Hallo allemaal, per direct moet ik over op Rifampicine. Ik heb inmiddels de mogelijke bijwerkingen gelezen: oranje rode urine, speeksel, tranen..
Bizar. Echter vandaag ook gelezen dat zachte contactlenzen "oplossen" bij gebruik van Rifampicine. Kan iemand mij dit bevestigen. Ik draag zelf namelijk zachte lenzen, ook comfortabel ivm mijn werk, en dat is dierenarts. Ik kom veel in stoffige stallen. Het dragen van een bril is voor mij geen optie.
Rifampicine
Re: Rifampicine
Oplossen doen ze echt niet hoor. In extreme gevallen kan er verkleuring van de lens optreden.
Met zachte maandlenzen en hoge dosering rifampicine (1200-1500mg per dag) is het me nooit opgevallen. Ook geen last van gekleurd zweet of verkleurde kledingstukken
Alleen wel rode urine. En dat is ook belangrijk. Urine rood betekend dat het goed wordt opgenomen door het lichaam. Meestal loopt de opname na een aantal dagen terug (snellere afbraak door CYP3A4 inductie). Zorg er dus voor dat je het altijd zo ver mogelijk bij voedsel vandaan neemt (1 uur voor of 3 uur na een maaltijd).
Met zachte maandlenzen en hoge dosering rifampicine (1200-1500mg per dag) is het me nooit opgevallen. Ook geen last van gekleurd zweet of verkleurde kledingstukken

Alleen wel rode urine. En dat is ook belangrijk. Urine rood betekend dat het goed wordt opgenomen door het lichaam. Meestal loopt de opname na een aantal dagen terug (snellere afbraak door CYP3A4 inductie). Zorg er dus voor dat je het altijd zo ver mogelijk bij voedsel vandaan neemt (1 uur voor of 3 uur na een maaltijd).
Terug naar “Reguliere Behandeling”