Mijn situatie:
2 a 3 weken rondgelopen met grote rode vlek aan binnenkant bovenbeen voor ik naar de huisarts ging. Woon in buitengebied en wandel veel en had daarmee ook zeer regelmatig teken. Toen de plek zich uitbreidde in plaats van weg ging ben ik naar de huisarts gegaan en die bevestigde EM en heb toen 15 dagen doxycycline gebruikt.
Gek genoeg begonnen de klachten ong. 1,5 / 2 dagen na de start van de antibiotica; grieperig, opgezette klieren, zeer moe, meer hoofdpijn (heb normaal veel hoofdpijn en migraine), spierpijnen, niet op woorden kunnen komen, wazig hoofd, verergerde tinnitus, verhoogde hartslag, etc.
Ik beoordeelde dit in begin nog juist positief omdat het in mijn ogen een teken was dat de antibiotica z'n werk deed

Echter werd dit eerder erger dan minder en daarom na een paar weken terug naar de huisarts. Hij gaf gelijk aan dat er wat hem betreft goed en op tijd behandeld was, maar omdat ik ook met migraine en complexe hoofdpijn kamp heeft hij me toch doorgestuurd naar de neuroloog.
Daar gelukkig veel begrip voor de situatie en de symptomen en de neuroloog stelde een lumbaal punctie voor om uit te sluiten dat er sprake zou zijn van neuroborreliose. Maar ze gaf wel gelijk al aan dat het niet vreemd was dat ik nog zo vermoeid was met oog op de behandelde lyme en ze melde dat een deel van de patienten de klachten langer houdt.
Punctie ging verder goed, al had ik wel ontzettende rugpijn erna (spierpijn) en lichte hoofdpijn die duidelijk daarvan kwam (verergerd bij bewegen, hoesten, druk zetten en gelijk verbetering als ik ging liggen)
Uitslag was negatief voor Lyme. Zowel in het liquor als in het bloed. Daarmee zag de neuroloog bevestiging van de goede behandeling en lijkt het erop dat ik de 'post-lyme' klachten heb.
Terug naar de huisarts om andere zaken uit te sluiten en haar mening te horen; ook zij gaf aan dat een (groot) deel van de mensen met (goed) behandelde lyme klachten houdt en dat het niet vreemd was dat ik nu op de zwakke plekken 'gepakt' werd (hoofdpijn, tinnitus, vermoeid).
Uitslag van het bloedonderzoek is vooralsnog alles ok, behalve Vit. D die te laag was wat wellicht een deel van de symptomen zou kunnen verklaren, maar daar was de huisarts in elk geval erg voorzichtig in om dat te concluderen. Ook had ze het over een lopend onderzoek vanuit Nijmegen naar de post-lyme klachten.
Ook nog bij de bedrijfsarts geweest en wederom kreeg ik te horen dat Lyme een gecompliceerd ziektebeeld en verloop heeft en dat post-lyme klachten geeft bij bepaald percentage van de mensen.
Echter konden zowel de neuroloog als de huisarts als de bedrijfsarts mij niets vertellen of dit met adequate rust binnen x weken/maanden zou moeten verbeteren of wat ik daar in kan verwachten.
Vandaar mijn vraag naar de duur van post-lyme en of daar ervaringen mee zijn.
Het pad wat we nu inslaan is dat van revalidatie, ook daarin ben ik wel benieuwd naar de ervaringen