Is dit logisch?

Voor alle onderwerpen over de behandeling met antibiotica en/of andere reguliere geneesmiddelen.
BrainFreeze

Is dit logisch?

Berichtdoor BrainFreeze » Vr 25 Aug 2017, 00:41

Hallo!

Allereerst, er is bij mij op dit moment (nog) geen Lyme geconstateerd. Ik heb altijd begrepen dat het nuttig kan zijn binnen 72 (?) uur na een tekenbeet 2 tabletjes antibiotica te halen ter preventie. En dat dit op een later moment weinig zin meer heeft en je dan moet afwachten of je verschijnselen gaat zien. Toen ik ooit voor het eerst door een teek werd gebeten kwam ik hier pas later (1 week) achter en werd mij gezegd door de huisarts, meld je pas weer als je een E.M. ziet en/of griepachtige verschijnselen hebt. Vind ik heel redelijk, je kunt niet iedereen standaard antibiotica geven.

Nu ben ik de laatste tijd 2x gebeten door een teek. Bij de 1e keer was ik er snel bij en uit voorzorg de volgende dag 2 tabletjes a.b. gehaald. Na 3 weken stomtoevallig weer een teek en dit keer pas later opgemerkt. Dus dit keer afwachten of ik iets zou merken. Ik heb vooralsnog geen E.M. gezien maar heb sinds een kleine week last van een ontzetten warm (heet) hoofd en tegelijk koude handen, armen, rillingen etc. Hele dag door. Officieel geen koorts maar voelt behoorlijk 'koortsachtig'. In ieder geval nooit eerder zo gehad. Nu kan dit natuurlijk een soort van zomergriepje zijn maar omdat ik daar geen andere symptomen van heb (hoesten, keelpijn, braken e.d.) lijkt het mij veel logischer een verband te zien met die tekenbeet. En dat het lichaam hier op reageert.

Ik krijg geen antibiotica van de huisarts omdat de bacterie dan mogelijk in een bloedonderzoek niet opgemerkt wordt. Dit vind ik om 2 redenen twijfelachtig. 1. Er is gezegd dat die 2 tabletjes a.b. van een tijdje terug de uitslag van een bloedonderzoek zelfs nu nog kunnen beïnvloeden (in negatieve zin, dus dat de boel wordt gemaskeerd). Dit haalt voor mij de betrouwbaarheid van zo'n bloedtest alleen maar verder naar beneden. 2. Er is nu juist wel sprake van een symptoom, ook al is het er maar eentje namelijk temperatuurverhoging, en het lijkt mij o.a. gezien de timing veel waarschijnlijker dat dit een reactie is op de tekenbeet dan 'toevallig' iets anders.

Ik zou het veel logischer vinden om antibiotica voor te schrijven en heb het gevoel dat er nu alleen maar tijd wordt verloren. Daarnaast verwacht ik dat de bloedtest niets oplevert en dat op basis daarvan de conclusie wordt getrokken: geen Lyme. Ik snap dat iedereen die zich bij de huisarts meldt het liefst 'voor de zekerheid/gemoedsrust antibiotica wil hebben en dat dit echt niet altijd nodig is. Maar als ik objectief naar deze situatie kijk, wat ik probeer, zou ik daar nu wel voor kiezen. Wat is nu redelijk?? Ik hoor graag wat jullie vinden! Groetjes!!

Eus

Re: Is dit logisch?

Berichtdoor Eus » Vr 25 Aug 2017, 09:16

Zomergriep bestaat niet; griep komt met name voor in het winterseizoen. Heb je mensen in je omgeving ook met griep? Griep is immers heel besmettelijk....

Griepverschijnselen na een tekenbeet zijn vaak de eerste verschijnselen van ziekte van Lyme; altijd behandelen met een volledige kuur! Kijk eens of de plaatsen van de tekenbeet rood verkleuren onder invloed van warmte (bijvoorbeeld na warme douche) , zo ja; maak een foto. Voor nu is het belangrijk om een kuur te gaan regelen, hoe eerder je nu behandeld wordt, hoe meer kans dat je nooit meer last hiervan zult hebben. Dik evt. aan en meld ook hoofdpijn, spierpijn, nekpijn......

