik dagelijks. Voorheen kon ik van een wandeling al uitgeput raken. Nu gaat het goed en kan ik weer normaal sporten.”
Voortdurend bleef hij op zoek gaan naar een balans tussen rust en beweging. Verder had hij al een ochtendroutine waarbij hij onder andere mediteerde en verschillende soorten yogaoefeningen uitoefende. Tijdens zijn ‘Lymeperiode’ hield hij zich hier ook, waar en wanneer mogelijk, aan vast.
‘Everything is possible’
Pas na drieënhalf jaar werd door middel van bioresonantie in verschillende landen erkend dat Miro inderdaad de ziekte van Lyme had. ,,Sinds een jaar heb ik geen Lyme meer, maar ik zal er waarschijnlijk de rest van mijn leven een gezonde levensstijl op nahouden. Ik heb veel geleerd. Deze kennis kan ik niet alleen als mens, maar ook als acteur gebruiken.”
Waar Miro nadrukkelijk op wijst, is het belang van het luisteren naar het eigen lichaam. ,,Ga op zoek naar wat voor jou het beste werkt; ieder lichaam werkt anders. Maar blijf je lichaam en geest prikkelen met positivisme. Zoek je grenzen op en geef nooit op. Acceptatie van het moment is belangrijk, maar accepteer nooit dat iets niet mogelijk is. Everything is possible.”