Tinidazol slecht verkrijgbaar

Voor alle onderwerpen over de behandeling met antibiotica en/of andere reguliere geneesmiddelen.
Eus

Re: Tinidazol slecht verkrijgbaar

Berichtdoor Eus » Wo 25 Jan 2017, 18:58

Tinidazol (Fasigyn) is in Nederland niet geregistreerd (itt bijvoorbeeld de VS) en om die reden niet aanbevolen als 1e keuze middel. Tinidazol is wel zeer effectief en beschikbaar bij de apotheek van het Erasmus MC.
Bron; http://erasmusmc.swabid.nl/node/146377

Ik woon redelijk dichtbij het EMC en als ik onverhoopt dit middel weer nodig heb, wil ik het daar eens gaan halen.

Goekoper (70 cent/tablet) maar zelf geen ervaring mee; https://www.inhousepharmacy.vu/p-1146-f ... azole.aspx

Sproetje

Berichtdoor Sproetje » Do 26 Jan 2017, 16:37

Josie schreef:@Sproetje, waar combineer jij de tinidazol mee en in welke doseringen?

Ik gebruik nu 2 keer 500 mg Claritromycine en ben net begonnen met tinidazol 250 mg per dag en vrij veel artemisia tinctuur.
Het werkt goed voor mij, eindelijk...
Mijn wit achtige ontlasting is ook meteen verdwenen, ik dacht misschien een ontsteking in de lever geweest?
Tijdens uitgebreide onderzoeken in het ziekenhuis kon men niks vinden dmv echoscopie

Ws zal tinidazol wel worden verhoogd na verloop van tijd.
Ik weet nog niet of ik Claritromycine blijf gebruiken, ben me aan het inlezen over hoe dat nu precies zit met die chlamydia pneu in combinatie met borrelia en hoe het beste te behandelen.

Josie schreef:Ik heb mijn (ruime) maand tinidazol 2x 500mg/dag met minocycline 2x100mg/dag weer achter de rug.

Merk je nog verbeteringen?

VerlorengezondheidM

Berichtdoor VerlorengezondheidM » Za 28 Jan 2017, 16:46

Sproetje schreef:Mijn wit achtige ontlasting is ook meteen verdwenen, ik dacht misschien een ontsteking in de lever geweest?

Ik heb als kind witkleurige ontlasting, ernstige vermoeidheid en een ontstoken lever gehad, het zou om geelzucht gaan volgens de huisarts, maar ik had toen voor zover ik weet nog geen Lyme.

Ik lees ook weleens dat Babesia of Hepatitis erbij betrokken kunnen zijn.

Lyme Disease Liver Dysfunction – More Common than Many Doctors Think.

Bron: http://lymediseaseguide.org/lyme-diseas ... tors-think

Amerikaans internist, Dokter R.H. zegt ook dat liver dysfunctions, als daar sprake van is uitgezocht moeten worden bij Lyme.
Lyme Test Negative?
It Still May Be Lyme Disease!

Na 19 jaar onbehandeld rondlopen met een klinisch ziektebeeld: Chronische Lyme, Q-koorts, Bartonella, Babesia, Anaplasma, Chlamydia, Mycoplasma, Rickettsia, Yersinia, Coxsackie A16+ B, HHV-6.

Josie

Berichtdoor Josie » Za 28 Jan 2017, 17:00

@Sproetje, bedankt voor je reactie. Je vroeg of ik nog verbeteringen merk, ja absoluut, het gaat heel langzaam maar ik ga vooruit. :) Al heb ik van die dagen zoals vandaag dat het wat moeilijker is om me er bewust van te zijn… :? Ik heb inmiddels 2 jaar antibiotica gebruikt, en zit nu even in een korte pauze. Fijn dat het voor jou ook goed werkt!

Ik heb ook een ruime maand 2x per dag 500mg claritromycine met 2x per dag 500mg tinidazol gehad (in de eerste week naar die dosering opgebouwd). Daarvan merkte ik, na een flinke herx, lichte verbeteringen in energie, nadenken, zenuwpijn, maag/darm en RLS.

Claritromycine en tinidazol hebben een interactie met elkaar waarbij de spiegel van tinidazol wat hoger kan worden. Dit merkte ik zelf aan misselijkheid en erge hoofdpijn (bijwerkingen). Zodra ik dan 1 innamemoment van de tinidazol oversloeg was dit weer verdwenen en kon ik weer 2-3 dagen de volledige dosering aanhouden. Dus ik sloeg op iedere 3e dag 1 innamemoment over. Het was best wel een achtbaan en even puzzelen met dit aangepaste schema, ik heb het uiteindelijk op die manier ruim een maand gebruikt zoals het plan was.

Ik was ook al aan het overwegen artemisia (maar dan wel de artemisinin!) binnenkort weer opnieuw toe te voegen. :) Ik heb daar voorheen ook wat baat bij gehad.

Wees alert bij het gebruik van wat je noemt ‘vrij veel tinctuur’ als het op alcoholbasis is, want tinidazol en alcohol kunnen niet samen. Ik weet niet bij welke hoeveelheid alcohol er klachten optreden… heeft je arts daar iets over gezegd? Je zou dan misschien over kunnen stappen op tabletten of capsules i.p.v. ‘vrij veel’ tinctuur?

@Eus, bedankt voor je reactie en ook voor de tip van het EMC en de Orly apotheek.
Eus schreef:
Josie schreef:Ik heb mijn (ruime) maand tinidazol 2x 500mg/dag met minocycline 2x100mg/dag weer achter de rug.
Na een korte pauze begin ik binnenkort weer met een nieuwe maand tinidazol.

Is dat niet erg lang achtereen? Metronidazol mag je bijvoorbeeld niet langer dan 14 dagen gebruiken. Alle keren dat ik Tinidazol voorgeschreven kreeg, moest ik het gepulst innemen.

Eus, Bedankt voor je bezorgdheid. ;) Er zijn volgens mij (helaas) nog geen goede wetenschappelijke studies gedaan naar het gebruik van tinidazol bij lymepatiënten (in vivo), en ook niet naar wat dan een optimale duur en dosering zou kunnen zijn. :?

Tinidazol wordt door bep. artsen vaker voor langere kuren voorgeschreven, op basis van hun inzicht en ervaring. Langer dan metronidazol. Vooral als het goed verdragen lijkt te worden en er verbetering door optreedt, zoals bij mij. Wat ook wel eens voorgeschreven wordt is voor een langere periode 3 dagen/week wel innemen en 4 dagen/week niet.
Weet je nog waarom jouw arts het maar kort voorschreef?

Toen ik metronidazol gebruikte was dat ook alleen voor 5 en 10 daagse kuren (gecombineerd met andere AB). Ik verdraag tinidazol op dit moment beter dan metronidazol.

Het pulseren gebeurde bij mij de laatste tijd door het een maand dagelijks te gebruiken en dan weer even te stoppen, enz. In de stopfases focus ik me op detox en darmflora. Ik weet niet wat met betrekking tot pulseren een optimale duur is, en het zal per patiënt kunnen verschillen, afhankelijk van de symptomen e.d.

Voor wat betreft je vraag over de voordelen van levering door een NL apotheek. Op mijn doosjes uit België en Italië staan mijn gegevens niet. Ik stuit op (nog meer) ongeloof en wantrouwen wanneer er bij een huisbezoek of medische keuring om de doosjes van de huidige medicatie wordt gevraagd. :x Verder zou het misschien bijdragen aan evt. contact over interacties en bijwerkingen.

Josie

Terug naar “Reguliere Behandeling”