Over de zgn. "profylaxe" is zelfs de huisartsenclub verdeeld; https://www.nhg.org/actueel/nieuws/rivm ... -tekenbeet

Stichting Tekenbeetziekten schrijft over deze profylaxe;
Profylactische behandeling na tekenbeet
Op dit moment loopt een onderzoek naar een profylactische behandeling na een tekenbeet. Bij deze behandeling krijgt iemand die zich meldt bij de huisarts met een tekenbeet 2 tabletten doxycycline voorgeschreven met als doel een mogelijke besmetting te voorkomen. Onderzoeksresultaten zijn nog niet bekend.

Meerdere malen is ons gemeld dat deze profylactische behandeling is ingezet bij het verschijnen van een EM. Dit is nadrukkelijk niet de bedoeling van deze profylaxe en niet overeenkomstig de richtlijn voor de behandeling van Lymeziekte! EM betekent besmetting; er dient direct behandeld te worden d.m.v. een volledige antibiotica kuur.

T.a.v. genoemde profylaxe valt op te merken dat hier haken en ogen aan zitten; wanneer er later klachten ontstaan en bloedtesten noodzakelijk zijn, is het mogelijk dat de eerder gekregen profylactische kuur de testuitslagen negatief kunnen beïnvloeden. Zolang er geen zekerheid is dat deze wijze van profylaxe werkt, bevelen wij die niet aan! Bron; http://www.tekenbeetziekten.nl/de-behandeling/

Je kunt verwijzen naar de informatie van het RIVM:
Welke klachten horen bij de ziekte van Lyme?
Het ziektebeeld van de ziekte van Lyme is wisselend. Niet iedereen krijgt dezelfde klachten. De ziekte van Lyme kan zich uiten in de volgende klachten:

Een verkleuring van de huid op de plek van de tekenbeet, die groter wordt. Deze kan tot drie maanden na een tekenbeet verschijnen.
Koorts en eventueel spier- en gewrichtspijn, in de eerste weken na een tekenbeet.
Soms kunnen gewrichtsklachten, huidklachten, zenuwklachten of hartklachten ontstaan. Dat kan gebeuren als de vroege klachten van de ziekte van Lyme niet behandeld zijn met antibiotica. Maar deze klachten zijn soms ook een eerste uiting van de ziekte.
Zowel de vroege als de latere stadia zijn te behandelen met antibiotica, maar in een later stadium kan al wel schade zijn ontstaan door de ontsteking. Daarom is het belangrijk om contact op te nemen met de huisarts met deze klachten.
Bron; http://www.rivm.nl/Documenten_en_public ... en_en_lyme

BrainFreeze

Berichtdoor BrainFreeze » Di 29 Aug 2017, 18:32

Eus, bedankt voor je reactie!

Afgelopen vrijdag alsnog aangedrongen op een ab-kuur. Die heb ik gekregen voor de duur van 2 weken, dezelfde dag nog begonnen. Merk nu nog niet echt verschil maar ben nog niet zo lang bezig natuurlijk. In ieder geval voelt het beter dat ik er nu iets tegen doe i.p.v. straks spijt te hebben dat ik het niet heb gedaan. We zullen wel zien hoe het straks gaat. Misschien kom ik hier op een later moment nog eens terug, maar eerst dit maar eens even afwachten!

Kwam nog wel dit topic tegen (2015) waarin iemand schijnbaar hetzelfde had....

viewtopic.php?t=672

Groet!

BrainFreeze

Berichtdoor BrainFreeze » Wo 13 Sep 2017, 22:44

Even opnieuw een update....ik heb 2 weken Doxycycline gehad, 200 MG per dag. Het is nu een week nadat de kuur geëindigd is maar de temperatuursverhoging is er nog steeds. Geen koorts volgens de thermometer maar nog steeds: warm hoofd, koude handen/armen afwisselend gedurende de dag. Het wordt niet minder en ook niet erger, ook geen andere klachten. Wel is het plekje van de beet nog steeds te zien en dit lijkt op niet meer dan een muggenbult. Omdat er geen E.M. is geweest en omdat ik nu antibiotica heb gehad kan/wil mijn huisarts op dit moment niets meer doen. Die gaat ook nog steeds niet uit van Lyme.

