Immuunsysteem

Voor informatie die te maken heeft met Lyme-Borreliose en/of co-infecties in artikelen en linkjes. Zoals youtube-video’s, websites, medische artikelen, blogs, artikelen over lyme en politiek, verouderd lyme-nieuws, etc.
Henriëtte

Re: Immuunsysteem

Berichtdoor Henriëtte » Di 24 Okt 2017, 19:20

Hier nog info van de mooie site www.borreliose.nl m.b.t. het immuunsysteem;

De Borrelia burgdorferi heeft echter bijzondere genetische mechanismen om te overleven onder de aanvallen van het humorale en cellulaire immuunantwoord en een verandert milieu, zoals in een antibiotica omgeving.
Overlevingsstrategie

Details
Last Updated: 18 August 2017

De Borrelia burgdorferi is in staat om op verschillende wijzen te overleven en deze zijn o.a.:

het ontwijken van het immuunsysteem door het lokaliseren op plaatsen die niet toegankelijk zijn voor het immuunsysteem zoals intracellulair of in extracellulaire matrix.
het ontsnappen aan het immuunsysteem door een grote variatie in oppervlakte antigenen.
een verandering in T helper cellen respons als de oorzaak van de resistente vorm van Lyme Borreliose
een zichzelf voortplantende inductie van autoimmuniteit waardoor een infectie met Borrelia chronisch wordt. Dit wordt gesteund door het recente feit dat het Borrelia Osp A gelijk is aan het humane LFA-1 antigeen.
een andere haalbare hypothese is dat het immuunantwoord van de gastheer verandert of onderdrukt wordt om zodoende de bacterie te overleven.
de bacterie is in staat zich met een S-laag (glycoproteïnen) te bedekken waardoor de antigenen onzichtbaar worden voor het immuunsysteem
de bacterie kan granules afsplitsen, overgaan in L-vormen, blebs, mycoplasmen, cell wall deficient CWD, die geen antigenen bezitten omdat de celwand verdwenen. Dit gebeurt vooral in een bacteriostatisch of bacteriocid milieu door b.v. antibiotica concentraties

Sproetje schreef; Of is dat wanneer er geen lymeklachten meer zijn?

Ja, dat vraag ik me ook af....
Ik meen dat als het Igm niet meer aanwezig is dat de infectie al langere tijd actief is en aansluitend het Igg positief wordt.

Henriëtte
Laatst gewijzigd door Henriëtte op Vr 29 Dec 2017, 15:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Sproetje

Berichtdoor Sproetje » Wo 25 Okt 2017, 19:18

een zichzelf voortplantende inductie van autoimmuniteit waardoor een infectie met Borrelia chronisch wordt. Dit wordt gesteund door het recente feit dat het Borrelia Osp A gelijk is aan het humane LFA-1 antigeen.

Zou dat in de literatuur lijst ergens te lezen zijn?

http://www.borreliose.nl/pathogenese/62 ... r-13036805

Kan online wel iets vinden van Steere, maar die zegt dat het een genetische afwijking is, en slechts bij een enkeling aanwezig:
Uit 2011
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3106239/

Sproetje schreef; Of is dat wanneer er geen lymeklachten meer zijn?

Ja, dat vraag ik me ook af....
Ik meen dat als het Igm niet meer aanwezig is dat de infectie al langere tijd actief is en aansluitend het Igg positief wordt.

Ja, dan zou je nog steeds een actieve infectie kunnen hebben ondanks het feit dat de IgM negatief is.
Dat kan ook bijna niet anders gezien mijn bloeduitslagen en aanhoudende lyme gerelateerde neurologische klachten.
Soms waren mijn ogen zó dik en rood dat een infectie eigenlijk niet was uit te sluiten, maar het probleem is dan weer dat ik een EM had gehad en ab kuur, maar ook al kon je het zien, toch mocht het vooral niets meer met lyme te maken hebben.
Wel kreeg ik af en toe een ab kuurtje, maar dat hielp nooit afdoende.

Voor mij is het duidelijk dat je steeds maar sluimerende ontstekingen blijft houden, ook al kun je geen IGM meer terug zien
Misschien maakt je lichaam dat ooit 1 keertje aan, alleen in het begin, wanneer er nog nooit een ab kuur aan te pas is gekomen.

Henriette, had jij al ooit een ab kuur gehad voordat je IgM pos. was?

Henriëtte

Berichtdoor Henriëtte » Wo 25 Okt 2017, 21:10

Een zichzelf voortplantende inductie van autoimmuniteit waardoor een infectie met Borrelia chronisch wordt

Deze stelling zou betekenen dat er geen einde aan komt? :(
Ik ga ook eens zoeken of ik hier literatuur over kan vinden (want ik snap dit niet)
R.B. is microbioloog en zou dit wel kunnen uitleggen.

Sproetje ik meen dat in onze beide situaties het Igm gewoon gemist is omdat deze fase al gepasseerd was toen we uiteindelijk getest zijn.

