Hopelijk kunnen jullie mijn verhaal een beetje volgen:
Ik ben 2 weken geleden begonnen met claritromycine 2x500 per dag. Daar reageerde ik echter de eerste dag zo vreselijk heftig op (ik heb de hele nacht lopen trillen en viel weg etc) dat ik het de volgende dag echt niet durfde te nemen, ik was er die dag ook nog steeds heel ziek van. Mijn arts zei dat ik beter even over kon gaan op 500mg. Na het ongeveer 1,5 dag niet genomen te hebben heb ik de pillen dus doormidden gesneden en ging ik 2x250mg per dag slikken. Dat heb ik ongeveer 1,5 week gedaan en omdat ik daar niks van voelde (totaal geen herxheimer of iets) wilde ik de dosis weer langzaam gaan opschroeven tot 1000mg. Ik heb toen drie dagen lang 750mg geslikt, 3x250mg verspreid over de dag. Geen herxheimer. Daarna ging ik weer 2x500mg per dag slikken. Nu heb ik dit 1,5 dag volgehouden maar ik reageer er weer zo heftig op en ik krijg de hele tijd bloedneuzen etc. Ik durf daarom die 500mg pillen niet meer te nemen en wil nu eigenlijk die 1000mg over de dag gaan verspreiden door 4x 250mg te nemen.
Maar ik voel me inmiddels zo'n prutser doordat ik die inneem tijden steeds verander. Ook omdat de halfwaardetijd van claritromycine ongeveer 6 uur is. Ik heb echt het gevoel dat ik die bacterie hierdoor alleen maar resistent aan het maken ben. En als ik 4x 250mg ook niet trek zou ik weer 3x250mg moeten gaan slikken dus moet ik de tijdsperiode wéér gaan veranderen. Denken jullie dat het veel kwaad kan dat er steeds andere tijdsperiodes tussen zitten?
Ik voel me er ook nog steeds naar over dat ik de tweede dag van de kuur geen antibiotica heb genomen. Zou dit ook nog kwaad kunnen?
Resistentie door verandering inname tijden?
Re: Resistentie door verandering inname tijden?
Hallo Meow,
Om maar meteen in huis te vallen: ik denk niet dat de bacterie zo snel resistent zal gaan worden.
De kunst is eigenlijk meer om tijdens de kuur de bacterie helemaal weg te krijgen, als dat niet lukt en er blijft wat over kan op de langere duur resistentie
ontstaan.
Bij streptococcen is dat anders, die wordt wel bijzonder snel resistent.
Misschien ben je een beetje gerustgesteld hierdoor.
De 4x 250mg zou ik gewoon doen, dan zit je i.i.g aan de dosis waar je op reageerde.
Dan ook doorgeven aan de arts, maar dat wist je natuurlijk wel al.
Een té heftige reactie is nooit goed, kan schade brengen aan je lichaam, meestal voel je het zelf wel goed aan wat werkt en wat niet werkt.
Gebruik je ook een goede pro biotica?
Om maar meteen in huis te vallen: ik denk niet dat de bacterie zo snel resistent zal gaan worden.
De kunst is eigenlijk meer om tijdens de kuur de bacterie helemaal weg te krijgen, als dat niet lukt en er blijft wat over kan op de langere duur resistentie
ontstaan.
Bij streptococcen is dat anders, die wordt wel bijzonder snel resistent.
Misschien ben je een beetje gerustgesteld hierdoor.
Meow schreef:Daarna ging ik weer 2x500mg per dag slikken. Nu heb ik dit 1,5 dag volgehouden maar ik reageer er weer zo heftig op en ik krijg de hele tijd bloedneuzen etc. Ik durf daarom die 500mg pillen niet meer te nemen en wil nu eigenlijk die 1000mg over de dag gaan verspreiden door 4x 250mg te nemen.
De 4x 250mg zou ik gewoon doen, dan zit je i.i.g aan de dosis waar je op reageerde.
Dan ook doorgeven aan de arts, maar dat wist je natuurlijk wel al.
Een té heftige reactie is nooit goed, kan schade brengen aan je lichaam, meestal voel je het zelf wel goed aan wat werkt en wat niet werkt.
Gebruik je ook een goede pro biotica?
Bedankt voor je reactie Sproetje! Ik ben weer een beetje gerust gesteld. Ik denk aan de ene kant ook van: ik moet gewoon even doorzetten en misschien trek ik die 2x500 per dag over een paar dagen wel.. Maar ik vind vooral die bloedneuzen een beetje zorgwekkend.
En ja, ik gebruik de probiotica capsules van Orthica! 2 per dag.
En ja, ik gebruik de probiotica capsules van Orthica! 2 per dag.
Hmm ja, bloedneuzen ben ik nog niet eerder tegengekomen als herxheimer...
Meestal zijn herxheimers spierpijn, gewrichtspijn, vermoeidheid, misselijk/akelig gevoel, zweten, brain fog, emotionele klachten etc. Heb je hier ook last van?
Je bloedneus kan natuurlijk een bijwerking zijn van de clari.
Meestal zijn herxheimers spierpijn, gewrichtspijn, vermoeidheid, misselijk/akelig gevoel, zweten, brain fog, emotionele klachten etc. Heb je hier ook last van?