Eigenlijk vraag ik me af of ik op dit moment zelf nog iets kan doen? Ik zat er al over te denken om op een later moment bloed te laten testen bij Pro Health maar daarvoor moet je wel eerst een paar maanden van de antibiotica af zijn. Zelf denk ik het ene moment: misschien is het geen Lyme en komt het ergens anders door...op een ander moment denk ik, misschien zou ik eigenlijk op dit moment juist zwaardere antibiotica moeten hebben. En zo kun je jezelf mooi gek maken met die gedachten maar daar heb ik weinig zin in. Ik ben meer van de praktische aanpak en wat doen! Maar als de enige optie op dit moment afwachten is, dan gaan we dat maar doen.

groetjes,
BrainFreeze

lizzy62

Berichtdoor lizzy62 » Vr 15 Sep 2017, 23:20

Eus schreef:Kijk eens of de plaatsen van de tekenbeet rood verkleuren onder invloed van warmte (bijvoorbeeld na warme douche) , zo ja; maak een foto.

@Eus Vraagje uit nieuwsgierigheid, wat voor betekenis zou dit hebben? Komt dat alleen bij een besmette tekenbeet voor?

@Brainfreeze ik hoop dat je eruit komt! Ben zelf ook nieuw hier dus kan niet echt advies geven :?

Eus

Berichtdoor Eus » Za 16 Sep 2017, 09:54

lizzy62 schreef:
Eus schreef:Kijk eens of de plaatsen van de tekenbeet rood verkleuren onder invloed van warmte (bijvoorbeeld na warme douche) , zo ja; maak een foto.

@Eus Vraagje uit nieuwsgierigheid, wat voor betekenis zou dit hebben? Komt dat alleen bij een besmette tekenbeet voor?

Een aantal jaren geleden was ik aanwezig bij een bijscholing over ziekte van Lyme voor huisartsen in het AMC, daar werd dit verteld. Later vond ik het ook terug in de richtlijn Lymeziekte. Ooit sprak ik een vrouw die op deze wijze de diagnose Lyme kreeg; zij ging altijd mee als haar man ging vissen en dan in de zon zitten en opeens verscheen er altijd een rode vlek, als zij in de zon zat. Dit werd op een gegeven moment gediagnosticeerd als ziekte van Lyme.

Quote richtlijn Lymeziekte bldz.35 ; Het erytheem kan zeer licht van kleur zijn, of bijvoorbeeld alleen onder invloed van warmte (bijvoorbeeld tijdens warm bad) te zien zijn en zou daardoor als urticaria gediagnosticeerd kunnen worden (Hofmann 2009).

lizzy62

Berichtdoor lizzy62 » Za 16 Sep 2017, 10:25

Eus schreef:
lizzy62 schreef:

Een aantal jaren geleden was ik aanwezig bij een bijscholing over ziekte van Lyme voor huisartsen in het AMC, daar werd dit verteld. Later vond ik het ook terug in de richtlijn Lymeziekte. Ooit sprak ik een vrouw die op deze wijze de diagnose Lyme kreeg; zij ging altijd mee als haar man ging vissen en dan in de zon zitten en opeens verscheen er altijd een rode vlek, als zij in de zon zat. Dit werd op een gegeven moment gediagnosticeerd als ziekte van Lyme.

Quote richtlijn Lymeziekte bldz.35 ; Het erytheem kan zeer licht van kleur zijn, of bijvoorbeeld alleen onder invloed van warmte (bijvoorbeeld tijdens warm bad) te zien zijn en zou daardoor als urticaria gediagnosticeerd kunnen worden (Hofmann 2009).

Thanks! Erg interessant.

BrainFreeze

Berichtdoor BrainFreeze » Za 16 Sep 2017, 22:42

Bij mij geen rode verkleuring gezien onder invloed van warmte, heb het een tijdje in de gaten gehouden. Lijkt op niet meer dan een muggenbultje met als verschil dat het er al weken zit en parallel loopt aan die temperatuursverhoging waar ik last van heb.

Ik overweeg nog e.e.a. voor te leggen aan een ILADS-gerichte arts. Ik heb er eentje redelijk in de buurt zitten hier (Overdinkel). Misschien dat een wat langere antibioticakuur nog een optie is, al denk ik dat mijn eigen huisarts die niet zal willen geven. Mocht een langere kuur de klachten dan niet verminderen maar er komen ook geen nieuwe klachten bij, kan ik mij ook voorstellen dat de oorzaak ergens anders ligt dan Lyme en dat antibiotica dan ook simpelweg niet werkt.

Terug naar “Reguliere Behandeling”