Henriette, had jij al ooit een ab kuur gehad voordat je IgM pos. was?

3 Weken nadat ik 3 teken had kreeg ik blaasontsteking, niets bijzonders zou je zeggen maar ik had hoge koorts, algehele malaise en zodra ik in beweging kwam sloeg ik letterlijk tegen de grond...
Vanwege die blaasontsteking kreeg ik een Doxy kuur van 10 dagen.
Een paar weken later had ik ontstoken ellebogen zo dik als tennisballen en vervolgens nog meer gewrichtsontstekingen.
13 Maanden later ben ik pas voor het eerst op Lyme getest op verwijzing van een plaatsvervangende huisarts.
Ja, en toen de uitslag er lag moest alles opeens met spoed en per fax naar de Neuroloog maar daar heb ik weinig baat bij gehad.

Het wordt langzaamaan eens tijd dat ik mijn persoonlijk verhaal neerzet maar dat wordt een lange zit want een ziektegeschiedenis van 11 jaar is een heel verhaal maar dat geldt natuurlijk voor velen van ons.
Mijn logboek hierover is behoorlijk van omvang.

Henriëtte

VerlorengezondheidM

Berichtdoor VerlorengezondheidM » Do 26 Okt 2017, 16:29

@Henriette en @Sproetje en anderen,

Mijn IgM Borrelia Afzelii, Burgdorferi, en Garinii zijn een paar weken terug nog geprikt, ben dus benieuwd of deze nog zichtbaar is bij mij. :roll:

Mijn IgM en IgG Borrelia waren beiden na 19 jaar klinische, doch onbehandelde Lyme -klachten duidelijk zichtbaar en positief bij mij.

Ik ben alleen getest op Babesia Microti terwijl je daar veel meer verschillende soorten van hebt.
Lyme Test Negative?
It Still May Be Lyme Disease!

Na 19 jaar onbehandeld rondlopen met een klinisch ziektebeeld: Chronische Lyme, Q-koorts, Bartonella, Babesia, Anaplasma, Chlamydia, Mycoplasma, Rickettsia, Yersinia, Coxsackie A16+ B, HHV-6.

Sproetje

Berichtdoor Sproetje » Do 26 Okt 2017, 18:49

Henriette schreef:

Deze stelling zou betekenen dat er geen einde aan komt?
Ik ga ook eens zoeken of ik hier literatuur over kan vinden (want ik snap dit niet)
R.B. is microbioloog en zou dit wel kunnen uitleggen.

Ben alvast begonnen met deze:

http://cmr.asm.org/content/10/2/320.full.pdf+html

BACTERIAL PERSISTENCE AND EXPRESSION OF DISEASE
Blz 331

Staat ook aardig wat in, ben nog lang niet klaar :lol:

Henriëtte

Berichtdoor Henriëtte » Do 26 Okt 2017, 18:54

Igm en Igg

"Informatie op web over Lyme soms verwarrend"

Dat zegt internist-infectioloog in opleiding dr. Joppe Hovius, werkzaam in het Academisch Multidisciplinair Lyme Centrum (AMLC) van het AMC in Amsterdam. Hoeksteen bij de diagnostiek van de ziekte van Lyme is het bepalen van antistoffen in het bloed tegen de verwekker van de aandoening, de bacterie Borrelia burgdorferi. Zo'n 20 procent van de teken is drager van deze bacterie. Tijdens een beet kunnen ze via hun speeksel mensen besmetten.

De meest gebruikte antistoffenbepaling is de Elisabloedtest. Daarbij wordt gekeken naar zogeheten immunoglobulinen (Ig). Het lichaam maakt dit type afweerstoffen aan na besmetting met onder andere virussen en bacteriën. Bij infectieziekten zijn er antistoffen die snel worden aangemaakt (IgM) en pas later (IgG). De IgM-antistoffen verschijnen meestal een paar dagen tot weken na de besmetting in het bloed en verdwijnen doorgaans na enkele maanden. De IgG-afweerstoffen verschijnen pas na enkele weken en blijven vaak jarenlang en soms wel levenslang aanwezig.

Hovius benadrukt dat de diagnose van lyme nooit berust op alléén testuitslagen, maar onder meer op de combinatie van een al of niet ontdekte tekenbeet, de klachten van de patiënt, de testresultaten, de uitkomsten van lichamelijk onderzoek en het uitsluiten van andere aandoeningen die vergelijkbare symptomen kunnen geven.

Sproetje bedankt dat je alweer zoveel info gevonden hebt, ga me er straks zeker in verdiepen.

Henriëtte

Henriëtte

Berichtdoor Henriëtte » Do 26 Okt 2017, 19:03

Difference Between IgM and IgG

lggIgM vs IgG

An immunoglobulin or antibody refers to proteins that bind to antigens in specific cases. Both IgM and IgG refer to a class of immunoglobulin. Antibodies are produced by the immune system to fight antigens like bacteria and viruses. IgM refers to those antibodies that are produced immediately after an exposure to the disease, while IgG refers to a later response. IgG generally confers immunity to a patient so far as that particular disease is concerned.

