Lyme kost samenleving bijna 20 miljoen per jaar

Voor informatie die te maken heeft met Lyme-Borreliose en/of co-infecties in artikelen en linkjes. Zoals youtube-video’s, websites, medische artikelen, blogs, artikelen over lyme en politiek, verouderd lyme-nieuws, etc.
Roxy

Re: Lyme kost samenleving bijna 20 miljoen per jaar

Berichtdoor Roxy » Za 13 Mei 2017, 18:03

Hallo Eus,
Eus schreef:Daarom is dit gehele onderzoek een aanfluiting in mijn ogen.

Vorig jaar kostte ik uitsluitend de zorgverzekering 10.000 Euro en dat was 5.000 Euro minder dan 2015. Als ik daarbij optel, wat ik zelf uitgeef en wat ik mijn pensioenverzekeraar en UWV kost, dan gaat dit echt om enorm hoge bedragen en is 20 miljoen een lachertje.
Eus schreef:
Ook houden jaarlijks ongeveer 1.000 patiënten langdurige klachten na behandeling. Deze langdurige klachten kosten jaarlijks 5,2 miljoen euro, 27% van de totale kosten. Deze beide groepen krijgen vaak duurdere behandelingen voorgeschreven, worden soms in het ziekenhuis opgenomen en kunnen vaker niet werken. Daardoor veroorzaken zij het grootste deel van de totale jaarlijkse kosten.

Als ze van vier jaar lang 1000 mensen nemen, zitten ze al over de 20 miljoen, of gaan ze er nu vanuit dat er ieder jaar weer 1000 mensen herstellen? :mrgreen:
Je hebt gelijk het is een flut onderzoek en berekening van het RIVM.
Ziek worden en chronisch ziek worden in NL heeft grote gevolgen voor mensen. Door ziekte kom je in een andere wereld terecht en kom je aan de zijlijn van de maatschappij te staan. Je mag meekijken niet meer meedoen en met regelmaat door Politiek Den Haag of gezonde mensen uit de maatschappij op de vingers getikt worden dat je vooral mee moet doen aan de werkende maatschappij...juist ;) hoe dan :roll:?
Dagelijks functioneren dat houdt in met kleine activiteiten is de laatste tijd wisselend op 50% voorheen waren dat lagere percentages. Ik heb :) een prachtige CV goed opgeleid en met brede werkervaring maar helaas met een gat in de CV van een paar jaar door ziekte. Welke werkgever zit in Nederland op zo'n nieuwe werkneemster te wachten?.. geen.
Oh ja, reken er nog niet eens bij wat de financiële schade is als mensen uiteindelijk in een uitkering komen dat is een enorme loonderving en bijvoorbeeld een eigen huis moeten gaan verkopen.
~ I may not be there yet, but I'm closer than I was yesterday ~
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~
~ So encourage each other and build each other up - Positive connections ~

Josie

Re: Lyme kost samenleving bijna 20 miljoen per jaar

Berichtdoor Josie » Za 13 Mei 2017, 19:51

Eus schreef:In dit onderzoek gaat het niet uitsluitend om de medicatie kosten maar ook om de lange termijn kosten voor arbeidsverlies...

Ze telden gezondheidszorgkosten (consulten artsen, paramedici, opname, thuiszorg en medicatie), eigen kosten patient (alternatieve zorg, huishoudelijke zorg) en productie verlies bij elkaar op.

Ik heb het RIVM laten weten, dat mijn kosten plaatje dan blijkbaar niet representatief is geweest voor hun studie…..

Eus,
Bedankt, ik begrijp nu dat de zin van de NOS: “De behandeling van deze patiënten kost 7,2 miljoen euro per jaar.” is verdraaid t.o.v. wat het RIVM er zelf over schrijft. Zou zo fijn zijn heh, als we konden vertrouwen op info uit de media! ;)
En als ik zelf ook het hele artikel van het RIVM had gelezen en niet alleen die van de NOS…

In de studie zelf staat ook nog:
https://academic.oup.com/eurpub/article ... m=fulltext

Per outcome, for an individual case the mean cost of disseminated LB and Lyme-related persisting symptoms was both around €5700; for EM and GP consultations for tick bites this was €122 and €53.

Josie

Terug naar “Artikelen en Linkjes”