Lyme kost samenleving bijna 20 miljoen per jaar

Voor informatie die te maken heeft met Lyme-Borreliose en/of co-infecties in artikelen en linkjes. Zoals youtube-video’s, websites, medische artikelen, blogs, artikelen over lyme en politiek, verouderd lyme-nieuws, etc.
Roxy

Berichtdoor Roxy » Wo 26 Apr 2017, 12:07

NOS Nieuws
25 april 2017
Lyme kost samenleving bijna 20 miljoen per jaar http://nos.nl/artikel/2170105-lyme-kost ... -jaar.html

De maatschappelijke kosten van de ziekte van Lyme bedragen 19,3 miljoen euro per jaar. Het is voor het eerst dat deze kosten zijn vastgesteld. Het geld gaat vooral op aan de behandeling van ernstige infecties en langdurige klachten als gevolg van de ziekte, die mensen kunnen oplopen na een tekenbeet. De overige kosten zijn voor de behandeling van tekenbeten en milde infecties, meldt het RIVM.

Per jaar lopen 25.000 mensen de ziekte van Lyme op. Ongeveer 1500 mensen krijgen een ernstige infectie. De behandeling van deze patiënten kost 7,2 miljoen euro per jaar. Zo'n 1000 mensen per jaar kampen met langdurige klachten. Dat kost 5,2 miljoen.

Langdurige gevolgen
Deze mensen krijgen vaak duurdere behandelingen, worden in het ziekenhuis opgenomen en kunnen vaak niet werken.

De kosten die zijn meegerekend in de vaststelling van het totale bedrag zijn de kosten van de gezondheidszorg, van werkverzuim en de kosten die patiënten zelf dragen.

Het RIVM wijst erop dat bij een tekenbeet een snelle behandeling belangrijk is. Niet alleen om langdurige klachten te voorkomen, maar ook vanwege de hoge kosten voor de samenleving.
RIVM Lyme kost jaarlijks 20 miljoen euro http://www.rivm.nl/Documenten_en_public ... ljoen_euro
~ I may not be there yet, but I'm closer than I was yesterday ~
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~
~ So encourage each other and build each other up - Positive connections ~

Roxy

Re: Lyme kost samenleving bijna 20 miljoen per jaar

Berichtdoor Roxy » Wo 26 Apr 2017, 19:42

De Volkskrant
26 april 2017
Ziekte van Lyme kost Nederland jaarlijks bijna 20 miljoen euro http://www.volkskrant.nl/wetenschap/zie ... ~a4490929/
Ziekte van Lyme kost Nederland jaarlijks bijna 20 miljoen euro

De ziekte van Lyme kost Nederland per jaar in totaal 19,3 miljoen euro. Dat blijkt uit berekeningen van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid RIVM. De schatting maakt het gemakkelijker om de kosteneffectiviteit van preventie en behandeling te bepalen.

De kans op het ontwikkelen van Lyme na een tekenbeet is niet groot, ongeveer 2 procent. Jaarlijks krijgen niettemin ongeveer 2.500 mensen ernstige of langdurige klachten.

In de kostenberekening zijn alle maatschappelijke kosten meegenomen, zegt Kees van den Wijngaard, epidemioloog bij het RIVM. Zowel de kosten voor behandeling van tekenbeten, zijn erin begrepen als voor van de ziekte van Lyme die eruit kan voortkomen, zowel ziekteverzuim als behandeling door artsen en ziekenhuizen of medicijnen. Ook hulp in de huishouding kan een kostenpost voor patiënten zijn. Vermoeidheid en pijn kunnen klachten zijn bij een besmetting met Lyme.

'Vermoeidheid en pijn kunnen klachten zijn bij een besmetting met Lyme'

Annemarie Bevers, voorzitter van de Lymevereniging, is blij met de aandacht voor de ziekte. Zij krijgt echter veel vragen over de berekening van de patiëntkosten, omdat patiënten met chronische Lyme verwachten dat die hoger liggen.

RIVM berekende de gemiddelde kosten per patiënt aan de hand van enquêtes onder 660 Lymepatiënten. Hierin is geen onderscheid gemaakt tussen kosten die in Nederland of in het buitenland gemaakt werden. In het uitgevoerde onderzoek waren niet alle door patiënten gemaakte kosten goed in te schatten. In werkelijkheid, schatten de onderzoekers, kunnen de patiëntkosten tot wel 3,9 miljoen hoger liggen.

'Lyme wordt nu niet altijd herkend en erkend'
- Annemarie Bevers, voorzitter van de Lymevereniging

Er loopt onderzoek, waarbij patiënten vanaf de start van hun behandeling worden gevolgd. Van den Wijngaard: 'Het vroegtijdig opsporen en verwijderen van teken is nu de beste preventie tegen de ziekte van Lyme. We hopen meer handvatten te vinden voor de preventie en behandeling van langdurige klachten. Daar is nog veel discussie en onduidelijkheid over.' De huidige kostenstudie kan helpen om bij nieuwe preventiemethoden een kosten-batenanalyse te maken.

