Eerste behandeling

Voor alle onderwerpen over de behandeling met antibiotica en/of andere reguliere geneesmiddelen.
Levensgenieter

Eerste behandeling

Berichtdoor Levensgenieter » Di 29 Mei 2018, 21:14

Hallo medemensen,
Mijn naam is ralph, 34 jaar uit zuiden des lands en vader van 2 kleine kids
Bij deze mijn verhaal.

Vorige week zag ik toen ik op het toilet zat opeens een rode plek met een zwart puntje op de binnenkant van mijn bovenbeen.
Het bleek dat toen ik over het puntje wreef, deze pootjes had.
Ben meteen na huisarts gegaan en deze heeft de teek eruitgehaald. Deze leefde nog. Ik weet dat ik 4 dagen en 6 dagen ervoor onbeschermd in de tuin gewerkt heb, daar zal ik hem dus opgelopen hebben.
De huisarts zei dat hij wel antibiotica ging voorschrijven aangezien de huidreactie. Het was een felle rode plek van ongeveer 6 tot 8cm. Ik heb de plek zelf nooit zien groeien omdat ik hem toen pas voor het eerst zag en meteen dezelfde dag nog met antibiotica begonnen ben. Waar de teek gebeten had voelde je ook een klein bultje onderhuids.
Bovendien heeft de teek er dus al 4 tot 6 dagen in mijn been gezeten. Hij was echt klein, normaal een volgezogen teek ziet er echt anders uit. Ik vond het vreemd dat hij na zolang op de huid gezeten te hebben nog altijd zo klein was. (Ik dacht altijd dat ze zich na een dag of 3 volzogen en dan afvallen).
Aangezien ik allergisch voor penicilines ben kreeg ik geen doxi of amoxy, maar azitromicine. 500mg voor 5 dagen.
Na 2 dagen was de plek al beduidend minder. Veel minder fel maar wel wat blauw-gelig verkleurd. Na de inname van het 3de en 4de pilletje kreeg ik binnen een uur flinke waterdiarree. Aangezien ik ook de ziekte van crohn heb had ik dit verwacht en belde de huisarts op om te vragen voor 2 extra pilletjes zodat ik de kuur 2 dagen langer kon maken. Ik ga ervanuit dat als je binnen 2 uur na inname volledige waterige "doorloop" hebt dat dan de opname van het medicijn stukken minder is. De arts wilde hier niet aan en zei dat dit niet van belang was en ik gewoon moest doorgaan en na 5 dagen was de behandeling klaar zei hij.

Nadat een flinke discussie en hij merkte dat ik niet eerder wegging totdat ik mijn zin had (de apotheek zei ook dat de opname niet voldoende is na zo snel diarree) heeft hij me nog 2 pilletjes voorgeschreven.
Nu zit ik op de 6de dag en de rode plek is alleen nog maar een hele lichte blauwe plek als je goed kijkt.

Mijn vraag is wat jullie mening hierover is. Heeft iemand ervaring met azitromicine? 5 dagen en kuur is al klaar normaal gesproken. Voor mijn crohn is dat overigens beter maar ik wil veen risico lopen. Ik voel me niet ziek of zoiets maar heb morgen dus de laatste pilinname en ben bezorgd omdat ik al genoeg gezondheidsellende heb.
De plek is nog heel licht zichtbaar. Is dat een probleem?
Ik ben vandaag ook naar de duitse huisarts geweest ( ik woon net over de grens en kan dus in beide landen zorg krijgen)
De duitse arts schreef alles op en heeft bloed laten trekken wat naar augsburg gestuurd word voor onderzoek op borrelliose.
Ik heb wel het gevoel dat onder de plek een paar keer per dag en lichte pijnscheut te voelen is. Alsof iemand met een botte naald onder de plek op mijn spier drukt. En gisteren en de dag ervoor jeukte hij een klein beetje.

Wat is jullie mening of advies? Ik was blij dat na 2 dagen antibiotica de plek al enorm verbeterd was. Maar maak me nu nogal zorgen. De duitse arts zei afwachten of er in de toekomst klachten ontstaan en dan terugkomen. Probleem is dat redelijk wat klachten overeenkomen met crohnklachten zoals bijv reumatische klachten en vermoeidheid.
Ik hoop dat die 7 dagen azitromicine voldoende zijn.
Bedankt en excuus voor het lange verhaal.
Groet ralph

Levensgenieter

Re: Eerste behandeling

Berichtdoor Levensgenieter » Di 29 Mei 2018, 21:52

Azitromicine schijnt nogal langer door te werken? Zodoende de kuren normaal max 5 dagen duren. Doxy is bijv het dubbele.
Klopt dit?

Cesar

Berichtdoor Cesar » Di 29 Mei 2018, 22:34

Nadat een flinke discussie en hij merkte dat ik niet eerder wegging totdat ik mijn zin had (de apotheek zei ook dat de opname niet voldoende is na zo snel diarree) heeft hij me nog 2 pilletjes voorgeschreven.
Nu zit ik op de 6de dag en de rode plek is alleen nog maar een hele lichte blauwe plek als je goed kijkt.

Cesar
Laatst gewijzigd door Cesar op Vr 15 Jun 2018, 20:31, 2 keer totaal gewijzigd.