Je bloedneus kan natuurlijk een bijwerking zijn van de clari.
@RoelA
Ja ik weet bijna zeker dat die bloedneuzen een bijwerking zijn van de claritromycine, ik las ook ergens bij de bijwerkingen van claritromycine: "Bloedafwijkingen. Bij onverklaarbare blauwe plekken of als u ineens koorts, keelpijn, blaasjes in de mond of neusbloedingen krijgt, moet u direct contact opnemen met uw arts." Maar ik heb het alleen als ik die 500mg pillen neem, niet als ik de dosis verspreid over de dag neem.
Verder heb ik qua herxheimer vooral trillerigheid, zweten, koude rillingen en een soort gedrogeerd gevoel, voel me dan heel opgefokt en 'van de wereld'
Ja ik weet bijna zeker dat die bloedneuzen een bijwerking zijn van de claritromycine, ik las ook ergens bij de bijwerkingen van claritromycine: "Bloedafwijkingen. Bij onverklaarbare blauwe plekken of als u ineens koorts, keelpijn, blaasjes in de mond of neusbloedingen krijgt, moet u direct contact opnemen met uw arts." Maar ik heb het alleen als ik die 500mg pillen neem, niet als ik de dosis verspreid over de dag neem.
Verder heb ik qua herxheimer vooral trillerigheid, zweten, koude rillingen en een soort gedrogeerd gevoel, voel me dan heel opgefokt en 'van de wereld'
Farmacotherapeutisch Kompas: claritromycine
Neusbloedingen zijn inderdaad een van de mogelijke bijwerkingen van dat spul. Ik had als kind regelmatig spontane bloedneuzen dus ik weet hoe lastig het kan zijn. Gelukkig heb ik er bijna geen last meer van op een periodieke bloedneus na met name op warme dagen.
Bijwerkingen
Vaak (1-10%): misselijkheid, braken, dyspepsie, diarree, buikpijn, smaakverandering. Slapeloosheid. Hoofdpijn. Huiduitslag, overmatig zweten. Abnormale waarden leverfunctiestesten. Soms (0,1-1%): candidiasis, vaginale infectie. Vermoeidheid, asthenie, malaise, koorts, koude rillingen, pijn op de borst. Spierpijn, spierspasmen. Anorexie, verminderde eetlust, stomatitis, glossitis, droge mond, gastro–oesofageale reflux, gastritis, gastro–enteritis, oprispingen, flatulentie, obstipatie, proctalgie. Cholestase, hepatitis, verhoogde waarden ALAT, ASAT en gamma–GT. Verlenging QT–interval, palpitaties. Neusbloeding. (Draai)duizeligheid, slaperigheid, tremor. Angst, nervositeit. Oorsuizen, verminderd gehoor. Overgevoeligheid. Jeuk, urticaria, maculo–papuleuze huiduitslag. Leukopenie, neutropenie, trombocytose, eosinofilie. Verhoogde waarden in het bloed van AF en/of lactaatdehydrogenase. Verder zijn gemeld: verkleuring van de tong, verkleuring van de tanden, acute pancreatitis, pseudomembraneuze colitis. Cholestatische of hepatocellulaire geelzucht, cholestatische hepatitis, leverfalen. Acne, erysipelas, erythrasma, Stevens–Johnsonsyndroom, toxische epidermale necrolyse, DRESS-syndroom. Myopathie, rabdomyolyse. Vervorming/afwezigheid van het reukvermogen, convulsie. Doofheid. Verwardheid, abnormale dromen, depressie, depersonalisatie, psychotische stoornis, hallucinatie, desoriëntatie. Ventriculaire tachycardie, 'torsade de pointes'. Bloedingen, verhoogde INR, verlengde PT. Agranulocytose, trombocytopenie. Anafylactische reactie. Interstitiële nefritis, nierfalen, abnormaal gekleurde urine. Verhoogd creatinine, bilirubine(< 1%), BUN (4%) en verlaagd WBC (< 1%).
Neusbloedingen zijn inderdaad een van de mogelijke bijwerkingen van dat spul. Ik had als kind regelmatig spontane bloedneuzen dus ik weet hoe lastig het kan zijn. Gelukkig heb ik er bijna geen last meer van op een periodieke bloedneus na met name op warme dagen.
@NMDA
Ja, vervelend he! Vooral als ze heel lang duren. Schijnt vaak door droge lucht te komen inderdaad
Ja, vervelend he! Vooral als ze heel lang duren. Schijnt vaak door droge lucht te komen inderdaad
-
Hallo Meow,
Neusbloedingen kunnen inderdaad van de ab zijn. Het kan ook zijn dat je een virale infectie aan het krijgen bent.
Het kan natuurlijk ook spontaan. Gisteren heb ik het ook enkele keren gehad.
Een herxheimer uit zich vooral door een verergering van de lymeklachten.
Neusbloedingen kunnen inderdaad van de ab zijn. Het kan ook zijn dat je een virale infectie aan het krijgen bent.
Het kan natuurlijk ook spontaan. Gisteren heb ik het ook enkele keren gehad.
Een herxheimer uit zich vooral door een verergering van de lymeklachten.
Terug naar “Reguliere Behandeling”