Ook Bevers hoopt dat de huidige cijfers meer aandacht opleveren voor de ziekte: 'Lyme wordt nu niet altijd herkend en erkend. Onderzoek kan meer kennis opleveren over preventie, diagnose en de behandelingsmogelijkheden. Dat is essentieel en als dat kosteneffectief is, is dat mooi meegenomen.'
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~

Josie

Berichtdoor Josie » Za 13 Mei 2017, 10:05

Bedankt voor het plaatsen Roxy.

Per jaar lopen 25.000 mensen de ziekte van Lyme op. Ongeveer 1500 mensen krijgen een ernstige infectie. De behandeling van deze patiënten kost 7,2 miljoen euro per jaar.

Als die bedragen zouden kloppen, komt dat neer op gemiddeld € 288,- per patiënt.
Doxycycline voor 10 dagen kost € 1,93 en 1 of meerdere consulten bij de huisarts.
Infuusbehandeling met ceftriaxon is (1000x++?) duurder.
Kosten voor de samenleving kunnen denk ik in veel gevallen uiteindelijk bespaard worden door sneller in het begin dure infuusbehandeling voor te schrijven, i.p.v. het veelvuldige langdradige geklungel van: slechte tests, onvoldoende behandeling en huisartsen af te wachten.

Daarnaast, ter illustratie, voor € 288,- kan je ook 1 patiënt met persisterende lyme meer dan 2 jaar met orale antibiotica doorbehandelen.
Bijv. met doxycycline (200mg/dag) of azitromycine (500mg/dag) gecombineerd met hydroxychloroquine (plaquenil) (200mg/dag) en met daarbij bijv. eens per kwartaal nog een pulsweek met metronidazol (1000mg/dag). https://www.medicijnkosten.nl/
Voor 2 jaar kost dit € 254,85...

Dit kan volgens mij ook kosten voor de samenleving beparen, zoals 10+ jaren uitkering door niet kunnen werken.

Vond ik even leuk om uit te rekenen. :?
:geek: :mrgreen:

Josie
Laatst gewijzigd door Josie op Za 13 Mei 2017, 10:20, 3 keer totaal gewijzigd.

VerlorengezondheidM

Berichtdoor VerlorengezondheidM » Za 13 Mei 2017, 10:19

Josie schreef:Bedankt voor het plaatsen Roxy.

Per jaar lopen 25.000 mensen de ziekte van Lyme op. Ongeveer 1500 mensen krijgen een ernstige infectie. De behandeling van deze patiënten kost 7,2 miljoen euro per jaar.

Als die bedragen zouden kloppen, komt dat neer op gemiddeld € 288,- per patiënt.
Doxycycline voor 10 dagen kost € 1,93 en 1 of meerdere consulten bij de huisarts.
Kosten voor de samenleving kunnen denk ik in veel gevallen uiteindelijk bespaard worden door sneller in het begin dure infuusbehandeling voor te schrijven, i.p.v. het veelvuldige langdradige geklungel van: slechte tests, onvoldoende behandeling en huisartsen af te wachten.

Daarnaast, ter illustratie, voor € 288,- kan je ook 1 patiënt met persisterende lyme meer dan 2 jaar met orale antibiotica doorbehandelen.
Bijv. met doxycycline (200mg/dag) of azitromycine (500mg/dag) gecombineerd met hydroxychloroquine (plaquenil) (200mg/dag) en met daarbij bijv. eens per kwartaal nog een pulsweek met metronidazol (1000mg/dag). https://www.medicijnkosten.nl/

Dit kan volgens mij ook kosten voor de samenleving beparen, zoals 10+ jaren uitkering door niet kunnen werken.

Josie

Bedank voor de moeite Josie!

Ben ik / Is mijn leven zo weinig waard dat dit te duur is :shock:

Normaal gesproken houd ik me aan onderstaande Bijbelse spreuk maar soms... :roll: :twisted:

"Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doet gij dat ook een ander niet"
Lyme Test Negative?
It Still May Be Lyme Disease!

Na 19 jaar onbehandeld rondlopen met een klinisch ziektebeeld: Chronische Lyme, Q-koorts, Bartonella, Babesia, Anaplasma, Chlamydia, Mycoplasma, Rickettsia, Yersinia, Coxsackie A16+ B, HHV-6.

Josie

Berichtdoor Josie » Za 13 Mei 2017, 10:52

Josie schreef:Daarnaast, ter illustratie, voor € 288,- kan je ook 1 patiënt met persisterende lyme meer dan 2 jaar met orale antibiotica doorbehandelen.

