Ik heb het gevoel dat de 2de AB kuur doxy niet voldoende werkt. Wat moet ik doen?

Voor alle onderwerpen over de behandeling met antibiotica en/of andere reguliere geneesmiddelen.
Sjstax247

Ik heb het gevoel dat de 2de AB kuur doxy niet voldoende werkt. Wat moet ik doen?

Berichtdoor Sjstax247 » Di 29 Aug 2017, 05:06

Hoi. Ik zit met een gelijksoortig probleem. Ik ben voor de tweede keer aan de AB kuur 200mg doxy. Eerst twee weken, nu een maand. De klachten zijn niet weg en de dokter was zo vrij om de kuur te verlengen.

Ik ben pas drie maanden terug gebeten door de teek, maar heb steeds last van errge pijn in spieren en gewrichten en last van nachtzweten en verlaagde of verhoogde temperatuur (slapeloosheid nu).

Ik heb het gevoel dat de AB niet voldoende werkt. Wat moet ik doen? Mijn dokter wilt geen hogere dosis geven. Hoe vraag ik n seconden opinion of doorverwijzing aan?

Leia
Moderator

Re: Ik heb het gevoel dat de 2de AB kuur doxy niet voldoende werkt. Wat moet ik doen?

Berichtdoor Leia » Di 29 Aug 2017, 08:39

Beste Sjstax247,
Welkom op het lymeforum! Dank voor je bijdragen.
Ik heb hier een nieuw onderwerp voor je aangemaakt, zo kunnen de reacties volledig op jouw bericht en situatie gericht zijn en blijft in het onderwerp waar je je bericht had neergezet viewtopic.php?f=37&t=1712 het openingsbericht van diegene aldaar centraal staan.
Desgewenst kan je de titel van het onderwerp nog zelf aanpassen met het knopje wijzig rechtsboven in het bericht.

Leia, moderator

BrainFreeze

Re: Ik heb het gevoel dat de 2de AB kuur doxy niet voldoende werkt. Wat moet ik doen?

Berichtdoor BrainFreeze » Do 14 Sep 2017, 23:20

Hallo Sjstax247,

Ik lees dat jij ook last hebt van temperatuurswisselingen. Hoe was bij jou de volgorde van klachten ongeveer? En heb je ook een E.M. gezien? Zelf heb ik alleen last van temperatuurverhoging (hoofd) i.c.m. koude handen/armen/rillingen gedurende de dag na een tweetal tekenbeten in de afgelopen 2 maanden. Maar omdat ik nooit een E.M heb gezien of andere klachten erbij heb denkt mijn huisarts niet dat het Lyme is. Ik heb 2 weken 200 MG Doxy per dag gehad maar heeft weinig tot geen invloed gehad op de klachten. Conclusie van de huisarts: dan komt het ergens anders door, anders had de antibiotica wel geholpen. Dat lijkt mij iets te makkelijk gedacht en ik overweeg nu ook contact te zoeken met een ILADS-gerichte arts om te informeren wat nu verstandig is. Ergens hoop ik natuurlijk dat de huisarts gelijk heeft maar soms zou je haast hopen op een E.M. zodat je die discussie in ieder geval niet hoeft te voeren...

groet,
BrainFreeze

Sproetje

Berichtdoor Sproetje » Di 19 Sep 2017, 17:29

Sjstax247 schreef:Hoi. Ik zit met een gelijksoortig probleem. Ik ben voor de tweede keer aan de AB kuur 200mg doxy. Eerst twee weken, nu een maand. De klachten zijn niet weg en de dokter was zo vrij om de kuur te verlengen.

200 mg doxy is te laag.
Het moet iig 400 mg zijn.

http://www.borreliose.nl/Literatuur/ILA ... lijnen.pdf

28. Dosering In toenemende mate adviseren clinici dat bij bepaalde medicijnen die gebruikt worden voor Lyme-borreliose een hogere dagelijkse dosering gegeven moet worden; bijvoorbeeld 30006000mg amoxicilline, 300-400mg doxycycline en 500-600mg azithromycine. Sommige clinici die antibiotica voorschrijven gebruiken bloedconcentraties om zo hogere doseringen te behalen. Een nauwkeurige monitoring van complete bloedtellingen en chemie zijn eveneens vereist bij deze benadering
[......]
Ernstige nadelige effecten van antibiotica waren echter minder algemeen dan vroeger werd geschat.

Kijk ook eens hier:

http://www.lymemed.nl/protocollen/behandeling.htm

Burrascano zegt hetzelfde:

https://www.youtube.com/watch?v=tMWCvJWVFDs

BertC

Berichtdoor BertC » Wo 20 Sep 2017, 23:22

Ik denk, het verhaal lezende, aan cyste vormen waar de borreliamzich in terug trekt. Dan kan de doxy niet de bacterie bereiken. Dus cystebrekers gaan inzetten zoals bij . Plaquenil. Maar ik ben geen dokter/huisarts. Dus ga naar je behandelaar terug met dit verhaal zou ik zeggen...
Bovendien moet je met doxy opletten met het in de zon gaan zitten, kan vlekken geven die persisteren...

