Prednison vraag

Voor alle onderwerpen over de behandeling met antibiotica en/of andere reguliere geneesmiddelen.
Daisy

Prednison vraag

Berichtdoor Daisy » Do 30 Mar 2017, 11:38

Hallo allemaal
Ik kom weer even hier mijn laatste ontwikkelingen en een vraag opschrijven.

Doordat ik bacterievrij ben al een lange tijd, en ik aardig herstellende ben, kreeg ik zoals zoveel mensen de griep. Dat is iets wat weer overgaat en al was ik daar best lang erg ziek van, is het inderdaad overgegaan.
Wat niet over ging was mijn astma achtige klachten die ik een maand na het einde van de griepperiode nog heb overgehouden. Ik heb nooit astma of longaandoeningen gehad, alleen tijdens een griepperiode. Want ik herinner me dat ik vorig jaar ook na de griep bleef houden.
Dus ben ik maar naar de dokter gegaan, want ik werd wakker van mijn eigen geknisper en gepiep 's nachts! :roll:

De huisarts heeft mijn longen beluistert en vond het verstandiger om longfoto's te laten maken. Ik heb voor alle duidelijkheid nooit gerookt en mijn huisgezin ook niet. Dus waren het echt de naweeën van de griep.
De foto's lieten gelukkig geen ernistige afwijkingen zien, maar een kuurtje predison-pufjes met een inhalator moest ik wel gaan gebruiken.
En ja hoor, na 2 dagen waren de piepgeluiden en zo al aan het verdwijnen.
Ik ben nu 14 dagen verder, gebruik ze nog steeds want het kan anders terugkomen als je er te snel mee stopt.

Wat ik nu heb gemerkt is dat ik me fysiek gewoon veel beter voel, en ook de meeste klachten van de restverschijnselen van de Lyme zijn bijna allemaal weg! Hoe kan dat? :shock:
Komen ze weer terug als ik stop met de pufjes prednison? Of tilt deze kuur me over een moeilijke periode heen?
Ik las ergens een zinnetje van verlorengezondheidman dit:

"ff een p.s als je lyme zou hebben wees voorzichtig met o.a prednison die vaak gegeven word voor hardnekkige astma achtige klachten.. Prednison is de pest als je lyme hebt.. als het echt niet anders kan.. dan zo kort mogelijk."

Wie weet er meer over een prednisonkuur (in mijn geval de pufjes) en Lyme? Wat bedoelt VG met deze waarschuwing? Ik heb nog nooit eerder een prednisonkuur gehad.
Ik ben bang dat ik weer een terugval krijg als ik stop met de pufjes. Niet wat de astmaverschijnselen betreft want dat was maar éénmalig denk ik. Maar dat ik het 'gezondere' gevoel weer ga kwijtraken!

Daisy
Luister naar je lichaam.

Eus

Re: Prednison vraag

Berichtdoor Eus » Do 30 Mar 2017, 11:49

Bij mijn weten moet je uitkijken met Cortico-steroïden in de vorm van tabletten en injecties/infusen. Lokaal werkende Cortico-steroïden kun je best gebruiken. Ik smeer ook gewoon hydrocortison-zalfjes. Cortico-steroïden remmen het immuunsysteem en onderdrukt daarmee ontstekingsreacties en daarmee zou je de Lyme kunnen activeren. Maar je ziet, dat dat bij jou niet het geval is.

Fingers crossed dat het ook na stoppen van de pufjes beter gaat dan voor de griep!

NB; onze zoon heeft jarenlange Lymeklachten gehad en gewoon bij vlagen pufjes gebruikt, zonder dat er daarop een reactie kwam.

Sproetje

Berichtdoor Sproetje » Do 30 Mar 2017, 16:03

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2117903/

.....Some hormones, such as corticosteroids, may lead to apoptotic death in some cells (e.g., thymocytes)
.....