There are a different immune responses to different antigens or ‘enemies’ that threaten the body. For instance, the antibody produced by your body in response to an exposure to chicken pox is different from the response it produces in case of mononucleosis. At times, the body may mistakenly produce antibodies even against itself! This results in an autoimmune disease.

Immunoglobulin G or IgG is the antibody that is found most abundantly in the human body. It is found in all bodily fluids and it protects the human body against bacterial and viral attacks.

Immunoglobulin M on the other hand is found mainly in the lymph fluid and in blood. This is the first antibody that is produced by the human fetus. It is also the first antibody that is produced in case of an exposure to a particular disease.

IgG and IgM are usually measured together by your doctor when you go in for a test. When they are evaluated together, they give your doctor a better idea about the functioning of your immune system.

An important difference between the two antibodies is related to exposure. While IgM antibodies are usually found in a human body after it has been exposed to a disease, IgG is the long term response of the body to a disease. For instance, if a kid is exposed to chickenpox, he will show elevated results of IgM in the blood in the period following the exposure. Once the child gets the disease, he acquires long term immunity against it by developing IgG antibodies. While IgM is an indicator of a current infection, an IgG indicates a recent or past exposure to the illness.

IgM is the first antibody that the body produces in an acute infection. It is approximately six times larger than IgG and is multivalent. This means that it has multiple binding sites. In the case of IgM, the number of binding sites is 10! However, only about half of these can actually bind to an antigen.

IgM is a temporary antibody that disappears within two or three weeks. It is then replaced by IgG which lasts for life and provides lasting immunity to the person.

Summary:
1. IgM is the immediate antibody that is produced once a human body is exposed to a bacteria, virus or a toxin
2. IgG is found throughout the body, mainly in most of the bodily fluids, while IgM is found mainly in the blood and lymphatic fluids.
3. IgM is larger in size compared to IgG
4. IgM is temporary and disappears after a few weeks. It is then replaced by IgG.

Read more: Difference Between IgM and IgG | Difference Between http://www.differencebetween.net/scienc ... z4wdONNl00

Henriëtte

Sproetje

Berichtdoor Sproetje » Do 26 Okt 2017, 19:20

Ja, IgM komt eerst, staat hier bv ook:

http://www.borreliose.nl/serologie

In late Lyme varieert bij deze kits de sensitiviteit voor IgG van 92 tot 54% en in vroege Lyme van 69 tot 31%46 tot 77% is, kan de IgM in 54 tot 33% sowieso worden gemist.

Maar kijk, ik dacht zo:
Misschien dat je nooit een IgM aanmaakt , omdat je vrij snel (vlgs. CBO richtlijn) bent behandeld met ab voor 10 of 14 dagen.
Nu duurt het ongeveer 3 tot 8 weken voordat je IgM aanmaakt, maar zou je juist door die ab nooit een IgM aanmaken?

Verder zeiden mijn huisarts en interniste dat een negatieve IgM en randje pos. igg niet geldt als zijnde positief voor lyme.
Gezien mijn klachten en verleden met EM werd ik alsnog doorverwezen naar Apeldoorn.
Maar er werd wel bij gezegd dat men mij geen illusie wilde geven dat ik daar alsnog behandeld zou worden met die uitslagen.

Henriëtte

Berichtdoor Henriëtte » Za 28 Okt 2017, 13:26

Sproetje schreef: In late Lyme varieert bij deze kits de sensitiviteit voor IgG van 92 tot 54% en in vroege Lyme van 69 tot 31%46 tot 77% is, kan de IgM in 54 tot 33% sowieso worden gemist.

In onze beide gevallen en natuurlijke meerdere Lymepatiënten is die positieve IGM natuurlijk gemist omdat ze mensen maar met klachten laten rondlopen zonder aan Lyme te denken en zonder de diagnose.
Ik meen dat we, nadat er eindelijk eens getest werd, gerust kunt spreken van chronische Lyme.

Ben ook in Apeldoorn geweest, weer getest Burgdorferi en Garinii kwam uit de bus.
Er is ook niet getwijfeld over dat ik Lyme heb, in hun verslag staat: minstens gedissimineerde Lyme!
L.P. gehad op verdacht ruggenmergvliesontsteking.
De uitslag van de L.P. test was (hoe kan het ook anders?) negatief maar wel met een zeer verhoogd eiwitgehalte :!: .
viewtopic.php?f=38&t=1096&p=12262&hilit=eiwitgehalte#p12262
Eind vorig jaar heb ik die uitslag opgevraagd.
Ik zal het hele verhaal onder mijn Persoonlijk Verhaal zetten (waar ik nu snel mee aan de slag ga).

Henriëtte

Henriëtte

Berichtdoor Henriëtte » Ma 30 Okt 2017, 14:42

Borrelia zet menselijk immuunsysteem op scherp;

http://www.ru.nl/@914374/borrelia-bacterie/

Henriëtte

Terug naar “Artikelen en Linkjes”