Succes,

Bert

Sjstax247

Berichtdoor Sjstax247 » Ma 25 Sep 2017, 17:44

Hoi BrainFreeze

Mijn klachten verloop ging alsvolgt. Teek ontdekt die dik en kapot was. In een keer 200 mg Doxy op geknald. Twee weken later flinke koorts. Ik naar de dokter 14 dagen 2x daags 100 mg Doxy. Een week later kreeg ik gewrichtsklachten, spierpijn, nachtzweten, duizeligheid en vele temperatuurswissellingen. Kuur afgemaakt. Week later nog steeds klachten. Dus hup naar de dokter. 4 weken doxy 2x 100 mg voorgeschreven. Eerste week hevig nachtzweten erg pijnlijke gewrichten en vermoeidheid en koorts. Na 3 weken waren de klachten bijna helemaal weg, maar mijn dokter wilde de kuur doorzetten. 2 weken later hield ik nog steeds klachten. Gewrichtspijn, spierpijn met name in handen voeten, knieen en nek. Temperatuurswisselingen zijn voorbij, ook geen koorts ook geen nachtzweten en de vermoeidheid valt mee (werk nu halve dagen).

Na grondig Lyme onderzocht te hebben als leek (met een medisch biologische achtergrond) heb ik het idee dat 200 mg doxy effectief kan zijn, maar dan wel voor een periode van 4 weken. Als je klachten heb vraag hier dus naar, want dit staat ook zo in de CBO-richtlijnen.

Mijn klachten zijn er nog steeds (nu twee weken na de laatste behandeling), maar nog steeds in een veel mindere mate. Post-lyme klachten kunnen 6 maanden tot helaas je hele leven aanhouden. De reden waarom AB na een eerste of tweede behandeling niet werkt is omdat veel mensen post-lyme hebben en de bacterie dus al uit je lichaam is. Let goed op of de klachten ERGER worden. Als dat het geval is heb je misschien toch nog de bacterie. Helaas kan de bacterie zich ook lang stil houden en omdat de testen niet betrouwbaar zijn weet je nooit zeker of je er van af bent.

Echter, betekent dus dat de klachten niet betekent dat je nog Lyme hebt. Ik heb nu 2x de standaard Elisa test laten doen. Negatief, wss omdat de lyme al vroeg behandeld is. 3e Test laten inzetten door de internist ELISA+ Westernblot (vraag hier om, is voor hen niet veel moeite om in te zetten). Nu wacht ik rustig af. Heb over een maand weer een afspraak met de internist en als er geen duidelijkheid is dan laat ik me doorverwijzen naar onderzoekscentrum in Berlijn of/en ProHealth in Weert voor onderzoek naar co-infecties en de LLT. Dan kijk ik weer verder. Onthoud ook dat stress de klachten verergert, ook al is de lyme uit je lichaam. Lastig verhaal, maar neem dus goed rust en laat vooral het onderzoek/behandeling doorgaan. 4 weken doxy 200 mg MOET je kunnen krijgen op zijn mindst. Hogere dosis en hogere duur is geen conclusief bewijs voor op enkele onderzoeken na (en ook enkele onderzoeken die het tegendeel bewijzen). Ik hoorde ooit dat ze alleen in Nederland en Belgie zon lage dosis geven. Dit is niet waar, in Amerika en Duitsland geven ze nog steeds dezelfde dosis. Laat je niet te bang maken dus, maar blijf alert en als je klachten blijft hebben blij artsen bezoeken en onderzoeken doen, desnoods in het alternatieve circuit.

Om terug te komen op je vraag. De klachten wisselden dus over het algemeen ook heel erg, maar de rode draad is hierboven beschreven. Eerst koorts/ziek, toen gewrichts/spierpijnen, toen weer koorts ziek, nu alleen gewrichts/spierpijnen verlaagde mate. Hopelijk kun je er wat mee. Succes!!!

BrainFreeze schreef:Hallo Sjstax247,

Ik lees dat jij ook last hebt van temperatuurswisselingen. Hoe was bij jou de volgorde van klachten ongeveer? En heb je ook een E.M. gezien? Zelf heb ik alleen last van temperatuurverhoging (hoofd) i.c.m. koude handen/armen/rillingen gedurende de dag na een tweetal tekenbeten in de afgelopen 2 maanden. Maar omdat ik nooit een E.M heb gezien of andere klachten erbij heb denkt mijn huisarts niet dat het Lyme is. Ik heb 2 weken 200 MG Doxy per dag gehad maar heeft weinig tot geen invloed gehad op de klachten. Conclusie van de huisarts: dan komt het ergens anders door, anders had de antibiotica wel geholpen. Dat lijkt mij iets te makkelijk gedacht en ik overweeg nu ook contact te zoeken met een ILADS-gerichte arts om te informeren wat nu verstandig is. Ergens hoop ik natuurlijk dat de huisarts gelijk heeft maar soms zou je haast hopen op een E.M. zodat je die discussie in ieder geval niet hoeft te voeren...

groet,
BrainFreeze

Terug naar “Reguliere Behandeling”