Omroep Zeeland
26 mei 2017
Lymepatiënt: Soms wilde ik uit het leven stappen (video) https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/987 ... ppen-video
VLISSINGEN - Zo'n tweehonderd tekenbeten liep hij op tijdens zijn werk bij de veldpolitie van het regiokorps Zeeland. Inmiddels lijdt Vlissinger Ton Riemslag al ruim dertig jaar aan de ziekte van Lyme: een infectieziekte die besmette teken met zich meedragen en kunnen overbrengen op de mens.
Stropers pakken
"In de jaren tachtig lag ik veel in struiken en bossen om stropers te pakken. En ja, dan loop je risico op tekenbeten. Je haalde 'm er uit en je ging gewoon weer verder. Je wist niet beter in die tijd."
Geen juiste diagnose
Half jaren tachtig was er nog weinig bekend over de ziekte van Lyme die besmette teken over kunnen dragen. Er volgde dus ook geen juiste diagnose en behandeling voor de klachten die Ton Riemslag had.
Hondsberoerd
"Ik had aangezichtspijn die bijna niet te omschrijven is. Alsof m'n gezicht uit elkaar getrokken werd. Ik woog in plaats van honderd, nog maar zestig kilo. Ook had ik een voortdurende pieptoon in mijn hoofd. Ik was zo hondsberoerd dat er momenten waren dat ik uit het leven wilde stappen."
Meteen naar de huisarts
Er volgde een gang langs artsen in Nederland, Duitsland en België. "Pas in 2005 werd ik positief op de ziekte van Lyme getest. Ondanks alle antibiotica die ik al jaren krijg, ben ik nog steeds besmet en heb ik nog steeds klachten." Ton Riemslag raadt mensen aan meteen naar de huisarts te gaan na een tekenbeet. "Je krijgt twee weken antibiotica en dan is er niets aan de hand. Dat kan veel ellende voorkomen."
Microscooponderzoek
Tegenwoordig houdt Ton Riemslag zich bezig met het ontwikkelen van een test om Lyme beter te constateren. Dat is namelijk erg lastig, slechts zo'n dertig procent van de gevallen wordt herkend door de huidige test. Zijn doel is om, samen met anderen, een test te ontwikkelen die honderd procent betrouwbaar is: "We zijn al een heel eind met ons microscooponderzoek; ik geloof zeker dat het gaat lukken."
Kop van Schouwen
Sinds jaar en dag is de Kop van Schouwen de gevaarlijkste plek van Zeeland als het gaat om tekenbeten. Ook in 2017 worden vanuit deze regio de meeste tekenbeten gemeld op de website Tekenradar.nl. Bovenstaand kaartje laat alle meldingen sinds 1 januari zien. Klik op een teek voor extra info. Je kunt bijvoorbeeld zien hoe lang het geleden is dat deze locatie een piek vertoonde.
Lyme
In 2017 hebben inmiddels 44 mensen vanuit Zeeland gemeld dat ze door een teek zijn gebeten. In 9 gevallen was er sprake de verschijnselen die mogelijk kunnen leiden tot de ziekte van Lyme. Dat is vergelijkbaar met vorig jaar.
1,3 miljoen mensen een tekenbeet
Volgens het Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) krijgen jaarlijks ongeveer 1,3 miljoen mensen in Nederland een tekenbeet. Daarvan lopen 25.000 mensen de ziekte van Lyme op, dat is één op de vijftig. Het RIVM raadt aan om jezelf goed te controleren op tekenbeten als je in de natuur bent geweest. Hoe sneller een teek er uit wordt gehaald, hoe kleiner de kans dat de teek ziekteverwekkers overdraagt.