Levensgenieter

Berichtdoor Levensgenieter » Vr 08 Jun 2018, 22:41

Helaas bloedtest die ik bij de duitse huisarts deed was positief. Mijn probleem is dat ik door mijn ziekte van crohn geen antibiotica ingehouden krijg.
Binnen een uur komt alles in pure watervorm eruit.
Daardoor heeft ook de orale antibioticakuur azitromicine niet geholpen. Moest daarna maar doxy proberen voor 2 dagen. Zelfde probleem dus na veel gezeik heeft de huisarts mij doorverwezen naar ziekenhuis sittard.
Daar liep ik letterlijk tegen een muur. Ze wilden wel mijn diarree behandelen maar de lyme kon best wel een paar weken wachten zei de bacterioloog. Die vermeerdert zich niet zo snel.
Inmiddels 3 weken na de beet nog altijd geen fatsoenlijke behandeling gehad omdat ik simpelweg continu water ontlasting heb zodra ik aan de antibiotica zit.
Heb gevraagd voor infuusbehandeling maar daar begonnen ze niet aan. Ik moest 2 weken wachten en dan opnieuw starten met de doxy. 14 dagen op 200mg per dag.
Ik heb al gemeld dat dit geen zin heeft omdat ik binnen een dag weer tot uitdrogens toe (hiervoor heb ik een zak hcdl water bijgezet gekregen) water ontlasting heb waardoor de antibiotica niet opgenomen word.
Hier hadden ze geen boodschap aan, het was dit of niks.

Iemand nog misschien suggesties?
Ik geloof dat ik behoorlijk de pineut ben nu

Moon

Berichtdoor Moon » Di 12 Jun 2018, 19:02

Wat je wel kan doen is contact opnemen met een klachtenfunctionaris van dit ziekenhuis, en het voorval uitleggen.
Gelijk ook verwijzen naar hun zorgplicht , de eventuele conseqeunties van hun laat ingezette behandeling tegen de lyme, en daarvoor de verantwoordelijkheid door dit late optreden bij hun neerleggen.
Normaal gesproken krijg je dan een verslag waarvan jij een kopie krijgt om te kijken of alles er goed in staat.

Houd deze brief wisseling goed bij.
Vraag gelijktijdig ook een kopie van je totale medische dossier dat kan tot jaren terug gaan, en tevens je medische dossier bij jouw huisarts.

Zo kan je zelf ook alles bijhouden, en weet je tenminste waar je staat.

Groetjes Moon.

Levensgenieter

Berichtdoor Levensgenieter » Wo 13 Jun 2018, 12:38

Hoihoi,
Zojuist heeft de huisarts teruggebeld en ik krijg 10 dagen ceftriaxon intramusculaire spuit. Ik ken het spul niet maar daarna zou het volgens de bacterioloog goed en voldoende behandeld zijn.
Ik heb hier ook nog doxycicline liggen, zit eraan te denken om die ermaar bij te pakken. De ceftriaxon krijg ik 1x daags 2000mg.
Groetjes ralph

Roelof

Berichtdoor Roelof » Do 14 Jun 2018, 13:09

Hoi Ralph, ik ben erg benieuwd naar het resultaat van je Ceftriaxon behandeling! Zou je ons ervan op de hoogte willen houden hier?

Ceftriaxon is in de VS algemeen aanvaard als een middel dat goed schijnt te werken volgens de ILADS. Zie gepubliceerd artikel:
https://www.tandfonline.com/doi/full/10 ... 014.940900

Q3, recommendation 3b:
For patients with mild impairments who had a strong-to-moderate response to the initial antibiotic, repeat use of that agent is favored. Patients with moderate impairments or only a modest response to the initial antibiotic may benefit from switching to a different agent or combination of agents. For patients with significant impairments and/or a minimal or absent therapeutic response, a combination of oral antibiotics, injectable penicillin G benzathine or iv. ceftriaxone (with the latter two used alone or in combination with other agents) is preferred. For patients who experienced disease progression despite earlier therapy, treatment with injectable penicillin G benzathine or iv. ceftriaxone, alone or in combination with other antibiotics, is advisable. Additionally, minimal or absent responses and disease progression require a re-evaluation of the original diagnosis (Recommendation, very low-quality evidence).

Ik ben geen arts, maar ik zou voorzichtig zijn met antibiotica samen nemen. Dit zou ik altijd eerst voorleggen aan je huisarts.

Levensgenieter

Berichtdoor Levensgenieter » Do 14 Jun 2018, 20:46

Zeker zal ik jullie op de hoogte houden.
En ja ik neem de doxy pas nadat de ceftriaxon klaar is. Ik moet dagelijks 2 spuiten in mijn billen gaan halen bij de dokter. Weekend regel ik hetzelf. Iedere keer spuiten op dezelfde plek voor 2 weken. Geen pretje haha maar weegt uiteraard niet op tegen lyme.
Ben benieuwd en hoop het beste.

Levensgenieter

Berichtdoor Levensgenieter » Ma 18 Jun 2018, 20:48

Korte update.
Nadat ik de huisarts vertelde dat ik 10 dagen tekort vind omdat er de eerste 4 weken na de beet niet voldoende behandeld is omdat ik geen orale antibiotica kan verdragen, is hij met me meegegaan in mijn voorstel om de ceftriaxon te verlengen van 10 dagen na 21 dagen. Hij deed het puur omdat mij dat wat geruster zou stellen, volgens hem en de bacterioloog was het puur overkill.
Volgebs hem is dit een behandeling voor neuroborreliose en niet voor beginnende lyme.
Maar zoals gezegd krijg ik 3 weken nu mee om te spuiten mits mijn lever en nierwaardes in orde zijn en ik niet uitdrogingsverschijnselen krijg van de erge diarree.

Ik hoop van ganser harte dat deze 3 weken in dit stadium voor mij voldoende zijn om die kutbakterie kapot te maken. (Klinkt beetje grof maar zo voel ik het wel haha)

Ik heb iig wat meer vertrouwen nu.
Ik hou jullie op de hoogte.

Terug naar “Reguliere Behandeling”