johnvz schreef:Hallo allemaal,
Ik heb laat ontdekte lyme (waarschijnlijk al jaren). Is tot nog toe nooit behandeld. Nu lees ik regelmatig op internet dat antibiotica bij late lyme geen nut zouden hebben en dat je beter een natuurlijk protocol kunt volgen.
Weet iemand of dit gestoeld is op onderzoek en heeft daar een link van?
Alvast dank!
Het antwoord is ja en nee.
Primo infecties, ook als je een nieuwe lyme infectie (eritrema) hebt als je al (chronische) lyme had moet je beslist met antibiotica behandelen, ook als je "alternatief" wilt gaan. De dosis moet hoog genoeg zijn en de behandeling lang genoeg. Je moet de ILADS richtlijn hebben.Met de CBO richtlijn is ronduit gevaarlijk omdat je daarmee slechts "persisters" kweekt en dan veel moeilijker van de lyme af komt.
Dus zorg dat je de volle ILADS kuur krijgt of blijf van de antibiotica af. De enige uitzondering is bij sommige alternatieve kuren kan je volstaan met 4 weken AB-kuur volgens hun resultaten, maar dat is link. Want: als je in het eerste jaar na een infectie een Lyme ILADS kuur krijgt verdwijnen de Co-infecties en dat is een grote plus.
Na een jaar verandert dat.
Als je late lyme behandeling als langer dan een jaar na infectie neemt dan hangt het er van af of AB helpt. Dat kan ik niet via een forum adviseren. Je zult dan voornamelijk je darmen en immuunsysteem moeten opbouwen. De belangrijkste elementen bij chronische lyme zijn:
1) straling-arm leven.
Geen mobiel, geen WiFi etc. Doe je dat niet dan kan je volledig herstel vergeten. Voicemail alleen afluisteren via vaste telefoon en bellen met een vaste lijn. Internet via de kabel. Geen hybride auto of Tesla rijden (te hoog magnetisme). Tip: Koop een electrosmog meter.
2) geen suikers meer EN geen zoetstof. Let op verborgen suikers. Als je een dag in een omgeving met teveel straling moet zijn (zoals de Ikea of in een binnenstad) eet die dag dan helemaal geen koolhydraten.
De rest wordt individueel advies. Late Lyme kan je alleen genezen als je het bovenstaande doet en ook (al is het maar als aanvullin op een AB-kuur) 'alternatief' lyme behandelt.
- edit door de moderator: reclame verwijderd volgens punt 7 van de forumspelregels: viewtopic.php?f=2&t=271 -