VerlorengezondheidM schreef:Ben ik / Is mijn leven zo weinig waard dat dit te duur is :shock:

Ja blijkbaar. :mrgreen:

Roxy

Berichtdoor Roxy » Za 13 Mei 2017, 17:07

Hallo josie,
Josie schreef:Als die bedragen zouden kloppen, komt dat neer op gemiddeld € 288,- per patiënt.

Dank voor het interessante rekensommetje :).

In Nederland zijn 5.3 miljoen chronisch zieken (cijfer voor 2011) en 7 miljoen in 2030? https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenl ... -ziek-2030
De kostenplaatjes daarvan voor de samenleving zouden ook interessant zijn om te weten. Misschien ;) staat het bedrag van de kosten die door het RIVM http://www.rivm.nl/Documenten_en_public ... ljoen_euro worden genoemd voor de ziekte van Lyme daarbij wel in de schaduw.

Eus

Berichtdoor Eus » Za 13 Mei 2017, 17:19

Josie schreef:

Josie

In dit onderzoek gaat het niet uitsluitend om de medicatie kosten maar ook om de lange termijn kosten voor arbeidsverlies...

Ze telden gezondheidszorgkosten (consulten artsen, paramedici, opname, thuiszorg en medicatie), eigen kosten patient (alternatieve zorg, huishoudelijke zorg) en productie verlies bij elkaar op.

Ik heb het RIVM laten weten, dat mijn kosten plaatje dan blijkbaar niet representatief is geweest voor hun studie.....

Roxy

Berichtdoor Roxy » Za 13 Mei 2017, 17:32

Hallo Eus,
Eus schreef:In dit onderzoek gaat het niet uitsluitend om de medicatie kosten maar ook om de lange termijn kosten voor arbeidsverlies...

Ze telden gezondheidszorgkosten (consulten artsen, paramedici, opname, thuiszorg en medicatie), eigen kosten patient (alternatieve zorg, huishoudelijke zorg) en productie verlies bij elkaar op.

Ik heb het RIVM laten weten, dat mijn kosten plaatje dan blijkbaar niet representatief is geweest voor hun studie.....
Klopt in het artikel staat http://www.rivm.nl/Documenten_en_public ... ljoen_euro
Kleine groep kost veel
Jaarlijks krijgen 25.000 mensen in Nederland de ziekte van Lyme. Dat kost elk jaar 19,3 miljoen euro. Ongeveer 1.500 patiënten krijgen een ernstige infectie. Dit draagt met 7,2 miljoen euro bij aan 37% van de totale kosten. Ook houden jaarlijks ongeveer 1.000 patiënten langdurige klachten na behandeling. Deze langdurige klachten kosten jaarlijks 5,2 miljoen euro, 27% van de totale kosten. Deze beide groepen krijgen vaak duurdere behandelingen voorgeschreven, worden soms in het ziekenhuis opgenomen en kunnen vaker niet werken. Daardoor veroorzaken zij het grootste deel van de totale jaarlijkse kosten.

Opbouw kosten
De kosten van een ziekte bestaan uit de kosten binnen de gezondheidszorg, kosten door werkverzuim en de kosten die patiënten zelf betalen. Deze kosten van een ziekte worden berekend over de hele bevolking.
Bij mij zijn de kosten voor ziek worden voor onderzoek, behandelingen en natuurlijke middelen/medicaties voor het grootste gedeelte voor eigen rekening gekomen.
Als ik een rekenkundige van een Letselschade Advocatenkantoor een rekensom zou laten maken zou het totaal bedrag van geleden en te lijden financiële schade van onder andere verlies van arbeidsvermogen (inkomstenderving) een aardig bedrag kunnen zijn.
Laatst gewijzigd door Roxy op Za 13 Mei 2017, 17:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Eus

Berichtdoor Eus » Za 13 Mei 2017, 17:45

Daarom is dit gehele onderzoek een aanfluiting in mijn ogen.

Vorig jaar kostte ik uitsluitend de zorgverzekering 10.000 Euro en dat was 5.000 Euro minder dan 2015. Als ik daarbij optel, wat ik zelf uitgeef en wat ik mijn pensioenverzekeraar en UWV kost, dan gaat dit echt om enorm hoge bedragen en is 20 miljoen een lachertje.

Eus

Berichtdoor Eus » Za 13 Mei 2017, 17:51

Ook houden jaarlijks ongeveer 1.000 patiënten langdurige klachten na behandeling. Deze langdurige klachten kosten jaarlijks 5,2 miljoen euro, 27% van de totale kosten. Deze beide groepen krijgen vaak duurdere behandelingen voorgeschreven, worden soms in het ziekenhuis opgenomen en kunnen vaker niet werken. Daardoor veroorzaken zij het grootste deel van de totale jaarlijkse kosten.

Als ze van vier jaar lang 1000 mensen nemen, zitten ze al over de 20 miljoen, of gaan ze er nu vanuit dat er ieder jaar weer 1000 mensen herstellen? :mrgreen:

Terug naar “Artikelen en Linkjes”