Sproetje
Ik vond jou topic over de vitamines ook heel fijn. Vooral omdat heel veel van mijn klachten blijkbaar met vitaminetekorten te maken hadden.
Maar er wordt veel geschreven over teveel of te hoge waarde, van de B1 is dat dis echt niet erg. Meestal is het ook een moment opname als je bloed wordt afgenomen.
De meeste vitamine B's zijn niet schadelijk, alleen met de B6 kan dat weleens wat klachten geven. Maar meestal verdwijnen ze al snel als je de B6 een tijdje minder ervan inneemt.
Verder een goed topic, ben ik blij mee! Ik heb in de afgelopen jaren er veel over geleerd en opgeslagen in mijn eigen documenten.
Vandaar dat ik het zo kan kopiëren.
En natuurlijk mag iedereen zijn eigen mening geven, dat doe ik ook!
Daisy
Vitamine B: De pro's en con's
Re: Vitamine B: De pro's en con's
Luister naar je lichaam.
Daisy schreef:Dit komt omdat het gebruik van suikers de behoefte aan thiamine vergroot.
Misschien moeten de mensen dan minder gaan snoepen?
Veel suiker neemt ook kalk uit je lichaam, dus zo gek zou dat nog nieteens zijn.

Daisy schreef:Maar er wordt veel geschreven over teveel of te hoge waarde, van de B1 is dat dis echt niet erg.
Bedoel je de link van mij?
Of bedoel je in z'n algemeen?
Daisy schreef:En natuurlijk mag iedereen zijn eigen mening geven, dat doe ik ook!
Oh, gelukkig
Hoi,
Even een citaat waarop ik reageerde van NMDA:
Ben ik de enigste hier met zulke hoge B1 waardes of is dit bij een van jullie ook het geval of hebben jullie soms erg lage B1 waardes?
Dat even ter geruststelling van NMDA had ik het bovenstaande bericht geschreven.
Een teveel is niet erg, je plast de B1 gewoon uit.
Maar waarom de één nu hoge waarde heeft dan de ander? Ja dat is nu eenmaal het verschil in mensen en omstandigheden je constitutie verschilt altijd met anderen.
Ik heb n.l. altijd een B12 tekort. Op de één of andere manier doe ik er nooit lang mee, hoeveel ik nu prik of slik.
Dus ik zou levenslang aan de B12 moeten. En echt als ik me dagelijks prik voel ik me stukke beter, geen terugval meer. Een ander zou dit niet nodig hebben. Ik dus weer wel!
Maar gelukkig wordt ik goed onder controle gehouden ook met mijn Vitamines. Elke 3 maaden wordt ik gecontroleerd.
Vandaar dat ik dit topic over vitamines een goed onderwerp vind. Maar het is ook een aparte wereld hoor, alles van de vitamines is met elkaar verbonden ze hebben elkaar allemaal nodig om hun werk goed te doen.
Daisy
Even een citaat waarop ik reageerde van NMDA:
Ben ik de enigste hier met zulke hoge B1 waardes of is dit bij een van jullie ook het geval of hebben jullie soms erg lage B1 waardes?
Dat even ter geruststelling van NMDA had ik het bovenstaande bericht geschreven.
Een teveel is niet erg, je plast de B1 gewoon uit.
Maar waarom de één nu hoge waarde heeft dan de ander? Ja dat is nu eenmaal het verschil in mensen en omstandigheden je constitutie verschilt altijd met anderen.
Ik heb n.l. altijd een B12 tekort. Op de één of andere manier doe ik er nooit lang mee, hoeveel ik nu prik of slik.

Dus ik zou levenslang aan de B12 moeten. En echt als ik me dagelijks prik voel ik me stukke beter, geen terugval meer. Een ander zou dit niet nodig hebben. Ik dus weer wel!
Maar gelukkig wordt ik goed onder controle gehouden ook met mijn Vitamines. Elke 3 maaden wordt ik gecontroleerd.
Vandaar dat ik dit topic over vitamines een goed onderwerp vind. Maar het is ook een aparte wereld hoor, alles van de vitamines is met elkaar verbonden ze hebben elkaar allemaal nodig om hun werk goed te doen.

Daisy
Luister naar je lichaam.
Daisy schreef:Een teveel is niet erg, je plast de B1 gewoon uit.
Dat is nu precies net wat er niet gebeurt, helaas.
Het kan geen kwaad om ook eens de nadelen te benoemen.
Het lijkt wel een taboe.
Daisy schreef:Vitamine B1, of thiamine, is een in water oplosbare vitamine, wat betekend dat de stof niet in het lichaam wordt opgeslagen.
Ja, dat is waar, maar wiki heeft het daar over de natuurlijke vorm van vitamine B
En niet over de chemische vorm
Synthetische vitamines:
https://www.organicconsumers.org/news/v ... c-vitamins
[....]
The B vitamins syndrome
B vitamins are water soluble compounds, serving as catalysts and cofactors in multiple enzymatic processes involved in energy production, hormones synthesis, neurotransmitters activation and many other critical metabolic functions. Because of their great appeal, B vitamins are commonly added to food stuff for enrichment of nutritional content. However, even though largely regarded as safe, B vitamins are now gaining the reputation as risky substances, particularly when applied in large concentrations. The most notable risk involving a B vitamin supplement is its potential excess, which ironically can cause depletion of other B vitamins, as well as toxic side effects.
For instance, excessive vitamin B1 can deplete other B vitamins, disrupt insulin and thyroid production. Excessive vitamin B3 has shown to cause liver damage. Megadosages niacin have also shown to adversely affect individuals who suffer from glaucoma, gout, liver disease and peptic ulcers. Note that megadosages niacin have been commonly prescribed today as an alternative medicine to lower cholesterol levels. Excess of synthetic vitamin B6 pyridoxine has shown to cause liver damage when used in long term "therapeutic" dosages (over 200 mg/daily). These so-called therapeutic potencies of B6 are currently available over the counter in stores nationwide. Even folic acid, which is regarded as safe and highly beneficial, could turn to be toxic in high doses (5-10 mg) with symptoms including bloating, nausea and upset stomach. High dosages of folic acid may also result in increased occurrence of seizures among individuals suffering from epilepsy.
Why the water soluble, presumably safe B vitamin supplement that can be exerted via the urine are nevertheless risky? Because as we've seen, synthetic vitamins lack the natural design of food based vitamins. Again, the body can only utilize vitamins as they naturally occur in food, regardless to whether these are water soluble or fat soluble. In their naturally occurring state, vitamins always appear in a group, balanced with other nutritional cofactors and in the right biological concentrations. In its natural form such as in plant food, a B vitamin is not only 100% safe and non-toxic, it is very unlikely that it will ever be absorbed in an excess.
Contrary to natural vitamins, their isolated synthetic equivalents are inherently problematic, There is no single vitamin manufacturer in the world that has yet figured out how to provide us with what nature has been providing us since the genesis of the human species: The right balance and complexity of nutrients. Regardless to how fancy, sophisticated and "advanced" a vitamin formula is, it can never be properly balanced and safely nourishing unless it is made with all naturally occurring ingredients as in food.
[.......]
Terug naar “Artikelen en Linkjes”