Juiste aanpak?

Voor alle onderwerpen over de behandeling met antibiotica en/of andere reguliere geneesmiddelen.
Medemens

Juiste aanpak?

Berichtdoor Medemens » Ma 20 Aug 2018, 18:40

Ik heb een rode kring sinds anderhalf week, bijna weg nu en de afgelopen paar jaar regelmatig tekenbeten. Bij het ontdekken van de kring naar huisarts. Zij bekeek de kring en zei dat het haar niet voorkwam als reactie op tekenbeet. Maar om te toch maar uit te sluiten liet ze mij bloedprikken. Ze heeft verder niet gevraagd of ik klachten oid had. (Nu heb ik als ik terug kijk heel wat symptomen die hierbij zouden kunnen passen) . Ik werd 3 dagen later s Avonds gebeld door andere huisarts wel zelfde praktijk met de openingszin: zo dus jij hebt gevochten met een teek :oops: ? Er is een borellia besmetting geconstateerd bij je. Er ligt een kuurtje voor je klaar morgen... Ik best van slag en vraag wat nu wat moet ik doen? Antwoord: wat nu? Nou pillen slikken en dan ben je weer genezen.

Ik de volgende dag naar apotheek, doxycycline 100mg 2x daags 16 dagen. Ik nogmaals vragen, en nu wat moet en of kan ik nog meer doen? Zegt die apothekersassistent uit de zon blijven, ik zeg och dat s lastig ik ga zo op vakantie maar komt goed.

Nou dan kon ik gerust nog wel wachten met de kuur. Ik voelde me dom en vroeg, maar moet dit niet zsm aangepakt worden? Twas kiezen of delen volgens apothekersassistent :oops: natuurlijk heb ik niet gewacht en slik ik nu sinds een week doxycycline 100mg 2x daags

Op de vraag of ik na kuur terug moet komen voor controle oid, was het antwoord dat dat echt niet nodig is, dat deze kuur alle bacteriën doodt.

Ik vraag me af of t juist wordt aangepakt behandeld. Ik ben zoals de meesten geen arts en je hoort zoveel verschillende verhalen over hoe aan te pakken...

Sproetje

Re: Juiste aanpak?

Berichtdoor Sproetje » Wo 22 Aug 2018, 16:17

Hoi Medemens,

Hopelijk is die doxy voldoende, zal afwachten zijn, ILADS stelt hogere dosis doxy voor dan wat jij hebt gekregen, het is al een wat ouder schema:
www.lymemed.nl/protocollen/schema.pdf

Combi zou denk ik beter zijn, omdat doxy niets doet aan de "round bodie's "
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3132871/

Verder is het nog mogelijk dat je co infecties hebt opgelopen.
Maar je zal de doxy kuur moeten afwachten denk ik, deze is iig 6 dgn. langer dan dat de cBO richtlijn voor lyme aanbeveelt.

Groetjes.

Medemens

Berichtdoor Medemens » Wo 22 Aug 2018, 18:43

Sproetje schreef:Hoi Medemens,

Hopelijk is die doxy voldoende, zal afwachten zijn, ILADS stelt hogere dosis doxy voor dan wat jij hebt gekregen, het is al een wat ouder schema:
http://www.lymemed.nl/protocollen/schema.pdf

Combi zou denk ik beter zijn, omdat doxy niets doet aan de "round bodie's "
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3132871/

Verder is het nog mogelijk dat je co infecties hebt opgelopen.
Maar je zal de doxy kuur moeten afwachten denk ik, deze is iig 6 dgn. langer dan dat de cBO richtlijn voor lyme aanbeveelt.

Groetjes.

Dank voor het reageren, kun je me uitleggen wat round bodie s zijn?

Henriëtte

Berichtdoor Henriëtte » Wo 22 Aug 2018, 21:00

Medemens schrijft;
kun je me uitleggen wat round bodie s zijn?

Zet hier even een link m.b.t een "round body" oftewel cystevorm.
Je kunt observeren hoe de spirocheet = borrelia bacterie veranderd in zo'n zgn. cystevorm.

https://www.youtube.com/watch?v=lVmCa70bAxE

Henriëtte

meid1988

Berichtdoor meid1988 » Do 23 Aug 2018, 09:13

kijk na de AB nog even of je klachten hebt, en ga desnoods daarmee terug naar de dokter

Terug naar “Reguliere Behandeling”