Eus

Berichtdoor Eus » Do 30 Mar 2017, 16:25

Er zijn ook mensen met Lyme die Hydrocortison op voorschrift van hun behandelend arts gebruiken in een lage dosis ter stimulering van de bijnieren. Ik heb dat ook geslikt en geen terugval gehad.

wombat

Berichtdoor wombat » Do 13 Apr 2017, 22:47

Bij mij is de hel losgebarsten na een inspuiting met prednison.

Ik denk dat lokale corticoiden minder kwaad kunnen. Dr. B en dr S. behandelen hun lymepatienten ook met prednison, maar dan samen met ab. Prednison is een zware ontstekingremmer, die helaas ook het immuunsysteem onderdrukt.

Voorzichtig zijn is toch de boodschap.

Daisy

Berichtdoor Daisy » Vr 14 Apr 2017, 12:26

Jazeker!
Ik heb het maar 14 dagen genomen, wist dat het slecht was als je Lyme hebt.

Inderdaad is mijn klacht van het piepen i.v.m mijn astmatische bronchitis na de griep helemaal verdwenen. Dus dat is een goed teken.
Ik voelde me tijdens de kuur t/m 2 weken nadat ik ben gestopt heel goed, beter dan ik me ooit heb gevoeld in de periode dat ik Lyme heb.
Maar nu ben ik weer teruggevallen met bepaalde klachten, niet de bronchitis klachten die zijn echt weggebleven. ;)
Maar de cognitieve klachten migraine gevoelig voor geluiden enz. zijn weer terug.
Ik geloof echt dat het door de prednisonkuur komt. Even een opleving was wel heel fijn moet ik zeggen, maar de terugval weer niet. :roll:

Je wordt eigenlijk blij gemaakt, al had ik daar al rekening mee gehouden.
Dus inderdaad: pas op met Prednison!
Alleen nemen voor de e.v.t. ontsteking, want daarvoor heeft het wél geholpen.

Daisy
Luister naar je lichaam.

wombat

Berichtdoor wombat » Za 15 Apr 2017, 21:55

Daisy schreef:Jazeker!
Even een opleving was wel heel fijn moet ik zeggen, maar de terugval weer niet. :roll:

Daisy

Hallo Daisy,

Dat gevoel ken ik. Ik heb even een zware ontstekingremmer genomen met maagbeschermer en ab. Dat was eens 14 dagen zonder pijn :P Wat een zalig gevoel...
Maar na het stoppen, kwam alles weer terug :(

Ik kan het niet langer nemen omdat er dan andere klachten ontstaan...

Sjstax247

Berichtdoor Sjstax247 » Di 29 Aug 2017, 05:18

Hoi Daisy. Sorry dat k het hier vraag, maar welke behandeling heb je gehad waardoor je bacterie vrij bent?!? Bij mij lijkt t niet aan te slaan.

Daisy

Berichtdoor Daisy » Di 29 Aug 2017, 08:19

hallo

Ik heb een ruim 4 jaar durende behandeling gehad met natuurlijke middelen. Die behandeling is helemaal op mij ingesteld, maar wat voor mij helpt hoeft niet voor een ander te helpen, dus helaas kan ik je daarin geen advies geven.
Ik heb ook een enorme kennis opgedaan in die tijd -en toegepast- wat in mijn situatie het beste voor mij leek.
Maar het gaat met vallen en opstaan, zoek een complemetair- therapeut of arts. Ik had er gelukkig al één voordat ik Lyme had, dat scheelt. Omdat ik maar niet beter werd en er steeds nieuwe klachten bijkwamen is er een Lymetest gedaan, en zijn we gerichter gaan behandelen. Maar ook hij zei dat elke lymepatiënt weer anders is en een andere behandeling nodig heeft.
Chronische Lyme duurt jaren eer je er een beetje van opknapt. Het zal nooit meer zijn als voor die tijd ( bij mij althans ) Maar hier valt voor mij mee te leven.

Sterkte
Daisy
Luister naar je lichaam.

Terug naar “Reguliere Behandeling”